Minkä hintaisen vuokra-asunnon hankkisit, jos käteen jäävä osuus palkastasi olisi 3600€/kk?
Kommentit (41)
Tuollaisilla tuloilla en asuisi vuokralla vaan ostaisin oman asunnon. Nykytyloilla 1500 brutto ei ole muuta vaihtoehtoa kuin asua vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin.
Tarkoitus olisi asettautua vuokralle toistaiseksi ja etsiä asuntoa. Varaudun noin 1,5v vuokra-jaksoon, mutta uusi voi löytyä parissa kuukaudessakin.
AP
1,5 v vuokrat 18 kk * 600 € / kk = 10 800 €
Kannattaisko ostaa oma? Pankista voi muutamalla tonnilla ostaa vakuuden jos ei omat rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin.
Tarkoitus olisi asettautua vuokralle toistaiseksi ja etsiä asuntoa. Varaudun noin 1,5v vuokra-jaksoon, mutta uusi voi löytyä parissa kuukaudessakin.
AP
No siinä tapauksessa mahdollisimman halpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin.
AP
No mahdollisimman halpa, jää enemmän omarahoitusta ostoon.
Luuletko tosiaan, että tarvitsen lainaa pankista?
AP
Jos et tarvitse lainaa pankista, niin siinä tapauksessa vuokran määrää tärkeämpää on se, ettet sitoudu asumaan asunnossa yhtä vuotta. Katsoisin noilla spekseillä sellaisen asunnon, mikä ei tunnu ihan ankeutukselta, mutta missä ei samalla sitoudu liian pitkään vuokra-aikaan.
Itse surffasin huvikseni hiljattain Helsingin kaupungin vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja ja siellä oli parissakin paikassa tarjolla asuntoja taloista, jotka puretaan loppuvuodesta. Ehkä joku tällainen ratkaisu voisi toimia ap:lle? Toiset oli lähellä Marian sairaalaa ja toiset Laaksossa lähellä Mannerheimintietä.
Myös putkiremonttiin menevistä taloista voi saada tuollaisia määräaikaisia vuokra-asuntoja sellaisilta toimijoilta, jotka normaalisti edellyttävät pidempää sitoutumista.
Kannattaa sitten tehdä sellainen sopimus vuokra-asunnosta, ettei ole kiinni 11 kk siinä.
Ihmettelen kyllä miksi sinä kysele meiltä kuinka paljon tarvitset tilaa. Kyllähän sinä nyt sen itse tiedät parhaiten hyvänen aika ja sitten vain vuokraat itsellesi ja tarkoituksesi sopivasti paikasta asunnon. Jos haluat yrittää elvistellä rahalla, niin se on noloa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asuisi vuokralla.
En minäkään, mutta en myöskään halua jäädä ns. kahden asunnon loukkuun. Vuokralla olo välivaiheena on mielestäni hyvä vaihtoehto.
AP
Ostat nyt kivan yksiön hyvältä paikalta ja etsit "sitä oikeaa" asuntoa.
Kun sen löydät, laitat yksiösi vuokralle.
Max 800e. Itsekin tätä pohdin, mutta päädyin maksamaan asumisen laadusta, vaikka samalla etsinkin omaa asuntoa.
Se riippuu enemmän siitä minkä kokoisen asunnon tarvitsisin kun tuloista. Yksiöstä maksaisin korkeintaan 300€, kaksiosta korkeintaan 550€, kolmiosta korkeintaan 650€ ja neliöstä korkeintaan 800€. Eikä nämä siis riipu siitä paljonko tienaan, koska ei se miten paljon on järkevää maksaa vuokraa ei riipu tuloista.
Mutta en toki olisi edes vuokralla jos ei olisi joku pakkotilanne.
Vierailija kirjoitti:
Täh, miksi joku asuisi vuokralla tuollaisilla tuloilla? Tuolla ökypalkalla myisin nykyisen asuntoni ja ostaisin kivan puutarhallisen rivarin/townhousen hintaluokassa 350 000-400 000.
