Kahden lapsen nukkuminen samassa huoneessa.
Nyt tarvitsen hyviä vinkkejä millä saan lapset kohta 3v ja 5v nukkumaan kiltisti samassa huoneessa.
Lapset ovat alusta alkaen nukkunennt samassa huoneessa (paitsi ihan vauvana) ja nyt on alkanut tästä ongelma.
Meillä on lapsilla aina ollu klo 20 nukkumaanmeno aika. Nyt kuitenkin lapset eivät nukahda kiltisti vaan huutavat, leikkivät ja tappelevat huoneessa jonnekkin kymmeneen asti. Onko kellään mitään hyviä " rangaistus" keinoja millä saisin lapset olemaan kunnolla nukkumaan mennessä? Isomalle pystyn jonkin verran puhumaan asiasta ja " kiristämään" , mutta ei sekään kamalasti auta kun pienempi on tämä pääpiru riehumessessa siellä. Pienempi vähät välittää/tajuaa kun yritän asialle jotain tehdä. Meillä on nyt ollut piirretty kielto aina seuraavalle päivälle kun ei olla menty kiltisti nukkumaan, mutta eipä sillä ole suurepaa merkitystä tähän nukkumaan menoon...
Omiin huoneisiin olen harkinnut laittavani, mutta tiedän että tästä tulisi kyllä suuri ongelma sillä kun lapset ovat tottuneet nukkumaan yhdessä
niin näin ollen " pelkäävät" yksin nukkumista:(
Kommentit (26)
Mutta nukkumaanmennessä tuo periaate ei aina toimi. Nimittäin sen pienemmän protestointi sabotoi helposti myös isomman nukkumaanmenoa, ja tavoiteltu ¿rauhallinen hetki molemmille lapsille¿ ei toteudu koskaan. Muissa asioissa ehkä viitsisisikin tahkota viikkotolkulla, mutta uni on ainakin meillä niin välttämätöntä koko perheen hyvinvoinnille, että nukkumaamenossa emme ala pitkällisiin kädenvääntöihin.
Meillä ongelma on ratkaistu niin, että jompikumpi vanhempi istuu oven ulkopuolella lukemassa ja vahtimassa että lapset hiljenevät. Isompi jo jäisikin yksin nukahtamaan, mutta pienempi ei pysy sängyssä ellei joku ole vahtimassa ja muistuttamassa säännöistä.
Vierailija:
Pienempi saattaa tietysti aluksi protestoida, mutta voi olla, ettei. Ja se kapina ei varmaan montaa viikkoa kestä, jos lapsi näkee, että tämä on nyt se tapa millä mennään. Onko parempi sitten tapella riehuvien lasten kanssa kuukausitolkulla?
Se, että alle kouluikäinen lapsi " protestoi" jotain, ei saisi estää vanhempaa tekemästä sitä, minkä kokee järkeväksi. Teidän perheessä siis alle kouluikäinen nappula määrää tahdin?
Nyt tiedän miksi toisen ei tarvitse nukuttaa :) He vain sulkevat oven ja antavat lasten riehua. Tosi vanhemmuutta...
Ovea ei tarvitse sulkea. Läheisyyttä annetaan päivällä ja illallakin, mutta nukkuminen on niin tärkeää, ettei sitä aikaa tuhlata sellaiseen, joka pitäisi tehdä päivisin.
Tietysti, jos vanhemmat eivät halua päivisin ja iltaisin viettää aikaa lasten kanssa, on tärkeää illalla maata vieressä.
Vierailija:
Nyt tiedän miksi toisen ei tarvitse nukuttaa :) He vain sulkevat oven ja antavat lasten riehua. Tosi vanhemmuutta...
Hei jos sinä tahdot lapsiasi nukuttaa niin nukuta. Meille on ollut ihan hyvä systeemi ettei nukuteta. Lapset nukkuivat kuitenkin melkein kaksi vuotta kiltisti itse nukahtaakseen. Miksi ihmeessä alottaisin sen uudestaan nyt kun lapset eivät siihen enään olöe tottunut??? Ja meillä kyllä lastenhuoneen ovi on ainá auki.....
ap
Meillä lapset kohta 5v (kaksoset) eivät nuku samassa huoneessa (ei ole koskaan toiminut juuri tuosta riehumissyystä!). Silti nyt kesällä on ollut hankalaa saada heitä nukahtamaan ajoissa. Pyrin laittamaan heille pyjamat jo klo 19.30 ja sitten luemme jonkin sadun toisen sängyssä. Klo 20 viimeistään jätän heidät yksikseen eli menevät sitten omiin sänkyihinsä eri huoneisiin.
Toisella on erityisesti ollut jatkuvasti jotain asiaa sitten vielä nukkumaanmenon jälkeenkin... nälkä, jano, pissahätä tai jotain asiaa muuten vain:). Joo no tiedätte kuviot!
Kyllästyin sitten tuohon ja aloin aina noudattamaan tiettyä rutiinia. Eli aina sadunlukemisen jälkeen tarjosin vettä, sitten pisulle vielä ja sitten pieni jutteluhetki (max. muutama minuutti). Sitten päättäväisesti toivotin hyvät yöt enkä enää mennyt huoneeseen ellei ollut suurta hätää.
No teillä tietysti on se pienempi joka siellä riehuu. Hankalaa tuo on kieltämättä.
mäkään en enää alkaisi nukuttamaan jos kerta siitä on päästy eroon! Minäkin oon sitä mieltä, että päivällä kyllä ehdin antaa huomiota ja aikaa ihan riittävästi, kun klo on 20 niin alkaa mun aika enkä mä ala kenenkään sängyn vierellä istumaan.... MEillä se ei ole ikinä toiminut, lapset vain innostuvat siitä lisää ja haluavat lisää huomiota.
Mä melkein laittaisin eri huoneisiin nukkumaan jos se menee noin mahdottomaksi. Kun meillä ei tosiaan samassa huoneessa nukuttaminen ole koskaan oikein toiminut. Aina alkaa se riehuminen, leikkiminen ja kikattelu joka kestää tosi myöhään.
Olisiko eri huoneissa se ratkaisu???
On itse alle 1,5 -vuotiaana tämän rytmin itselleen valinnut. Yöunet on aina yhdeksän tuntia, laittoi nukkumaan mihin aikaan tahansa. Joskus herää jo kuudelta, jos edellisenä päivänä ei olla ulkoiltu tmv tehty mitään erityisempää kuin oltu vaan kotona. Päivällä tosin nukkuu 1,5 tunnin päiväunet.
Vierailija: