Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syrjäytyvän veljen pelastaminen

Huoli veljestä
31.12.2021 |

Vertaistukea ja neuvoja kaipailen. Eli tilanteeni on muutamia vuosia alle 30-vuotias veljeni, joka on pahassa syrjäytymisvaarassa. Hän eristäytyy yksin koneellensa, ei juuri juttele, vastailee yhdellä sanalla. Peleistä yms voi alkaa hiukan enemmän jutella, mutta muuten kaikki muu "oikeaan elämään" liittyvä on vaikeaa. Varmasti joku sosiaalisten tilanteiden pelko yms ja välttelee kontakteja. Eli ei kavereita.

Vanhempien luona asuu, omassa huoneessaan majaillen. Vanhemmat hyysäävät, tekevät asioita hänen puolestaan. Se toki vain pahentaa tilannetta. Lapsena hän oli hyvinkin touhukas ja puhelias. Sitten jotain tapahtui. Taustalla varmasti vanhempien alkoholinkäyttö, ehkä koulukiusaamista yms. Itseenikin on vaikuttaneet samat asiat ja olen ollut hyvin eristäytynyt, mutta myöhempi elämä toi paljon virkistävää seuraa ympärilleni jolla oli todella suuri merkitys omaan kehitykseni kannalta.

Etsivän nuorisotyön ja peliriippuvuus linjan kanssa olen jutellut. "Ei aikuista ihmistä voi pakottaa mihinkään, vaan hänen itse pitäisi aktivoitua." oli saamani viesti. Näinhän se on, mutta välillä ihminen voi vaatia ulkopuolista potkimista. Ja nyt todellakin kun veljeni ja vanhempani ovat täysin "henkisessä lukossa" tilanteen kanssa. Kukaan ei tee mitään, mielessään vaan hiljaa ahdistuvat tilanteesta. Tilanne vaatisi jotain terapeutin tai psykologin apua. Minulle puhuminen on nykyisin todella luontevaa, mutta heille minulla on vaikea näistä aiheista puhua.

En minä oikeasti tiedä miten minä tätä tilannetta edistäisin... Toinen ahdistuu yksinään koneellensa, vanhemmat hyysäävät ja toivovat vaan että kaikki muuttuisi hyvin. En tietenkään odota että täällä kukaan osaisi antaa täydellisiä ratkaisun avaimia. Mutta jos edes jotain. Vaikka vertaistukea. Tai jos on tiedossa joku toinen enemmän aiheeseen sopiva foorumi.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on niin paljon näitä nuoria jotka vain jäävät kotiin.Korona ja irvistelevät muut kakarat pilaavat toisten elämät.Pitäisi järjestää jotain esim.discoja tai muita kokoontumisia joissa voi tavata nuoret paikkakunnittain toisiaan.Peli intoisten kokoontumisia tai nörttien kokoontumisia ynm.

Huomaa, että vanhempi ihminen kirjottanut tämän. Nuo eivät ole enää nykypäivää. Baarissa tapaa ihmisiä, mutta baariinkiin meneminen yksin on lähinnä noloa tai alkkista.

Vierailija
42/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avun piiriin, eli kunnalliseen psykiatriseen soitto ja ajanvaraus. Riippuen kunnasta, saattaa kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no esim mä oon 31 v nainen, ja oon joidenkin mielestä varmasti syrjäytynyt. Tässä maailmassa esittämällä pärjää parhaiten, ja kun mä en oo esittäjä niin mut vois nykyään luokitella jo syrjäytyneeksi. Korona aika pahentaa tilannetta, koska mulla on kuitenkin ollut paljon harrastuksia yms mut nyt ne kaikki on poissa, ja kun yksinään vaan syö kotona päivästä toiseen niin ylipainoa kertyy, ties kuinka paljon.

Voi olla että veljesi olisi tyytyväinen esim jos olisi vaimo ja elämä aikalailla kotona, jotkut on introverttejä ja se ei aina tarkoita että ihminen olisi syrjäytynyt. Ihmisillä myös eri mielenkiinnon kohteet, esim toinen tykkää pelata, toinen deittailla, jne, mut monissa töissä sosiaalisia vuorovaikutustaitoja arvostetaan tosi korkeelle, korkeemmalle kun osaamista, ja oon kyllä huomannu että ku asunu pitkään yksin, ja vielä jos vapaa aika menee täysin yksin, niin kyl ne sosiaaliset taidot ns. ruostuu siinä.

Vierailija
44/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain harva mies saa opiskelemalla sellaisen ammatin että sillä voi kasvaa aikuiseksi, eli tienaa kuukaudessa miehen rahoja, eikä pikkupojan karkkirahoja tyyliin 800-1400e kk, jos ylitöillä yrittää tienata (ei ylityökorvauksia), niin ei pääse edes pariin tonniin kuussa.

Eipä sellainen itselleen autoon tai ajokorttiin säästele. Ei sellainen treffeillä käy tai ostele vaatteita.

Ei sellaisella ole varaa kuin videopeleihin.

Tämä maailma ei halua että pojat aikuistuu.

Omasta kotoa muutto vaatii isoja palkkoja ja vain harva onnistuu tuurin avulla. On lähes sattuman kauppaa kuka saa onnen arvat nykyään länsimaissa.

Vain raha pelastaa sun veljes yhteiskuntaan mukaan. Rahaa ei valitettavasti ole tarjolla.

Tiesitkö, että pelit ja pelaamiseen tarvittavat tietokoneet ja mukavuudet (tuoli ja pöytä) maksavat melkoista paljon. Halvempia ne vaatteet on.

Riippuu vähän näkökulmista.

Joku peli versus kalliit yökerhot vaatteineen ja juomineen maksaa moninkertaisesti itsensä takaisin.

Sitä tyytyy helpommin vaatimattomaan peliin jonka parissa voi viettää aikaa rahaa paljon enemmän säästellen ja todellisuudesta hengaillen pois, koska todellisuus on niin kallis.

Kyllä ne pelit tulee halvemmaksi kuin yökerhot kalliit juomat, huumeet ja naiset.

Toki kyllähän mies jälkimmäisen mieluummin valitsisi, jos olisi duunit ja rahaa.

Mutta tuskin nykymaailmassa kannattaa edes yrittää, kun pieni prosentti saavuttaa hyvin työn opiskelemalla ja kovalla työllä.

Enimmille on tarjolla vain pikkupojan elämää ja siihen on tyytyminen.

Toki voi raataa niskansa limalle ja teeskennellä alle parin tonnin palkalla että hyvin menee, mutta onko se sen väärti. Pelatessa onnistuu aina ja sinne on hyvä liueta.

Paljon  terveellisempää kuin yökerhot.

Vierailija
45/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa minullakin tuollainen sisko, joka välittäisi noin paljon.

Jaa, onko se mun veli siellä kun kyselee..? Kun isosiskon roolissa huolehdin jo lähes 30 vuotta, niin eiköhän se riitä jo yhden ihmisen osalta. Varsinkin, kun ei oo tullut sulla sitten niitä luvattomasti käyttämiäsi rahojakaan maksettua takaisin, vaikka aikaa on ollut jo 15 vuotta..

Vierailija
46/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avun piiriin, eli kunnalliseen psykiatriseen soitto ja ajanvaraus. Riippuen kunnasta, saattaa kestää.

Ei kannata tehdä hullua yhteiskunnan uhrista.

Tällä yhteiskunnalla ei ole varaa miehin.

Tämä yhteiskunta tarjoaa karkkirahaa pojille ja ei sillä kasva poika aikuiseksi.

Mies tarvitsee miehen rahoja ja niitä ei ole tarjolla.

Palkasta peritään suuri siivu vuokriin ja käteen jäävä osuus on sellainen ettei poika mieheksi kasva ja hanki mitään perheitä.

Tämä yhteiskunta kuohii pojat jo ennen syntymää.

Vierailija
47/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuveli kirjoitti:

Haluaako veljesi pelastusta? Vai onko oma näkemyksesi tilanteesta? Mikäli jälkimmäinen, kehottaisin unohtamaan ja hyväksymään veljesi sellaisena kun hän on.

näitä pelipoikia on syntynyt normaalisti enemmän ja enemmän ysäriltä asti.

Ei se heidän vikansa ole että yhteiskunta ei ympäristöltään tarjoa muuta vaihtoehtoa.

Pelaaminen on yksinkertaisesti kaikista järkevin valinta ja turha näitä poikia on tyhminä pitää.

Halvempaa on ajella autoa virtuaalisesti, kun korttiinkaan ei tarvitse säästää yli kymmentävuotta kehnosta palkasta.

Vierailija
48/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, ap, että välität. Mielestäni veljesi tilanteessa on myös toivoa herättäviä asioita. Hän on ainakin osittain työkykyinen, opintoja on jo tehty ja niiden jatkaminen on ainakin oppilaitoksen puolesta mahdollista(?), kykenee hoitamaan askareita ja vanhemmatkin haluaisivat tukea itsenäistymistä.

Ajattelisin, että valmistuminen voisi olla seuraava tavoite. Jos saisit vanhempasi patistamaan veljen aloittamaan opinnäytetyön heti kun työt loppuvat? Voisitte vaikka luvata hänelle jonkin mieleisen valmistujaislahjan, jos valmista tulee kevätlukukauden aikana. Kun veli on valmistunut, alkaa esim. työkkäri kyselemään enemmän hänen peräänsä, mikä voi hyväkin asia.

