Rakas tyttäreni täytti tammikuussa 18-vuotta
Sai lahjaksi isältään 10 000€. Exä oli siis joka kuukausi laittanut rahaa tytön tilille, jonka tyttäremme sai haltuunsa täytettyään 18-vuotta. Ehdotin, jos ei kaikkea annettaisi heti käyttöön. Tytär ei ole maailman fiksuin rahankäyttäjä. Exä kuitenkin on aina antanut tytölle kaiken, joten ehdotukseni hylättiin. Tytär osti heti jonkun kalliin merkkilaukun, kävi baarissa melkein viikon joka päivänä, lähti kavereiden kanssa laivalle, otti rakennekynnet ja ripsienpidennykset ja nyt ilmoitti ottavansa kesällä silikoonitissit! Exälle soitin, joka sanoi rahojen olevan tytön eikä meidän asia miten ne käyttää. Meinasin, että raha on tarkoitettu muuhun kuin humputteluun ja typeryyksiin. Esimerkiksi autokorttiin, autoon tai asuntoon.
Kommentit (11)
Eiks 10 000 eurosta mennyt lahjaveroa?? Se raja jonka saa antaa lahjaksi on 3999e oliko nyt 3 vuoden aikana/ yksi henkilö. Korjatkaa, jos olen väärässä.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 16:58"]Eiks 10 000 eurosta mennyt lahjaveroa?? Se raja jonka saa antaa lahjaksi on 3999e oliko nyt 3 vuoden aikana/ yksi henkilö. Korjatkaa, jos olen väärässä.
[/quote]
Tsekkaa aloitus uudestaan. "Tilille kuukausittain". Vuosi tasolla siis noin 550euroa eli ei ongelmaa.
Voihan sitä 18-vuotiaana hiukan nauttiakin elämästä. Sain itse parikymppisenä isovanhempieni perintönä useita kymmeniä tuhansia, ja vaikka suurimman osan sijoitinkin asuntoon, tuhlasin myös useamman tonnin ihan itseeni ja mieheeni (lomailua, kivoja uusia vaatteita ja kenkiä ym.). Tytär kyllä huomaa tulevaisuuden rahapulassaan että olisi ollut fiksumpaa säästää osa rahoista. Elämä opettaa :).
N30, ekonomi
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:47"]Voihan sitä 18-vuotiaana hiukan nauttiakin elämästä. Sain itse parikymppisenä isovanhempieni perintönä useita kymmeniä tuhansia, ja vaikka suurimman osan sijoitinkin asuntoon, tuhlasin myös useamman tonnin ihan itseeni ja mieheeni (lomailua, kivoja uusia vaatteita ja kenkiä ym.). Tytär kyllä huomaa tulevaisuuden rahapulassaan että olisi ollut fiksumpaa säästää osa rahoista. Elämä opettaa :).
N30, ekonomi
[/quote]
Elämä opettaa sillon ku vanhemmat ei.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 16:58"]
Eiks 10 000 eurosta mennyt lahjaveroa?? Se raja jonka saa antaa lahjaksi on 3999e oliko nyt 3 vuoden aikana/ yksi henkilö. Korjatkaa, jos olen väärässä.
[/quote]
Olivat säästäneet tytön omistuksessa olevalle tilille, johon tyttö sai ilmeisesti nyt kortin ja tunnukset.
On myöhäistä opettaa rahankäyttöä, jos sitä ei koko ajan ole tehnyt.
Rellestäköön tyttö rahansa, kunhan tietää ettet aio kustantaa hänelle ajokorttia tai autoa, etkä asuntolainaakaan tule takaamaan.
Jos rahaa on vähänkin jäljellä, niin varaa teille aika pankista. Siellä he kertovat, mitä lopuille kannattaa tehdä ja miksi.
Luulisi kiinnostavan, jos annetaan konkreettinen esimerkki esim. kerrossäästön tuotosta.
Ja seuraavaksi aikoo big brotheriin?