Uskotko lääketieteeseen vai lääketeollisuuteen?
Mun mielestä tosin termi uskoa tieteeseen on vähän hassu, onko tiede uusi uskonto?
Siitä on tullut sellainen lentävä lause jota moni mielellään hokeen.
Aikoinaan opin itse toisenlaisen määritelmän tieteelle kuin uskon.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, voit käyttää hyvin sitten sanaa luottaa. Minä uskon/luotan tieteeseen enemmän kuin mihinkään muuhun, koska tiede on edistyvää ja korjautuvaa eli siinä paradigmat muuttuvat, kun tietoa karttuu tutkimuksista lisää.
Totta kai terveeseen järkeilyyn kuuluu kriittinen asenne myös tieteellisen tiedon suhteen ja käsitys siitä, että eri tutkimuksissa voi tulla ristiriitaisia havaintoja ja päätelmiä. Sen tunnistaminen, että jostain asiasta ei OLE VIELÄ pitkää ja ristiriidatonta tutkimusnäyttöä ei vie mattoa tieteellisen tiedon alta, vaan on vain hyvä merkki. Emme tiedä vielä jotain varmuudella, emmekä niin ollen väitä sitä myöskään hatarin perustein tieteelliseksi faktaksi!
Luotatko myös niihin jotka rahoittavat sen tieteellisen tutkimuksen?
Eli siinä suhteessa se eroaa täysin uskomuksista ja mutusta, joissa pidetään tiukasti kiinni käsityksistä, vaikka kognitiivinen dissonanssi kasvaakin koko ajan.
Joku rahoittaa aina tieteellisen tutkimuksen. Tutkijat tarvitsevat palkkansa ja totta kai tilavuokrat ja laitteet maksavat myös.
Valtio, säätiöt, yritykset rahoittavat tutkimusta, mutta so what? Rahoitusta valvotaan kumminkin hyvin tarkkaan ja jos toteuttaja on arvovaltainen taho ja tutkimus on vertaisarvioitu kunnolla, en näe siinä mitään ongelmaa.
Kannattaa muistaa, että ns. kriittisillä salaliittoteoreetikoilla vasta onkin omaa rahaa pelissä. He suorastaan elävät siitä, lahjoitusten ja myymiensä tuotteiden kautta. Sitä vain ei kerrota suoraan ja avoimesti toisin kuin tutkimusjulkaisuissa.
Eikä tosiaan mitenkään huomioida korjaavaa kritiikkiä.
Ketkä ne? Et sinäkään erityisen älykkäältä vaikuta, kun et osaa viitata lauseella selkeästi...