Vierailija
49/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelit on viisas vaihtoehto kirjoitti:

Pikkuveli kirjoitti:

Haluaako veljesi pelastusta? Vai onko oma näkemyksesi tilanteesta? Mikäli jälkimmäinen, kehottaisin unohtamaan ja hyväksymään veljesi sellaisena kun hän on.

Ei se heidän vikansa ole että yhteiskunta ei ympäristöltään tarjoa muuta vaihtoehtoa.

Pelaaminen on yksinkertaisesti kaikista järkevin valinta ja turha näitä poikia on tyhminä pitää.

Halvempaa on ajella autoa virtuaalisesti, kun korttiinkaan ei tarvitse säästää yli kymmentävuotta kehnosta palkasta.

Ei jumalauta. Jos ei pärjää pelimaailmassa, niin silloin pitää yrittää jotain muuta. Et oo vaan tarpeeks lahjakas tai kiinnostava twichissä. Pääse yli siitä. Sun pitää tehä jotain muuta, se voi olla internetin maailmassa tai sit huikauhistus irl.

Vierailija
50/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta ja maailma tarjoaa vaikka mitä, ehkä se on se ongelma. Liikaa vaihtoehtoja, se on ainakin oma ongelmani. Kaikki kiinnostaa. Ei osata päättää, ja sitten joutuu vaan syrjäytyneeksi sen pelituolin kera.

Vierailija
51/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, ap, että välität. Mielestäni veljesi tilanteessa on myös toivoa herättäviä asioita. Hän on ainakin osittain työkykyinen, opintoja on jo tehty ja niiden jatkaminen on ainakin oppilaitoksen puolesta mahdollista(?), kykenee hoitamaan askareita ja vanhemmatkin haluaisivat tukea itsenäistymistä.

Ajattelisin, että valmistuminen voisi olla seuraava tavoite. Jos saisit vanhempasi patistamaan veljen aloittamaan opinnäytetyön heti kun työt loppuvat? Voisitte vaikka luvata hänelle jonkin mieleisen valmistujaislahjan, jos valmista tulee kevätlukukauden aikana. Kun veli on valmistunut, alkaa esim. työkkäri kyselemään enemmän hänen peräänsä, mikä voi hyväkin asia.

Ei aikuista miestä voi lahjoa niin kuin lapsen lahjoisi.

Jollei työstä saatava raha motivoi miestä niin sitten selkeästi raha ei ole tarpeeksi motivoimaan häntä työelämään, vaan tarvittaisiin jotain muuta.

Vierailija
52/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuveli kirjoitti:

Ei jumalauta. Jos ei pärjää pelimaailmassa, niin silloin pitää yrittää jotain muuta. Et oo vaan tarpeeks lahjakas tai kiinnostava twichissä. Pääse yli siitä. Sun pitää tehä jotain muuta, se voi olla internetin maailmassa tai sit huikauhistus irl.

Kannattaa aina lukea laajemmalla ajattelulla.

Jos menen vaikka pojanpoikani tilaan tässä ajassa, niin osaan syventyä häneen ja ymmärrän häntä.

Älä sinä tule minulle selittämään mitään. Minun aikana oli mahdollista ostaa oma koti tekemällä duunia ja duunin sait kun menit lafkaan ja ilmoittauduit töihin. Jos palkka ei kelvannut, niin astelit tien toiselle puolelle.

Sen mitä lapsenlapsilta olen oppinut, niin kyllä pelit on hyvä pako maailmasta joka on epäreilu miehiä kohtaan. Vain harva onnekas osa saa kokea minun ikäpolven miehen tyylisen elämän.

Tämä on tätä globaalia kapitalismia joka on sosialismiakin pahempi kohtalo nuorisolle länsimaissa.

Vierailija
53/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkittävä osa öyhötyksestä johtuu siitä, että yksinkertaiselle ja eläimelliselle mieskuvalle ei ole enää mitään kysyntää. Ansiotta etuoikeutettuna vuosituhannet melskannut sukupuoli ei pärjää enää, kun kaikkialla vaaditaan nyt ihmisyyttä ja sosiaalisia perustaitoja. Kyllähän se joiltakin on pois.

Tämä ei tarkoita apn veljeä, vaan ketjuun ilmestynyttä miesasiaöyhöttäjää.

Vierailija
54/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen elätä meidät kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä yhteiskunta tarjoaa karkkirahaa pojille ja ei sillä kasva poika aikuiseksi.

Palkasta peritään suuri siivu vuokriin ja käteen jäävä osuus on sellainen ettei poika mieheksi kasva ja hanki mitään perheitä.

Mitä? Aika moni nainen saa työelämässä käteen sen pari tonnia, vaikka takana AMK-tutkinto ja työvuosia. Kyllä sillä itsenäiseen elämään kykenee. Miksi ei mies, jos naisetkin pystyy?

Vierailija
55/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain harva mies saa opiskelemalla sellaisen ammatin että sillä voi kasvaa aikuiseksi, eli tienaa kuukaudessa miehen rahoja, eikä pikkupojan karkkirahoja tyyliin 800-1400e kk, jos ylitöillä yrittää tienata (ei ylityökorvauksia), niin ei pääse edes pariin tonniin kuussa.

Eipä sellainen itselleen autoon tai ajokorttiin säästele. Ei sellainen treffeillä käy tai ostele vaatteita.

Omasta kotoa muutto vaatii isoja palkkoja ja vain harva onnistuu tuurin avulla. On lähes sattuman kauppaa kuka saa onnen arvat nykyään länsimaissa.

Vain raha pelastaa sun veljes yhteiskuntaan mukaan. Rahaa ei valitettavasti ole tarjolla.

Tiesitkö, että pelit ja pelaamiseen tarvittavat tietokoneet ja mukavuudet (tuoli ja pöytä) maksavat melkoista paljon. Halvempia ne vaatteet on.

Laadukas nahkatakki maksaa pleikan verran tai enemmänkin.

Siis ne vaatteet millä tehdään vaikutus työelämässä ja naisiin. Yli tonnin maksaa hyvä takki.

Vierailija
56/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuista miestä voi lahjoa niin kuin lapsen lahjoisi.

Jollei työstä saatava raha motivoi miestä niin sitten selkeästi raha ei ole tarpeeksi motivoimaan häntä työelämään, vaan tarvittaisiin jotain muuta.

Niin no silloin se on se mielenkiinto aihetta kohtaan, Ja se, tienaako sillä rahaa, on toissijainen tyytyväisyyden kannalta. Eli jos on tyytyväinen johonkin valitsemaansa mielenkiinnon kohteeseen, ei tarkoita sitä että sillä tienaisi rahaa tai pääsisi ylöspäin Pääskää yli siitä vanhemmat tai muut odottavat. Mutta jos ei ole mielenkiintoa mihinkään, on yleensä kyse jonkinasteisesta masennuksesta. Siihen kannattaa hakea ammattilaisen apua, yleensä kunnalliselta puolelta ensiksi. Tai jos pätäkkää löytyy, niin sit terapeutilta ilman kelakorvausta.

Vierailija
57/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuveli kirjoitti:

Jos menen vaikka pojanpoikani tilaan tässä ajassa, niin osaan syventyä häneen ja ymmärrän häntä.

Älä sinä tule minulle selittämään mitään. Minun aikana oli mahdollista ostaa oma koti tekemällä duunia ja duunin sait kun menit lafkaan ja ilmoittauduit töihin. Jos palkka ei kelvannut, niin astelit tien toiselle puolelle.

Sen mitä lapsenlapsilta olen oppinut, niin kyllä pelit on hyvä pako maailmasta joka on epäreilu miehiä kohtaan. Vain harva onnekas osa saa kokea minun ikäpolven miehen tyylisen elämän.

Tämä on tätä globaalia kapitalismia joka on sosialismiakin pahempi kohtalo nuorisolle länsimaissa.

Mitä tarkoitat, yritin ymmärtää, mutta en ymmärtänyt?

Vierailija
58/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laittanut tietokonesetteihin monen vuoden kuluessa korkeintaan tonnin rahaa. Kun ei käy ihmisten ilmoilla, niin vaatteita ei tarvitse uusia ollenkaan. Viimeisen viiden vuoden aikana olen käyttänyt vaatteisiin nolla euroa. Paljonko sinä olet?

Vierailija
59/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen elätä meidät kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Aika moni nainen saa työelämässä käteen sen pari tonnia, vaikka takana AMK-tutkinto ja työvuosia. Kyllä sillä itsenäiseen elämään kykenee. Miksi ei mies, jos naisetkin pystyy?

Nykyään kun miehen euro on sama kuin naisilla, niin naiset edelleen olettaa ett miehen pitää tienata enemmän.

Eipä siinä sitten todellisuudessa perheitä perustella tai käydä treffeillä.

Vierailija
60/68 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuveli kirjoitti:

Mitä tarkoitat, yritin ymmärtää, mutta en ymmärtänyt?

Sitä se tekee kun on ottanut koppia päällään koko pienen ikänsä. Vaikea sitä on ymmärtää.

Lahes olisit oppinu kilpparitorjunnat sun muut judoheitot.

Paha on lusikal ammentaa kun on kauhal lapattu koppiin.

Yo pro.