Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset haluavat synnyttää luomuna?

Vierailija
19.04.2015 |

Miksi luomuna synnyttänyt olisi jotenkin parempi äiti? Mitä enemmän tuskaa, sitä enemmän rakkautta vai? Tuntuu ihan älyttömältä tuntea kipua vain periaatteen takia. Moni luopuukin näistä ajatuksista synnytyksen aikana. 

Itse aion mahdollisen tulevan synnytyksen aikana ottaa kaiken kipulääkkeen vastaan mitä vaan tarjotaan tai mitä osaan pyytää. En halua vihata lastani ikuisesta traumasta.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

41, erittäin hyvä näkökulma! Kiitos tästä.
ap

Vierailija
42/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 00:16"]

Joskus kivunlievitys voi aiheuttaa vauvalle komplikaatioita. Jos ei halua ottaa sitä riskiä, vaikka se pieni onkin? Näin sellaisen tutkimuksen joskus mutta oli paperilehti, en voi linkata

[/quote]

Kauheaa, ettei voi itseään ajatella tuonkaan vertaa. Tai sit toi on sulla vaan tekosyy. Jos ois kauheat kivut niin ihmeesti se ois evvk mitä pieniriskisiä haittoja nyt voisikaan tulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 00:22"]

No esim. epiduraalin käyttö usein lisää muiden toimenpiteiden todennäköisyyttä (katetrointi yms.) ja pidentää synnytystä enkä halunnut olla ns. letkuissa, vaan halusin kyetä liikkumaan vapaasti ja omaa rauhaa muutenkin. Harva synnytyksessä käytettävä lääkitys on täysin haitaton.

[/quote]

Miksi toi on must, että pitää saada liikkua? Olen synnyttänyt kaksi lasta enkä mä ainakaan minnekään kaivannut. Epiduraali piti kivut poissa ja sain jopa nukkua. Sitten ponnistettiin.

Vierailija
44/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa joka tapauksessa valmistautua synnytykseen ja perehtyä myös ei-lääkkeellisiin kivunhallintamenetelmiin, koska aina kivunlievitystä ei ehditä/pystytä antamaan, vaikka se synnyttäjän suunnitelmissa olisikin ollut. Yksi lukemisen arvoinen kirja on myös Minna Haatajan  "Hyvä syntymä" noiden edellä mainittujen lisäksi. Ja tuo tens-laite on todella loistava apu!

Vierailija
45/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut tarvitsevani kipulääkkeitä synnytyksen aikana koska kovimmat kivut ovat olleet vasta ponnistusvaiheessa joka on kestänyt maksimissaan 5 minuuttia. Sen kestän hyvin vaikka tuntuukin siltä että alapäätä poltetaan tulella ja paikat repeävät joka suuntaan.
Tilanne voisi olla eri jos joutuisin kärvistelemään kivuissa tuntikausia.

Vierailija
46/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali ei pidennä synnytyksen kestoa eikä aiheuta lapselle haittavaikutuksia. Se kannattaa pyytää ajoissa varsinkin pienissä sairaaloissa, joissa anestesialääkäriä ei aina saada paikalle kovinkaan nopeasti, jos on muita leikkauksia. Samoin jos vääntelehdit jo kivusta lääkäri voi todeta, ettei saa sitä laitettua enää kun et pysy liikkumatta. 

Vaikka synnytin nkl:lla niin halusin epiduraalin heti kun sen sain. Voi olla että mulla on leveä lantio ja ettei ois sattunut, mutta miksi tehdä paskasta tilanteesta yhtään paskempi kuin on pakko? Mulla oli onnea kun epiduraali toimi loistavasti, tunsin ja osasin ponnistaa ja ponnistusvaihekaan ei silti sattunut jne. En halua tosiaankaan kärsiä turhaan.

Vierailija
47/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kaksi lasta ilman kivunlievitystä. Toinen oli luonnollisesti helpompi, mutta ei ensisynnytyskään vaikea ollut, vaikka esikoinen oli syntyessään vähän isompi.
Naisella pitää olla oikeus valita ja oikeus hyvään hoitoon. Itse sain nauttia erinomaisten ja edistyksellisten kätilöiden hoidosta. Terveisiä TYKSiin.

Vierailija
48/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat kivut olen hengittänyt, laulanut ja tanssinut pois.. mulla toimii. Elän supistus kerrallaan ja yritän mahdollisimman hyvin rentoutua niiden välissä. Rentouttamalla leuan rentoutat samalla lantionlihakset, ja se on aika toimiva. Luotan kehooni ja jos tuntuu ylitsepääsemättömältä pyydän kivunlievitystä. Kolmelta lapselta en ole muuta tarvinnut kuin että saan seisoa ja nojata kävelytuoliin niin pitkään kuin mahdollista.

Kannattaa kokeilla eri asentoja. Se selällään makaaminen on monesri se kaikkein hankalin ja kivuliain.

Vierailija
49/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen synnyttänyt kolme lasta ilman kivunlievitystä. Syynä tosin se, ettei sitä olla ehditty antaa nopean synnytyksen takia tai sitten olen pyytänyt sitä liian myöhään.

Nyt on suunnitelmissa neljäs lapsi ja olen miettinyt, että kait tuonkin voi sitten luomuna mennä jos ei nyt synnytys tosiaan veny vuorokauden mittaiseksi ja minä puolikuollut sen takia.

En yhtään tiedä, millaisia synnytykseni olisivat olleet kipulääkkeiden kanssa mutta eipä noistakaan mitään traumoja tullut vaikka ponnistusvaihe on kaikissa ollut helvetillinen. Onneksi se kipu on aika lyhytaikaista.

Vierailija
50/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen synnyttänyt neljä lastani luomuna, mutta vain, koska synnytykset ovat olleet nopeita, eikä mitään ole ehditty antaa. Yksi lapsista syntyi itse asiassa kotiin, vahingossa. En ole mitenkään urhea kivun suhteen, ja jos olisin kokemani kivun jotenkin saanut pois, olisin toki sen pois halunnut. Nopea synnytys voi olla hyvin raju ja "väkivaltainen". Vähän kärmeissäni kuuntelin kateellisten kommentteja siitä, miten helpolla pääsin. No, mulla oli kunnon repeämät ja virtsankarkailua vielä pitkään, ei ehkä niin kovin kadehdittavaa kuitenkaan.

Vierailija
51/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ensi viikolla LA ja suunnittelen synnyttäväni ilman puudutteita, pelkän ilokaasun avulla. Syynä se, että haluan tietää mille synnytys tuntuu ja millaista se kipu on. En pelkää kipua ja mulle on tehty juurihoitojakin hampaisiin ilman puudutusta...korkea kipukynnys. Olen myös lukenut, että epiduraali heikentää supistuksia ja niitä joudutaan sitten keinotekoisesti voimistamaan, ja että sitten tulee piikkiä ja tippaa joka suunnalta. Haluan välttää tipassa olon ja ylilääkityn synnytyksen. Yleensä kuulema luomusynnytys on nopeampi ja sen jälkeen keho erittää hyvänolon hormoneja. Yhdellä tutulla epiduraali pistettiin väärin, josta seurasi krooniset selkävaivat.

Vierailija
52/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia! ei kukaan ole yhdestä ja samasta puusta veistetty, myös kivut ovat erilaisia toisilla enemmän toisilla vähemmän. Jos ei esim. kestä edes kovia kuukautiskipuja ilman lääkettä niin kannattanee synnyttää sektiolla eikö

Vierailija
53/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelkää lääkäreitä ja tutkimuksia enemmän kuin kipua, lääkkettömänä pääsee helpoimmalla. Silloin ei kenenkään tarvitse koskea synnyttäjään kuin pari kertaa.

Vierailija
54/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 23:53"]

- vauva voisi paremmin jne. -

[/quote]

Onko epiduraalin tai muiden kivunlievitysten vaikutusta vauvaan tutkittu? Olen aiemmin kuullut argumentin, että epiduraali vaikuttaa vauvaan, mutta en ymmärrä mitä haittaa siitä on käytännössä?

ap
[/quote]
Tuo että vauva voi paremmin on lause jolla yritetään aivopestä naiset synnyttämään ilman kivunlievitystä.
Itselläni ensimmäinen syntyi epiduraalin voimalla ja oli tosi pirteä. Pystyin ponnistamaan reilusti kun tuntui vain painetta. Toisella ei mul ehditty antaa epiduraalia vaikka olisikin. Ponnistaminen oli vaikeaa kun tuska oli niin hirveä ja supistukset laimeni. Epiduraalin kanssa olisi laitettu myös supistustippa. Vauva syntyi välisten vääntämällä ja oli veltto ja veren kaasuja piti tarkkailla. Eli kunnon puudutus kiitos. Mitä ihmettä niitä pihistellään. Löydäänhän hammaslääkärissäkin heti kättelyssä puudutus naamaan. On hiukan eri koko luokan kivut ja toisessa yritetään saada lapsi terveenä maailmaan.

