Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äänestyksen tuputtaminen ja pakottaminen

Vierailija
19.04.2015 |

Kävin ihan huvikseni testaamassa vaalikonetta, vaikka en ajatellutkaan äänestää, ja täytyi kyllä todeta että ajankohtaisten tai poliittisten asioiden tuntemus oli kyllä kiinnostukseni mukaista eli huonoa. Suurimassa osassa en äkkiseltään osaa yhdistää miten ne voisivat liittyä minuun ja sellaiset asiat kuten ydinvoima ja maakaasut ja turpeiden vähennykset eivät sano minulle mitään. Tällä haluan lähinnä sanoa että eikö olisi vastuullisempaa jättää äänestämättä ja myöntää että ei tiedä asioista tarpeeksi kuin äänestää pakon sanelemana kuin se olisi "kansalais"velvollisuus. Tai ainakin tältä palstalta sain käsityksen ett jos ei muuten tiedä ehdokasta tai puoluetta niin pitää vähintään arpoa se tuolla vaalikoneella ja käydä silti äänestämässä. Eikös tällainenkin vääristä tulosta jos ihmiset äänestävät miten sattuu. En näe miten sillä voi olla mitenkään toivottu lopputulos. Minullakin oli Top4 listalla mm. Persut, Piraatit ja Kokoomus. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäminen on velvollisuus ja ainoa mahdollisuus vaikuttaa asioihin. Ota tuosta listasta persut ja etsi hyvä ehdokas

Vierailija
2/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:44"]

Äänestäminen on velvollisuus ja ainoa mahdollisuus vaikuttaa asioihin. Ota tuosta listasta persut ja etsi hyvä ehdokas

[/quote]

Et nähdäkseni lukenut yhtään mitään mitä kirjoitin. Jos minä en edes tiedä mihin vaikuttaisin ja miksi niin se on jo hyvä lähtökohta ola äänestämättä. Varsinkaan kun en ole nähnyt sille tarvetta tähänkään asti. Etkä voi todistaa että tuolla vaikutetaan todella asioihin. Minä olen saanyt käsityksen että hallitus on enimmäkseen jopa vuodesta toiseen tehnyt päinvastaisia asioita kuin mitä kansa on halunnut.

"Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia." 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Väärin ja väärin. Äänestäminen on oikeus eikä velvollisuus, eikä todellakaan ole ainoa tapa vaikuttaa asioihin.

Vierailija
4/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obamasta mallia, pakollinen äänestys.

http://edition.cnn.com/2015/03/19/politics/obama-mandatory-voting/

Vierailija
5/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia minä jätän myös äänestämättä. Aivan samanlaisia ajatuksia tuli noista vaalikoneista.

Vierailija
6/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:44"]

[/quote]

Et nähdäkseni lukenut yhtään mitään mitä kirjoitin. Jos minä en edes tiedä mihin vaikuttaisin ja miksi niin se on jo hyvä lähtökohta ola äänestämättä. Varsinkaan kun en ole nähnyt sille tarvetta tähänkään asti. Etkä voi todistaa että tuolla vaikutetaan todella asioihin. Minä olen saanyt käsityksen että hallitus on enimmäkseen jopa vuodesta toiseen tehnyt päinvastaisia asioita kuin mitä kansa on halunnut.

"Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia." 
[/quote]Eduskunta on lainsäädäntölaitos! Ei ole samatekevää ketkä päättävät kaikkien suomalaisten asioista seuraavat neljä vuotta. Jos et äänestä, annat valtakirjan niille jotka haluavat jatkaa pahimmillaan samalla tavalla eli älä äänestä kokoomus, demarit ainakaan.

Vierailija
7/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minullakin oli Top4 listalla mm. Persut, Piraatit ja Kokoomus."

Oikein teit! Ei kannata äänestää turhaan, jos ei tiedä mistään mitään.

