Hammashoitajan työ?
Onko täällä hammashoitajia linjoilla? Kertokaahan työstänne, mm. Koulutus? Palkka? Työtehtävät?Kannattaako edes harkita?
Kommentit (51)
Työskentelen pienellä, yksityisellä asemalla. Teen varsinaista potilastyötä lääkärin kanssa, hoidan ajanvarausta, välinehuoltoa ym. ja myös siivoan tilat. Tykkään tosi paljon, monipuolista ja rentoa hommaa ja saan työskennellä paljon myös yksin. Olen entinen sairaanhoitaja, ja en voisi olla tyytyväisempi tähän alanvaihtoon.
On stressaavin työ mitä olen koskaan tehnyt. Minuuttiaikataulutettua, kiire on kova ainakin kunnan hoitolassa. Niskat on usein jumissa kun työasennot on mitä on, säännöllisesti käyn fyssarilla. Hyvä puoli on se että töitä riittää niin paljon kuin jaksaa/pystyy tekemään.
Eli varma työ! Hyvä palkka jne .Kannattaa opiskella tähän ammattiin nuorena.
Kiitos hyvistä vastauksista. Kerroitte enemmän, kun osasin edes kysyä. Haluatteko kertoa oman palkkanne? Se ei kovin paljon päälle 2000 euron taida olla?
Onko lähihoitajan koulutus suuntautuen suun terveydenhoitoon ainut tie tähän työhön? Luulin, että on olemassa joku pelkästään hammashoitajan ammattitutkinto, mutta olin ilmeisesti väärässä.
Yksityisellä palkka on se mitä sovitaan. Työkokemus nostaa palkkaa. Yksityisellä yleensä muutaman satasen parempi kuin kunnalla.
En voi suositella. Palkka on surkea! Köyhyysrajalla mennää. Työ käytännössä siivoojan ja tarjoilijan yhdistelmä. Hammaslääkärit pitävät palvelijana. Aikataulut voivat olla epäinhimilliset eikä hoitaja kostu euroakaan tehdyistä toimenpiteistä vaikka selkä märkänä avustelisi. Kannattaa keksiä jotain muuta. Arvostusta ei tule mistään suunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksista. Kerroitte enemmän, kun osasin edes kysyä. Haluatteko kertoa oman palkkanne? Se ei kovin paljon päälle 2000 euron taida olla?
Onko lähihoitajan koulutus suuntautuen suun terveydenhoitoon ainut tie tähän työhön? Luulin, että on olemassa joku pelkästään hammashoitajan ammattitutkinto, mutta olin ilmeisesti väärässä.
Lähihoitajan koulutus ja suuntautuminen suun terveydenhoitoon on nykyään se ainoa tie. Ja aika harvassa koulussa on tuo suuntautuminen. Helsingissä ainakin on ja silloin kun itse opiskelin niin ekan vuoden arvosanojen tuli olla kiitettäviä koska paikkoja oli murto-osa kaikille halukkaille.
Hammashoitajan alin palkka yksityisen Tessin mukaan on noin 2000€. 15 vuoden työkokemuksella (eli uran huipulla) noin 2560€.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä palkka on se mitä sovitaan. Työkokemus nostaa palkkaa. Yksityisellä yleensä muutaman satasen parempi kuin kunnalla.
Kunnalla on parempi palkka, mutta se tasoittuu vuosien myötä.
Jos onnistut löytämään inhimillisen työparin ja työpaikan, niin työ voi olla ihan mukavaakin.
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitajan alin palkka yksityisen Tessin mukaan on noin 2000€. 15 vuoden työkokemuksella (eli uran huipulla) noin 2560€.
Olen yksityisellä, palkka 3400e/kk. Samalla työnantajalla yli 10v. ja olen säännölllisin väliajoin pyytänyt lisää palkkaa.
Meillä on ihan mukavaa töissä, ymmärrän ettei kaikkialla ole.
Hammashoitajan työssä on samaa kuin oikeustieteen maisteriksi valmistumisessa: kukaan tuntemani hammashoitaja tai OTM ei tykkää työstään ja vaihtavat alaa muualle, hyvin usein liikunta-alalle. Hammashoitajilla on oikeasti tosi surkea palkka. Tuskin kenenkään unelmien ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yksityisellä, palkka 3400e/kk. Samalla työnantajalla yli 10v. ja olen säännölllisin väliajoin pyytänyt lisää palkkaa.
Meillä on ihan mukavaa töissä, ymmärrän ettei kaikkialla ole. [/
3400€/kk palkkaa kunnes heräsit.
Vierailija kirjoitti:
Jos onnistut löytämään inhimillisen työparin ja työpaikan, niin työ voi olla ihan mukavaakin.
Hirveintä on tehdä töitä lääkärin kanssa joka ei yhtään mieti hoitajaa. Esim ei jätä tarpeeksi aikaa potilasvaihtoihin. On niin kiire ettei ehdi missään välissä tekemään tarjottimia valmiiksi. Iltalisä tuntui kyllä pelkältä vittuilulta. Tein 8 iltaa kuukaudessa, lisät yhteensä 20€, lääkärit saa toimenpidepalkkiot tietysti korotettuina. Nyt en oo pitkiin aikoihin suostunut iltoja tekemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan mukavaa töissä, ymmärrän ettei kaikkialla ole. [/
3400€/kk palkkaa kunnes heräsit.
Laitapa tietosi, niin lähetän viime vuoden verotiedot. Minulla on hyvä työpaikka ja fiksu työpari, jonka työn jälkeä arvostan. Meillä olleet opiskelijatkin ovat sen huomanneet ja toivovat löytävänsä vastaavan työpaikan.
Työ on tiukasti aikataulutettua ja pitää olla hyvä stressin sietokyky. Usein joutuu myös työskentelemään epäergonomisessa asennossa. Tietyille aineille voi myös allergisoitua.
Hammashoitajan työ on parityöskentelyä, joten kemioiden on kohdattava sen työparin kanssa, jos haluaa pitempään viihtyä samassa työpaikassa.
Olen työskennellyt vain yksityispuolella, pienehköllä vastaanotolla.
Työtehtäviini kuuluu parityöskentely, välinehuolto, tarveainetilaukset, ajanvaraus, potilastietojen kirjaus.
Aikaisemmin otin myös opiskelijoita harjoittelujaksolle.
Palkitsevaa on ollut samojen asiakkaiden tulo hoitoon kerta toisensa jälkeen, yksityispuolella muodostuu oma asiakaskunta vuosien kuluessa ja ihmisiin tutustuu eri tavalla kuin kertakävijöihin.