++SUURPERHEKUUMEILIJAT++ viikolle 38!
Kommentit (61)
Noita sydamia kun en viela osaa tehda, niin tallainen ' kuiva' aloitus talle viikolle?!
Hiukan hiljaisemmaksi on vetanyt, ei viela ole noita galluppejakaan ollut sen enempaa.. Ma voisin udella jotain; eli syoko teidan lapset kunnon aamiaisen? Siis mita yleensa poydassa on?
Meilla aamiainen on sitten se ' kehnoin' ateria, vaikka toisinpain pitaisikin olla, kymmenelta vasta tullessaan lounastauolle syovat enemman. Yritetty ollaan kylla kaikkemme, mutta aamulla juovat sen pakollisen kupin kaakaota ja korkeintaan keksin ja lasin mehua! Paivisin ruoka maittaakin paremmin.
eli omaan napaan kuuluu just niin tylsia kuin viime viikollakin; eli ei mitaan. Kp 48...
Meillä aamuisin porisee puuro padat=)Kaikki muut paitsi esikko syövät mielellään puuroa!4-viljaa kauraa,ruista.Joskus innostun keittelemään riisipuuroakin.Hilloa,mehukeittoa ja tuoreita marjoja puuron kera.
Esikko syö yleensä ruisleipää ja jugurttia.
Oma aamupala jää monaasti kahvikuppiin,pariin.
Toisinaan myslejä tai maustamatonta jugurttia.Nälkä ei aamusta vaivaa=)
Leanna jne
Eipä täälläkään kummempia, puolet lapsista on jo lähtenyt, toinen puoli vielä kotosalla. Esikoisen koulu alkaa tänään vasta ruokailusta, meneekin sitten koulusta suoraan kaverinsa luokse. Kakkonen puolestaan kutsui kaverinsa meille koulun jälkeen, joten lapsiluku pysyy vakiona.
Aamupalaa meillä syödään vaihtelevasti. Kuopukselle keitän puuron joka aamu, tosin nyt alkaa neidillä annokset jo pienentyä. Toisinaan keitän puuron koko porukalle, sitten menee muillekin jos sitä ei ole koko ajan. Suosikkipuuro, ja oikeastaan ainut mitä nykyään harrastankin on neljän viljan puuro. Isommat pääasiassa aamuisin syö voileipää ja maitolasin. Jugurttia, marjoja, hedelmiä tai porkkanaa ottavat toisinaan lisäksi. Muroja meillä ei aamuisin syödä, mun mielestäni ne on niin heppoista popsittavaa, ettei kelpaa aamupalaksi. Välipalalla tai iltapalalla saavat halutessaan joskus syödä. Harvoin edes ostan kun maksavat niin paljon, ja ainut kuka niitä enemmän söis on kakkonen. Itse syön vetta ja leipää, juu naurakaa vaan, ei ole köyhyys ilo...No, ehkei se nyt köyhyydestä johdu, mä vaan en koskaan aamuisin ole tykännyt kahvista enkä teestä mihinkään aikaan vuorokaudesta. Juon siis kuumaa vettä ja sokeria joukossa (ja heti joku sanoo yäk). Meriaamiaiset on meikäläisen taivas, mä olen niin armottoman toimeton aamuisin laittamaan mitään isompia juttuja pöytään.
Kotona taas vietän päivää: kuopus oli eilisiltana vähän kuumeinen, joten jäimme kotiin täksi päiväksi. Kovin sairaalta ei enää vaikuta, mikä lie pikapöpö oli taas!?
Aamupaloista. Kun on koko poppoo aamupalalla, syödään tavallisimmin puuroa, maitoa ja hedelmiä, joskus mysliä tai muroja. Nyt töissä käydessä syön itse aamuisin yleensä jugurttia, leipää ja hedelmän ja teetä päälle. Keskimmäinen tyttö on tosi huono syömään etenkin aamuisin, eläisi pelkällä mehukeittolasillisella, muuten kaikki tykkäävät syödä kunnon aamupalan.