Vierailija
8/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmisto ja demarit pettivät äänestäjänsä. Perussuomalaiset ja Kokoomus pitivät ja persut ei voinut lähteä Kataisen hallitukseen. Vaalikoneesa voit jättää sellaiset asiat huomiomatta jos et tiedä niistä. Parempi on äänestää kun jättää äänestämättä

Vierailija
9/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taidan kyllä äänestää kokoomusta, meillä on samanlaiset arvot asioihin.

Vierailija
10/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maat, joissa on voimassa äänestysvelvollisuus
Argentiina (500 peson sakko)
Australia (20 dollarin sakko ensimmäisellä kerralla, uusijoille vankeusrangaistus mahdollinen)
Belgia (25–125 euron sakko kirjattu lakiin, kansalaisoikeuksien menetys mahdollinen – käytännössä syytteitä ei nosteta)
Bolivia (150 bolivianon sakko, henkilöpapereiden takavarikointi ja pankkitilin jäädyttäminen kolmen kuukauden ajaksi mahdollisia)
Brasilia (vain 18–65-vuotiaille, sakko ja kansalaisoikeuksien menetys mahdollisia)
Ecuador (sakko)
Egypti (sakko, vankeusrangaistus mahdollinen)
Fidži (sakko, vankeusrangaistus mahdollinen)
Italia (sakkorangaistus kirjattu lakiin, käytännössä ei toteuteta)
Kreikka (sakko, äänestämättä jättäneille ei myönnetä passia tai ajokorttia)
Kuuba (lapset valvovat symbolisesti)
Libanon (vain miehille)
Libya (vain miehille)
Liechtenstein (sakko)
Luxemburg (100–1000 euron sakko ja mahdollinen vankeusrangaistus kirjattu lakiin, käytännössä ei rangaista)
Nauru (sakko)
Paraguay (sakko)
Peru (sakko)
Singapore (äänestämättä jättänyt poistetaan rekisteristä, äänioikeus takaisin vain perustellusta syystä)
Sveitsi (vain Schaffhausenin kantonissa, 3 frangin sakko)
Turkki (5 liiran sakko)
Uruguay (sakko)
Uusi-Seelanti (rekisteröityminen äänestäjäksi pakollista, äänestäminen ei)

Vierailija
11/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:56"]

[/quote]

Väärin ja väärin. Äänestäminen on oikeus eikä velvollisuus, eikä todellakaan ole ainoa tapa vaikuttaa asioihin.

[/quote]

Miten kansalaisena demokraattisessa valtiossa voit muuten vaikuttaa?

Vierailija
12/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ei voi olla mitään näkemystä? vaikka edes että kallistutko oikealle vai vasemmalle? sitä ajattelee että viimeistään laman aikana heräisi mielenkiinto millä tavalla tätä maata johdetaan.

Vierailija
13/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
On se aika surullista, jos äänen antaminen neljän vuoden välein on ainoa mahdollisuus vaikuttaa...

Vierailija
14/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa äänestäminen on oikeus ei velvollisuus. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jollei mitään ehdokasta löydä, voi äänioikeuttaan käyttää silti äänestämällä tyhjää. Silloin ei kuulu ns. nukkuvien puolueeseenkaan. Äänestämättä jättäminen on kannanotto vain silloin, kun äänestysprosentti jää äärimmäisen alhaiseksi.
.

Mutta jos et kertakaikkiaan halua äänioikeuttasi käyttää, älä äänestä ja jatka elämääsi. Kukaan ei sitä tietoonsa saa jollet itse asiaa mainosta. Yleensä ihmiset eivät edes kysy toisilta ketä nämä äänestivät, koska vaalisalaisuutta kunnioitetaan niin paljon. Jos joku kysyy, voit sanoa ettet halua kertoa. En ymmärrä kuka sinua painostaa äänestämään. Jonkun keskustelupalstan juttujen lukeminen on vapaaehtoista, joten en sitä painostamisena pidä.

Vierailija
15/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millä lailla sitten voi vaikuttaa, jos ei äänestä? En keksi.

