Sain selville, että miehelläni on 10000 € velkaa
Syynä nettipokeri. Neljännen lapsemme (meidän iltatähti) LA on kuukauden päästä. Olen ihan sekaisin että mitä tehdä tuon miehen kanssa. Luottamus mennyt täysin. Olen ollut aivan tietämätön hänen peliriippuuvuudestaan ja veloistaan. Hän ei ole puhunut minulle asiasta sanaakaan. Mun tekisi mieli erota, syynä juurikin tuo totaalinen luottamuspula, sekä se että olen todella loukkaantunut siitä miten hän on raha-asiamme sössinyt. Mies on tosi pahoillaan ja katuu, on itsekin ihan hajalla tekonsa vuoksi. Miten ihmeessä tästä noustaan?
Kommentit (54)
Mies yrittäjänä ja useampi satatonninen velkaa yrityksellä. Ei edes uskalla ajatella mitä sitten jos alkaa menemään huonosti ja rahoittajat kaikkoavat.
Ottakaa yhteyttä peliriippuvaisten apuun ja hakeutukaa parisuhdeterapiaan. Tehkää suunnitelma siitä miten aiotte hoitaa raha-asianne kuntoon. Suhteenne ei ole tuhoon tuomittu, mutta tähän asiaan täytyy puuttua. Nyt on nimittäin kyse suurista summista ja luottamuspula on parisuhteessa paha juttu. Kyllä te selviätte! Tsemppiä sinne päin!
Ap tässä taas.
Tuolloin keväällä (ja pitkin kesää kans) kriiseiltiin asia läpi. Mies vannoi että pelaaminen loppuu kokonaan (apua ei suostunut hakemaan, sanoi selviävänsä itse). Annoin ukaasin että ero tulee jos vielä pelaa. Mies on maksellut velkojaan pois.
Eilen sain selville ( tutkin miehen luottokorttilaskuja) että mies oli taas pari kuukautta sitten pelannut. Yhden kerran. Vain muutamalla kympillä onneksi. Sanoin tästä miehelleni ja muistutin että hän lupasi ja vannoi. Mies vetosi siihen että selvähän se on että retkahduksia tulee, kai minä nyt sen tajuan. Sanoi vielä että pakkoko minun on tutkia hänen raha-asioitansa jos vain hermostun niistä.
Taas mietin eroa. En noiden muutamien pelattujen kymppien takia, vaan sen takia että mä en vaan yhtään luota mieheeni. Ja mä olen niin vihainen kun se salailee ja pettää luottamuksen. Mä en tiedä rakastanko mä miestäni. Mä haluisin auttaa sitä, ja mä kuvittelinkin jo että kaikki voisi ehkä olla taas hyvin. Mutta miksi se riskeeraa kaikki (=perheen ehjänä pysymisen)? Tiedän että peliriippuvuus voi olla tosi paha, mutta jos mies ei koe tarvitsevansa ammattiapua, eikä suostu moiseen, niin mitä mä voin tehdä? Mutta mä en tiedä jaksanko mä eroakaan. Siis kaikkea siihen liittyvää; asuntoasiat, tavaraoiden jako, lasten suru, raha-asiat (jotka jo nytkin pielessä), oma ja miehen suru jne jne jne.
Sanokaapa taas vähän mielipiteitänne. Mulla hajoo pää.
Jaa mietit, että voisit elää ihmisen kanssa, joka voi taas vetää maton jalkojesi alta milloin vaan versus paha mieli, joka erosta tulee. Onko lasten sitten hyvä, jos olet hermoraunio?
Musta ainoa, miten voitte jatkaa on se, että teillä on joku järjestely taloudellisten asioiden kanssa, että mies ei voi niitä sössiä, vaikka retkahtaisikin pelaamaan. Ja varmasti kuitenkin retkahtaa.
Taidatte olla pienituloisia köyhiä, jos kymppitonnin velka on suuri asia?
Peliriippuvus on aivan verrattavissa alkoholismiin, voi aiheuttaa suuria ongelmia.
Peleihin haksahtavat ovat poikkeuksetta hieman yksinkertaisia, fiksut tajuaa että peleillä ei rikastu pelaaja, vaan niiden tarjoaja.
"Kuuluuko" tuommoiset retkahdukset antaa anteeksi? Olenko mä liian vaativa ja nipo, kun olin sitä mieltä että retkahduksia ei saa tulla, vaan että se on kerrasta poikki? Mä en oikeasti tiedä miten mun pitäisi suhtautua. Sen takia toivonkin teiltä mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Peliriippuvus on aivan verrattavissa alkoholismiin, voi aiheuttaa suuria ongelmia.
Peleihin haksahtavat ovat poikkeuksetta hieman yksinkertaisia, fiksut tajuaa että peleillä ei rikastu pelaaja, vaan niiden tarjoaja.
Kyllä, olemme pienituloisia kuten jo tuolla aiemmin mainitsin. Ja pointti ei ole pelkästään velan suuruus (vaikka mielestäni kymppitonnin velka on todella suuri tuommoisesta asiasta), vaan myös se että se on salaa haalittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olemme pienituloisia kuten jo tuolla aiemmin mainitsin. Ja pointti ei ole pelkästään velan suuruus (vaikka mielestäni kymppitonnin velka on todella suuri tuommoisesta asiasta), vaan myös se että se on salaa haalittu.
Ehkä asia on nyt helpompi hoitaa kun mies jäi kiinni. On varmaan yrittänyt kuitata pientä velkaa uudella velalla ja toivonut voittavansa potin jolla saa kuitattua velat ja kun tuota kierrettä jatkaa vähän aikaa, niin sitten käy köpelösti.
Jos mies saa velkansa maksettua ja on lopettanut pelaamisen, niin luulisin että on oppinut jotain, eikä tee samaa virhettä uudestaan.
Vaimo teki salaa n. 20000e velkaa ja käytti rahaa muutenkin täysin vastuutomasti. Huolimatta lupauksista, keskusteluista sama meno jatkui. Laitoin pihalle lopulta, ja jatkoin elämää kahdestaan lapsen kanssa. Elämäni paras päätös.
Kyllä se vitutuksen määrä on valtava, kun tuollainen kusipäisyys lehahtaa päin näköä, sen voin kokemuksesta sanoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä asia on nyt helpompi hoitaa kun mies jäi kiinni. On varmaan yrittänyt kuitata pientä velkaa uudella velalla ja toivonut voittavansa potin jolla saa kuitattua velat ja kun tuota kierrettä jatkaa vähän aikaa, niin sitten käy köpelösti.
Jos mies saa velkansa maksettua ja on lopettanut pelaamisen, niin luulisin että on oppinut jotain, eikä tee samaa virhettä uudestaan.
Juuri näin siinä on käynyt. Paitsi että pari kuukautta sitten pelasi taas, kuten kirjoitin. Onko mun oikeutettua vaatia ettei enää ikinä pelaa? Vai olenko tyhmä jos katson läpi sormien tuota viime kertaista muutaman kympin pelaamista, jota ei olisi edes pitänyt koskaan tapahtua, näin keväällä ja kesällä sovimme?
ap
Onneksi ette ole niitä vaimoja jotka tietävät että miehellä on yli 100k e käteistä tilillä.
Olis pian tili tyhjä :(
Vierailija kirjoitti:
"Kuuluuko" tuommoiset retkahdukset antaa anteeksi? Olenko mä liian vaativa ja nipo, kun olin sitä mieltä että retkahduksia ei saa tulla, vaan että se on kerrasta poikki? Mä en oikeasti tiedä miten mun pitäisi suhtautua. Sen takia toivonkin teiltä mielipiteitä.
tämä siis ap
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ette ole niitä vaimoja jotka tietävät että miehellä on yli 100k e käteistä tilillä.
Olis pian tili tyhjä :(
?
Luvin noita tekstejä, mutta oletanko että olet naimisissa kyseisen miehen kanssa.
Jos olet naimisissa niin silloin mies hoitoon ja liinat kiinni niin ettei hän enään saa velkaa. Sillä naimisissa ollessa olet vastuussa myös hänen tekemistään veloista. Mutta jos olette avoliitossa niin et ole vastuussa hänen tekemistään veloista. Ainut mikä tulee silloin ongelmaksi on se että sinä et voi luottaa taloudenhoidossa kuin omiin tuloihisi.
Avoliitossa sinä et ole velvollinen maksamaan hänen velkojaan jotka hän on ottanut omiin nimiinsä. Mutta naimisissa ollessa olet vastuussa. Eli näiden tietojen pohjalta tee päätöksesi kannattaako elämää jatkaa hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Luvin noita tekstejä, mutta oletanko että olet naimisissa kyseisen miehen kanssa.
Jos olet naimisissa niin silloin mies hoitoon ja liinat kiinni niin ettei hän enään saa velkaa. Sillä naimisissa ollessa olet vastuussa myös hänen tekemistään veloista. Mutta jos olette avoliitossa niin et ole vastuussa hänen tekemistään veloista. Ainut mikä tulee silloin ongelmaksi on se että sinä et voi luottaa taloudenhoidossa kuin omiin tuloihisi.
Avoliitossa sinä et ole velvollinen maksamaan hänen velkojaan jotka hän on ottanut omiin nimiinsä. Mutta naimisissa ollessa olet vastuussa. Eli näiden tietojen pohjalta tee päätöksesi kannattaako elämää jatkaa hänen kanssaan.
Emme ole naimisissa, vaan avoliitossa. Enkä ole niinkään huolissani velan maksusta, mies kyllä maksaa velkoja ahkerasti pois, eikä tietääkseni ole ottanut uutta velkaa. Lähinnä mietin totaalista luottamuspulaa.
Miksi peliongelmasta kärsivällä miehellä on luottokortti? Juuri se mahdollistaa sen, että hän voi repsahduksen sattuessa pelata suurenkin summan rahaa. Ymmärrän sen, että luottamuksen takaisin saaminen on vaikeaa, jos repsahduksia tulee. Toisaalta ymmärrän senkin, että riippuvaisen on vaikea selvitytyä kokonaan ilman repsahduksia. Mielestäni teidän kannattaisi sopia nyt raha-asioiden hoito niin, että mies ei kerta kaikkiaan pysty aikaansaamaan mitään suurta vahinkoa, vaikka repsahtaisikin. Ainakin minä asettaisin sen suhteen jatkumisen ehdoksi.
Vierailija kirjoitti:
Sillä naimisissa ollessa olet vastuussa myös hänen tekemistään veloista...
Tämä ei pidä paikkaansa. Avioliitossakaan puoliso ei ole vastuussa toisen puolison tekemästä velasta muuten kuin siinä tapauksessa, että velka on otettu perheen elatukseen. Tällaiseksi velaksi katsotaan esim. ruokakaupan lasku, mutta ei todellakaan pelaamisesta syntyneitä velkoja.
Tosin mahdollisen arvioeron sattuessa omaisuus tasataan, joten tällöin voi joutua kärsimään puolison tekemistä veloista. Mutta tällöinkään ei koskaan käy niin, että se ei velkaa tehnyt puoliso jäisi eron jälkeen vastuuseen puolisonsa veloista. Hän voi kuitenkin joutua maksamaan omasta omaisuudestaan tasinkoa puolisolleen, jos hänellä on enemmän omaisuutta kuin puolisolla.
Kai miehesi on töissä? Ei muuta kun takaisin maksaa erissä. Et voi antaa nyt oikein koron kuvaakaan persuksiin jos oot raskaana.