Ollako vielä kotona vai lähteä töihin ja vauva hoitoon
Minun pitäisi pian päättää lähdenkö äippäloman jälkeen töihin vai jäisinkö vielä kotiin.
Toisaalta "oma aika" ja tekeminen houkuttelee ja vauvakin oppisi olemaan erossa minusta ja hoidossa. On nimittäin niin äidin perään.
Toisaalta voisi vielä olla kesän yli kotona ja nauttia ajasta vauvan kanssa ja hänkin vähän kasvaisi.
Milloin te olette palanneet töihin? Miten päädyit ratkaisuun? Olitko tyytyväinen vai kaduttiko myöhemmin?
Kommentit (33)
Kiitos. Pitää vielä miettiä. On vaan välillä niin raskasta kun ei saa päivisin tehdä asioita rauhassa, keskittyen. Sitä kaipaan työelämässä ja tietysti aikuisten juttuja ja rahaa.
Tyttö on myös hyvin kiinni minussa ja anopinkin mukaan 9kk olisi jo hyvä totuttaa muiden hoitoon. Sopeutuminen käy kuulemma paremmin alle 1 vuotiailta. Ap
Itse palasin töihin, kun vauva oli vuoden ikäinen. Mies jä tuolloin hoitovapaalle kolmeksi kuukaudeksi + pitämättömät isyysvvapaat. Tämän jälkeen lapsi meni hoitoon ja minä siirryin tekemään lyhempää työpäivää (4h/päivä), kun tällainen järjestely oli työnantajalle ok.
Mutta jokainen tyylillään ja omien tuntemusten (ja taloudellisen tilanteen mukaan).
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:43"]Kiitos. Pitää vielä miettiä. On vaan välillä niin raskasta kun ei saa päivisin tehdä asioita rauhassa, keskittyen. Sitä kaipaan työelämässä ja tietysti aikuisten juttuja ja rahaa.
Tyttö on myös hyvin kiinni minussa ja anopinkin mukaan 9kk olisi jo hyvä totuttaa muiden hoitoon. Sopeutuminen käy kuulemma paremmin alle 1 vuotiailta. Ap
[/quote]
Höpsis. Anoppi on väärässä. Just tuossa iässä on useimmilla vaikeinta olla äidistä erossa, varsinkin jos on tottunut vain yhteen hoitajaan. Vuoden jälkeen on helpompi totutella. Muutamakin kuukausi on vauvalle pitkä aika, kun taas sinulle pitkässä juoksussa melko lyhyt rupeana. Kesällä on myös paljon helpompi lähteä joka suuntaan. - Kolmen lapsen äiti
Esikoisen aikana menin tekemään kaksi vuoroa kuussa kun lapsi oli 1v2kk. Oli kyllä virhe. Lapsi kävi monta kertaa ulko-oven luona itkemässä. Nyt toisen kohdalla aion olla vähintään kolme vuotta. Töitä ehtii kyllä tehdä ja puolitoista vuotias on jo kiva kaveri.
Menen töihin kun lapsi 2vuotta eli syksyllä. Hetkeäkään en ole katunut että jäin kotiin ♡ tää aika on mennyt hujauksessa :O ! Jää ihmeessä ap kotiin jos sinulla on mahdollisuus! On ainutlaatuista nähdä onan pienen kasvavan ja oppivan :) kyllä ehdit loppu elämän töitä tehdä ja omaa aikaa viettää ;) !
Mä menin töihin kun lapsi oli 1,5 v ja mies jäi kotiin vielä 8 kk ajaksi. Sopi meille!
Mene vasta kun lapsi täyttää 2v .kyllä työelämään ehdit vielä
Jokainen palaa töihin, miten parhaaksi näkee, mutta on täysin humpuukia väittää, että 9 kuisen olisi aika oppia olemaan äidistä erossa!!! Arvokkainta, mitä voit lapsellesi antaa on läheisyyttä ja kiireettömyyttä! Myös isä kelpaa. Älä lähde töihin nyt missään nimessä siksi, että joku anoppi puhuu tuollaisia!
Hui miten kamalaa ajatella että oma pieni poika pitää luultavasti laittaa hoitoon jouluna kun on 1,5 vuotias. Aivan hirveää. Seuraavan lapsen kohdalla jään sitten ainakin 3 vuodeksi kotiin ja toivottavasti saamme sitten lisää naperoita vain perään! Sinun ap jäisin kotiin siis jos on mitään mahdollisuutta.meillä taloudellinen tilanne ei anna myöten joten on mentävä töihin :(
Olen yh,joka muutti avoliittoon. Vanha talo myymättä,uusi työ,lapset pvähoidossa. Hoitomaksut avoliiton myötä korkeimmat,silti minulla se taloudellinen vastuu lapsistani. Mietin koko ajan,onko oikeasti varaa käydä töissä,niin kauan,kun maksan tyhjästä talosta.Laske,paljonko paljonko hoitomaksun jälkeen jää käteen ja mieti sitten uudestaan,onko se sen arvoista.
Anopin jutut on kieltämättä välillä vanhanaikaisia (vaikka ei vanha vielä olekaan) mutta välillä ihan asiaakin.
Täytyy nyt tosiaan miettiä vaihtoehtoja ja jos kotona jatkan niin itselleni joku harrastus. Ap
Olin tappiin asti hoitovapaalla, en ois malttanut viedä aiemmmin hoitoon. 3v on hyvä ikä..
Päiväkoti ei sovellu hoitopaikaksi alle 2-vuotiaille lapsille, väittää psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen uudessa kirjassaan Pienen lapsen sosiaalisuus (WSOY). Todisteeksi väitteelleen hän esittää ison joukon toisiaan tukevia tutkimuksia.
Keltikangas-Järvisen mukaan kyse ei ole päivähoidosta sinänsä vaan siitä, että tutkimusten mukaan liian varhaiset ryhmäkokemukset voivat vahingoittaa lapsen stressinsietokykyä. Asia on merkityksellinen siksi, että stressinsietokyky kehittyy kolmen ensimmäisen elinvuoden aikana ja tuo taso säilyy aikuisenakin.
Kirjan mukaan taidot, joilla selvitään suuressa ryhmässä, ovat usein enemmänkin hengissä selviämisen kuin vaativan sosiaalisen kanssakäymisen taitoja. Eikä kaksivuotiaalla tai vähän vanhemmallakaan ole vielä kykyä pitää puoliaan.
Puolensa pitäminen ei voi tarkoittaa muuta kuin viidakon lakia, Keltikangas-Järvinen toteaa.
Ryhmä lisää aggressiivisuutta
Ryhmässä oleminen lisää kirjan mukaan myös aggressiivisuuta. Pieni lapsi turvautuu aggressioon, kun hän joutuu tilanteeseen, jota hän ei vielä hallitse ja josta hän ei vielä selviä.
Keltikangas-Järvinen suositteleekin kirjassaan, ettei aivan pieniä lapsia pantaisi päiväkotiin. Lapsen kehitys tapahtuu asteittain. Kodin ja päiväkodin ryhmän välissä tulisi olla oppimisvaihe, jossa lasta hoidetaan muutaman lapsen ryhmässä. Tähän ratkaisu on perhepäivähoito. Tuolloin lasta hoitaa sama aikuinen ja ympärillä olevat lapset ovat tuttuja.
Perhepäivähoidon aloittamistakin professori lykkäisi siihen asti, kunnes lapsi parivuotias.
Lapsi alkaa kiinnostua muista lapsista vasta keskimäärin puolitoistavuotiaana, mutta silloinkaan yhteisleikki ei kestä monta minuuttia kerrallaan. Vasta kahden-kolmen ikävuoden välillä lapsi alkaa vähitellen leikkiä 1-2 lapsen kanssa yhdessä.
