Täysi-ikäisen lapseni tili näkyy yhä verkkopankissani
Käyttöoikeus molemmilla vanhemmilla. Miten hän saisi sen tilin kokonaan itselleen, vai kannattaako tässä vaiheessa avata oma, jonne sitä rahaa voi laittaa ilman huolta ylimääräisistä käyttäjistä.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:51"]
Miks ihmeessä yleensä vanhemmilla on lastensa tilien käyttö/katseluoikeus?
Oma tilini oli aina minun lapsesta asti. Silloin tosin elettiin pankkikirjakautta.
lapsia minulla on neljä. Kenenkään tilejä en ole ikinä verkkopankissani katsellut, niitä ei ole sinne liitetty. Lasten tilinumerot minulla on. Laitan joskus käyttövaraa tai esim. Pienen synttärimuistamisen suoraan tilille. Se riittää. Mitä ihmettä varten minun pitäisi hallinnoida lasteni tilejä! Nehän on heidän. Kaksi lapsista on täysi-ikäisiä.
[/quote]
Liekö sitten niin, että tuo käyttö- tai katseluoikeus on liitetty jotenkin automaattisesti sinne? Itse tajusin poistaa vanhempieni käyttöoikeuden vasta joskus 25-vuotiaana, kun vahingossaverkkopankissa tajusin heillä olevan sellaisen. Ja kun heille kerroin, he eivät edes tienneet että tällaista oikeutta olisi ollut.
Riippuu pankista. Osalla poistuu käyttöoikeudet vanhemmilta automaattisesti kun täyttää 18v ja osassa taas täytyy ilmoittaa pankkiin, että haluaa ne pois. Tilinomistaja voi poistaa käyttöoikeudet ilman, että kysyy siitä käyttöoikeuden haltijalta.
Minulla näkyy lasten tilit verkkopankissa, koska sijoitan lasten rahoja. Tavallisella tilillä korot niin mitättömät ja olisi kiva saada myös hieman tuottoa heille. Lahjaveron takia ei voi kovin paljon siirtää kuukausittain.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:54"]
Nordeassa ainakin häipyi tuo mahdollisuus nähdä lapsen tili 18v. synttäreitä edeltävänä yönä. Ei tarvinnut tehdä mitään.
[/quote]
Hups, ei muuten häipynyt. Mulla on Nordeassa tili ja mun verkkopankissa näkyy edelleen täysi-ikäisen lapsen tili.
[/quote]
Danskessa häipyi heti, kun lapset täyttivät 18 vuotta. S-pankissa sain käyttöoikeuksia muuteltua ihan vain ottamalla verkkopankin kautta yhteyttä pankkiin ja sieltä tuli sitten viesti, että homma hoidettu.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:02"]
Itseltäni kysyttiin sillon 18-vuotiaana kun hain nettipankkitunnukset, että haluanko säilyttää vanhempieni hallintaoikeuden tilille. Halusin. N20
[/quote]
Oi kerro, miksi? Ainakaan minä en pysty ymmärtämään mitään syytä, että joku täysi-ikäinen haluaa säilyttä vanhemmillaan omaan tiliinsä käyttöoikeuden.
Oletko hieman henkisesti jälkeen jäänyt vai muuten vaan tyhmä ja aikuistumaton?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:54"]
Nordeassa ainakin häipyi tuo mahdollisuus nähdä lapsen tili 18v. synttäreitä edeltävänä yönä. Ei tarvinnut tehdä mitään.
[/quote]
Hups, ei muuten häipynyt. Mulla on Nordeassa tili ja mun verkkopankissa näkyy edelleen täysi-ikäisen lapsen tili.
[/quote]
Tää on muuttunut. Ennen (en muista ihan tarkalleen, ehkä vielä n. vuosi sitten) käyttöoikeudet ei poistuneet automaattisesti. Nykyisin Nordeassa poistuu vanhempien käyttöoikeudet automaattisesti kun nuori täyttää 18v. Eli nuoren tili häviää samalla tietysti myös vanhemman verkkopankista. t.nordealainen
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:02"]
Itseltäni kysyttiin sillon 18-vuotiaana kun hain nettipankkitunnukset, että haluanko säilyttää vanhempieni hallintaoikeuden tilille. Halusin. N20
[/quote]
Oi kerro, miksi? Ainakaan minä en pysty ymmärtämään mitään syytä, että joku täysi-ikäinen haluaa säilyttä vanhemmillaan omaan tiliinsä käyttöoikeuden.
[/quote]
Mun kaveri kertoi että halus jättää käyttöoikeuden jotta vanhemmat voi helposti jatkaa rahansiirtoa sinne :D
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:02"]
[/quote]
[/quote]
Mun kaveri kertoi että halus jättää käyttöoikeuden jotta vanhemmat voi helposti jatkaa rahansiirtoa sinne :D
[/quote]
Tämä on juurikin se yleinen syy, ei yhtään tavatonta.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:54"]
[/quote]
[/quote]
Tää on muuttunut. Ennen (en muista ihan tarkalleen, ehkä vielä n. vuosi sitten) käyttöoikeudet ei poistuneet automaattisesti. Nykyisin Nordeassa poistuu vanhempien käyttöoikeudet automaattisesti kun nuori täyttää 18v. Eli nuoren tili häviää samalla tietysti myös vanhemman verkkopankista. t.nordealainen
[/quote]
No vuosi sitten lapseni täytti 18 vuotta ja samantien lähti. Riippuukohan jotenkin tilistä? Meillä ihan tavalliset tilit, ei säästö tms. T. Tuo eka vastaaja
Minulla on käyttöoikeus aikuisten lasteni tileihin. Oli pitkään hyödyllistä, ensin lasten ollessa pieniä ja vielä isompiakin, kun helposti saatoin siirtää rahaa tililtä toiselle. Yritin tässä kerran poistaa itseltäni sen oikeuden, mutta sepä ei onnistunut, ei verkossa eikä pankin konttorissa, lapsen pitää itse mennä pankkiin sopimaan asiasta. Eivät ole toistaiseksi viitsineet sitä tehdä.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No vuosi sitten lapseni täytti 18 vuotta ja samantien lähti. Riippuukohan jotenkin tilistä? Meillä ihan tavalliset tilit, ei säästö tms. T. Tuo eka vastaaja
[/quote]
Niin siis tämä on muuttunut kuten sanoin, mutten tarkalleen muista koska. Nykyisin siis poistuu käyttöoikeudet oli tili mikä tahansa. Ennen ei ollut näin. t.nordealainen
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nyt en ymmärtänyt?? Miten se olisi sen vaikeampaa vaikka ei olisi käyttöoikeutta? Yhtä näppärästi raha siirtyy tililtä toiselle vaikkei lapsen tiliä näe. Joku outo logiikka taas.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nyt en ymmärtänyt?? Miten se olisi sen vaikeampaa vaikka ei olisi käyttöoikeutta? Yhtä näppärästi raha siirtyy tililtä toiselle vaikkei lapsen tiliä näe. Joku outo logiikka taas.
[/quote]
Jokainen tavallaan.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin siis tämä on muuttunut kuten sanoin, mutten tarkalleen muista koska. Nykyisin siis poistuu käyttöoikeudet oli tili mikä tahansa. Ennen ei ollut näin. t.nordealainen
[/quote]
Kommentoin vain, kun mainitsit, että vuosi sitten ei poistunut automaattisesti, joten.... Joka tapauksessa siis poistui ja tästä vielä erikseen mainittiin hakiessamme lapselle verkkopankkitunnukset. Luulisi nordealaisen tietävän tarkemmin.
Olen 20-vuotias ja isäni näkee tilini, ja voi myös hallita sitä. Asia ei häiritse minua, hän haluaa vain olla varma että hoidan raha-asiani huolellisesti. Olen elänyt omillani kaksi vuotta.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kommentoin vain, kun mainitsit, että vuosi sitten ei poistunut automaattisesti, joten.... Joka tapauksessa siis poistui ja tästä vielä erikseen mainittiin hakiessamme lapselle verkkopankkitunnukset. Luulisi nordealaisen tietävän tarkemmin.
[/quote]
Sanoin että en muista tarkalleen, ehkä noin vuosi sitten. :)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:02"] Itseltäni kysyttiin sillon 18-vuotiaana kun hain nettipankkitunnukset, että haluanko säilyttää vanhempieni hallintaoikeuden tilille. Halusin. N20 [/quote] Oi kerro, miksi? Ainakaan minä en pysty ymmärtämään mitään syytä, että joku täysi-ikäinen haluaa säilyttä vanhemmillaan omaan tiliinsä käyttöoikeuden. Oletko hieman henkisesti jälkeen jäänyt vai muuten vaan tyhmä ja aikuistumaton? [/quote] Mun kaveri kertoi että halus jättää käyttöoikeuden jotta vanhemmat voi helposti jatkaa rahansiirtoa sinne :D [/quote] Tämä on juurikin se yleinen syy, ei yhtään tavatonta.
[/quote]
Rahahan liikkuu yhtä vaivattomasti tililtä toiselle vaikka toinen ei näe tilin tilannetta minne rahaa siirtää, herätkää nyt tähän päivään.
Olenkin aina ihmetellyt, että miten minun maksamani laskut eivät ole koskaan päätyneet laskun saajalle, mutta nythän sekin selvisi kun minä en näe niiden tilejä. Voi jessus kun meillä on yksinkertaisia ihmisiä, hölmöjä suoraan sanoen!
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:32"]
Olen 20-vuotias ja isäni näkee tilini, ja voi myös hallita sitä. Asia ei häiritse minua, hän haluaa vain olla varma että hoidan raha-asiani huolellisesti. Olen elänyt omillani kaksi vuotta.
[/quote]
Siinäkin yksi vielä lapsen kengissä oleva jota isä valvoo. Kontrolloiko isäsi sinua muutenkin, antaa ohjeet kaikkeen mitä teet ja vaatii sinua tekemään hänen tahtonsa mukaan.
Saatko seurustella haluamasi ihmisen kanssa vai kontrolloiko isäsi sitäkin ja muuta vastaavaa? Milloin olet ajatellut itsenäistyä ja ottaa vastuun omasta elämästäsi?
Käyttöoikeudesta on hyötyä myös, jos nuori harrastaa matkailua ja hävittää lompakkonsa kaukokohteessa.. vanhemmat voivat tuolloin nostaa nuoren tililtä rahaa tälle toimitettavaksi.
On se "siirto omalle tilille" -toiminto helpompi kuin "uusi maksu" . Menee yhdellä klikkauksella, ja saman tien näkyvissä molemmilla tileillä.