Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahden lapsen nukkuminen samassa huoneessa.

Vierailija
18.09.2006 |

Nyt tarvitsen hyviä vinkkejä millä saan lapset kohta 3v ja 5v nukkumaan kiltisti samassa huoneessa.

Lapset ovat alusta alkaen nukkunennt samassa huoneessa (paitsi ihan vauvana) ja nyt on alkanut tästä ongelma.

Meillä on lapsilla aina ollu klo 20 nukkumaanmeno aika. Nyt kuitenkin lapset eivät nukahda kiltisti vaan huutavat, leikkivät ja tappelevat huoneessa jonnekkin kymmeneen asti. Onko kellään mitään hyviä " rangaistus" keinoja millä saisin lapset olemaan kunnolla nukkumaan mennessä? Isomalle pystyn jonkin verran puhumaan asiasta ja " kiristämään" , mutta ei sekään kamalasti auta kun pienempi on tämä pääpiru riehumessessa siellä. Pienempi vähät välittää/tajuaa kun yritän asialle jotain tehdä. Meillä on nyt ollut piirretty kielto aina seuraavalle päivälle kun ei olla menty kiltisti nukkumaan, mutta eipä sillä ole suurepaa merkitystä tähän nukkumaan menoon...

Omiin huoneisiin olen harkinnut laittavani, mutta tiedän että tästä tulisi kyllä suuri ongelma sillä kun lapset ovat tottuneet nukkumaan yhdessä

niin näin ollen " pelkäävät" yksin nukkumista:(

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä osa ongelmaa oli se, että näin isot lapset eivät ole vielä väsyjä tuohon aikaan. Laitan nukkumaan vasta 20:30-21 tienoilla. Toisekseen, saavat lukea kirjoja omassa sängyssä, jos ovat hiljaa. Ei siis rangaistuksen uhalla, vaan palkkion. Usein nukahtavat kirjojen katseluun ja käyn laittamassa vaan valot pois. Jos pölisevät, menevät valot kiinni ja kirjoja ei voi siis lueskella.

Vierailija
2/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä laitan ensin nukkumaan 3-vuotiaan, joka on jo todella väsynyt. Nukahtaa yleensä 15 minuutissa, jonka jälkeen sitten laitan isomman nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan teillä on herätys?

Vierailija
4/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapset menevät tarhaan.

Annakin lasten lukea kirjoja huoneessa ja " leikkiä" unikavereillaan, mutta Eipä ne kauaa siellä sängyssä pysy.....

Sitäkin olen miettinyt että laittaisin myöhemmin nukkumaan, mutta saavatko sitten lapset enään riittävästi unta. Isompi ei nuku enään tarhassa ja pienemmälläkin on jo jäämässä päiväunet pois. Tosin pitkän pyörinnän jälkeen tarhassa kuulemma nukahtaa n. tunniksi.

Vierailija
5/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi osittain selittää tuon riehumisen.



Meillä on lapsille annettu lupa puuhailla omiaan puoli tuntia ennen kuin valot sammutetaan. He saavat lukea sängyssä tai jopa leikkiä jotain tai jutella päivän tapahtumista, mutta kun valot on sammutettu ei sängystä enää nousta pois. Jos he vielä sen jälkeen yrittävät nousta, heidät käydään vain taluttamassa takaisin sänkyynsä, ei puhuta mitään. Jos lapset vielä juttelevat, mutta pysyvät sängyissään olemme käyneet ovella sanomassa " shh" .



Rauhallinen pitkään kestänyt jutustelu on tarkoittanut joskus sitä, että lapset ovat tarvinneet vähemmän unta, etenkin jos ovat kuitenkin aamulla heränneet normaaliin aikaan reippaasti. Silloin nukkumaan menoa on myöhästetty 15 minuuttia tai puoli tuntia. Riehuminen taas tarkoittaa selvästi yliväsynyttä lasta, joka on saatava hiljenemään jotta hän nukahtaisi.

Vierailija
6/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Sitäkin olen miettinyt että laittaisin myöhemmin nukkumaan, mutta saavatko sitten lapset enään riittävästi unta.

