Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko pyytäisit huonokuntoiselta sukulaiselta viikon täysihoidosta?

Vierailija
31.12.2021 |

Sukulaiseni on äitinsä omaishoitaja. Hän kertoi olevansa kipeästi hengähdystauon tarpeessa ja kysyi, voiko hänen äitinsä tulla tänne viikoksi. Olen itse hyväkuntoinen eläkeläinen, jolla on auto käytettävissään eikä ole itselläni liikuntarajoitteita.
Sukulainen liikkuu rollaattorin avulla, sekin kovin heikkoa. Tarvitsee apua peseytymisessä, pukeutumisessa ja riisumisessa eli siis myös WC:ssä asioimisessa. Lääkkeet tulisivat valmiiksi annosteltuina dosetissa, huolehtisin vain siitä, että hän ottaa lääkkeet. Tehtäväni olisi tietysti huolehtia hänen äidilleen päivittäiset ateriat ja ennen kaikkea pitää hänelle seuraa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukulaiselta pyydetä maksua viikon oleskelusta!

Vierailija
2/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi aikaa, niin en varmaan maksua ottaisi, vaan tarjoaisin apua ns. ilmaiseksi, toki jos ruokakuluja maksaisi niin se riittäisi, eli max 50 euroa. Eri asia, jos sukulaisesi haluaisi maksaa extraa, niin sitten antaisin hänen itse päättää mitä maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö myös omaishoitajilla ole lakisääteinen oikeus saada lomaa omaishoitajuudesta. Näin muistan lukeneeni, että kaupungin tulee hoitaa sitten niin, että hoidettava pääsee esim palvelutaloon siksi aikaa.

Vierailija
4/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö myös omaishoitajilla ole lakisääteinen oikeus saada lomaa omaishoitajuudesta. Näin muistan lukeneeni, että kaupungin tulee hoitaa sitten niin, että hoidettava pääsee esim palvelutaloon siksi aikaa.

On lakisääteinen oikeus ja sen hoidettavan voi yrittää saada intervallihoitoon loman ajaksi. Niihin vain joka paikassa kovat jonot, että ei niin vain onnistu.

Vierailija
5/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon sillä on?

Vierailija
6/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka 20 euroa/vrk, majoitus 30 euroa/vrk, hoiva-avustajan palkan mukaan muu työ, eli noin 500 euroa? Tekisi yhteensä noin 900 euroa. Tästä voi antaa sukulaisalennusta, mutta vähintään 500 euroa pitäisi saada ennen kuin uhraisin viikon elämästä kärttyisen vanhuksen viihdyttämiseen. Tuossahan on kiinni vuorokauden ympäri, jos hän haluaa yöllä esimerkiksi vessaan.

Vierailija
7/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin ruokatarpeet. Vaikea tietää mitä mummeli tykkää syödä.

Vierailija
8/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän kuulee ja puhuu ihan normaalisti. Ongelmaa on vain liikkumisessa. Hän on aikoinaan käyttänyt alkoholia niin runsaasti, että pikkuaivot on vaurioituneet ja sen myötä liikuntakyky mennyt. Jotain alkoholidementian tapaista myös, koska toistelee jo aikaisemmin puhumaansa eikä muista, mitä hänelle on vastattu, vaan kysyy uudelleen.

Ihan normaalia ruokaa syö, lihaa ja perunaa ja leipää. Sekin olisi täällä ongelma, koska meillä ei laiteta liharuokia laisinkaan, kun mies ja minä ei syödä lihaa. Mies sanoi jo, että ei aio auttaa eikä osallistua mitenkään. AP

Vierailija
9/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän kuulee ja puhuu ihan normaalisti. Ongelmaa on vain liikkumisessa. Hän on aikoinaan käyttänyt alkoholia niin runsaasti, että pikkuaivot on vaurioituneet ja sen myötä liikuntakyky mennyt. Jotain alkoholidementian tapaista myös, koska toistelee jo aikaisemmin puhumaansa eikä muista, mitä hänelle on vastattu, vaan kysyy uudelleen.

Ihan normaalia ruokaa syö, lihaa ja perunaa ja leipää. Sekin olisi täällä ongelma, koska meillä ei laiteta liharuokia laisinkaan, kun mies ja minä ei syödä lihaa. Mies sanoi jo, että ei aio auttaa eikä osallistua mitenkään. AP

Pyytäisin sen mitä omaishoitaja viikossa saa "palkkaa" ja ruokakulut. Helppohan jotain valmiseinestä vaikka on laittaa, lihapullia, jauhelihapihvejä jne. 

Vierailija
10/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi ottaa ollenkaan. Liian suuri vastuu, jos hän kaatuu. Harkitsisin asiaa vain, jos olisin ammatiltani sairaanhoitaja tai vastaavaa.

Vierailija
11/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka tulee täysihoitoon, sukulainen vai äitinsä? Sukulainen liikkuu rollaattorilla ja äidillä on lääkkeet mukana?

Vierailija
12/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap itse ihan varaton, ettei ruokaa riitä sukulaiselle viikoksi. Jos ette itse syö lihaa niin kaupasta saa monenlaista valmiina ja luultavasti sukulainen ei ole suursyömäri. Miksi tehdä kaikista yksinkertaisista asioista monimutkaisia? Palkkaa en kehtaisi edes ajatella. Sukulaisia pitää auttaa jos siihen pystyy ja välit eivät ole huonot.  

Vierailija
13/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskaltaisi ottaa ollenkaan. Liian suuri vastuu, jos hän kaatuu. Harkitsisin asiaa vain, jos olisin ammatiltani sairaanhoitaja tai vastaavaa.

Kaatuminen on aina mahdollista vaikka hoitaja olisi koulutukseltaan sairaanhoitaja tai lääkäri.

Itse en välttämättä ottaisi ollenkaan mistään hinnasta vaikka sairaanhoitaja olenkin.

Vierailija
14/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap itse ihan varaton, ettei ruokaa riitä sukulaiselle viikoksi. Jos ette itse syö lihaa niin kaupasta saa monenlaista valmiina ja luultavasti sukulainen ei ole suursyömäri. Miksi tehdä kaikista yksinkertaisista asioista monimutkaisia? Palkkaa en kehtaisi edes ajatella. Sukulaisia pitää auttaa jos siihen pystyy ja välit eivät ole huonot.  

Miksi sukulaisella ei ole varaa ostaa ruokaansa Itse?

Vierailija
15/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoitajan olisi hyvä pyytää apua, ennenkuin itse uupuu totaalisesti. Apua saa kunnalta pyydettäessä. Jos onaishoitaja on riittävän uupunut (tämän voi lääkäri todeta), niin omaishoidettava voidaan kriisitilanteessa sijoittaa tilapäisesti vaikka paikallisen terveyskeskuksen vuodeosastolle.

Omaishoitajan ei pidä uhriutua, vaan pyytää julkisen puolen apua ennenkuin itse murtuu ja katkeaa. Siinä ei ole mitään hävettävää.

Vierailija
16/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitajan olisi hyvä pyytää apua, ennenkuin itse uupuu totaalisesti. Apua saa kunnalta pyydettäessä. Jos onaishoitaja on riittävän uupunut (tämän voi lääkäri todeta), niin omaishoidettava voidaan kriisitilanteessa sijoittaa tilapäisesti vaikka paikallisen terveyskeskuksen vuodeosastolle.

Omaishoitajan ei pidä uhriutua, vaan pyytää julkisen puolen apua ennenkuin itse murtuu ja katkeaa. Siinä ei ole mitään hävettävää.

Ei tietenkään ole mitään hävettävää. Valitettavasti pyytäminen ei vaan tarkoita, että mitään apua kuitenkaan saisi. Ja siitä ei pitäisi syyllistää sitä omaishoitajaa, vaan kunnan persusuomalaista taloudenhoitoa.

Vierailija
17/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö, joskus on käynyt niin, että omaishoitaja on menehtynyt siellä hoidettavan ja hänen yhteisessä kodissaan.

Saman päivän aikana on paikka omaishoidettavalle löytynyt.

Herää kysymys, onko ap:n tarkoittama omaishoidettava lainkaan asuinkuntansa kotisairaanhoidon piirissä? Jos ei, niin miksi ei?

Vierailija
18/18 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole mitään hävettävää. Valitettavasti pyytäminen ei vaan tarkoita, että mitään apua kuitenkaan saisi. Ja siitä ei pitäisi syyllistää sitä omaishoitajaa, vaan kunnan persusuomalaista taloudenhoitoa.

Ei nyt sotketa puoluepolitiikkaa tähän.