Ja omaan napaan. Se täti löysi sittenkin minut, kolme päivää myöhässä eli minne sitten lie eksynytkään?!! Eli nyt sitten yritys alkakoon, kunhan saadaan häädettyä tuo inhottava vieras ensin pois! Jippii!!
Voikun se täti nyt tulisi sinne Levinialle kylään, kunhan täältä lähtee!
Ruokaa laittamaan,
Suviruusu
Kuopus päikkäreillä ja ruoka uunissa. Toiseksi nuorin kömpi yläkertaan pleikkarin ääreen. No antaapa hetken pelata vielä..
Mukava viikonloppu takana, lapset oli hoidossa ja me juhlissa =)
Jaksaa taas mukavasti tätä arkea,heh!
Ihana syksyinen ilma, nuuh,nuuh..pitääkin lähteä ruoan jälkeen ulkoilemaan.
Aamupaloista kyseltiin,,meillä se on vähän vaihtelevaa, kuopus syö kyllä aamuisin puuroa, muut eivät. Muroja menee, samoin leipää ja kaakaota ja jogurtteja. Joskus marjoja,,tai siis aina kun muistan pakkasesta ottaa niitä =)
Itse aloitan aamut kahvikupposen äärellä, ja tietenkin pullan ja keksin kera. Ei ole kauheasti aamulla nälkä.
Meillä menee ruokaan rahaa pyöreästi noin 1000euroa. Sisältää pesuaineet ja vauvan vaipat..
Ostan vähän sen mukaan mitä haluttaa, hintoja katsomatta, mikä on kyllä varsin typerää. Säästäisi sitä enemmän, jos esimerkiksi suunnittelisi ruoat etukäteen tai ottaisi edes kauppalapun mukaan,,!
Sitä paitsi meillä menee kyllä paljon ruokaa roskiin. Hyi mua, olisi jotain opittavaa vielä!
Nyt lähden viemään roskat ja katsomaan olisko posti jo tullut...odottelen nimittäin yhtä pakettia.
Palaan!
mamma2006 ja mukelot
Ihan ensimmäiseksi aamupalagalluppiin, meillä lapset on tosi huonoja syömään aamupalaa. Kolme vanhinta eli koululaiset syövät aamuisin voileipää ja kaakaota. Joskus harvoin menee puuro esikoiselle ja kolmoselle. Kakkonen ei syö puuroa ei sitten millään. Sitten nämä pienet, kuopus ei ole ikinä, ei edes vauvana suostunut syömään puuroja. Nykyään sentään hiukan joskus maistaa, mutta eipä voi sanoa että söisi. Kaakaota, voileipää, karjalanpiirakkaa jne jotain sellaista. Nelonen ei syö aamuisin mitään. Vasta noin kymmenen aikaan alkaa hänen " aamupala-aikansa" jolloin ottaa hänkin sitten kaakaota ja voileipää. Voitte vaan arvata minkälaisia määriä meillä menee maitoa ja kaakaota kun kaikki viisi lasta tykkäävät sitä juoda:) Kovin ovat erilaisia lapset tässä aamupala-asiassakin. Kakkonen on ollut vauvasta asti sellainen että kun silmät aukeaa niin heti aamupalaa saatava. Kaikki muut ovat olleet jo vauvana huonoja syömään aamupalaa ja tämä viitonen kyllä on vetänyt huiput, kun ei puuro ole ikinä mennyt alas. Muut lapsukaiset ovat 5kk iästä lähtien syöneet puuroja. Itse syön aamiaiseksi voileipää ja kahvia. Hyvin harvoin mitään sen vahvempaa, ei oikein maistu aamuisin. Ja mies ei syö aamupalaa ollenkaan, joten ilmeisesti lapsukaiset ovat tulleet isäänsä tässä asiassa. Vasta kun on pari tuntia oltu hereillä niin aamupala maistuu.