Luuletko että silloin sinulla olisi aikaa huolehtia jostain puutarhasta?
Tuolla palkalla en vuokraa makselisi vaan omaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu enemmän siitä minkä kokoisen asunnon tarvitsisin kun tuloista. Yksiöstä maksaisin korkeintaan 300€, kaksiosta korkeintaan 550€, kolmiosta korkeintaan 650€ ja neliöstä korkeintaan 800€. Eikä nämä siis riipu siitä paljonko tienaan, koska ei se miten paljon on järkevää maksaa vuokraa ei riipu tuloista.
Noin alhaisia vuokria ei ole missään olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, miksi joku asuisi vuokralla tuollaisilla tuloilla? Tuolla ökypalkalla myisin nykyisen asuntoni ja ostaisin kivan puutarhallisen rivarin/townhousen hintaluokassa 350 000-400 000.
Olen eri, mutta iso omakotitalo+ iso piha. 3 vuorotyö ja itselleni pihalla on liian vähän tekemistä. Kaiken teen itse, en osta palveluita. Suunnitelmissa olisi istuttaa lisää pensaita, jotta saan enemmän leikattavaa ja hoidettavaa keväisin/syksyisin. Aikaa on, kun se on vähän kuin harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin alhaisia vuokria ei ole missään olemassakaan.
Olen eri, mutta itselläni on ollut nämä kriteerit täyttävät asunnot Helsingissä. Olen asunut kaupungin vuokrayksiössä 250e vuokraa maksaen, sitä ennen maksoin kaksiosta 520e. Muutama vuosi tuli asuttua pienessä neliössä, jossa vuokra oli alle 640e (sitä alennettiin parina vuonna, oli alkuun 690e), ja nykyisin maksan asumisoikeuskolmiosta 615e kuussa.
Itse valitsisin asunnon tarpeideni mukaan. Voisin hyvin maksaa 1500e keskustakämpästä, jos haluaisin olla lähellä palveluita, tai sitten 500e pikkuyksiöstä lähiössä, jos tavoitteena olisi säästää mahdollisimman suuri omarahoitusosuus tulevaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta iso omakotitalo+ iso piha. 3 vuorotyö ja itselleni pihalla on liian vähän tekemistä. Kaiken teen itse, en osta palveluita. Suunnitelmissa olisi istuttaa lisää pensaita, jotta saan enemmän leikattavaa ja hoidettavaa keväisin/syksyisin. Aikaa on, kun se on vähän kuin harrastus.
Eikö nyt puhuttu eri asiasta? Sinullako netto on 3600€?
Jos ap:llä on rahaa ostaa asunto ilman lainaa niin kysymys on pelkkää elvistelyä. Siinä 300ke römäyksessä mikä omaan asuuntoon menee, ei vuoden vuokramenoilla ole mitään merkitystä.
Itse ostaisin jonkin pienen yksiön ja laittaisin sen sitten myöhemmin vuokralle, juuri niinkuin joku muukin jo ehdotti.
Tässä ketjussa on suomalaisuuden ydin edustettuna suurimmassa osassa vastauksia. Osta se halvin ja ankein!
Kaupan hevi-osaston mandariinitiskilläkin kuulee, että älä nyt noita makeita mandariineja osta, näitä happamia saa halvemmalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt puhuttu eri asiasta? Sinullako netto on 3600€?
Netosta viis, jos kommentin mukaan ei ole aikaa huolehtia omasta pihasta.??
Koko kysymys on jotenkin nurinkurinen. Valitsisin vuokra-asunnoksi sellaisen, joka toimii omassa elämäntilanteessani - en suinkaan hakisi kalleinta mahdollista tai halvinta mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla palkalla en vuokraa makselisi vaan omaa asuntoa.
Miksei kukaan lue, mitä ap on asiasta jo kertonut?
Kun palkka oli 2700€ (v. 16000mk) aloin rakentaa omakotitaloa. Tuosta on tosin jo 20 vuotta aikaa. Vuokralla rahat menee hukkaan.