Meillä myös 3- ja 5-vuotiaat tarhassa, herätys klo 7 aamulla ja illalla mennään nukkumaan klo 21 mennessä. Yleensä nukahtavat aika äkkiä kun sänkyyn pääsevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohta lähestyy nukkumaanmenoaika. Voihan olla että lasten unentarve on vähentynyt, mutta jotenkin tuntuu kamalalta ajatella että lapset nukahntavat aina vasta kymmenen aikaa ja joskus jopa yhdentoista aikaa. Itse tahtoisin asian olevan että aikasin nukkumaan ja aikaisin ylös. Voisiko tämä johtua että pienemmällä on uhmaa ja menisi ihan vaan ajanmittaan ohi???? En kyllä tiedä kuinka hermoni jaksaa enään tätä.....:(

Ap

Vierailija
8/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista siirtää väliaikaisesti eri huoneisiin nukkumaan, tai edes nukahtamaan? Katsoisitte vaikuttaako riehumiskaverin puute siihen nukahtamisaikaan, se ainakin kertoo jotain siitä unentarpeesta.

Vierailija
10/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutin lasta siihen asti kun pienempi syntyi, mutta kovan taistelun tuloksena sain opetettua hänelle nukahtamaan omin avuin. Meillä ei oikein toiminut enään kun vauva syntyi sillä nukuttamistilanne saattoi kestää kaksikin tuntia ja mies on vuorotöissä. En enään kyllä totuta lapsia nukuttamiseen kun kerran olen siittä eroon päässsyt.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset


porrastaminen. Teen vielä niin, että pistän isomman tekemään olkkariin jotain hiljaista juttua, palapeliä, kattomaan jotain tuttua ja tosi rauhallista videota, piirtämään tms. ja luen pienemmälle ihan kahdestaan jonkun lyhyen iltasadun heidän huoneessaan. Sit pienempi nukkumaan ja menen lukemaan isommalle iltasadun. Isompi menee nukkumaan n. 30 minuuttia myöhemmin kuin pienempi.



Näin kummatkin saa myös ikioman rauhallisen hetken aikuisen kanssa ennen nukkumaanmenoa. Lukemisen lomassa voi vielä jutella päivän jutuista, jos tulee jotain mieleen ja saa rauhassa olla sylissä, kainalossa ilman, että tarvii jakaa huomiota.

Vierailija
12/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihanalata ajatukselta ja voisi olla että toimisikin jos lapset eivät olisi niin " kiinni" toisissaan tai en usko että isomalla tulisi tätä mitään ongelmaa kun saahan hän valvoa vähän pidempään, mutta luulen että meidän pienempi nousisi kapinaan tästä että toinen saa valvoa kauemmin:( Tuo olisi varmaan todella hyvä juttu jos sitä olisi alkanut tekemään jo paljon aikasemmin:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vieläkin asiasta saa toisesta huoneesta kommentoida, mutta ovat alkaneet sängyissä pysyä ja lopulta jopa nukahtaneet n. tunnin sisällä. Meillä aluksi ei tuo nuorempi osannut pysyä sängyssä. Nukkumaan menevät klo 21 ja herätys klo 7.

Vierailija
14/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset


Alkoiko teillä pienempi ihan itsekseen pysymään sängyssä ajanmittaan?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorempi on vähäunisempi ja usein auttaakin, kun vanhempi menee ensin nukkumaan ja sitten nuorempi.

Vierailija
16/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosin tätä tapahtuu todella harvoin....

ap

Vierailija
17/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa jouduttiin nuorempi tiukasti laittamaan takaisin omaan sänkyyn, nyt riittää sanominen. Ja isommalle on sanottu, että komentaa pienemmän pois omasta sängystään, jos se sinne eksyy.

Vierailija
18/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pojat 2v ja 4v nukkuvat samassa huoneessa. aluksi oli tosiaan melkoinen härdelli kun eivät millään olisi malttaneet. mutta tottuivat parissa viikossa niin että nukahtavat aika nätisti. iltasatujen sun muiden jälkeen sitten saattavat jotain höpötellä mutta jos alkaa kuulua metakkaa tai lähtevät sängyistään niin kehotan vaan nukkumaan. ja käyvät ihan nätisti yleensä.

Vierailija
19/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset


Pienempi saattaa tietysti aluksi protestoida, mutta voi olla, ettei. Ja se kapina ei varmaan montaa viikkoa kestä, jos lapsi näkee, että tämä on nyt se tapa millä mennään. Onko parempi sitten tapella riehuvien lasten kanssa kuukausitolkulla?



Se, että alle kouluikäinen lapsi " protestoi" jotain, ei saisi estää vanhempaa tekemästä sitä, minkä kokee järkeväksi. Teidän perheessä siis alle kouluikäinen nappula määrää tahdin?

Vierailija
20/26 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meillä on lapset nukkuneet jo kaksi vuotta samassa huoneessa ja alkuun meni hyvin siis pitkän aikaa, mutta ongelma on tullut nyt pari kuukautta sitten..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme