Uskaltaako 8v vanhoilla kesärenkailla vielä ajaa?
Pintaa olisi noin 5mm joten ainakin tämän kesän ajaisi. Mutta miten turvallisuus?
Kommentit (19)
En ajaisi. Vaikka pintaa olisikin, kumi materiaalina vanhenee.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:33"]En ajaisi. Vaikka pintaa olisikin, kumi materiaalina vanhenee.
[/quote]
Tiedätkö kuinka vanhat renkaat sinulla on alla? En tarkoita ostoaikaa vaan valmistusaikaa.
Yllättävän moni ei tiedä...
Minulla on 2013 mallin autossa 2012 alkuvuonna valmistetut renkaat.
Jos asut 06-alueella, niin voin tulla hakemaan vanhat, epäturvalliset renkaasi pientä rahasummaa vastaan.
Uskaltaa jos on pintaa. Kuinka usein ihmisillä hajoaa renkaat alle? Ei juuri koskaan oli sitten kuinka vanhoja tahansa.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:33"]En ajaisi. Vaikka pintaa olisikin, kumi materiaalina vanhenee.
[/quote]
Tiedätkö kuinka vanhat renkaat sinulla on alla? En tarkoita ostoaikaa vaan valmistusaikaa.
[/quote]
Pointti oli? Jos renkaat on 8 vuotta sitten hankitut, niin nehän ovat vielä vanhemmat materiaaliltaan. Jossain suositeltiin max. 6 vuoden ikäisiä renkaita.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:36"]Uskaltaa jos on pintaa. Kuinka usein ihmisillä hajoaa renkaat alle? Ei juuri koskaan oli sitten kuinka vanhoja tahansa.
[/quote]
Varsinainen materiaalitekniikan asiantuntija. Mulla on hajonnut pyöränrenkaatkin vanhuuttaan. Mutta täällä ei tietysti koskaan ole törmännyt hieman kovettuneeseen ja halkeilevaan renkaaseen...
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:33"]En ajaisi. Vaikka pintaa olisikin, kumi materiaalina vanhenee.
[/quote]
[/quote]
Pointti oli? Jos renkaat on 8 vuotta sitten hankitut, niin nehän ovat vielä vanhemmat materiaaliltaan. Jossain suositeltiin max. 6 vuoden ikäisiä renkaita.
[/quote]
Pointti oli, että yllättävän moni ajaa tietämättään vanhoilla renkailla. Vaikka renkaat olisi ostettu viime vuonna, ne voivat olla huomattavasti vanhemmat.
Kumi on jo niin kovaa ettei ole kovin kaksinen pito ja märällä voi olla vaaralliset ajettavat.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:33"]En ajaisi. Vaikka pintaa olisikin, kumi materiaalina vanhenee.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Pointti oli, että yllättävän moni ajaa tietämättään vanhoilla renkailla. Vaikka renkaat olisi ostettu viime vuonna, ne voivat olla huomattavasti vanhemmat.
[/quote]
ihmettelin vaan, miksi minulta kysyit:)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:33"]En ajaisi. Vaikka pintaa olisikin, kumi materiaalina vanhenee.
[/quote]
[/quote]
[/quote]Niinhän ne rengaskauppiat suosittelee. Olen ajanut sen ikäisillä renkailla ettei niissä ollut koko valmistusvuotta, hyvin pelasi, kuluivat vaan nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:43"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:33"]En ajaisi. Vaikka pintaa olisikin, kumi materiaalina vanhenee.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ihmettelin vaan, miksi minulta kysyit:)
[/quote]
Mä nyt olen sellainen outo kyselijä :D
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:36"]Uskaltaa jos on pintaa. Kuinka usein ihmisillä hajoaa renkaat alle? Ei juuri koskaan oli sitten kuinka vanhoja tahansa.
[/quote]
Varsinainen materiaalitekniikan asiantuntija. Mulla on hajonnut pyöränrenkaatkin vanhuuttaan. Mutta täällä ei tietysti koskaan ole törmännyt hieman kovettuneeseen ja halkeilevaan renkaaseen...
[/quote]Maalaisjärjen käyttö sallittua. Sama onko kyseessä auton vai pyörän rengas mutta jos kovin on pykinyt ja halkeilee niin ei ehkä kannata enään alle laittaa.
Kyllä niillä ihan hyvin voi ajaa, kun ajaa varovasti.
Sateella pitää muistaa ettei sateella saa ajaa satasta. Ei vaikka olisi uudet kumit alla.
Tämän pitäisi olla ennemminkin järki-, kuin uskalluskysymys.
Vaikka olen minä tuolla museoautolla (60luku) ajellut aikakaudelta olevilla renkailla.
Silleen kun ajelee kuin siilit panee, helevetin varovasti, niin pärjää. Ja vähän/vuosi.
En ajaisi. Jos renkaat ovat olleet noin monen kesänä auton alla, niin niiden rakenne on joutunut aika koville, vaikka autolla ei olisi paljon ajettukaan. Jos ne taas ovat olleet varastossa, niin sielläkin kemia on päässyt vaikuttamaan. Ja vaikka rengas ei todennäköisesti hajoakaan alle, niin pinnan kimmoisuus on varmasti kärsinut, joten sen pito ei ole entisellään. Kauppakassissa voit pitää noita alla, mutta ole varovainen jos ajat sateella, pitkiä matkoja isoilla nopeuksilla tai haluat muuten huolehtia turvallisuudestasi.
Vuosi sitten vaihdoin harrasteauton renkaat, vanhat alkoivat olla perstuneet, olivat vuodelta -83.
Pakettiauton renkaat on vuodelta-85 ja ihan ajokunnossa vielä.
Jos ovat ehjät, kannattaa ajaa loppuun ja keväällä renkaat kuluu nopeiten.
Uskaltaa! suurin riski liikenteessä on siinä ratin ja penkin välissä.
Vanhat renkaat muuttuu yleenvä vain meluisiksi kun kumi ei ole enää niin joustavaa.
Normiajossa ei mitään väliä.
Uskaltaa kun tietää ettei alla ole uusimmat testivoittajat ja seuraa paineita.