Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysi-ikäisen lapseni tili näkyy yhä verkkopankissani

Vierailija
21.04.2015 |

Käyttöoikeus molemmilla vanhemmilla. Miten hän saisi sen tilin kokonaan itselleen, vai kannattaako tässä vaiheessa avata oma, jonne sitä rahaa voi laittaa ilman huolta ylimääräisistä käyttäjistä.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:42"]

On se  "siirto omalle tilille" -toiminto helpompi kuin "uusi maksu" . Menee yhdellä klikkauksella, ja  saman tien näkyvissä molemmilla tileillä. 

[/quote]

Tässä on varmaan pankkikohtaisia eroja, minun verkkopankissa ei ole eroa siirron klikkailussa sen suhteen, onko saajan tili omani vai ei. (danskebank)

Vierailija
2/53 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 09:46"]

44, saako rahoihin koskea ennen perunkirjoitusta, vaikka olisi käyttöoikeus?

[/quote]

Saa, mutta jos kuolinpesä on velkainen, ei ehkä kannata, koska silloin voi joutua vastuuseen vainajan veloista. Kuitit katsotaan sitten perunkirjoituksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27v ja isälläni on yhä käyttötiliini käyttöoikeus. En ole nähnyt syytä poistaa, on ollut käteväkin koska matkustelen paljon ja isä on voinut vaikka maksaa jonkun laskun tms. Tuon tilin lisäksi on säästötili johon ei muilla käyttöoikeutta ja puolison kanssa yhteinen tili. Kyllä multa on useampaan kertaan pankissa kyselty haluanko poistaa isän käyttöoikeuden. .

Vierailija
4/53 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:02"]

Itseltäni kysyttiin sillon 18-vuotiaana kun hain nettipankkitunnukset, että haluanko säilyttää vanhempieni hallintaoikeuden tilille. Halusin. N20

[/quote]

Oi kerro, miksi? Ainakaan minä en pysty ymmärtämään mitään syytä, että joku täysi-ikäinen haluaa säilyttä vanhemmillaan omaan tiliinsä käyttöoikeuden.

Oletko hieman henkisesti jälkeen jäänyt vai muuten vaan tyhmä ja aikuistumaton?
[/quote]

Mun kaveri kertoi että halus jättää käyttöoikeuden jotta vanhemmat voi helposti jatkaa rahansiirtoa sinne :D
[/quote]
Nyt en ymmärtänyt?? Miten se olisi sen vaikeampaa vaikka ei olisi käyttöoikeutta? Yhtä näppärästi raha siirtyy tililtä toiselle vaikkei lapsen tiliä näe. Joku outo logiikka taas.
[/quote]

Jokainen tavallaan.
[/quote]

Ja ns. omien tilien välillä raha siirtyy ainakin minulla heti. Toisen tilille raha valuu 1-2 päivässä... Tämä voi olla yksi syy.

Vierailija
5/53 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siirrän mun aikuisille lapsille rahaa, näkyy se heidän tileillään saman tien, vaikkei minulla ole ollut käyttöoikeutta heidän tileihinsä sen jälkeen, kun täyttivät 18. Näin tietysti silloin, kun on sama pankki kyseessä. 

Vierailija
6/53 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:58"]

Jos siirrän mun aikuisille lapsille rahaa, näkyy se heidän tileillään saman tien, vaikkei minulla ole ollut käyttöoikeutta heidän tileihinsä sen jälkeen, kun täyttivät 18. Näin tietysti silloin, kun on sama pankki kyseessä. 

[/quote]

Samassa pankissa siirtyy sekunnin sadasosassa, totta. On se riskialtista, jos käyttöoikeus on monella, miettikää kun vanhemmat alkaa dementoitua. Siinä menee helposti isot summat rahojanne taivaan tuuliin. Tai tulee peliriippuuvuus, äkkiä on kaikki tilit tyhjennetty.

Vierailija
7/53 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla riitti verkkopankin pankin kautta lähetetty viesti tän asian hoitamiseen.

Vierailija
8/53 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini näki tilitietoni monta vuotta kotoa muuttoni jälkeen ilman, että tiesin asiasta. Kun sitten sattumalta huomasin tämän, niin riitti, että ilmoitin asian pankkiin. Loukkaannuin äidilleni syvästi siitä, että on "kytännyt" tilitietojani tietämättäni. Ei minulla ole ollut tililläni mitään salassapidettäviä tapahtumia, mutta on kyse periaatteesta.

Vierailija
9/53 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin hakemassa omat verkkopankkitunnukset kun muutin pois vanhempieni luota eikä tilini näkynyt heidän verkkopankissaan. Tästä yli 10vuotta aikaa. Oletin tietenkin, että myös käyttöoikeus poistuu samalla. Nyt viime vuonna kun olin ollut 5vuotta naimisissa ja meillä mieheni kanssa jo toinen asuntolaina niin huomaan yhtäkkiä kun selailen verkkopankkia, että molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus tiliini! Tämäkin asia piti erikseen pankissa hoitaa, allekirjoittamalla paperit, että sain vanhempieni käyttöoikeuden pois.

Vierailija
10/53 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilejä on joskus petustettu alaikäiselle lapselle niin, että vanhempia eiolla viety pankin järjestelmään huoltajana, vaan käyttöoikeutettuna. Käyttöoikeus säilyy niin kauan kunnes se poistetaan. Huoltajana viedyt käyttöoukeudet poistuu automaattosesti, kun täyttää 18. Ennen niitä tilejä availtiin, erilailla ja varmaan johtui pankin järjestelmistäkin osin. Nykyään tilien avaaminen on ylipäänsä paljon tarkempaa. Koskien niin henkilöasiakkaan kuin yritysten ja yhdistyksien tilejä.

Vierailija
11/53 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankissa voi käydä muuttamassa.

Vierailija
12/53 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala, mun äidillä on yhä jotkut käyttöoikeudet tiliini kun en ole saanut aikaiseksi tehdä asialle mitään. Onko se koko ajan voinut kytätä tiliäni? Ei ole sitten vaivautunut sanomaan mitään. Täytyy marssia pankkiin. Kai sen saa yksin muutettua eikä äitiä tarvitse raahata mukaan?

Vierailija
13/53 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoituu soittamalla pankin palvelunumeroon, ainkin Nordeassa.

Vierailija
14/53 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 19:40"]Verkkopankissa asetuksissa voi muuttaa näkyvyyttä
[/quot
Juu jos on pelkkä katseluoikeus. Nosto-oikeudet kun on niin pankkiin

Vierailija
15/53 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:33"]

Ai kamala, mun äidillä on yhä jotkut käyttöoikeudet tiliini kun en ole saanut aikaiseksi tehdä asialle mitään. Onko se koko ajan voinut kytätä tiliäni? Ei ole sitten vaivautunut sanomaan mitään. Täytyy marssia pankkiin. Kai sen saa yksin muutettua eikä äitiä tarvitse raahata mukaan?

[/quote]

Ei sinne pankkiin tarvitse vanhempia mukaan silloin kun itse on jo täyttänyt 18 vuotta. 

Vierailija
16/53 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmeessä yleensä vanhemmilla on lastensa tilien käyttö/katseluoikeus?

Oma tilini oli aina minun lapsesta asti. Silloin tosin elettiin pankkikirjakautta.

lapsia minulla on neljä. Kenenkään tilejä en ole ikinä verkkopankissani katsellut, niitä ei ole sinne liitetty. Lasten tilinumerot minulla on. Laitan joskus käyttövaraa tai esim. Pienen synttärimuistamisen suoraan tilille. Se riittää. Mitä ihmettä varten minun pitäisi hallinnoida lasteni tilejä! Nehän on heidän. Kaksi lapsista on täysi-ikäisiä.

Vierailija
17/53 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordeassa ainakin häipyi tuo mahdollisuus nähdä lapsen tili 18v. synttäreitä edeltävänä yönä. Ei tarvinnut tehdä mitään.

Vierailija
18/53 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla näkyy puolison tili verkkopankissa vaikka erosimme viimevuosituhannella.

Vierailija
19/53 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:51"]Miks ihmeessä yleensä vanhemmilla on lastensa tilien käyttö/katseluoikeus?

Oma tilini oli aina minun lapsesta asti. Silloin tosin elettiin pankkikirjakautta.

lapsia minulla on neljä. Kenenkään tilejä en ole ikinä verkkopankissani katsellut, niitä ei ole sinne liitetty. Lasten tilinumerot minulla on. Laitan joskus käyttövaraa tai esim. Pienen synttärimuistamisen suoraan tilille. Se riittää. Mitä ihmettä varten minun pitäisi hallinnoida lasteni tilejä! Nehän on heidän. Kaksi lapsista on täysi-ikäisiä.
[/quote]

Lapseni on 4 kk vanha. Minusta on ihan mukava, että pysytään kärryillä siitä, paljonko pojalla on rahaa. Käyttöoikeuden poika saa 18-vuotiaana, koska tili on sellainen, mihin talletamme joka kk jemmarahaa.

Vierailija
20/53 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:54"]

Nordeassa ainakin häipyi tuo mahdollisuus nähdä lapsen tili 18v. synttäreitä edeltävänä yönä. Ei tarvinnut tehdä mitään.

[/quote]

Hups, ei muuten häipynyt. Mulla on Nordeassa tili ja mun verkkopankissa näkyy edelleen täysi-ikäisen lapsen tili.