Täytän tänään 46 vuotta. Se saa minut niin surulliseksi mieheksi.
Parrassa on yhä enemmän harmaata, samoin hiuksissakin. Juuri eilen olin 18 ja sain ajokortin, sitten ... 1.1.1976, kiroan syntymäpäiväni!
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään 45+ vuotiaat alkavat vasta havahtua siihen pitäisikö perustaa perhe. Siis naisetkin, lähipiirissä on 46-vuotias ensiodottaja. Kyllä sen huomaa selvästi, että ihmiset elävät nuoruuttaan pidempään ja säilyvät hyväkuntoisina todella iäkkäiksi asti.
Biologia on tässä kyllä armoton. Kyllä ne riskit on aika lailla pysyneet, jos raskaudesta puhutaan. Lisäksi kunto ja terveyskin taitaa olla kovin polarisoitunutta: toisaalta on niitä jotka voi todella hyvin ja panostaa itseensä. Toisaalta niitä, jotka läsähtää ajoissa.
Jos vasta yli nelikymppisenä saa lapsia, niin vanhemmat ovat yli kuudenkymmenen, kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi. Jos he elävät niin kauan, mikä ei ole itsestäänselvyys. Jossain vaiheessa vanhemmille alkaa tulla sairauksia ja kremppoja. Samaan aikaan oma lapsi ehkä opiskelee, on perustamassa perhettä ja elää kiireisiä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pelaako veitikka vielä? Sehän se on yksi tärkeimmistä asioista miehen elämässä.
Luuletko ettei tuon ikäisiä enää tule isäksi???
Toki jotkut, mutta tilastollisesti aika harva mies saa ensimmäisen lapsen enää 40+ vaikka biologisesti mahdollista. Ja kyllä se hedelmällisyys heikkenee miehelläkin, esim. sperman luovutukseen olisit jo liian vanha.
Lapsella on lievästi kohonnut riski sairastua skitsofreniaan, jos isä on 35 tai 40v lapsen saadessaan. Käytännössä sillä ei liene merkitystä. Mutta varmaan luonto on tarkoittanut, että lapset saataisiin melko nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmä totuus on kuitenkin se, että ette te enää mitään nuoria kolleja ole, vaikka te olisitte ruokavaliolla ja ramppaisitte salilla joka aamu ja ilta.
Totta. 46 on paljon. Sen ikäinen nainen on yleensä jo maho.
Rumasti sanottu. Asian voi ilmaista kauniimminkin. Mutta tottahan tuo on. Moni mies voi saada uusia lapsia vaikka kuinka vanhana. Tosin hän on silloin parisuhteessa naisen kanssa, joka on ihan eri sukupolvea ja voisi olla miehen lapsi tai lapsenlapsi. Sen sijaan naisen on pakko saada lapsi lyhyen aikajanan aikana, sanotaanko 18-45-vuotiaana, jos haluaa äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen 26-vuotias nainen ja toivon etten koskaan täytäkään 46 vuotta koska nuoruus ja ulkonäkö on mulle todella tärkeitä juttuja. En halua tulla vanhaksi enkä varsinkaan vanhan näköiseksi. Se ei ole vaihtoehto.
Eräs työtoverini kuoli vähän päälle nelikymppisenä. Hän ei saanut valita, kun vaikea sairaus yllätti. Lapseni luokkatoveri kuoli parikymppisenä. Haluaisitko kuolla esim. kolmen vuoden kuluttua? Oletko tosissasi? Minkä ikäisiä vanhempasi ovat? Toivotko heille niin pahaa, että heidän pitäisi loppuikänsä surra lapsensa menettämistä? Tottakai on kivaa, jos on hyvän näköinen, mutta ihan tavallisen näköiset ihmiset näyttävät elävän tyytyväisinä täällä maapallolla. Joskus katson kadulla kahdestaan kulkevia pareja ja näen tavallisen näköisiä ihmisiä, jotka ovat löytäneet jonkun. Tuokin mies tuolla on vähän pullukka eikä mikään komistus, mutta hänellä on tyttöystävä ja hän keskustelee innokkaasti. Miten ulkonäkö voi olla sinulle niin tärkeä? Jos sinulla on joskus lapsi, niin etkö enää rakasta häntä, jos hän saa arven kasvoihin tai käsivarteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun äitini täytti 46. Hän oli ihan ikälopun näköinen.
Äitisi ei ansaitse sinua.
Edellinen kirjoittaja ei ansaitse äitiä. Millaisilla silmillä hän katsoo äitiään? Kylmillä ja tunteettomilla.
Höps. Kaikki vanhenevat koko ajan. Muistan hyvin ajan, jolloin 50-vuotias oli mielestäni vanhus. Nyt kun lähestyn seitsemääkymppiä olisin kovin iloinen, jos saisin olla vain 50. Älä siis sure. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän on perspektiiviä ja tajuaa, että ihmisen elämä tapahtu sykleissä. Lapsuusvuodet, nuoruusvuodet, aikuinen, keski-ikä jne. Olin 18-vuotiaana menossa laivalle ja äitini saattoi minua. Äiti pysähtyi juttelemaan vanhan naisen kanssa ja kertoi jälkeenpäin, että se oli hänen opettajansa kouluajoilta. Olin pyörtyä. Mielestäni äiti oli kauhean vanha, joten luulin hänen opettajiensa kuolleen kauan sitten.