Vierailija
55/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun vauva ainakin oli ihan virkeä epiduraalista huolimatta, enkä minä ollut missään tokkurassa.

Vierailija
56/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kivulla traumaa saa. Itse synnytin luomuna, kun en kipulääkitystä ehtinyt saada. Tai olisin ehtinyt, mutta lääkäri ei ehtinyt paikalle.

Sattui enemmän kuin osasin ikinä kuvitella, ei traumoja eikä vihaa lasta kohtaan :D Koen synnyksen elämäni hienoimpana ja eriyisimpänä kokemuksena. Seuraavaa synnytystä en suunnittele lainkaan.

Vierailija
57/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 02:37"]Itselläni on ensi viikolla LA ja suunnittelen synnyttäväni ilman puudutteita, pelkän ilokaasun avulla. Syynä se, että haluan tietää mille synnytys tuntuu ja millaista se kipu on. En pelkää kipua ja mulle on tehty juurihoitojakin hampaisiin ilman puudutusta...korkea kipukynnys. Olen myös lukenut, että epiduraali heikentää supistuksia ja niitä joudutaan sitten keinotekoisesti voimistamaan, ja että sitten tulee piikkiä ja tippaa joka suunnalta. Haluan välttää tipassa olon ja ylilääkityn synnytyksen. Yleensä kuulema luomusynnytys on nopeampi ja sen jälkeen keho erittää hyvänolon hormoneja. Yhdellä tutulla epiduraali pistettiin väärin, josta seurasi krooniset selkävaivat.
[/quote]

Juurihoito tehdään yleensä hermokuolleeseen hampaaseen.

Vierailija
58/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 02:37"]Itselläni on ensi viikolla LA ja suunnittelen synnyttäväni ilman puudutteita, pelkän ilokaasun avulla. Syynä se, että haluan tietää mille synnytys tuntuu ja millaista se kipu on. En pelkää kipua ja mulle on tehty juurihoitojakin hampaisiin ilman puudutusta...korkea kipukynnys. Olen myös lukenut, että epiduraali heikentää supistuksia ja niitä joudutaan sitten keinotekoisesti voimistamaan, ja että sitten tulee piikkiä ja tippaa joka suunnalta. Haluan välttää tipassa olon ja ylilääkityn synnytyksen. Yleensä kuulema luomusynnytys on nopeampi ja sen jälkeen keho erittää hyvänolon hormoneja. Yhdellä tutulla epiduraali pistettiin väärin, josta seurasi krooniset selkävaivat.
[/quote]

Juurihoito tehdään yleensä hermokuolleeseen hampaaseen.
[/quote] Ei mun tapauksessani. Kyllä se ihan kidutukselta tuntui, pahin kokemani kipu koskaan. Järkyttävä kipu. Ai että miksei puudutettu? Koska paha puudutuspiikkifobia.

Vierailija
59/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu minäkin uskoin että pystyn synnyttämään panadolin voimalla. Supistukset kesti yli vvuorokauden, ja en vessassa pystynyt istumaan ku koko aika supisti ja jostain syystä piti aina nousta pystyyn.
epiduraali oli ihana vaikka ponnistustarve heikkeni. Mutta olin niin väsynyt muutenkin.
toisen synnytys käynnistyi niin Makoili rauhassa suppareidenkin ajan. Spinaali antoi mahdollisuuden synnytysasennon valintaan. Synnytys oli nopea ja helppo. Johtuisko ihan siitä että oli toinen.

Vierailija
60/77 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska synnytys on naiselle luonnollinen tapahtuma. Ihan kaikkea ei tarvitse medikalisoida. Suurempia kipuja tulee lasten vartuttua, vaikka heitä kuinka rakastaisi.