Töitäkään ei ole pakko tehdä heti kokoaikaisesti. Minusta osa-aikaisuus on hyvä, saa olla vielä paljon kotona.
En kyllä itse olisi töihin lähtenyt heti äitiysloman jälkeen. Meillä heräiltiin yöllä vielä monta kertaa ja vähän väliä valvotti hampaatkin.
"Kiitos. Pitää vielä miettiä. On vaan välillä niin raskasta kun ei saa päivisin tehdä asioita rauhassa, keskittyen. Sitä kaipaan työelämässä ja tietysti aikuisten juttuja ja rahaa. Tyttö on myös hyvin kiinni minussa ja anopinkin mukaan 9kk olisi jo hyvä totuttaa muiden hoitoon. Sopeutuminen käy kuulemma paremmin alle 1 vuotiailta. Ap"
En haluaisi pahoittaa mieltäsi tai syyllistää sinua, mutta mitä luulet, jos lapsi voisi sanoa mielipiteensä, kun isoäitikin on saanut sanoa painavan sanansa?
Kaikki tutkimukset tukevat väitettä, että lähes poikkeuksetta alle 3-vuotiaan lapsen paras paikka on oma koti, jos vain se on taloudellisesti perheelle mahdollista ja siksi yhteiskunta maksaa kotihoidontukea ja mahdollistaa työstä perhevapaan. Jokainen perhe tietysti ratkaisee asian, parhaaksi katsomallaan tavalla.
Työssä kyllä ehtii olla ja tehdä uraa, mutta lapsen kanssa vietetty aika on tässä ja nyt, eikä sitä voi ottaa takaisin myöhemmin, vaikka vanhemmat niin haluaisi.
On ymmärrettävää, että pienen lapsen hoito kotona on väsyttävää ja joskus "yksinäistä", mutta ei ole lapsellakaan helppoa olla kodin ulkopuolisessa hoidossa, kun lähes poikkeuksetta on isot ryhmät, vieras ja meluisa ympäristö, eikä syliä riittävästi. Yhdellä hoitajalla voi olla 5-8 lasta, siinä tilanteessa lapsen yksilöllinen hoiva ja kasvatus on mahdotonta, vaikka juuri tuossa iässä lapsi oppii monia asioita ja kaipaisi aikuisen turvaa ja hoivaa.
Mut nä olen ollut kotona nyt vuoden ja kuukauden. Syksyksi olen hankkimassa töitä. Meillä on perheessä pienet tulot, joten pakko alkaa tienaamaan. Harmittaa, mutta samaan aikaan olen innoissani. Pääsen aikuisten seuraan ja ei tarvitse pelätö, että rahat loppuvat. Opiskelijan ja kotiäidin tulot eivät päätä huimaa..
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:01"]Mut nä olen ollut kotona nyt vuoden ja kuukauden. Syksyksi olen hankkimassa töitä. Meillä on perheessä pienet tulot, joten pakko alkaa tienaamaan. Harmittaa, mutta samaan aikaan olen innoissani. Pääsen aikuisten seuraan ja ei tarvitse pelätö, että rahat loppuvat. Opiskelijan ja kotiäidin tulot eivät päätä huimaa..
[/quote]
Inhoan automaattista tekstinsyöttöä. Ihan kuin olisin humalassa kirjoittanut... :D
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:01"]Mut nä olen ollut kotona nyt vuoden ja kuukauden. Syksyksi olen hankkimassa töitä. Meillä on perheessä pienet tulot, joten pakko alkaa tienaamaan. Harmittaa, mutta samaan aikaan olen innoissani. Pääsen aikuisten seuraan ja ei tarvitse pelätö, että rahat loppuvat. Opiskelijan ja kotiäidin tulot eivät päätä huimaa..
[/quote]
Inhoan automaattista tekstinsyöttöä. Ihan kuin olisin humalassa kirjoittanut... :D
Kotona. Vauva-aika on niin lyhyt.