Täysi-ikäisen lapseni tili näkyy yhä verkkopankissani
Käyttöoikeus molemmilla vanhemmilla. Miten hän saisi sen tilin kokonaan itselleen, vai kannattaako tässä vaiheessa avata oma, jonne sitä rahaa voi laittaa ilman huolta ylimääräisistä käyttäjistä.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:43"]
Olen kolmekymppinen ja äidilläni on oikeudet tiliini. Koska olen yh haluan, että jos estyn hoitamasta pankkiasioitani vaikka sairauden tai onnettomuuden takia niin joku voi auttaa.
[/quote]
Onko oma avainlukulistakin?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:02"]
Itseltäni kysyttiin sillon 18-vuotiaana kun hain nettipankkitunnukset, että haluanko säilyttää vanhempieni hallintaoikeuden tilille. Halusin. N20
[/quote]
Oi kerro, miksi? Ainakaan minä en pysty ymmärtämään mitään syytä, että joku täysi-ikäinen haluaa säilyttä vanhemmillaan omaan tiliinsä käyttöoikeuden.
Oletko hieman henkisesti jälkeen jäänyt vai muuten vaan tyhmä ja aikuistumaton?
[/quote] Minulla on edelleenkin ja olen 45 v. perheenäiti. Se on vaan jäänyt poistamatta sinkkuajoiltani ja käyttöoikeus oli voimassa ihan siitä syystä, että jos olisin vakavasti sairastunut tai muuta, niin jompikumpi olisi voinut hoitaa raha-asioitani. Tai jos olisin kupsahtanut, niin hautajaisviulujen hoitaminen olisi hoitunut ilman paperisotaa, kun on käyttöoikeus. Vanhempani eivät hallitse edelleenkään automaatti-kortti nimistä keksintöä, vaan maksavat laskut kassalla.... Toinen seikka on se, että jos sulla on tiliin käyttöoikeus, niin ei mene tilillepanoista palvelumaksua. Tästä on ollut hyötyä, kun vanhemmilla on iskenyt rahanlahjoituspuuska tai olen tarvinnut vippiä. Palvelumaksuja ei tarvitse siitä maksaa.
Omat vanhemmat ei ainakaan mitään rosvoja ole olleet, joten ei siitä käyttöoikeudesta mitään haittaakaan ole ollut.
44, saako rahoihin koskea ennen perunkirjoitusta, vaikka olisi käyttöoikeus?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:02"]
Itseltäni kysyttiin sillon 18-vuotiaana kun hain nettipankkitunnukset, että haluanko säilyttää vanhempieni hallintaoikeuden tilille. Halusin. N20
[/quote]
Oi kerro, miksi? Ainakaan minä en pysty ymmärtämään mitään syytä, että joku täysi-ikäinen haluaa säilyttä vanhemmillaan omaan tiliinsä käyttöoikeuden.
Oletko hieman henkisesti jälkeen jäänyt vai muuten vaan tyhmä ja aikuistumaton?
[/quote]
En ole tuo, jolta kysyit, mutta itse voisin kuvitella, ettäjos esim. matkustelee paljon, on kätevää, jos on joku luotettava taho, jolle voi delegoida pankkiasioidensa hoitoa. Tai vaikkapa siltä varalta, että tapahtuu jotain äkillistä, ettei pysty hoitamaan itse raha-asioitaan. On aika hidasta esim. pahan tapaturman tai muun vakavan terveyshäikän tapahduttua hoitaa raha-asioita. Toki tämä vaatii luottamusta puolin ja toisin, mutta varmaan suurimmassa osassa perheitä se ei ole ongelma.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:02"] Itseltäni kysyttiin sillon 18-vuotiaana kun hain nettipankkitunnukset, että haluanko säilyttää vanhempieni hallintaoikeuden tilille. Halusin. N20 [/quote] Oi kerro, miksi? Ainakaan minä en pysty ymmärtämään mitään syytä, että joku täysi-ikäinen haluaa säilyttä vanhemmillaan omaan tiliinsä käyttöoikeuden. Oletko hieman henkisesti jälkeen jäänyt vai muuten vaan tyhmä ja aikuistumaton? [/quote] Mun kaveri kertoi että halus jättää käyttöoikeuden jotta vanhemmat voi helposti jatkaa rahansiirtoa sinne :D [/quote] Tämä on juurikin se yleinen syy, ei yhtään tavatonta.
[/quote]
Rahansiirtoon tilille ei tarvita käyttöoikeuksia, tilinumero riittää :D
Lapsen pitää pankissa käskeä heittämään teidät ulos sieltä. Olen 23 v ja isäni näkee vieläkin verkkopankkini.
Menkää yhdessä pankkiin ja sopikaa ihan miten lapsi itse haluaa. Lähtökohtaisesti hän saa sen tilin ihan itselleen ja vanhempien kaikki käyttöoikeudet katoavat, sen olisi pitänyt tapahtua melkein automaattisesti. Mutta jos lapsi tahtoo, voitte vielä tehdä sopimuksen, jossa vanhemmilla tai vaikka toisella vanhemmalla on vielä käyttöoikeus. Lapsi itse antaa siihen suostumuksen.
Me teimme näin, koska autan poikaa vielä katsomaan että maksaa laskunsa oikein ja että pysyn hiukan perillä minkä verran hänellä on rahaa (riittävästi siis), täydennän tarvittaessa. Hän voi itse lopettaa äidin katseluoikeudet koska tahansa sitten kun haluaa.
Eikä tähän tarvitse sen enempää ruveta naamailemaan, että miksi 18-vuotiaalla on äiti apuna. Onpahan vain, hän on adhd-piirteinen taivaanrannanmaalari, joka opettelee itsenäistymisen alkeet ehkä vuoden- pari vuotta ikäisiään myöhemmin.
No on ajat muuttuneet, minun tiliäni ei ole muut nähneet milloinkaan.
Saattaa vaatia käyntiä pankissa. Itse en ainakaan onnistunut poistamaan verkkopankissa vanhempieni käyttöoikeutta.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 19:40"]
Verkkopankissa asetuksissa voi muuttaa näkyvyyttä
[/quote]
Voiko poistaa näkyvyyden ensin vain toiselta vanhemmalta, ettei suotta innostu jos sinne näkyy tulevan rahaa?
Olen kolmekymppinen ja äidilläni on oikeudet tiliini. Koska olen yh haluan, että jos estyn hoitamasta pankkiasioitani vaikka sairauden tai onnettomuuden takia niin joku voi auttaa.