Tytöt innostuivat eilen leipomaan iltapäivällä. Hyviä leivonnaisia tekivätkin ja saivat sitten syödä kaiken myöskin. Iltasella tuli nuorin kummipoika (5v) perheineen kyläilemään. Ei oltukaan vähään aikaan nähty kun äitinsä aloitti ja työt elokuun alusta niin on pitänyt heilläkin kiirettä. Lapset juoksivat ja leikkivät pihalla ihan kahdeksaan asti illalla ja hauskaa oli. Rupeaa vain pimeä tulemaan jo kahdeksan aikaan. Ja sitten pitikin jo alkaa iltatoimet muutenkin että pääsee isommat aamulla sängystä koulua varten. Siitä voisikin pistää galluppia, eli te joilla jo on koululaisia, niin mihin aikaan koululaiset joutuvat arki-iltana nukkumaan entä viikonloppuisin? Vastaanpa itse ensin. Taidan olla aika tiukkapipo tässäkin asiassa. Meillä koululaiset joutuvat samaan aikaan sänkyyn kuin pienetkin eli klo 21. Joskus hetken aikaa lukevat kirjaa tai jotain, mutta puoli kymmeneltä viimeistään sammuu valot. Viikonloppuna sitten isot saavat valvoa kymmeneen asti, ja hyvin harvoin jossain erityistilanteissa sitä myöhemmin.
Nyt täytyy laittaa kuopus päikkäreille.
Medison
tulimpa siis tanne:
G: Nukkumaanmenoajat; ysilta meillakin lapset sankyihinsa, osin heilla on tv puoli tuntia auki. Yleensa kylla kakkonen ja kolmonen jo nukkuvat ennen tuota 21.30 ja nuorimmainen sitten ajallaan, kun ei aamusta viela tarvii hereilla mihinkaan. Esikko nukkuu sitten kun nukkuu, yleensa samoihin aikoihin hankin sankyyn menee.. Viikonloppuisin ollaan lauantaisin joustettu etta jos jotain tulee katseltavaa tv:sta tai on vieraita tms saavat valvoa n.23 asti; siihenkin poikkeuksena etta kakkonen ja kolmonen menevat kylla sankyihinsa ihan itse ja nukkuvat siis ajoissa. Pe ja su taas ovat ihan arkipaivaan verrattavia kun aamusta taytyy kouluun nousta! Loma-ajoilla joustetaan, vaikka noin yleisesti pidan silloinkin kiinni nukkumaanmenoajoista ettei rytmi liikaa sotkeutuisi.
Ma olen ihan tosissani huomannut vertaillessani noihin lapsien ' serkkuihin' etta tarkat nukkumaanmenoajat pitavat mun muksut paljon tasapainoisimpina ja ' tottelevaisimpina' . Tuo vapaa kasvatusmenetelma ei kylla ainakaan taalla toimi! Ja varsin kovapaisia muksut nykyisin ovat varmaan joka maassa!
Meikäläinen on vielä niuhompi kuin te muut, meillä nimittäin mennään nukkumaan klo 9 on arki, viikonloppu tai loma. Joskus harvoin saattaa joku poikkeus tulla, muttei koulpäiviä vastaan koskaan. Sängyssä ollaan siis yhdeksältä, hetken saavat lukea jollei uni millään tule. Viimeistään puol kymmeneltä sammuvat valot. Nyt kun hämärä tulee aiemmin, ovat muksut selvästi siirtyneet pidempään nukkumiseenkin, harvoin jäävät lukemaan petiin mentyään. Vaan eipä meillä ole aamuisin ongelmia ylös nousemisesta, monasti heräävät ihan itse. Meillä riittää kun nousee 7.30, koulu alkaa 8.50 ja ovat tottuneet melko ripeästi selviytymään. Ehtivät jotain nelosen lastenohjelmiakin siinä pukemisen ohessa katselemaan.
Mä voisin tällä hetkellä mennä nukkumaan ihan mihin aikaan päivästä vaan, nyt on kyl niin väsy vaihe. Kuopuksen päikkäreitten aikaankaan vaan ei onnistu kun kolmonen pitää hakea yhdeltä eskarista. Sen kun sinnittelee vaan iltayhdeksään, mut tiukkaa tekee välillä. Hb-arvo on aivan pohjalukemissa, sen tiedän, mutta kun rautaa ei tässä vaiheessa annettu lupaa syödä. Täytyy käydä hakemassa niitä Multi-Tabs plussia, niissä oli muistaakseni hiukan lisärautaa.
Nyt taidan pikku hetkeks oikaista kun kolmonen on kotona jo ja neiti nukkuu viel.
Kyllä meilläkin aika ajoissa mennään nukkumaan. Pienemmät joutuvat petiin klo.20-20.30 ja isommat n.21.30, tosin esikko nykyään katselee noita kymmenen maissa loppuvia sarjoja tv:stä mun kanssa. Kakkosella vaan on aamuisin tosi vaikea herätä ja syödä ajoissa. Pienet ja esikko heräilevät n.6.45-7.00 ihan itsekseen. Eskariin ja kouluun joutuvat lähtemään kotoa jo klo.7.35 kun on matkaa n.4km ja yleensä kahdeksalta alkaa.
Aamiaisena meillä on 2-3 kertaa viikossa puuroa ja muina aamuina muroja, teetä ja leipää, hedelmäsalaattia yms. Kaakaota harvoin kun muutenkin joutuu maitoa kassikaupalla kantamaan. Kakkosta lukuunottamatta muksut syövät ihan hyvin. Mun aamiainen on kyllä se kuppi pari kahvia ensin ja vasta jonkin ajan päästä jotakin muuta kun en ihan heti herättyäni meinaa saada mitään alas =) (vesilasillisen ihan ekaks kyllä juon).
Marlett
Eli heti tuohon nukkumaanmeno asiaan kommentoin. Meillä siis myös lapset ovat koulupäivän iltoina n. klo 21 sängyissään. Lukea saavat isommat hetken, mutta niin kuin joku jo mainitsikin, niin näin pimeämpinä iltoina eivät kovin kauaa edes jaksa lueskella. Kolmasluokkalainen joskus yrittää tehdä tikusta asiaa olohuoneeseen, jos ei heti nukuta, mutta hänet passitetaan kyllä kipin kapin takaisin. Viikonloppuisinkaan eivät lapset kovin myöhään valvo, riippuen vähän, mitä televisiosta tulee. Kolmonen on illan torkku ihan luonnostaan ja nukahtelee milloin sohvalle, milloin omaan sänkyynsä ihan itsestään. Loma-aikoina vähän tuppaa lipsumaan, mutta se taas johtuu pitkälti siitä, että olen itsekin taipuvainen valvomaan lomilla pitempään ja sehän sitten tarkoittaa sitä, että aamusta koko poppoo nukkuu pidempään.
Aamupala asioissa meillä mennään useimmiten maito-leipä-jugurtti-linjalla. Kukaan lapsista ei ole innostunut puuroista ja meillä myös kuopus on ollut aina niitä vastaan. Muut sentään vauvana kiltisti pistelivät puuronsa :) Minä ja kolmonen olemme aamulla mallia heti-tänne-aamupalaa!, mutta esim. kakkonen ei saisi ensimmäiseen tuntiin oikein mitään alas. Ja välillä hänellä meinaakin jäädä koko aamupala syömättä, kun ei vain putoa. Viikonloppuisin harrastetaankin sitten välillä sellaisia englantilaisia aamiaisia, paistettuina nakkeineen ja pekoneineen kera kananmunien. Mutta ei aina kuitenkaan.
Ja sitten taas siihen omaan napaan. Eli tätiä täällä odotellaan häipyväksi (saisi muuten mennä jo, kun jonkinmoista vuotoa on ollut jo 8 päivää!!). Sen jälkeen päästäisiin sitten siihen mukavampaan osuuteen :) Vaikka kaikenlaisia peikkoja välillä mielessä pyöriikin :/ Mutta se kai on aika normaalia? Siis lähinnä ajatuksia keskenmenosta ja mahdollisen vauvan terveydestä yms. Mutta toisaalta, ehkä niitä kannattaa pelätä vasta sitten, kun/jos jotakin alkaa tapahtua.
Mutta nyt on taas mentävä, kotihommat kun eivät tekemälläkään lopu :) Hauskaa maanantain jatkoa kaikillee toivottelee
Misti ja nelikko
Ai niin, Leanna: Minulla meni mielikuva sinusta ihan uusiksi, kun kerroit olevasi tumma :) Jotenkin olin ajatellut sinun olevan pieni ja VAALEA :)
Pikku hetkeksi karkasin koneelle sähköpostia lukemaan.. ja tänne eksyin. Ukkokulta tuossa huuteli, että ruokakin olis valmis. Toinen tulee töistä ja laittaa ruoan.. Puolustukseksi voin sanoa, että huhkin hulluna lapion varressa ja tein pihatöitä ja kun pikku-ukko heräsi, riensin hänet syöttämään ja tissittämään.
Meillä aamupala menee kyllä sinne leipälinjalle. Noi isommat on alkanu tappelee koko aamupalaa vastaan mut en päästä kouluun lähteen nälkäisinä. Eivät ne syö kouluruokaakaan kunnolla kun nälissään tulevat kahdentoista aikaan kotiin.
Kolmonen ottais vaan mehukeittoa (kuten joku muukin kertoi) ja sit kympin aikaan vetää tuhdin lounaan :) Pienin syö vielä puuroa kun ei muuta voi. Ja itsellä menee kahvi ja leipäpala.. hmm.. usein myös keksi.. salaa ;)
Iltaisin olen myös tiukkapiposeurakuntaan kuuluva, lomalla saa valvoa tunnin pidempään mutta kouluaikoina 21.00 on hiljaisuus.
Esikoinen tekee nykyään sitä, että tulee alas ja valittaa huonoa oloa ja päänsärkyä. Alkuun menin lankaan mutta nyt saa lääkkeeksi lasin vettä ja komennon peiton alle lepäämään.
Ulkonäöstä kyseltiin.. 160cm/50kg ja ruskeat pitkät hiukset. Meikkaan kun lähden kaupungille muuten tuskin muistan katsoa peiliin. Tänäänkin kyläilin paita nurinpäin ja tissit vuotaen.. huh..
Nyt on pakko lähteä ruokapöytään..
Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille
Nälkäinen, hikinen Neppis
Eli gallupiin: Meillä kuopus syö yleensä puuroa marjoilla/voilla ja lisäksi menee juustoviipaleita, kurkkua, paprikaa ja yleensä vielä jotain hedelmää esim. nektariinia. Esikoinen eskarilainen syö yleensä jugurttia, tai banaanin ja väkisin pakottamalla tilkan omenamehua (on tosi nihkeä juomaan). Itseä tekee ihan pahaa, kun tarvitsee itse aina ekana saada vettä ja vielä illasta viimeiseksi. Keskimmäinen on isäänsä tullut, eikä aamuisin oikein ruoka maistu. Juo monesti jotain. Ehkä jotain hedelmää syö, sitten syö vähän niinkuin aamupäivän välipalana ruisleipää ja lisukkeita. Muroja meillä ei oikein kukaan syö, eikä niitä ole ostettukaan enää aikoihin. Varmaan jotkut sokerihuurretut saattaisi upota, mutta tiukkapipona en niitä kyllä ostele. Keskimmäisen suurena herkkuna on keitetyt kananmunat, joita viikonloppuisin joskus keitellään. Oma standardiaamupala on kaksi ruisleipää salaatilla,juustolla,kalkkunalla ja päälle kurkkua ja paprikaa ja kaksi mukillista kahvia.
Nukkumaanmeno meilläkin on niin, että arkisin on oltava 20.30 valmiina iltasatua kuuntelemaan, viikonloppuisin ovat viimeistään 21.30 jo unessa. Iltasadun aikana saattavat jo joskus nukahtaa, mutta muuten jäävät lueskelemaan ja sammuvat kyllä tosi pian yleensä.
Mutta meillä siis vanhin on vasta eskarilainen.
Täällä oli aiemmin gallupia ruokalaskusta ja sen kun tietäisi. Siis joka kuukausi melkein yritän aloittaa sen kirjanpidon, että kaikki kuitit talteen, mutta lopahtaa aina. Meilläkin molemmat käyvät ruokakaupassa, niin jos en minä, niin ainakin mies unohtaa mihin on kuittinsa laittanut. Hyvähän sitä on tässä miestä syyttää, kun ei pääse puolustautumaan:)... Mutta ihan tosissaan täytyisi kyllä saada tuokin homma seurattua. Arvio liikkuu ehkä siinä 600 e/kk. Eineksiä ei ostella,mutta kustannuksia tulee, kun haluan,että syödään paljon vihanneksia, hedelmiä ja marjoja ympärivuoden. Ei asuta omakotitalossa, joten metsää ja sukulaisten ylijäämämarja/omenasatoa hyödynnetään. Tietysti tulee katsottua, että kaupasta ostetaan aina sesonkitavaraa. Liha, kala, kana nekin aika arvokkaita. Ja sitten ostan aina täysjyväpastaa ja-riisiä, jotka eivät koskaan ole missään tarjouksissa, mutta niistä en halua tinkiä.
Kyllä juuri ruokasuunnittelulla saisi varmasti parhaiten kuluja alas ja siitä seuraavaan puheenaiheeseen, että onko muita, joita rasittaa ainainen ruoanlaitto. Täällä yksi!!!!!!!!!!!!!!!!
Tai kyllä leipoisin ihan mielelläni ja ei se ruuanlaittaminenkaan hullumpaa ole, mutta se ruuan suunnittelu eli mitä sitä taas tänään tai huomenna keksisi. Aina pyörii ne samat ruuat, ihan kyllästymiseen asti.
Joten seuraavaa gallupia laittakaahan suosikki/sesonkiruokianne tänne, jos vaikka saataisin toisiltamme vähän inspistä tähän arkeen:
Minä aloitan nyt sitten: Kaalilaatikko ja siskonmakkarasoppa maistuu meillä koko perheelle. Olisiko kellään hyviä kalaruokaideoita, kun meillä se tuppaa olemaan aina uunilohta ihan silleensä vähän mausteilla(kelpaa kyllä kaikille), mutta jos joltain löytyy jotain hyviä ohjeita olisin kiitollinen.
Etpä taida wintergirl olla ainoa, paremminkin tasaiseen tahtiin olemme mananneet kyllästymistä ainaiseen sapuskanlaittoon. Kana ja riisi menee meillä kaikille kohtuuhyvin ja perunat murusoosin kera. Eilen tein juuri lohta uunissa melko helpolla ohjeella. Voinpa senkin tähän laittaa, jos joku haluaa kokeilla:
n. 600g lohifilettä
100g punaista pestoa
½ dl vahvaa kalalientä (tein 1dl, siihen ½ kuutio ja kaikki laitoin)
½ dl sitruunamehua
Leikkaa lohesta suikaleita, joille levitetään pestoa ja kierretään rullalle. Rullat uunivuokaan ja päälle kalaliemi ja sitruunamehu. Kypsennetään 200 asteessa vajaa puoli tuntia.
Tämä on helppo tehdä kun ei tarvitse miettiä sopivaa maustamista, pesto ja kalaliemi hoitavat homman. Perunamuusin kanssa tarjosin ja kelpasi kaikille ketkä meillä kalaa syömään suostuu.
Nyt täytyy mennä taas tyrkyttämään puuroa kuopukselle ja toisille jotain muuta.
Miehen operaatio olikin oletettua laajempi ja liikkuminen erittäin rajallista 4 viikon aikana.Hermostuksissani sairaalan aulassa odottelin kun ei kuulunut miestä leikkaus salista " sovittuun" 30 min vaan leikkaus vei 1,5h!Eilinen meni lähes kokonaan itkun merkeissä.Huomasin puolikuolleena, kaupassa käydessäni,esikkoa kuskatessani harrastukseen että voimani ovat aivan loppu.Yön olen valvonut ja pienin heräsi kuudelta.Päässä jyskyttää.
Ajattelin soittaa neuvolaan,niellä ylpeyteni ja kysyä onko meidän mahdollista saada apua kodinhoitoon.Mutta itsetunnolle se tulee otamaan.Katsotaan soitanko...
