Miten muutat kulutusta, jos tulee lomautus?
Käytättekö säästöjä, vai anotko asuntolainaan lyhenysvapaata? Vai riittääkö teillä vain muiden kulujen karsiminen?
Mulle lomautus tarkoittaa 1200e/kk vähemmän käteen, joten millään lehtitilausten perumisella ei pitkälle pötki.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 12:19"]
Ihmeen vähän monilla lomautus vaikuttaa. Kummastuttaa. Elääkö monikin niin että elää niin pienillä kuluilla, että säästöön jää se palkan ja työttömyyskorvauksen erotus? Mulla se ero on tosiaan 1200e ja oikeestaan enem.mänkin kun välillä tule päivärahoja ja km korvauksia . Säästöön olen laittanut 300e/kk. Saman elintason saavuttamiseen pitäisi siis ottaa säästöstä 900e/kk, ja vaikka ruuassa ja muissa nipistäisi en mitekään pysty vähentämäään niin paljoa etteikö säästöihin pidä koskea. Kiva sit kun on kesä ja piiitkä loma, mutta käyttörahat nollissa. Ap.
[/quote]
Mä jäin muutama vuosi sitten työttömäksi ja silloin tuloissa tiputus oli juuri tuota luokkaa kuin sanoit. Ero kurottiin umpeen näillä:
- Säästäminen: Säästettiin 500-1000€/kk sitä ennen.
- Työpaikkalounaat jäivät pois: n. 150 €/kk. (Meillä ei ollut lounasetua tai kohtuuhintaista ruokalaa, joskus otin eväitä.)
- Työmatkakulut: n 100 €/kk
- Paremmin aikaa etsiä tarjouksia ja käydä kirppareilla (vaatteet, ruoka jne), tehdä itse ruokaa jne: Vaikea arvioida, mutta varmaan n 100 €/kk (Olin hyvin kiireisessä työssä ennen työttömäksi jäämistä.)
- Lehtitilaukset pois, satunnaisia pienempiä kulujen karsimisia, vähemmän uusia vaatteita, kun ei tarvinnut töihin siistejä jne. Ehkä 50 €/kk
Tuosta tuli n. 400 €/kk työssäkäynnistä aiheutuvia välittömiä ja välillisiä kuluja, jotka jäivät pois töiden loputtua ilman, että varsinaisesti koin vielä alkavani säästämään tai muuttavani elämääni. Lisäksi veroprosentti tippui, mutta en laskenut paljonko se vaikutti.
En mitenkään, mutta kuukausittain säästöön laitettavaa rahamäärää pienennän.
En muuttaisi kulutustani mitenkään. Säästäisin työmatkakuluissa ja karsisin säästämisestä. Lomautus on juuri sellainen "paha päivä", jonka vuoksi omaisuutta on kerätty. Tyypillinen lomautus kestää kuitenkin vain vähän aikaa, korkeintaan muutamia viikkoja.
Todennäköisesti varaisin heti lentoliput ja lähtisin etelään!
Ihmeen vähän monilla lomautus vaikuttaa. Kummastuttaa. Elääkö monikin niin että elää niin pienillä kuluilla, että säästöön jää se palkan ja työttömyyskorvauksen erotus?
[/quote]
No juu, oikeastaan. Pakolliset menot (esim. asuntolaina, ruoka, vastike, auton kulut jne) on mulla noin tonnin kuussa, ja "normaalit" extrat siihen noin 500e päälle. Kun palkkaa tulee 2700e, niin noin 1200e jää kuussa säästöön. Käytännössä ne on enimmäkseen menneet sijoituksiin tai asuntolainan ylimääräisiin lyhennyksiin, mutta nuohan olisi helppo jättää pois jos tulot tippuisi.
En koe että mitenkään erityisemmin pihistelin, mielestäni 1500e kuussa yhden hengen kulutukseen on kuitenkin sen verran reippaasti etten enempääkään "osaisi" tuhlailla. Paljon auttaa kun ei ole lapsia, ei työmatkakuluja ja autokin on pieni (= halpa) ja täysin maksettu. Mies maksaa puolet juoksevista kuluista (asunto vain minun joten lainasta vastaan yksin).
--18
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 10:32"]
Luulen että miettisin hieman tarkemmin että mistä ostetaan ruoka, alkaisin suosia enemmän suoraan tuottajilta ostamista ja Lidliä. Lisäksi uutena ostaminen lakkaisi kokonaan, nykyäänkään ei osteta tarpeeseen vaan haluun. Varmaan plus miinus nolla tulisi koska päivähoitomaksuissa säästäisi.
[/quote]
Mikset tekisi tuota jo nyt? Ei kaikkea tarvitse käyttää mikä tilille tulee.
[/quote]
Koska eläänlaatu huononisi? Villi veikkaus vain.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 12:48"]
En muuttaisi kulutustani mitenkään. Säästäisin työmatkakuluissa ja karsisin säästämisestä. Lomautus on juuri sellainen "paha päivä", jonka vuoksi omaisuutta on kerätty. Tyypillinen lomautus kestää kuitenkin vain vähän aikaa, korkeintaan muutamia viikkoja.
[/quote]
Lisäisin vielä, että koska lomautus vituttaa joka tapauksessa, turha tehdä siitä vielä ikävämpää taloudellisella kurjistelulla.
Kulutushan pidetään töissä ollessa sellaisena (säästetään), ettei lomautuksen sattuessa kulutusta tarvitse laskea vaan voi nauttia ylimääräisestä vapaa-ajasta.
Ihmeen vähän monilla lomautus vaikuttaa. Kummastuttaa. Elääkö monikin niin että elää niin pienillä kuluilla, että säästöön jää se palkan ja työttömyyskorvauksen erotus? Mulla se ero on tosiaan 1200e ja oikeestaan enemmänkin kun välillä tule päivärahoja ja km korvauksia . Säästöön olen laittanut 300e/kk. Saman elintason saavuttamiseen pitäisi siis ottaa säästöstä 900e/kk, ja vaikka ruuassa ja muissa nipistäisi en mitekään pysty vähentämäään niin paljoa etteikö säästöihin pidä koskea. Kiva sit kun on kesä ja piiitkä loma, mutta käyttörahat nollissa. Ap.
[/quote]
Mulla ansiosidonnaisen ja palkan ero on tuhannen euroa ja ansiosidonnainen on sama kuin monen keskipalkkaisen nettopalkka. Tuosta tonnista menee nyt vakiona puolet säästöön ja toisella puolella tulee tehtyä kaikkea ei niin välttämätöntä. Esimerkiksi remontoitua taloa (alkaa olla eka kierros valmis) ja tehtyä ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Lapsella on vaatetta ja varustetta kaapissa seuraavaksi vuodeksi, niitäkään ei tarvitse olla ostamassa lisää ihan heti (toki ale- ja huutislöydöillä sitä säästöä niihin on haettu jo nyt, eikä niitä ainakaan ole pakko olla noin paljoa elämänlaadun kärsimättä (lomalla on aikaa pyykätäkin)). Varmasti omissakin vaatehankinnoissa voi ihan huoletta jättää useamman lumpun kauppaan ja käyttää jo olemassaolevia.
Auto on velaton ja mies hoitaa huollot, pienen lomautuksen aikana tuskin on tarvetta just sillä hetkellä ostaa esim uusia renkaita ja sellaisetkin hankinnat on tiedossa puolisen vuotta etukäteen. Eikä mun imago kärsi jos laitan alle barumit continentalin sijaan.
Ok, ehkä nuokin on kulutuksen muutosta, mutta en katso niiden vaikuttavan elämääni sitä tai tätä. Mulla olisi edellen ruokaa, asunto, vaatteet, auto ja varaa tehdä jotain pientä kivaa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:01"]
3kk lomautus voi tulla 2vk varoitusajalla ja liitosta ei ihan heti edes tule rahaa, joten varautua ei sitten enää siinä vaiheessa oikein voi. Paitsi tietysti normaalisti säästämällä mitä tietenkin olen tehnyt. 3kk takia ei mitään taloja tai autoja myydä, ei lopeteta lasten harrastuksia. Harmittaa tietty jos säästöihin pitää käydä käsiksi, mutta onni että niitä on. Kulut ei juurikaan vähene, kun lapset on jo koululaisia. Ap
[/quote]
Yt-neuvottelut kestää minimissään 6 viikkoa, eli 2 vko varoituajalla tullut lomautus on laiton.
[/quote]
Riippuu työpaikan koosta ja yt-neuvotteluihin osallistuvien määrästä. Ei niihin aina kuutta viikkoa mene.
Pienistä puroista kertyi kuukaudessa useamman satasen säästöt: työmatkakulut jäi pois, lounassetelin arvon hinnalla saa tehtyä useamman annoksen kotiruokaa, jää aikaa suunnitella ja toteuttaa (mm. leipoa) ruoat, tarkistin vakuutukset, netti-&puhelinliittymät ja sähkösopimuksen, ei tarvii ostaa uusia vaatteita, kuntosalin sijasta ulkoilen todella paljon ja ehdin tehdä kotijumppaa.
Minulla tosin pakollisten menojen osuus on ollut kohtuullinen töissä käydessäkin eli rahaa on jäänyt myös säästöön, matkustamiseen ja turhaan kuluttamiseen
Olin työpaikassa, jossa oli joka vuosi vähintään kuukauden lomautus. Ainakaan itselläni se ei vaikuttanut taloustilanteeseen millään tavalla. Sain ansiosidonnaista ja lisäksi minulla oli useampi kymppitonni säästötilillä. Oli kiva lomailla kesällä kuusikin viikkoa putkeen.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 12:48"]
[/quote]
Muuten hyvä idea mutta lapsilma on koulut jne.
Touseksi, lomautukselta pitää tarvittaessa palata takaisin töihin jos/kun kutsu käy.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 12:48"] Todennäköisesti varaisin heti lentoliput ja lähtisin etelään! [/quote] Muuten hyvä idea mutta lapsilma on koulut jne. Touseksi, lomautukselta pitää tarvittaessa palata takaisin töihin jos/kun kutsu käy.
[/quote]
Pomo ei pariin päivään saa kiinni ja sittenkin voi sopia tulevansa vasta parin päivän päästä.... siinähän se viikon äkkilähtö tuli käytyä. Ja jos heti lomautuksen alkuun lähtee, niin tuskin seuraaana päivänä peruvat koko lomautusta.ö
Oon laskenut, että jos jäisin työttömäksi, tämä hyysäysyhteiskunta maksaisi eri tukia meille niin, että saisin vain kolmisen sataa vähemmän kuin nyt pienipalkkaisessa ( jodkin kutsumus-)työssä.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 12:48"] Todennäköisesti varaisin heti lentoliput ja lähtisin etelään! [/quote] Muuten hyvä idea mutta lapsilma on koulut jne. Touseksi, lomautukselta pitää tarvittaessa palata takaisin töihin jos/kun kutsu käy.
[/quote]
Pomo ei pariin päivään saa kiinni ja sittenkin voi sopia tulevansa vasta parin päivän päästä.... siinähän se viikon äkkilähtö tuli käytyä. Ja jos heti lomautuksen alkuun lähtee, niin tuskin seuraaana päivänä peruvat koko lomautusta.ö
[/quote]
Niin ja lentoliput ostaisit siis jo huomiselle ei esim 1-2 viikon päähän vaikka 3kk lomautus, ok ..
Ihmeen vähän monilla lomautus vaikuttaa. Kummastuttaa. Elääkö monikin niin että elää niin pienillä kuluilla, että säästöön jää se palkan ja työttömyyskorvauksen erotus? Mulla se ero on tosiaan 1200e ja oikeestaan enemmänkin kun välillä tule päivärahoja ja km korvauksia . Säästöön olen laittanut 300e/kk. Saman elintason saavuttamiseen pitäisi siis ottaa säästöstä 900e/kk, ja vaikka ruuassa ja muissa nipistäisi en mitekään pysty vähentämäään niin paljoa etteikö säästöihin pidä koskea. Kiva sit kun on kesä ja piiitkä loma, mutta käyttörahat nollissa. Ap.
[/quote]
Näihin asioihin vaan pitää varautua kauaskantoisemmin, kun ennustettavuutta ei ole. Lainasta, kun neuvoteltiin otettiin myös se huomioon, että tulot saattavat laskea. Perheen perustaminen, työttömyys, sairaudet, onnettomuudet, jne...sama koskee myös kaikkea muuta kuluttamista.