Mikä siinä ruotsin kielessä nyt niin pelottaa,
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:19"]
Ja tähän kannattaa tuhlata verorahoja? Pakkoruotsin mukana lähtisi tietenkin myös virkamiesruotsi.
[/quote] Entä pakkomatematiikka, pakkoliikunta, pakkoäidinkieli jne.
[/quote]
Pakkoruotsittajien mieliperustelu. Kehtaakohan kukaan sanoa tuota kasvotusten, siinä kyllä paljastaa typeryytensä aivan täysin?
[/quote] Mulla on vahva tunne siitä, että ruotsin kielen opiskelusta tahtoisivat luopua jotkut amistyypit. Enkä tarkoita tätä millään pahalla, koska tuo on vain villi veikkaus.
[/quote]Minä taas veikkaan, että pakkoruotsia kannattaa nykyaikana enää vammaiset ja älyltään rajoittuneet. Tälläinen mielikuva tulee pakkoruotsittajista.
Mun kouluaikana luettiin ruotsia. Nyt joku keksi sanan pakkoruotsi, ja yhtäkkiä samasta asiasta tuli ihan kauhea hirviö ja koko tulevaisuuden kaataja. Otan osaa, yrittäkää pärjätä.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:19"]
Ja tähän kannattaa tuhlata verorahoja? Pakkoruotsin mukana lähtisi tietenkin myös virkamiesruotsi.
[/quote] Entä pakkomatematiikka, pakkoliikunta, pakkoäidinkieli jne.
[/quote]
Pakkoruotsittajien mieliperustelu. Kehtaakohan kukaan sanoa tuota kasvotusten, siinä kyllä paljastaa typeryytensä aivan täysin?
[/quote] Mulla on vahva tunne siitä, että ruotsin kielen opiskelusta tahtoisivat luopua jotkut amistyypit. Enkä tarkoita tätä millään pahalla, koska tuo on vain villi veikkaus.
[/quote]
Jaa, no tästä on joskus keskusteltu yliopistokavereitteni kanssa. Tai no ei oikeastaan kovin paljoa keskusteltu, sillä niin suuri enemmistö vastustaa sitä. Ja toisaalta, miksi amistenkaan pitäisi opiskella ruotsia?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:11"]
Onko sinun analyysisi tilanteesta, että pakkoruotsia vastustetaan koska se pelottaa? Miten voi mennä tilannearvio noin pieleen? Toivottavasti et saa elantoasi ajattelutyötä tekemällä...
[/quote] No kerro sitten, valaise meitä. Ovatko ruotsin kielen opiskelua vastustavat opiskelleet yliopistotutkinnon? Lähdetään vaikka siitä.
[/quote]
Osa on, osa ei. Minä ainakin olen.
[/quote] Voisitko ystävällisesti kertoa miksi mielestäsi Suomessa olisi hyvä luopua ruotsin kielen opiskelusta eli lapsia ei enää niin sanotusti pakotettaisi opettelemaan ruotsin kieltä?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:31"]
Mun kouluaikana luettiin ruotsia. Nyt joku keksi sanan pakkoruotsi, ja yhtäkkiä samasta asiasta tuli ihan kauhea hirviö ja koko tulevaisuuden kaataja. Otan osaa, yrittäkää pärjätä.
[/quote]
Niin, jotkut osaavat ajatella ihan itse ja ovat todenneet, ettei pakkoruotsissa ole mitään järkeä. Toiset säästävät aivojaan, eivätkä edes yritä ajatella vähän laajemmin.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:32"]
Onko sinun analyysisi tilanteesta, että pakkoruotsia vastustetaan koska se pelottaa? Miten voi mennä tilannearvio noin pieleen? Toivottavasti et saa elantoasi ajattelutyötä tekemällä...
[/quote] No kerro sitten, valaise meitä. Ovatko ruotsin kielen opiskelua vastustavat opiskelleet yliopistotutkinnon? Lähdetään vaikka siitä.
[/quote]
[/quote] Voisitko ystävällisesti kertoa miksi mielestäsi Suomessa olisi hyvä luopua ruotsin kielen opiskelusta eli lapsia ei enää niin sanotusti pakotettaisi opettelemaan ruotsin kieltä?
[/quote]
"Voisitko ystävällisesti kertoa miksi mielestäsi Suomessa olisi hyvä luopua pakollisesta ruotsin kielen opiskelusta eli lapsia ei enää niin sanotusti pakotettaisi opettelemaan ruotsin kieltä?"
Miksi sitä olisi kaikkien pakko opiskella, siitähän tässä on kyse? Kukaanhan ei olekaan luopumassa ruotsin opiskelusta, vaikka tietenkin pakkoruotsittajat haluavat näin vääristellä asiaa.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:16"]
Montako ruotsin kieltä puhuvaa asuu Suomessa? Onko Ruotsissa pakkosuomen opetusta? Siitä on 5 vuotta kun opiskelin ruotsia, osaan sanoa vain päivää ja oman nimeni.
[/quote]
Suomessa on pakkoosuomi ruotsinkielisille. Suomi on kaksikielinen maa. Se, ettet osaa, on aika huono perustelu. Se kertoo vain ja ainoastaan sun kapasiteetista.
[/quote]
Salli mun nauraa, vähemmistön on PAKKO opiskella maan kieltä?:D mä kysyinkin että kuinka monta ruotsalaista täällä sitten asuu, minkä perusteella Suomen pitää olla kaksikielinen maa?
Tiedoksesi, se ei johtunut kapasiteetista. Mua ei kiinnostanut kieli, jota en tule tarvitsemaan. Englanti jos joku on tärkeämpi, ja mieluummin vaikka kiina kuin ruotsin kieli!
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:25"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:08"] Ei pelota mikään, mutta en ymmärrä, miksi ruotsin kieli on pakollinen kouluissa? Sitä puhuu mitättömän pieni ihmisryhmä maailmassa. Suomessa on puhuttava suomen kieltä, jos täällä asutaan. Lisäksi, ruotsin kieli on todella ruma kieli. Ne ajat ovat olleet ja menneet, kun ruotsia puhuvat Eiran mummot vanhoine minkkiturkkeineen olivat " hienompaa väkeä" ja teeskentelivät stockalla käydessään, etteivät osanneet suomen kieltä. Suomen kieli kun oli rahvaan kieli. [/quote] Minä kannatan myös valinnaisuuden mahdollisuutta, mutta tällä hetkellä tilanne on se, että yliopisto-opiskelua jos haluaa niin ruotsin kieltä on osattava sen verran, että toimeen tulee. [/quote] Ruotsista tulisi valinnaista muilla asteilla, mutta se jäisi pakolliseksi yliopistoon? Näinkö ajattelet käyvän? Mitä järkeä siinä olisi?
[/quote] Ai ettäkö yliopistossa lähdettäisiin käytänteitä muuttamaan. Jaa-a.
[/quote]
Kyse on keinotekoisen kaksikielisyyden poistamisesta kaikista yhteiskunnan rakenteista. Silloin ei julkisissa viroissa toimiviltakaan enää vaadittaisi ruotsin osaamista.
Valitettavasti ihmisen elämä on lyhyt, eikä aika millään riiitä kaiken mielenkiintoisen opiskeluun. Kaikki Ruotsalaiset osaavat huomattavasti paremmin englantia, kuin mitä hartaastikkaan opiskellut Ruotsia. Tästä syystä vähänkin varteenotettavien ruotsalaisen kanssa suomalaiset hoitavat liike- ja muut asiansa Englanniksi.
Eli ihan suomeksi sanottuna Ruotsin kielen opettelu on täysin turhaa, ja siihen kuluu järjettömän paljon aikaa. (itse opiskelen nyt muiden opintojen ohella venäjää, sekin on mielenkiintoista ja siitä on ainakin hyötyä)
Pakkoruotsin varsinainen tarkoitushan on jarruttaa suomenkielisten opiskelua, koska Suomen Ruotsalaiset joutuva käytännön syistä opiskelemaan suomea joko koulussa, tai ainakin käytännössä, niin tällä taataa tasa-arvoiset lähtökohdat kielitaustasta riippumatta. Tosin tähän samaan päästäisiin riittävällä Englannin kielen opetuksella,
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:32"]
[/quote]
[/quote]
Pakkoruotsihan tuli vasta peruskoulun myötä 1969, sitä ennen Suomessa ei ollut pakollista ruotsin opiskelua kouluissa ja pärjäsimme itsenäisyytemme ensimmäiset 52 vuotta ihan hyvin ilman pakkoa. Kyse ei siis ole mistään välttämättömyydestä tai perustuslaillisesta pakosta.
Ruotsi ei kielenä yksinkertaisesti ole siinä mitassa välttämätön, että sen tarvitsisi olla pakollinen. Ei se ole edes portti muihin Pohjoismaihin. Tanskassa ei kouluruotsilla tee yhtään mitään, kuten ei monilla Ruotsin murrealueilla (Smoolannin ruotsi on kamalinta mihin itse olen törmännyt. Norjassakin kouluruotsi ei aivan veny tarkoitukseensa. Muut pohjoismaiset ystävämme puhuvat hyvää englantia ja puhuvat sitä ihan mielellään. Silloin kaikki ovat samalla viivallakin. Kukaan ei puhu äidinkieltään ja suomalaisten ei tarvitse kommunikoida kolmanneksi parhaalla kielellään.
Ruotsia ei Suomessa oikeastaan tarvitse muut kuin historioitsijat ja heidän vuokseen ei kannata koko kansan sitä opiskella. Umpiruotsinkielisiä on maassamme häviävän pieni osa. Ylivoimaisesti suurin osa ns. ruotsinkielisistämme puhuu suomea äidinkielen tasolla. Heidänkään vuokseen ei tarvitsisi sitä väkisin koko kansalle opettaa. Viranomaisessa voisi velvoittaa järjestämään tulkkauksen, jos paikalle osuu ruotsia käyttävä asiakas. Sillä tulisi ruotsin kielisen oikeus saada palvelua omalla kielellään katettua, ilman että jokaikisen yksittäisen virkamiehen tarvitee sitä osata.
Ruotsin vapaaehtoistaminen olisi paluuta vanhaan hyvään malliin ja vapauttaisi tilaa opetussuunnitelmassa jollekin muulle, niille jotka jotain muuta haluavat.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:27"]
[/quote]
[/quote]
Olen eri kuin aijempi kommentoija, mutta.. Ensinnäkin, 3 vuotta pari tuntia viikossa on suoraa turhuutta. Se aika oli ainakin meiltä englannista pois, joka toinen lukujärjestys oli ruotsinkieli ja toinen englanti.
Kaksikielinen maa minusta vaatisi vähintäänkin sen, että toisen kielen osaajia olisi ainakin puolet. Näin ei varmastikkaan ole ja olisi mielenkiintoista jos joku tietää montako hurria täällä asuu?
Ruotsin kielellä ei maailmalla tee mitään.
Kaikenkaikkiaan olisi tehokkaampaa jos ruotsin tilalle laitettaisiin valinnaiset kielet, opiskelukin olisi mielekkäämpää jos sen saisi valita.
"Entä pakkomatematiikka, pakkoliikunta, pakkoäidinkieli jne." - - No oikeastaan jos ajatteee opiskelua "pakon kautta" niin yksikään noista mainitsemistasi oppiaineista ei ole Suomessa kaikilla kouluasteilla pakollinen, ainakaan jos tulkitsemme äidiinkielen tarkoittavan suomea, jotae ei ole esimerkiksi ahvenenmaalla pakko opiskella lainkaan. Ainoastaan ruotsinkieli on pakollinen kaikilla kouluasteilla suomessa, vaikka toki voisi olettaa sen olevan esimerkiksi suomenkieli.
Ei kukaan ole lopettamassa ruotsin kielen opiskelua. Siihen pitäisi saada vaihtoehtoja.
Ingen ting, men svenska är liten svår för mig, och jag också vill plugga andra språks i stället för svenska. ursäkta
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:48"]Ei kukaan ole lopettamassa ruotsin kielen opiskelua. Siihen pitäisi saada vaihtoehtoja.
[/quote]
TÄMÄ!
Lähinnä se, että se on tosi turhaa. Olisi paljon hyödyllisempää opiskella sen sijasta esim. saksaa, ranskaa tai espanjaa.