Tiukkapipo jengiin kuulun minäkin.Arkena lapset sänkyyn puoli ysi.Viikonloppuna hieman myöhemmin,muttei silloinkaan kukuta.Pienin on ongelma,kun en meinaa saada iltaisin nukkumaan.Eilen meni lähes kymmeneen ennenkuin pienin nukahti.Oma aika tällä hetken aivan nollissa.
Ruokaa teen välillä suurella innolla,kokeilen uusia juttuja,välillä taas EVVK.Sitten syömmekin välillä ulkona.Mutta useimmiten kuitenkin ruoan teen,inspiraation puutteesta huolimatta...
Leanna ja viisikko sekä sissi rv 13+(jonka voinnista olen myös huolissani.Kun en voi tietää onko kaikki hyvin vai ei...Hullun puuha kerätä stressiä)
mulla kun taa oma napa ei minnekaan muutu, niin nama aamutkin alkaa tylsistyttaa.
Ruuanlaitto on se pakollinen harmi, ei siita minnekaan karatakaan voi! Onneks sunnuntait mies on keittiossa ei tarvii sinnepainkaan katsoa; paitsi siivota jaljet, tuo mun kokkikolmonen kun ei oo puhtain kokki mita nahty on! Hyvaa ruokaa kylla tekee ei siina mitaan.
Meilla syodaan kaks kertaa pv lammin ateria, mutta oon niin laiskistunu, etta samaa vedetaan kylla lounaalla ja illallisella. Jotain pienta voin lisata jompaan kumpaan ja salaattia yleensa vaan jommallakummalla. Jalkkareita meilla ei harrasteta, joskus viikonloppuisin innostun. Nuo jalkkarit onkin meilla yleensa valipalan lisukkeena. Meilla syodaan vaihtelevasti, teen paikallisia ruokia enemman kuin suomalaisia. Kalaa syodaan useesti, tosin esikko on tehny siina lakon ja kakkonenhan ei syo mitaan liharuokia.
Me grillataan rullatussa foliossa sellasella levylla( mika lie nimena) kokonaisena, hiukan oljya foliolle ettei tartu. Ei haise eika karya koko kamppa.
Mutta nyt laittaan aamiaista nuorimmaiselle! Heipat
Kivasti porukka taas on innostunut kirjoittamaan kun on jotain galluppeja. Kaikilla tuntuu tuo nukkumaanmeno olevan suht samaan aikaan. On varmaan vähän siitäkin johtuvaa että suurperhe toimii parhaiten kun on kunnon säännöt ja rytmi joista pidetään kiinni. Kuten Levinia jo mainitsikin niin vapaa kasvatus ei toimi.
Aamupala asiassa meillä on näköjään sama kuin Levinialla eli se on ehdottomasti päivän huonoin ateria. Kun ei kerta syödä aamulla kuin jotain pientä puoliväkisin niin sitten meillä syödään lounas aikaisin ja vahvasti. Kaikilla on siihen aikaan jo kauhea nälkä.
Tuulitiille, mun isoäitini joi kanssa aina lämmintä vettä johon laittoi lisäksi pienen tilkan maitoa. Ei ikinä teetä taikka kahvia. Vasikanlitkuksi nimitti tuota juomaansa:)
Sitten oli juttua ruoanlaitosta. Mä tykkään periaatteessa laittaa ruokaa, mutta aina välillä (tasaisin väliajoin) tökkii ja pahasti. Ja just tuo mistä Wintergirl mainitsikin, että tuntuu että aina sitä samaa syödään. Välillä olisi kiva jotain erilaista ja uutta keksiä. Joskus sitten kokeilenkin uusia reseptejä, mutta kun tuo ruokakunta on aikast nirsoja maistamaan uutta niin harvemmin nykyään edes vaivaudun kokeilemaan. Tuulitiin lohiresepti kuulosti niin hyvältä että sitä täytyy kokeilla. Kalasta meilläkin tykkää kaikki. Herkkua on kirjolohi savustettuna taikka loimutettuna. Kun haluan oikein helpolla päästä niin laitan perunamuusijauhelihalaatikkoa josta kaikki tykkää ja jonka saa tehtyä nopeasti ja helposti. Myös kaikki keitot uppoaa lapsiin hyvin. Meillä tuo kakkonen (poika 10v) on tosi nirso ruoan suhteen, on ollut aina, ihan vauvanakin. Hän ei tykkää nakeista, lihapullista, jauhelihakastikkeesta jne. Eli mikään sellainen mistä yleensä lapset tykkää niin ei uppoa häneen. Välillä tuntuu että jos saisi oman päänsä pitää niin söisi pelkkää perunaa. Ongelmatapaus ruoan suhteen:)
ON: kp21/28 meneillään ja viikon päästä pitäisi tädin saapua. Ei oikeastaan edes jännitä saapuko, kun olen ihan varma että saapuu. Ei suurempia raskaustoiveita tässä kierrossa (kiitos miehen flunssan). Seuraavat kaksi kuukautta meillä sitten mennäänkin varmoilla päivillä ja yritystä jatketaan joulukuussa.
Medison
Kotipäivää täällä viettelen. Kolmosella ollut nyt kaksi päivää nuhaa ja kuumetta ja nyt oli minun vuoroni olla kotona. Toivottavasti ei tarttuisi kaikkiin, meillä kun juuri muutama viikko sitten oli kaikki muut paitsi mies flunssassa. Itse söin sitten taudin jatkoksi vielä poskiontelotulehdukseen antibioottikuurin :(
Ruuanlaitosta. Vähän kausittaista on innostus (tai sen puute) minullakin. Välillä on tosi kiva laitella ruokaa ja kokeilla jotain uuttakin, mutta sitten kun puuduttaa, niin listalta löytyvät juuri ne riisit ja broilerit, kinkkukiusaus, jauhelihakastike jne. Viime aikoina olen taas ihan mielelläni kokkaillut ja leiponut. Näin syksyllä on niin mukava leipoa, kun on vielä marjoja ja omppuja sun muita ihan tuoreeltaan käytettävissä.
Kalasta meilläkin tykkää koko sakki. Ja sen perinteisen uunilohen lisäksi syömme aika usein ihan pakaste seitä (jostain syystä Pirkka sopii meidän suihimme parhaiten) siten laitettuna, että kaksi pakettia kalaa uunivuokaan, päälle ripotellaan sitruunapippuria ja vähän suolaa. Sitten 2 tai 3 purkkia kevyttä ruokakermaa, johon sekoitetaan aika kasa juustoraastetta, kaadetaan kalojen päälle ja sekaan vielä tilliä tuoreena tai pussista. Uunissa kun aikansa kypsyy, niin tulee kalan lisäksi myös kastike :)
Oma napa: Täällä edelleen vuotaa :( Ei paljoa, mutta kuitenkin. Ja alaselkää jomottaa oudosti oikealta puolelta. Toivottavasti ei nyt tuo yhden kk:n rengas kokeilu saanut koko kiertoa ihan sekaisin. Olisi saanut jäädä tietysti kokonaan kokeilematta, mutta alkuperäinen suunnitelma oli käyttää sitä vähän pidempäänkin ;)
Mutta nyt menen mittaamaan pojalta lämmön.
Misti
Hyvänkuuloisia kalaohjeita tuli eli kiitoksia, pistetään kokeiluun heti tällä viikolla!!!
Aikaa kuluttamassa,kohta lähdössä miehen saattajaksi leikkaukseen.
Levinia,vieläkö odottelet tätiä tulevaksi?Kurjaa kun nyt kierrot venyvät ja venyvät!Toivottavasti kuitenkin pian kp 1=)
Ruokameno galluppia ollut.Meillä menee noin 600e/kk
Minä olen:Pieni,kapea(paitsi navan kohdalta tällähetken)tumma ja tulinen?=)
Mitään asiaa ei tosiaankaan ollut,plussa tuulia kaikille toivoville ja onnellista alkuraskautta plussanneille!
Mittumaari meneekin jo seesteisessä keskiraskaudessa,ihanaa!
Tervetulon toivotukset myös uusille suurperheestä haaveileville!
Leanna ja viisikko kera sissin rv 13+