Perustoimeentulotuki on 500/kk, eli noin 16.5e/päivä. Sillä kyllä joutuu niukasti elämään...Millloinkohan tulee korotus? Euroopan Unionilta tulee jatkuvasti noottia suomelle matalasta perusturvasta
Jos tuosta 500e maksaa vielä ensin puhelinlaskun, niin ollaan jossain 480e/kk.
Eli 16e päivässä. Se ei ole paljoa se, kun esimerkiksi tuplajuusto on 2.40, ja El Maco 3 euroa.
4kpl kananugettejakin maksaa 2e. Siinä menee ruokaan jo hyvin suuri osa.
Tai jos haluaa oikein surkeasti elää, niin saarioisten jauhelihapizza on euron verran...Mutta niitä ei pysty kukaan kovin kauaa syömään.
Cokis maksaa myös; melkein 4 euroa 2x1.5l Pack
Sitten pitäisi vielä ostaa kaikki vaatteet, shampoot, hammasharjat, hammastahnat, partahöylät, mausteet, yms yms. tuosta summasta.
Ja jos joskus haluaa myös "virkistäytyä", niin sekin pitää maksaa samasta rahasta?
Milloin oikein Suomi tekee tuntuvat korotuksen tähän rahaan kaikkein köyhimmille?
Kyllä tässä alkaa mielenterveys kärsiä kun joutuu noin pienellä rahalla elämään.
Jatkuvasti Suomi saa sanomista EU:Lta kun on niin pieni perusturva suomessa...Ihan kehitysmaan tasoa
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on kumma jos 500e ei riitä. Oletko ap ikinä kuullut niistä jotka saa vain ja ainoastaan 500e ja sillä maksetaan kaikki asumisesta lähtien.
No enpä ole kuullut, eikä mulla toimisi kun vuokranikin on jo yli 800
Niin aattele, jos olisit hoitanut raha-asiasi mallikkaasti ennen työttömyyttä ja olisit säästänyt niin saisit sen 500€ ja ehkä asumistukea jos olisit vuokralla. 500€ asumiskulujen jälkeen olisi vain haaveissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieruailija kirjoitti:
Töitä on. Mutta siivous, hampurilaispaikkojen työt tai henkilökohtaisen avustajan työt ei kelpaa. Suomessa on nyt niin paljon tuella eläviä että tiukkaa tekee tulla ns. Normipalkalla toimeen.
Tai sitten ei ole työkykyä tällaisiin töihin. Mulla on esim vaikea nivelrikko oikeassa kädessä, kotonakin siivoaminen on kivuliasta. Mitään tuollaista työtä on siis mahdoton tehdä, tuskin olen ainoa.
Oltko kouluttautunut työkyvyttömyyden ilmaannuttua sellaiseen työhön, mitä kykenet tekemään?
En vielä koska en ole keksinyt millaista työtä voisin tehdä. Siis ihan oikeaa työtä, sellaista mistä maksettaisiin palkkaa, ei mitään pientä puuhastelua vaan oikeaa työtä. Kokeilin tehdä 40%:sta toimistotyötä mutta se oli niin hidasta että sopparia ei jatkettu. Tällä hetkellä en pysty naputtelemaan tietokoneen näppäimistöllä kuin vas kädellä joten hoidan kaikki asiat älykännyllä. Sinäpä voisitkin keksiä mulle työn joka työllistää varmasti tämmöisillä rajoitteilla☝️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieruailija kirjoitti:
Töitä on. Mutta siivous, hampurilaispaikkojen työt tai henkilökohtaisen avustajan työt ei kelpaa. Suomessa on nyt niin paljon tuella eläviä että tiukkaa tekee tulla ns. Normipalkalla toimeen.
Tai sitten ei ole työkykyä tällaisiin töihin. Mulla on esim vaikea nivelrikko oikeassa kädessä, kotonakin siivoaminen on kivuliasta. Mitään tuollaista työtä on siis mahdoton tehdä, tuskin olen ainoa.
Oltko kouluttautunut työkyvyttömyyden ilmaannuttua sellaiseen työhön, mitä kykenet tekemään?
En vielä koska en ole keksinyt millaista työtä voisin tehdä. Siis ihan oikeaa työtä, sellaista mistä maksettaisiin palkkaa, ei mitään pientä puuhastelua vaan oikeaa työtä. Kokeilin tehdä 40%:sta toimistotyötä mutta se oli niin hidasta että sopparia ei jatkettu. Tällä hetkellä en pysty naputtelemaan tietokoneen näppäimistöllä kuin vas kädellä joten hoidan kaikki asiat älykännyllä. Sinäpä voisitkin keksiä mulle työn joka työllistää varmasti tämmöisillä rajoitteilla☝️
Tuohon keksimiseen saa apua työeläkevakuutusyhtiön kautta ja eri aloja voidaan testata juuri työkokeilun kautta. Sitten vain eläkettä hakemaan, jos mitään työkyvylle sopivaa ei löydy.
Köyhyysraja on suomessa 1200euroa, eli ihminen jolla on vähemmän käytettävissään, on virallisestikin köyhä. Ei tunnu menevän poliitikkojen kaaliin. Kaikkeen muuhun tuntuu olevan rahaa. Yrittäjille tosta vaan 100 tuhatta kyselemättä ja yrityksille Miljardeja vuosittain. Maatalousyrittäjille pelkästään 7 Mijardia vuodessa.
