Onko kunnallinen hammashoito kuinka paljon edullisempi kuin yksityinen?
Kävin kesällä hoidattamassa yksityisellä hampaat kuntoon kun en jaksanut odotella julkisen puolen aikoja. Alkutarkastus, pari reiän paikkausta, yhden hampaan juurihoito, yksi poistettiin, hammaskivenpoisto useammalla kerralla ja päälle hampaiden valkaisu. Tämä kaikki oli vajaa 1400e. Nyt varasin keväälle kunnalliselle ajan kun ei mitään akuuttia eli voin odottaa, eli ihan perustarkastus, lähinnä etuhampaiden reunat hieman kuluneet, niin niistä olen huolissani. Onko julkinen hammashuoto edullisempaa?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Toimenpiteistä päätellen et hetkeen ollut käynyt niin julkisella kuin yksityiselläkään.
En ollutkaan. Miten tämä mihinkään liittyy? ap
Minulla paikattiin yksi hammas, poistettiin viisauden hammas. Maksoin 250e. Julkisella siis
300e
2 viisaudenhampaan poistoa
puudutteet
Toimistomaksu
Kulmahampaiden hionta
röntgenkuvat
hammaskivenpoisto
Yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla paikattiin yksi hammas, poistettiin viisauden hammas. Maksoin 250e. Julkisella siis
No ei ole kyllä sitten paljon halvempi. Yhden hampaan paikkaus oli yksityisellä 130e ja viisauden hammasta sen seuraavan hampaan poisto, eli kohtuu isot juuret=isompi homma poistossa, oli 170e. Enpä tiedä kannattaako muutaman kympin takia odotella julkisen puolen palveluita kun hoitokin ilmeisesti huonompaa? ap
Vierailija kirjoitti:
300e
2 viisaudenhampaan poistoa
puudutteet
Toimistomaksu
Kulmahampaiden hionta
röntgenkuvat
hammaskivenpoisto
Yksityisellä.
Onpa edullinen! Ei noilla yksityisen hinnoilla kannata kyllä todellakaan odotella julkiselle puolelle. ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä 2 hampaan poisto ja pari paikkausta 100e.
Täällä 18,50e hampaanpoisto. Ei ole kallista.
Asiakasmaksulaki muuttui heinäkuussa 2021 ja hammashoito kerryttää nykyään myös maksukattoa. Eli hammashoito julkisella maksaa maks 680/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kyllä sitten paljon halvempi. Yhden hampaan paikkaus oli yksityisellä 130e ja viisauden hammasta sen seuraavan hampaan poisto, eli kohtuu isot juuret=isompi homma poistossa, oli 170e. Enpä tiedä kannattaako muutaman kympin takia odotella julkisen puolen palveluita kun hoitokin ilmeisesti huonompaa? ap
Ja yksityiseltä saat laadukkaamman hoidon, paikkauksen. Ja pystyt valitsemaan hammaslääkärin itse. Julkisella tekevät kovalla kiireella vähän sinne päin ne paikkaukset, hampaan väri ja muoto on miten sattuu.
Meillä julkinen on huomattavasti halvempi, vaikka aika kallista pienituloiselle onkin. Lisäksi ovat oman kokemukseni mukaan keskimäärin parempia: eivät tee mitään turhaa ja ovat tehokkaita. Viisaudenhammas poistettiin reilussa viidessä minuutissa ja käskettiin syödä buranaa jos sattuu eikä mitään hössötystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yksityiseltä saat laadukkaamman hoidon, paikkauksen. Ja pystyt valitsemaan hammaslääkärin itse. Julkisella tekevät kovalla kiireella vähän sinne päin ne paikkaukset, hampaan väri ja muoto on miten sattuu.
Kovassa elää tämä luulo että yksityisellä saa laadukkaampaa hoitoa. Yksityisellä se vasta kiire on kun pitää tehdä tulosta. Kunnalla hammaslääkärin palkkaan ei niinkään vaikuta se kuinka nopeasti tekee.
Molemmista löytyy hyviä ja huonoja hammaslääkäreitä. Usein myös sama hammaslääkäri tekee sekä yksityistä että kunnallista vastaanottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovassa elää tämä luulo että yksityisellä saa laadukkaampaa hoitoa. Yksityisellä se vasta kiire on kun pitää tehdä tulosta. Kunnalla hammaslääkärin palkkaan ei niinkään vaikuta se kuinka nopeasti tekee.
Molemmista löytyy hyviä ja huonoja hammaslääkäreitä. Usein myös sama hammaslääkäri tekee sekä yksityistä että kunnallista vastaanottoa.
Totta. Kunnallisella puolella on myös paljon juuri valmistuneita nuoria motivoituneita hammaslääkäreitä, joilta saa lähes aina erinomaista hammashoitoa!
En ole rikas. Olen silti käyttänyt yksityinen sektori hammashoitoa 22vuotta.Valitetavasti sitä ennen en käynyt hammaslääkäri lainkaan kun ei ongelmia ja ei rahaa!Syystä joudun käymään sännöllisesti puolen vuoden välein hampaiden putsaus ja tarkistus. Jotta omat hampaat hautaan asti ja vanhana on edes jotain kaunista jäljellä Hymy!Maksaa todella, mutta on minun valintani saada hyvä palvelua hammaslääkäriltäni ja hän on selättänyt hammaslääkäri pelkoni . Minulla on aikaa aina 6kk.säästä rahaa hammasläkärin menoon..Ihan oma valintani se ! Mutta en sitten risteile en lomaile,en käy kampajaa ,en shopaile, jne . Mutta elän silti hyvää elämää ja olen kiitolinen elämälleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimenpiteistä päätellen et hetkeen ollut käynyt niin julkisella kuin yksityiselläkään.
En ollutkaan. Miten tämä mihinkään liittyy? ap
Liittyy rahaan siten, että jos käytät pienen summan säännöllisesti, loppulasku on mahdollisesti paljon pienempi kuin silloin kun et käytä yhtään rahaa 10 vuoteen ja sitten kerralla meneekin valtavasti.
Ei ne julkisella mitään hampaita hio, jos on pikku lohkeamia tai kulumia
En tiedä kun en ole kahteen kymmeneen vuoteen käyttänyt julkista. Tosin herää kysymys, että miksi silti maksan siitä
Pohjoisessa pikkukunnassa maksan noin neljäkymppiä/kerta julkisella puolella. Joko suuhygienisti poistaa hammaskiven tai hammaslääkäri tutkii ja toteaa että taaskaan ei ole reikiä. Käyn hammashoitolassa kerran vuodessa ja aikaa joutuu odottamaan mutta ei se haittaa koska olen kaikkea muuta kuin kiireellinen tapaus.
on julkinen hammashoito huomattvasti edullisempaa kuin yksityinen. Jos asuu Etelä-Suomessa, kannattaa käydä Tallinnassa hammashoidossa. Sieltä saa palvelua myös suomeksi ja on edullisempaa mutta yhtä hyvää ellei jopa parempaakin hoitoa.