Sovitatteko optikolla silmälaseja maski naamalla vai otatteko siksi aikaa maskin pois?
Kuulemma optikolla myyjä oli närkästynyt, kun asiakas halusi ottaa sovittamisen ajaksi maskin pois nähdäkseen, miten kehykset sopivat itselle. Olisi ilmeisesti pitänyt sovittaa vain maskin kanssa. Miten te muut teette? Vai onko oletus, että maskin kanssa sovitetaan, koska maskittomana ei enää koskaan esiinnytä ihmisten ilmoilla?
Kommentit (15)
Totta kai ilman maskia, eihän sitä muuten saa minkäänlaista käsitystä miten lasit istuu tms.
Syöpäsairas vanhempani sai luvan käydä ulkona sovittamassa. Myyjä tuli mukaan ja minä otin kännykällä kuvia, jotta vanhempani voi valita mieleiset. Nyt on uudet lasit ostettu.
Optikko kehotti laskemaan maskia alemmas, kun yritin sovittaa kehyksiä maskin kanssa. Muistaakseni sanoi että sen voisi ottaa poiskin..
Kuka nyt maskia edes pitää? Varmaan vielä se perinteinen kirurginen joka ei edes suojaa virukselta, ei saamasta eikä levittämästä.
Otin maskin tietenkin pois. Kyseessä iso investointi, tottakai halusin sovittaa kunnolla ja useita malleja.
Sovitin maski päällä, ei ongelmia. Tiedän itse tasan tarkkaan miltä näytän maskin alla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt maskia edes pitää? Varmaan vielä se perinteinen kirurginen joka ei edes suojaa virukselta, ei saamasta eikä levittämästä.
Älä nyt jumalauta viitsi!
Korona tarttuu aerosolina eli käytännössä ilmasta, etenkin sisätiloissa.
https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(21)00869-2/fulltext
Monet käyttävät laseja koko ajan, jolloin niiden hyvä istuvuus on aika olennaista. Maskin kanssa on aika vaikea saada kunnon kuvaa siitä, miten ne istuvat naamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
Kyllä mulla ainakin pyydettiin sen verran raottamaan maskia, että istuvuuden näki paremmin.
Valkkaan itse potentiaalisimmat lasit maski naamalla ja sitten finaalikaksikkoa vertaillaan ilman maskia.
Kahdet lasit olen korona-aikana ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Syöpäsairas vanhempani sai luvan käydä ulkona sovittamassa. Myyjä tuli mukaan ja minä otin kännykällä kuvia, jotta vanhempani voi valita mieleiset. Nyt on uudet lasit ostettu.
Tämä on sitä resilienssiä mitä monelta puuttuu. Pisteet myös myyjälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se perusmaski ei estä aerosolia vaan aerosoli menee sen läpi ja ohi. Eri asia olisi jos olisi joku suojapuku.
Kai sekin on olennaista, miltä silmälasit näyttävät kasvoilla? Vai onko joillekin se ihan yhdentekevää, miltä itse näyttää eri kehyksien kanssa? Eihän maskin kanssa saa tästä minkäänlaista käsitystä.
Muistakaa, että harva katsoo teitä vain suoraan naamaan niinkuin itse peilistä. Kannattaa antaa ammattitoisen myyjän ensin etsiä kehyksiä, jotka asiakkaalla näyttävät hyvältä myös sivulta katsottuna.
Siellä pitää olla maski.