Miksei maksettaisi kaikille työttömille sama raha, kunnon korvaus jolla suomessa elää. Esim 1500 euroa netto. Kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, kohta se laskee taas kun rahat on loppu ja teitä työnvälttelijöitä edelleen liikaa.
Niputatko kaikki työttömät työnvälttelijöiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieruailija kirjoitti:
Tuohon keksimiseen saa apua työeläkevakuutusyhtiön kautta ja eri aloja voidaan testata juuri työkokeilun kautta. Sitten vain eläkettä hakemaan, jos mitään työkyvylle sopivaa ei löydy.
Mä en ainakaan saanut apua, eivät osanneet sanoa mitään.
Töitä on tekevälle. Tuet on liian suuret kun ei työ kelpaa.
Saada 2000 euro käsi kukausi ja harkintavara lisä kun pyytä kela. T. Abdi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin jos mieli tekee coca colaa tai virkistäytyä. Niin me muutkin joudutaan tekemään.
Ei töitä OLE
500 000 työtöntä, ja 20 000 työpaikkaa.
Mihin ne jäljelle jääneet 480 000 menevät????
Perusta firma ja myy osaamistasi ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä jonka mielestä tuet on liian isot.
Mä saan 660e työttömyyskorvausta. Menisin heti töihin jos joku vaan palkkaisi.
No, sun pitää vain myöntää ettei mäkkärin mättö, kokis ja "viihde" ole kaikille.
Sä oot hengissä, se on tuon tarkoitus.
Rehellisyyden nimissä mä oon sitä mieltä että johonkin Kainuuseen vois rakentaa helsingin kokoisen parakkikeskuksen johon kaikki työttömät tt-asiakkaat rahdataan. Sieltä ilmainen asunto, ruoka ja tekemistä viikon jokaiselle päivälle. Kuin armeijassa konsanaan.
Pois toki pääsee aina, ei muuta kuin duuniin ja oma kämppä hakuun. Voisipa valtiolta löytyä ensikämppiä tarvittaessa, mutta ollaan rehellisiä, asuntojen määrä olisi ihan riittävä kun pummit siivottaisiin pois kootusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tänään tällainen näkökulma? Hohhoijaa. https://www.vauva.fi/keskustelu/4440327/jos-vuokrani-890e-ja-kela-maksa…
Ei kela maksa kuin 80% vuokrasta, päälle se 500e. Eli käytännössä asumiseen jää 400e/kk.
Ainoa keino saada kela maksamaan törkyvuokra on osoittaa joka kk että on jonossa johonkin kaupungin vuokrakämppään. Sitten kun nakki naksahtaa niin tervemenoa nistien naapuriksi homekämppään.
Mikä ihmeen pelko sinulla on kaupungin vuokra-asuntoja kohtaan? Ihan tavallisia asuntoja ne on ja niissä asuu tavallisia ihmisiä. Esimerkiksi joka kuudes helsinkiläinen asuu kaupungin vuokra-asunnossa.
Mutta on se varmaan sitten jotenkin hienompaa ja parempaa heittää rahat kankkulan kaivoon ja maksaa vuokraa jopa useita satoja euroja kuussa enemmän. Itsekin asun kaupungin asunnossa ja vuokra on 350 €/kk vähemmän kuin samalla kadulla sijaitsevissa Saton ja Lumon asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan 660e työttömyyskorvausta. Menisin heti töihin jos joku vaan palkkaisi.
Mitä sä osaat?
Jos se ei täsmää nyt työnantajien tarpeiden kanssa niin ajattelitko että se täsmää tulevaisuudessa?
Jos ei niin mitä ajattelit tehdä asialle?
Jos et mitään niin sun on turha selittää "menisin töihin jos joku vaan palkkaisi"
Törkeetä? Eihän tolla rahalla edes ajale keskustaan taksilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan 660e työttömyyskorvausta. Menisin heti töihin jos joku vaan palkkaisi.Mitä sä osaat?
Jos se ei täsmää nyt työnantajien tarpeiden kanssa niin ajattelitko että se täsmää tulevaisuudessa?
Jos et mitään niin sun on turha selittää "menisin töihin jos joku vaan palkkaisi"
Minulla on 3 koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan 660e työttömyyskorvausta. Menisin heti töihin jos joku vaan palkkaisi.Mitä sä osaat?
Minulla on 3 koulutusta.
En kysynyt sitä, mä kysyin mitä suä osaat ja kuinka ne täsmää tarpeiden kanssa.
Et ainakaan osaa vastata kysymyksiin, se on jo yksi miinus jos työhaastatteluun pääsisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 koulutusta.
Et ainakaan osaa vastata kysymyksiin, se on jo yksi miinus jos työhaastatteluun pääsisit.
Miksi mun pitäisi sulle kertoa?
Mutta jos haluat väkisin tietää niin mulla on mm. laitoshuoltajan paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 koulutusta.
Miksi mun pitäisi sulle kertoa?
Mutta jos haluat väkisin tietää niin mulla on mm. laitoshuoltajan paperit.
Eli työhaluton pummi, näin me vähän arveltiin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 koulutusta.
Edelleen en ymmärrä, miksi lasket yo-tutkinnon yhdeksi koulutukseksesi.