Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas edessä mietintä mitä kukkia istuttaa haudalle, voinko tehdä

Vierailija
19.04.2015 |

Pienen kasvimaan?Munhan se hautapaikka on.Olen siitä maksanut.Ajattelin istuttaa yrttejä, ruohosipulia ja persiljaa ainakin, mitä muuta? Tilaa on n.1x2 m

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudan hoito on hautaoikeuden haltijan vastuulla. Hauta tulee pitää siistinä. Haudan voi hoitaa itse tai antaa seurakuntayhtymän hautainhoitorahaston hoidettavaksi yhdeksi tai useammaksi vuodeksi kerrallaan."

ei kielletä yrttejä

Vierailija
22/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:53"] Mikä ettei ja jos ruumista ei edes enää ole vaan pelkät luut niin eihän niistä mitään ravinteita enää imeydy.Tuskin mikään sääntö sitä kieltää. [/quote]Otapa selvää. Hauta ei ole mikään hyötykasvimaa vaan vainajan muistopaikka ja kukat ovat siellä kaunistukseksi ja kunnioitukseksi edesmennyttä kohtaan. [/quote] Onhan yrtitkin kauniita ja miksei ne muka kunnioita vainajaa? Minä ainakin mielelläni poimisin ap:n yrttejä omaan käyttööni hautausmaalla käydessäni.

[/quote]No itsehän juuri sanoit: poimisti omaan käyttöösi. Kun hautausmaa ei ole mikään viljelyspaikka. Kysy sieltä seurakunnalta jos et minua usko. Monet yrtit ovat kauniita ja tuoksuvat hyvältä mutta hyötykäyttöä varten niitä ei haudoille saa istuttaa.
[/quote]

Eihän sitä kukaan kiellä syömästä kauniita (hauta)kasvaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:53"] Mikä ettei ja jos ruumista ei edes enää ole vaan pelkät luut niin eihän niistä mitään ravinteita enää imeydy.Tuskin mikään sääntö sitä kieltää. [/quote]Otapa selvää. Hauta ei ole mikään hyötykasvimaa vaan vainajan muistopaikka ja kukat ovat siellä kaunistukseksi ja kunnioitukseksi edesmennyttä kohtaan. [/quote] Ei mikään sääntö sitä kiellä. Yrtit on kauniita

[/quote]Ai kiellä tehdä haudasta kasvimaata? Millä paikkakunnalla asut?
[/quote]

Ei se mikään kasvimaa ole. Pieni istutusalue täynnä yrttejä. Ihana

Vierailija
24/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo koko 1m x 2m kunnon multaa?

Meidän sukuhaudalla on multaa vain ihan kiven vieressä, noin 150 cm x 30 cm kaistale, johon viime keväänä istutin minttuja. Hyvin kasvoivat. Jos joku keräsi syödäkseen, sitä en tiedä.

Loppuosa "tontista"on kovaa hiekkaa, jossa ei todennäköisesti kasvaisi mitään. Eli ap:n pitäisi ehkä viedä lisää multaa tontille.

Vierailija
25/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaallahan kukat menestyy aina tosin hyvin, miksei yrtitkin.

Vierailija
26/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatinviljelijätytär vastaa: tuo multatilanne on ainakin meidän isän haudalla hyvä, on suht uusi hautausmaa ja multa ravinteikasta. Vieressä myös tulee koko ajan uusien hautapaikkojen / vainajien mukana lisäravinteita maaperään.

mietin voisiko siihen kiveä vasten laittaa ihan pienen, huomaamattoman lasin tuulensuojaksi / lisälämoöä tuomaan kasvihuoneen tapaan vai onko se jo kiellettyä? Tosin haudoilla on muutakin kamaa, näin  taannnoin mm kitaran, joten varmaan tomaatit / niiden tuet ovat siihen verrattavissa ja siten sallittua.

minusta ap:n idea oli suloinen, saattoväli voi sitten napsaista tuoreet persiljat tai tillit kahvitilaisuuden suolaisten voileipien päälle.

Vierailija
27/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette voi olla tosissanne??!!!?

Vierailija
28/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkosipulia niin pysyy vampyyrit loitolla.

Vierailija
29/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikkamaa, hipheijaa!

Vierailija
30/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuituhamppua

Vierailija
31/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti. Yrtit on kauniitakin. Mulla terassilla koristeena. Haudalta en jaksaisi käydä joka ruokaan ottamassa

Vierailija
32/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sais hienosti ravinteitakin, kasvais vahvasti. Mukava syödä sitten ja muistella vainajaa joka läsnä omalla tavallansa, ihan konkreettisestikin :)

Vierailija
33/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä istuttaisin triffidin, saakohan Suomesta niiden siemeniä?

Vierailija
34/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varjoinen vai aurinkoinen paikka? Varjossa pärjää ainakin persilja hyvin ja ruohosipulihan on vielä monivuotinenkin.

Vierailija
35/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:36"]minä istuttaisin triffidin, saakohan Suomesta niiden siemeniä?
[/quote]
Voi, mä muistan... Mahtavia kasveja, muistaakseni ne ei kestänyt pakkasia.

Vierailija
36/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potturivi vaan haudalle, niin isovanhemmat riemuitsevat! (Hautausmaalla työskentelevät eivät.)

Mitäpä, jos viljelisit yrttejä pihallasi tai parvekkeellasi?

Vierailija
37/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kasvaa mummon haudallaruohosipulia-ei mitään hajua miten se on sinne päätynyt. Vuodesta toiseen, huoh 

Vierailija
38/46 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhtenä vuonna timjami, ostin ihan vain kauniiden lehtien vuoksi. Tämä oli Malmin hautausmaalla Helsingissä.

Vierailija
39/46 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 02:31"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 02:27"]

Voi hyvänen aika ihmisten itse luotuja must-sääntöjä. Miksei haudalla voisi kasvattaa yhtä hyvin syötäviä kuin koristekasveja? Minulle ainakin tulee olemaan kuolleena ihan pirun sama mitä siinä kiveni vieressä kasvaa, enpä ole näkemässä...

[/quote]Niinkuin joku jo sanoi: kysykää sitä sieltä seurakunnalta älkääkä moittiko heitä jotka kertovat että ei saa, ei se ole mikään jonkun ihmisen oma "soo soo ei saa-juttu".

[/quote]

No ihmisiähän ne seurakunnankin asiasta päättäneet ovat. :D Tarkoitin kommentillani yleisemmin sitä että lopulta kaikki ihmisten väliset sopivuussäännöt ovat vain ihmisten itse luomia, ei niitä taivaasta kukaan ole antanut vai?

Vierailija
40/46 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap ja jotkut muut eivät ole tosissaan. Oi aikoja, oi tapoja :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi