Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammashoitajan työ?

Vierailija
02.01.2022 |

Onko täällä hammashoitajia linjoilla? Kertokaahan työstänne, mm. Koulutus? Palkka? Työtehtävät?Kannattaako edes harkita?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tykännyt, olin ensin hoitajana vanhuspuolella ja enemmän mä hampaasta tykkään. Meillä lääkärit on nykyään tosi nuoria ja mukavia ja tuollainen vanhanaikainen pompottelu on jäänyt kokonaan pois. Toki työpaikan kulttuuri on muutenkin hyvä. Liian kiire ei ole ja tauot ehtii pitää. Potilaat on pääsääntöisesti ystävällisiä ja kiitollisia saamastaan avusta. Palkka taitaa olla noin 2500/kk. Kunnallisella olen.

Se on muuten totta että usein mukavimmat hammaslääkärit löytyvät nuorista lääkäreitä. Kuulemma lääkisopiskelukin on muuttunut huomattavasti muutamien vuosikymmenen takaisesta. Hoitajia arvostetaan paljon enemmän lääkärien keskuudessa. Toki poikkeuksiakin on mutta itse olen kohdannut huomattavasti enemmän mukavia nuoria kuin vanhempia. Toisaalta voihan siinä olla myös kyynistymistä alaa kohtaan.

Nuoret on usein mukavia mutta kyllä sielläkin on paljon niitä jotka ei ajattele hoitajaa yhtään kun eivät halua omista toimareistaan tinkiä ja se tarkoittaa että ahnehtivat hommia ja se tarkoittaa aina hoitajalle hirveää kiirettä ja stressiä.

No nyt tietää että ei mene heti kun edellinen on tullut ovesta jotta on ehditty vehkeet vaihtaa eikä samoilla paskoilla aloiteta.

Vierailija
42/51 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsee opiskelemaan oppisopimuksella hammashoitajaksi eli lähihoitajaksi siis, tarvitseeko silti suorittaa työharjoitteluita muuallakin kuin omassa työpaikassa? Eli siis pitääkö mennä harjoitteluun esim. päiväkotiin ja vanhainkotiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono palkka vastuuseen ja työmäärään nähden.

Yleensä kaikki tehdään hammaslääkärin pillin mukaan, hän määrää tahdin, ergonomian, sen pääsetkö syömään, vessaan tai edes kotiin. Yrittääpä jotkut määrätä senkin että saatko edes jutella potilaalle.

Raskasta on myös se, jos hammaslääkäri on tahallaan myöhässä (ahnehtii hommia tai ei malta lopettaa ajoissa) ja hoitaja saa potilailta syyt niskoilleen. Niin ja se, että ensin ollaan lääkärin vuoksi myöhässä ja sitten hml kutsuu jo seuraavan potilaan huoneeseen vaikka vaihto on kesken, tavarat täydentämättä jne...

Just tää! Lääkäri katsoo 2min ennen hoitoajan päättymistä että hitsi, poistetaan tää viisaudenhammas nyt tässä samalla. No hitto, poisto ei sujukaan 2 minuutissa, pitääkin separoida. No, myöhässä ollaan ja lääkäri pyytää seuraavan potilaan kun vaihto on ihan kesken. Niin tyypillistä.

Kuulostaa niin tutulta... Ja hoitajan ruokatauko on omaa aikaa, hammaslääkärillä kuuluu työaikaan.

Harjoittelujaksolla mun vastuuohjaajan hammaslääkäri työpari kiusasi mua :( Ihan kamalaa. Olin todella innoissani näistä opinnoista, olin aktiivinen ja halusin oppia. Sitten olinkin vain silmätikku , jota piikiteltiin. En pystynyt enää menemään töihin sinne. Nyt vanha trauma taustalla ja en vain pysty tähän työhön

Vierailija
44/51 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Mä vaihdan muihin hommiin.

Vierailija
45/51 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on surkea työmäärään ja osaamisvaatimuksiin verrattuna, kiire ihan järkyttävä useimmiten. Stressaavin ja kiireisin työ mitä olen tehnyt. Pitää osata ja hallita montaa eri asiaa ja kaikkea pitäisi kyetä tekemään melkein samaan aikaan... Hammaslääkäri kerää potin jokaisesta toimenpiteestä, ihan sama mitä hoitajana teet. Päivystäessäkin vain lääkäri saa siitä korvauksen :D Varmaan suurimmassa osassa paikoista työparit vaihtuu usein, harva pääsee yhden ja saman kanssa työskentelemään vuosia. Aika moni hammaslääkäreistä on kaiken lisäksi kunnon kpäitä. Pari vuotta voi olla ihan mukavaa mutta aika äkkiä kaikki tuntemani hoitajat itseni mukaan lukien kyynistyy ja vaihtaa alaa tai alkaa sitä suunnittelemaan.

Se on just näin.

Vierailija
46/51 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan ketjua! Mikä on tällä hetkellä vastavalmistuneen hammashoitajan palkka, kunnallisella ja yksityisellä? Miten työllistymisen kanssa, kuinka helposti vastavalmistunut löytää töitä? 

Vierailija
47/51 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mietin hammashoitajaksi opiskelua. Tongin Kevan analyysia työvoimatarpeesta vuoteen 2030 asti ja hammashoitajien puute näyttää kasvavan, ellei hallitus reagoi siihen jollain tavalla. Vuonna 2020 koko maassa tarvittiin 285 hammashoitajaa lisää. 

Kuitenkin tarve voi vaihdella alueittain paljon varmasti. Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaa tarvitsi vuonna 2022 23 hammashoitajaa lisää. 

Vierailija
48/51 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on surkea työmäärään ja osaamisvaatimuksiin verrattuna, kiire ihan järkyttävä useimmiten. Stressaavin ja kiireisin työ mitä olen tehnyt. Pitää osata ja hallita montaa eri asiaa ja kaikkea pitäisi kyetä tekemään melkein samaan aikaan... Hammaslääkäri kerää potin jokaisesta toimenpiteestä, ihan sama mitä hoitajana teet. Päivystäessäkin vain lääkäri saa siitä korvauksen :D Varmaan suurimmassa osassa paikoista työparit vaihtuu usein, harva pääsee yhden ja saman kanssa työskentelemään vuosia. Aika moni hammaslääkäreistä on kaiken lisäksi kunnon kpäitä. Pari vuotta voi olla ihan mukavaa mutta aika äkkiä kaikki tuntemani hoitajat itseni mukaan lukien kyynistyy ja vaihtaa alaa tai alkaa sitä suunnittelemaan.

Näin on!

Vierailija
49/51 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittanet suuhygienistiä ? Käy kerran vastaanotolla niin saat pienen perehdytyksen.

Vierailija
50/51 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on hammashoitaja ja tykkää työstään. Heillä on mukavat hammaslääkärit ja kaveri on myös esim. oikomishoidossa mukana. Hän tekee välillä myös toimistotöitä ja välinehuoltoa, joten kaikenlaista hommaa on. 

Vierailija
51/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun lähihoitajien työttömyyden kasvusta on kirjoiteltu, mikä mahtaa olla hammashoitajien työllisyystilanne pääkaupunkiseudun ulkopuolella tällä hetkellä? Kuinka helposti vastavalmistunut löytää töitä ja miten helppoa on päästä opiskelemaan oppisopimuksella hammashoitajaksi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi