Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK:sta ei tule maistereita

Vierailija
20.04.2015 |

Pieni murhe, mutta arsyttää, kun ystäväni vaimo väittää aloittaneensa maisteriopinnot. Suorittaa siis ylempää AMK- tutkintoa työn ohessa. 

Onko se niin paljon hienompaa olla maisteri (joita siis valmistuu vain yliopistoista), että täytyy vaikka valheilla itsensä sinne samaan sarjaan asettaa? Jos haluaa maisteriksi, niin sitten hakee kouluun, josta niitä oikeasti valmistuu, eikä keksi itselleen oppiarvoja.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 13:51"]

Tämä aihealue nousee täällä tasaisin väliajoin esille. Käsittämätöntä. Älytöntä ettei aloittajalla ole tähdellisempää ajateltavaa elämässään, ja typerää myös että tämä kaverin vaimo puhuu maisteriudesta, kun ne termit ihmisiä niin ahdistavat.

YAMK ei ole maisteri, vaan YAMK. Ne ovat eri tutkinnot, mutta ne ovat samanarvoiset. Itse olen YAMK ja hakenut töitä rinta rinnan maisteriohjelmista valmistuneiden kanssa, joten samalla viivalla siinä ollaan. On hyvin alakohtaista, kuinka työllisyys molemmissa ylemmissä tutkinnoissa käytännössä toteutuu. Joillain aloilla varmasti katsotaan, että maisteriohjelma antaa paremman pätevyyden työskentelyyn. Omalla alallani YAMK:t saavat paremmin johtotehtäviä kuin maisterit, johtuen usein opiskelu- ja työelämän taustoista ja niiden kerryttämistä kokemusvuosista. 

Lopettakaa tämä vääntö jo.

[/quote]

Taisin jo aloittaa, että pieni murhe, mutta ärsyttää... On tähdellisempiäkin asioita ajateltavana aina syövästä toipumiseen ja päivästä toiseen selviytymisessä, välillä tekee hyvää päästää niistäkin irti ja pohtia pienempiä ärsytyksen aiheita. Eikö sinulla ole tärkeämpää tekemistä, kuin roikkua täällä?

Vierailija
2/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä oikeasti luulee tulevansa maisteriksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin, mutta saman tasainen tutkinto. Maisteri, ylempi amk, proviisori, dippainssi. ..

Vierailija
4/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:12"]

Ei niin, mutta saman tasainen tutkinto. Maisteri, ylempi amk, proviisori, dippainssi. ..

[/quote]

same but different.

Vierailija
5/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yamk-tutkinnon jälkeen voi tehdä tohtorinväitöskirjan niin halutessaan. Tutkinto vastaa maisterintutkintoa, mutta on silti yamk.

Vierailija
6/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin alemman amk:n jälkeen tekemään yliopistolle maisterinopinnot, kun sain yli 4 ka:n. Amk-tietotekniikka muuttui tietotekniinan maisteriksi viim3 syksynä :)

Vierailija
7/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi typot. Kirjotan puhelimella.

Vierailija
8/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi olla maisteri, nehän on kaikki työttömiä. Eivätkä kelpaa enää oikeisiin töihin elleivät onnistu salaamaan maisteriuttaan.

Vierailija
9/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:04"]Miksi kukaan haluaisi olla maisteri, nehän on kaikki työttömiä. Eivätkä kelpaa enää oikeisiin töihin elleivät onnistu salaamaan maisteriuttaan.
[/quote]
Mitä mielestäsi ovat "oikeat työt"?

Vierailija
10/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:01"]

Pieni murhe, mutta arsyttää, kun ystäväni vaimo väittää aloittaneensa maisteriopinnot. Suorittaa siis ylempää AMK- tutkintoa työn ohessa. 

Onko se niin paljon hienompaa olla maisteri (joita siis valmistuu vain yliopistoista), että täytyy vaikka valheilla itsensä sinne samaan sarjaan asettaa? Jos haluaa maisteriksi, niin sitten hakee kouluun, josta niitä oikeasti valmistuu, eikä keksi itselleen oppiarvoja.

[/quote]

Jospa se hakeutuu sinne yliopistoon niillä amk-papereilla?

Vierailija
11/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:01"]

[/quote]

Jospa se hakeutuu sinne yliopistoon niillä amk-papereilla?
[/quote]

Ei maisteritason papereilla voi hakea maisteriohjelmaan.

Vierailija
12/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:01"] Pieni murhe, mutta arsyttää, kun ystäväni vaimo väittää aloittaneensa maisteriopinnot. Suorittaa siis ylempää AMK- tutkintoa työn ohessa.  Onko se niin paljon hienompaa olla maisteri (joita siis valmistuu vain yliopistoista), että täytyy vaikka valheilla itsensä sinne samaan sarjaan asettaa? Jos haluaa maisteriksi, niin sitten hakee kouluun, josta niitä oikeasti valmistuu, eikä keksi itselleen oppiarvoja. [/quote] Jospa se hakeutuu sinne yliopistoon niillä amk-papereilla? [/quote] Ei maisteritason papereilla voi hakea maisteriohjelmaan.

[/quote]

Miksei? Eikö yliopistoon saa mennä vaikka mitä opiskelemaan ketä huvittaa?

Vierailija
13/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö YAMK-tutkinnon nimeksi pitänyt tulla mestarimaisteri? Miksi ei tullut? Olisi ollut komea nimi.

Vierailija
14/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän yamk oikeasti mitään maisterin papereita anna? Siis ei hajuakaan itsellä mikä se titteli silloin on. Olen itse amk-insinööri, mutta kyllä välillä on huvittanut kun ammattikorkeakoulut väkisin yrittävät olla yliopistoja. "Teku" on parhaassa tapauksessa todella hyvä, kevyehkö ja sopivan käytännönläheinen työelämän tarpeisiin jos ei mitään suuren johtajan pallia tavoittele. Jos se itse teoria ja tutkiminen kiinnostaa enemmän niin sitten yliopistoon. 

Vierailija
15/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mestarimaisteri on maisteri siinä missä perusmaisterikin, paitsi vähän parempi!

Vierailija
16/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aihealue nousee täällä tasaisin väliajoin esille. Käsittämätöntä. Älytöntä ettei aloittajalla ole tähdellisempää ajateltavaa elämässään, ja typerää myös että tämä kaverin vaimo puhuu maisteriudesta, kun ne termit ihmisiä niin ahdistavat.

YAMK ei ole maisteri, vaan YAMK. Ne ovat eri tutkinnot, mutta ne ovat samanarvoiset. Itse olen YAMK ja hakenut töitä rinta rinnan maisteriohjelmista valmistuneiden kanssa, joten samalla viivalla siinä ollaan. On hyvin alakohtaista, kuinka työllisyys molemmissa ylemmissä tutkinnoissa käytännössä toteutuu. Joillain aloilla varmasti katsotaan, että maisteriohjelma antaa paremman pätevyyden työskentelyyn. Omalla alallani YAMK:t saavat paremmin johtotehtäviä kuin maisterit, johtuen usein opiskelu- ja työelämän taustoista ja niiden kerryttämistä kokemusvuosista. 

Vierailija
17/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 13:43"]

Siis eihän yamk oikeasti mitään maisterin papereita anna? Siis ei hajuakaan itsellä mikä se titteli silloin on. Olen itse amk-insinööri, mutta kyllä välillä on huvittanut kun ammattikorkeakoulut väkisin yrittävät olla yliopistoja. "Teku" on parhaassa tapauksessa todella hyvä, kevyehkö ja sopivan käytännönläheinen työelämän tarpeisiin jos ei mitään suuren johtajan pallia tavoittele. Jos se itse teoria ja tutkiminen kiinnostaa enemmän niin sitten yliopistoon. 

[/quote]

Sulla on vanhentunutta tietoa. Yamkin kautta teoriaa ja tutkimista voi lähestyä myös. Jos opiskelet ylemmän tutkinnon amk:ssa, on tittelisi insinööri (YAMK).

Vierailija
18/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mikäs se sun alasi on?

Vierailija
19/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:01"]

[/quote]

Mikäs se sun alasi on?

[/quote]

Mielikuvitusala.

Vierailija
20/28 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että yamk tutkinnon ja maisterin tutkinnon suorittaneet työskentelevät samoissa tehtävissä nyt ei merkkaa mitään. Niinhän tavalliset insinöörit ja diplomi-insinööritkin työskentelevät. Varmaan myös esimeriksi tradenomi ja ktm voi työskennellä samoissa tehtävissä. En ota kantaa nostaako yamk-tutkinto työntekijän arvoa, mutta ei sitä ainakaan sen perusteella ketä on kollegoina voi sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme