Opiskelijat röntgenissä
Joudun tulevan leikkauksen takia käymään röntgenkuvissa, kuvataan keuhkoja ja lantiota. Voinko komentaa opiskelijat hiiteen? En halua olla rinnat paljaana jonkin opiskelijamiehen edessä koekaniinina.
Kommentit (15)
Kyllä siinä yleensä kysytään onko ok että opiskelija on paikalla, kun tehään tommosia toimenpiteitä. Toisaalta kannattaa muistaa että jos kaikki kieltää opiskelijoiden läsnäolon niin millos se sitten oppii mitään:-)! Mulle ei koskaan kukaan ole sanonut ettei halua että oon paikalla vaikka opiskelija olenkin..., mutta toki saa kieltäytyä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 18:35"]
Kyllä siinä yleensä kysytään onko ok että opiskelija on paikalla, kun tehään tommosia toimenpiteitä. Toisaalta kannattaa muistaa että jos kaikki kieltää opiskelijoiden läsnäolon niin millos se sitten oppii mitään:-)! Mulle ei koskaan kukaan ole sanonut ettei halua että oon paikalla vaikka opiskelija olenkin..., mutta toki saa kieltäytyä.
[/quote]
Onko teillä koulutuksessa ollut puhetta että naisesta saattaa tuntua todella pahalta että vieras mies toljottaa ja koskee alastonta kroppaa? Eikö opiskelijatmiehet kannattaisi laittaa hoitamaan miespotilaita ja naisia hoitaisi vain naiset?
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 18:35"]Kyllä siinä yleensä kysytään onko ok että opiskelija on paikalla, kun tehään tommosia toimenpiteitä. Toisaalta kannattaa muistaa että jos kaikki kieltää opiskelijoiden läsnäolon niin millos se sitten oppii mitään:-)! Mulle ei koskaan kukaan ole sanonut ettei halua että oon paikalla vaikka opiskelija olenkin..., mutta toki saa kieltäytyä.
[/quote]
Voihan se olla, että potilas pongaa joukosta naapurin Lassen ja kohta ollaan römpsä levällään naapurin nähden :)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 18:35"]
[/quote]
Onko teillä koulutuksessa ollut puhetta että naisesta saattaa tuntua todella pahalta että vieras mies toljottaa ja koskee alastonta kroppaa? Eikö opiskelijatmiehet kannattaisi laittaa hoitamaan miespotilaita ja naisia hoitaisi vain naiset?
[/quote]
Eli se mies on ok samantien kun saa ammattipaperin käteen, mutta opiskelijana ahdistava ja suorastaan häiritsevä?
Saat, jos on yliopistollinen sairaala saatat joutua ilmoittamaan itse, muutoin kysytään.
Potilaalla on aina oikeus kieltää opiskelijan läsnäolo.
Sh.opiskelija.
Aina voi kieltää opiskelijan läsnäolon ja lähtökohtaisesti se kannattaakin kieltää. Terveyden kanssa ei ole leikkimistä. Jos opiskelija tekee jotain väärin, sillä voi olla potilaalle vakavat seuraukset. Ei kai opiskelijat tee itse mitään kuvauksia, ainakaan eivät edes saisi koskea laitteisiin.
Pyydä ystävällisesti että haluaisit ettei opiskelijat ole läsnä.
Varsin jos koet olosi epämiellyttäväksi, kun muutenkaan nuo sairaala/lääkäri keikat ei välttämättä ole niitä miellyttävimpiä.
Ja kyllä kieltäisin itsekin opiskelijoiden läsnäolon jos asiani olisi jollain tapaa arkaluontoinen tai itseäni nolottava. Tai mikäli opiskelijoiden joukossa olisi henkilö jonka tunnen tai joka tietää tai tuntee kuka olen. Sillä en luota täysin heidän vaitioloonsa
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 19:24"]Aina voi kieltää opiskelijan läsnäolon ja lähtökohtaisesti se kannattaakin kieltää. Terveyden kanssa ei ole leikkimistä. Jos opiskelija tekee jotain väärin, sillä voi olla potilaalle vakavat seuraukset. Ei kai opiskelijat tee itse mitään kuvauksia, ainakaan eivät edes saisi koskea laitteisiin.
[/quote]
Miten kuvittelette, että röntgenhoitajaopiskelija oppii kuvaamaan? Nukella? Katsomalla? Ei, kyllä harjoittelujaksolla opiskelijat kuvaavat ja tekevät töitä oman osaamisensa mukaan. Opiskelijat ovat yleensä tosi tarkkoja ja heillä on ohjaaja lähellä jolta he kysyvät jos eivät ole varmoja. Ihme porukkaa täällä..
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 19:24"]Aina voi kieltää opiskelijan läsnäolon ja lähtökohtaisesti se kannattaakin kieltää. Terveyden kanssa ei ole leikkimistä. Jos opiskelija tekee jotain väärin, sillä voi olla potilaalle vakavat seuraukset. Ei kai opiskelijat tee itse mitään kuvauksia, ainakaan eivät edes saisi koskea laitteisiin.
[/quote]
Voi hyvänen aika! Ei voi muuta sanoa. Minkä ikäinen mahdat olla?
Ja taas joku joka luulee että ne juuri hänen utareet on jotain aivan ihmeellistä, jo opiskeluaikana niitä näkee kyllästymiseen saakka.
Aina saa kieltäytyä, mutta en kyllä tajua miksi? Hyvällä (tai joidenkin mielestä huonolla) tuurilla se sama opiskelija, jonka käsittelystä/paikalla olosta olet kieltäytynyt saattaa hoitaa sinua ihan yksinään.
Itse olen ollut pillut ja perseet paljaana synnyttämässä opiskelijan läsnäollessa (oli muuten maailman suloisin tyttö. Ikinä en niin perinpohjaista ja ystävällistä hoitoa ole saanut.) Olen ollut verikokeissa opiskelijan piikitettävänä ja selitellyt herpeksestä neuvolasta kun nuori miesopiskelija mittasi minulta verenpainetta.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 19:24"]Aina voi kieltää opiskelijan läsnäolon ja lähtökohtaisesti se kannattaakin kieltää. Terveyden kanssa ei ole leikkimistä. Jos opiskelija tekee jotain väärin, sillä voi olla potilaalle vakavat seuraukset. Ei kai opiskelijat tee itse mitään kuvauksia, ainakaan eivät edes saisi koskea laitteisiin. [/quote] Voi hyvänen aika! Ei voi muuta sanoa. Minkä ikäinen mahdat olla?
[/quote]
52v
"Saattaa hoitaa sinua puolen vuoden päästä yksin valmistuttuaan". Piti lukea viestissäni -14
Luulisin että voit. Tosin itse tekisin sen asiallisesti pyytämällä enkä komentamalla. Itse ainakin kerran olin gynelle menossa ja paikalla oli harjoittelija, gyne kysyi sopiiko opiskelijan olla paikalla.