Vierailija
16/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:18"]

Suomessa äänestäminen on oikeus ei velvollisuus. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jollei mitään ehdokasta löydä, voi äänioikeuttaan käyttää silti äänestämällä tyhjää. Silloin ei kuulu ns. nukkuvien puolueeseenkaan. Äänestämättä jättäminen on kannanotto vain silloin, kun äänestysprosentti jää äärimmäisen alhaiseksi. . Mutta jos et kertakaikkiaan halua äänioikeuttasi käyttää, älä äänestä ja jatka elämääsi. Kukaan ei sitä tietoonsa saa jollet itse asiaa mainosta. Yleensä ihmiset eivät edes kysy toisilta ketä nämä äänestivät, koska vaalisalaisuutta kunnioitetaan niin paljon. Jos joku kysyy, voit sanoa ettet halua kertoa. En ymmärrä kuka sinua painostaa äänestämään. Jonkun keskustelupalstan juttujen lukeminen on vapaaehtoista, joten en sitä painostamisena pidä.

[/quote]

Kyllä se varmaan moneen vaikuttaa jos lähes haukutaan syvimpiin syövereihin jos ei äänestä. Ja puhun nyt muistakin kuin vain itsestäni. Iltalehdessäkin on artikkeli, jossa äänestämättä jättäjiä kutsutaan luusereiksi. Herkimpiä tällainen aivopesu taatusti johdattelee.

Vierailija
17/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi pitäisi vaikuttaa? Pitäisikö kaikkien omata agenda että jokin on pielessä ja koko ajan täytyy olla muuttamassa jotain? Varsinkin kun mielipide näyttää olevan erilainen monilla. Mitäpä jos ne jotka haluavat vaikuttaa, myös tekevät niin ja jättävät loput rauhaan. Muuten tästä saa sellaisen kuvan että ollaan lottoamassa ja pitää tsempata kavereita ottamaan osaa samaan erään. Mutta muuten alan olla sitä mieltä äänestys on vain antamassa illuusion demokratiasta, sillä loppujen lopuksi niin monet muut asiat vaikuttavat päätöksiin ja valintoihin, että äänestys on kuin vähän tökkisi tikulla nykyistä hallintoa, mutta ei oikeastaan muuta asioita juuri mitenkään että se konkreettisesti näkyisi.

Vierailija
18/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:18"]

Suomessa äänestäminen on oikeus ei velvollisuus. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jollei mitään ehdokasta löydä, voi äänioikeuttaan käyttää silti äänestämällä tyhjää. Silloin ei kuulu ns. nukkuvien puolueeseenkaan. Äänestämättä jättäminen on kannanotto vain silloin, kun äänestysprosentti jää äärimmäisen alhaiseksi. . Mutta jos et kertakaikkiaan halua äänioikeuttasi käyttää, älä äänestä ja jatka elämääsi. Kukaan ei sitä tietoonsa saa jollet itse asiaa mainosta. Yleensä ihmiset eivät edes kysy toisilta ketä nämä äänestivät, koska vaalisalaisuutta kunnioitetaan niin paljon. Jos joku kysyy, voit sanoa ettet halua kertoa. En ymmärrä kuka sinua painostaa äänestämään. Jonkun keskustelupalstan juttujen lukeminen on vapaaehtoista, joten en sitä painostamisena pidä.

[/quote]

Kyllä se varmaan moneen vaikuttaa jos lähes haukutaan syvimpiin syövereihin jos ei äänestä. Ja puhun nyt muistakin kuin vain itsestäni. Iltalehdessäkin on artikkeli, jossa äänestämättä jättäjiä kutsutaan luusereiksi. Herkimpiä tällainen aivopesu taatusti johdattelee.
[/quote]

Nettipalstoilla ja lehdissä voit valita itse mitä juttuja luet. Kukaan ei pakota avaamaankaan yhtään vähänkään vaaleihin tai politiikkaan liittyvää ketjua. Voit vaikka pistää netin kokonaan kiinni ja lähteä lenkille. Ja niin pääsit painostuksesta.

Vierailija
19/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:18"] Suomessa äänestäminen on oikeus ei velvollisuus. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jollei mitään ehdokasta löydä, voi äänioikeuttaan käyttää silti äänestämällä tyhjää. Silloin ei kuulu ns. nukkuvien puolueeseenkaan. Äänestämättä jättäminen on kannanotto vain silloin, kun äänestysprosentti jää äärimmäisen alhaiseksi. . Mutta jos et kertakaikkiaan halua äänioikeuttasi käyttää, älä äänestä ja jatka elämääsi. Kukaan ei sitä tietoonsa saa jollet itse asiaa mainosta. Yleensä ihmiset eivät edes kysy toisilta ketä nämä äänestivät, koska vaalisalaisuutta kunnioitetaan niin paljon. Jos joku kysyy, voit sanoa ettet halua kertoa. En ymmärrä kuka sinua painostaa äänestämään. Jonkun keskustelupalstan juttujen lukeminen on vapaaehtoista, joten en sitä painostamisena pidä. [/quote] Kyllä se varmaan moneen vaikuttaa jos lähes haukutaan syvimpiin syövereihin jos ei äänestä. Ja puhun nyt muistakin kuin vain itsestäni. Iltalehdessäkin on artikkeli, jossa äänestämättä jättäjiä kutsutaan luusereiksi. Herkimpiä tällainen aivopesu taatusti johdattelee. [/quote] Nettipalstoilla ja lehdissä voit valita itse mitä juttuja luet. Kukaan ei pakota avaamaankaan yhtään vähänkään vaaleihin tai politiikkaan liittyvää ketjua. Voit vaikka pistää netin kokonaan kiinni ja lähteä lenkille. Ja niin pääsit painostuksesta.

[/quote]

Lue tummennettu kohta. 

Vierailija
20/24 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:18"] Suomessa äänestäminen on oikeus ei velvollisuus. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jollei mitään ehdokasta löydä, voi äänioikeuttaan käyttää silti äänestämällä tyhjää. Silloin ei kuulu ns. nukkuvien puolueeseenkaan. Äänestämättä jättäminen on kannanotto vain silloin, kun äänestysprosentti jää äärimmäisen alhaiseksi. . Mutta jos et kertakaikkiaan halua äänioikeuttasi käyttää, älä äänestä ja jatka elämääsi. Kukaan ei sitä tietoonsa saa jollet itse asiaa mainosta. Yleensä ihmiset eivät edes kysy toisilta ketä nämä äänestivät, koska vaalisalaisuutta kunnioitetaan niin paljon. Jos joku kysyy, voit sanoa ettet halua kertoa. En ymmärrä kuka sinua painostaa äänestämään. Jonkun keskustelupalstan juttujen lukeminen on vapaaehtoista, joten en sitä painostamisena pidä. [/quote] Kyllä se varmaan moneen vaikuttaa jos lähes haukutaan syvimpiin syövereihin jos ei äänestä. Ja puhun nyt muistakin kuin vain itsestäni. Iltalehdessäkin on artikkeli, jossa äänestämättä jättäjiä kutsutaan luusereiksi. Herkimpiä tällainen aivopesu taatusti johdattelee. [/quote] Nettipalstoilla ja lehdissä voit valita itse mitä juttuja luet. Kukaan ei pakota avaamaankaan yhtään vähänkään vaaleihin tai politiikkaan liittyvää ketjua. Voit vaikka pistää netin kokonaan kiinni ja lähteä lenkille. Ja niin pääsit painostuksesta.

[/quote]

Lue tummennettu kohta. 

[/quote]

No kuinka niitä muita pakotetaan äänestämään? Edelleenkään se että ihmiset kertovat mielipiteitään mielipidepalstoilla, ei ole pakottamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme