Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

&(@)&*#! Paperiliitto menee lakkoon!

Vierailija
31.12.2021 |

Ei ole totta! Tässä tilanteessa, hoitajat äärirajoilla vuosikausia ja korona vielä heikentää tilannettta. Putin uhkailee länsimaita sodalla. Koronatoimet kurittavat melkein kaikkia aloja.

Ja paperimiehet menevät lakkoon.

Voisiko joku selittää, millä perusteella ja more he nyt ovat vailla.

Onneksi uudet tehtaat rakennetaan Etelä-Amerikkaan.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman kuukauden päästä itketään kun loputkin tehtaat poistuu tästä maasta.

Sitä saa mitä tilaa,  sanonta pitää paikkansa monesti..

Minne ne poistuu? Banaanitasavaltoihin?

Uruguay ja Kiina ovat jo ulkomuistista mielessä minne tuotantoa on siirretty. Nyt kun kysyntä laskee niin kyse on vain siitä missä laitetaan seuraava paperikone kiinni. Paperiliitto varmistaa toimillaan että se menee Suomesta kiinni eikä esimerkiksi Ruotsista tai Saksasta joissa on myös Euroopan markkinoille suuntaavaa tuotantoa vielä olemassa.

Tiedotustilaisuuksissa on tullut selväksi, että logistisesti Suomi on niin pahassa paikassa, että ei pääse kilpailemaan muiden kanssa. Ei vaikka Suomalaiset tehtaat on ollut kaikista edistyksellisimpiä ja ekologisempia. Ja palkkakulut ei eroa esim.Saksasta. Puun kallis hinta on tullut myös esiin. Mutta itse olen sitä mieltä, ettei minkään maan puuta pitäisi myydä näin halvalla. Missään tiedotustilaisuudessa ei ole palkkoja väitetty ongelmaksi. Puhun siis niistä joita itse olen seurannut.

Vierailija
42/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas nyt kateelliset miten se on teiltä pois jos paperimiehet onnistuvat hieman korottanaan palkkojaan ja siten maksavat enemmän veroja?

Hoitajia ja paperimiehiä on ainakin turha laittaa vastakkain, vaikka talousäärioikeisto niin mielellään tekeekin. Mitä enemmän paperimiehet maksaa veroa, sitä parempi on valtion maksukyky maksaa myös hoitajien palkkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap:lle on ihan fine, jos työnantaja ilmoittaisi sulle, että nyt leikataan sun palkkaa 5% ja lisätään viikkotunteja vaikka 2h? Ja mitä heikennyksiä nyt sattuisi keksimäänkin.

Yhtään ei tekis lakkoon mieli?

Hoitoalalla on töitä, vaihda sinne.

Vierailija
44/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se porvaripropaganda mennyt perille. Ala saa enemmän tukia valtiolta kuin maksaa palkkoja. Ei niitä täällä kannta pitää. Ennen 10 kertaa tuotannossa pienempi tehdas työllisti 2700 ihmistä ja nyt automaation aikana hädin tuskin 200. Palkoilla ei ole merkitystä vaan puun hinnalla joka on maailman kalleinta. Eli ahneus on ihan muualla.

Vierailija
45/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kuulun paperiliittoon :D

Vierailija
46/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman kuukauden päästä itketään kun loputkin tehtaat poistuu tästä maasta.

Sitä saa mitä tilaa,  sanonta pitää paikkansa monesti..

Minne ne poistuu? Banaanitasavaltoihin?

Uruguay ja Kiina ovat jo ulkomuistista mielessä minne tuotantoa on siirretty. Nyt kun kysyntä laskee niin kyse on vain siitä missä laitetaan seuraava paperikone kiinni. Paperiliitto varmistaa toimillaan että se menee Suomesta kiinni eikä esimerkiksi Ruotsista tai Saksasta joissa on myös Euroopan markkinoille suuntaavaa tuotantoa vielä olemassa.

Tiedotustilaisuuksissa on tullut selväksi, että logistisesti Suomi on niin pahassa paikassa, että ei pääse kilpailemaan muiden kanssa. Ei vaikka Suomalaiset tehtaat on ollut kaikista edistyksellisimpiä ja ekologisempia. Ja palkkakulut ei eroa esim.Saksasta. Puun kallis hinta on tullut myös esiin. Mutta itse olen sitä mieltä, ettei minkään maan puuta pitäisi myydä näin halvalla. Missään tiedotustilaisuudessa ei ole palkkoja väitetty ongelmaksi. Puhun siis niistä joita itse olen seurannut.

Itse muistan kyllä Nallen puhuneen että Suomessa työntekijä maksaa 30% enemmän kuin Ruotsissa tai Saksassa.

Vierailija
47/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Miksi paperiliitto ei halua sallia eri ehdoilla kilpailemista? Senhän tuo aikaansaisi. Siellä missä huonot ehdot tulee syntymään painetta sinne missä paremmat ehdot. 

Hyvät saavaat parhaat tekijät ja niille huonnoille jää sitten nämä pahimmat paperiliito änkyrät. Huonostihan niille käy.

Ja olen itse toiminut 8 vuotta luottamiehenä, että tiedä jotain mistä puhun. Liitton miehiä olen, mutta näen sen että liitot ovat juuttuneet historiaan. Uudistu tai kuole on liitoillakin edessä. Näillä vanhaan maillia kaipaavilla lakoilla kuolevat ja tekevät itsensä samalla inhotuiksi.

Vierailija
48/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipalkatut paperiläskit sikailevat taas. Sitten esitetään yllättynyttä, kun tehtaat siirtyvät maasta pois.

Kansakoulusta suoraan paperitehtaalle ja virka periytyy suvussa.

Vierailija
49/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootte, vähänkö yksinkertaisia?! Ei ne palkkojen nostamisesta tappele! I d i o o t i t, ottakaa asioista selvää ennen kuin tulette tänne haukkumaan. Toivottavasti teidän pomonne päättävät joku päivä että joudutte tekemään monta päivää vuodessa töitä enemmän mutta se ei palkassa näy. Ja että täysin samasta työstä toinen työkaveri saakin 10e.tunnilta enemmän kuin SINÄ!

Ootko miettinyt miltä siitä toisesta kaverista tuntuu, joka tekee kympin edestä enemmän tunnissa, mut sä saat silti saman palkan?

Vierailija
50/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen viikon vapaa tuleekin tarpeeseen, eikä haittaa vaikka venyisikin. Kai te siellä tehdaspaikkakunnilla olette jo hommanneet tokmannilta sähköpatterit kämppäänne ettei tule vilu?

Monia tehtaita ajetaan alas joulun ajaksi muutenkin ja työläiset voivat pitää 2 viikkoa kesälomaa vuoden vaihteessa ja toiset kaks viikkoa heinäkuussa. Aivan normaalia. Työehtoneuvotteluissahan määritellään vain minimipalkka, sen päälle työnantaja voi maksaa niin paljon lisää kuin haluaa. Sikis en ymmärrä Keiteleen ukon propagaa.

Vierailija
51/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootte, vähänkö yksinkertaisia?! Ei ne palkkojen nostamisesta tappele! I d i o o t i t, ottakaa asioista selvää ennen kuin tulette tänne haukkumaan. Toivottavasti teidän pomonne päättävät joku päivä että joudutte tekemään monta päivää vuodessa töitä enemmän mutta se ei palkassa näy. Ja että täysin samasta työstä toinen työkaveri saakin 10e.tunnilta enemmän kuin SINÄ!

Ootko miettinyt miltä siitä toisesta kaverista tuntuu, joka tekee kympin edestä enemmän tunnissa, mut sä saat silti saman palkan?

Palkat vaihtee normaalistkin samasta työstä työpaikoilla. Sellaisilla joilla ei mennä tessin minimien mukaan. Pelkkä palkka ei riitä vertailuun. Siihen vaikutaa moni muukin asia ja se mitä tietty henkilö arvostaa elämässään. Moni tekee huonolle työnantajalle töitä sen vuoksi etät maksaa enemmän palkkaa kuin mitä muuten parempi työpaikka. Elämä on valintoja ja on hyvä jos valinnan saa tehdä itse eikä liitto koko henkilöstölle kerrallaan.

Ne henkilöt joilla on hyvin vähän tarjottavaa työnantajalle ovat tietenkin pulassa ja heikommassa neuvoteluasemassa kun eivät voi kilpailuttaa, mutta se jopa mielestäni oikein että itseänsä kehittäneet hyötyvät itse tekemästään vaivasta.

Vierailija
52/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ap:lle on ihan fine, jos työnantaja ilmoittaisi sulle, että nyt leikataan sun palkkaa 5% ja lisätään viikkotunteja vaikka 2h? Ja mitä heikennyksiä nyt sattuisi keksimäänkin.

Yhtään ei tekis lakkoon mieli?

Hoitoalalla on töitä, vaihda sinne.

Kiitos vaan, mun alalla on töitä (elintarvikeala). Mutta en silti halua, että työehtojani heikennettäisiin.

Vierailija
53/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne paperitehtaita rakenneta mutta ole ymmärtämättä eroa.

Vierailija
54/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vessapaperia hamstraamaan! 🏃🏃🏃🏃🏃

Vierailija
55/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kiistassa UPM on se joka haraa vastaan, muut metsäyhtiöt ovat jo sopumukset saaneet aikaa, HUOM: UPM:lle tarjottiin samaa sopimusta (mikä kelpasi muille yhtiöille) mutta eivät hyväksyneet.

Kyseessä on todella isoista heikennyksistä, nyt ei ole kyse alkankortuksista vaan paljon isommista asioista. Toteutuessaan vaikutukset voivat ajan mittaan valua muillekkin aloille, myös vaikka hoitajiin ymv. saakka.

Huomauttaisin myös, että tehtaat tuottavat paljon rahaa Suomelle, toki niille myös maksetaan yritystukia. Mutta kenekään etu ei ole jos tehtaat Suomesta katovat. Kun valtiolta loppuu rahat, vaikuttaa se myös julkisen puolen työntekijöihin (esim. hoitajat)

Vientialat ovat sellaiset milöä talous pyörii, jos tehdas lakkaa niin voi olla että jopa "vähiten" ne työntekijät siitä kärsivät, isossa kuvassa moni muukin menettä työnsä (rekkakuskien puukuormia ei enää tarvita, paikallisen kampaajan asiakkaat katoavat, kunnan/valtion verotulot tippuvat --> luokkakokoja pitää kasvattaa/ kunnan työntekijöitä lomautetaan/ luistelukentän jäädytyksestä luovutaan/ oma terveyskeskus lakkautetaan jne.) KAIKKI VAIKUTTAA KAIKKEEN!

Vierailija
56/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuulunut yhteenkään liittoon. Siitä on ollut se hyöty, että menin mihin firmaan tahansa nuorena duunariksi, niin palkka oli aina parempi kuin talon kovapalkkaisimmalla. En tiedä toimisiko enää nykyisin mutta silloin toimi.

Vierailija
57/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

toverit pihalla kirjoitti:

miksei paperi kommarit perusta omaa tehdasta jossa kaikilla olisi sama palkka siivoojalla ja johtajalla. sitä tosin jo idässä kokeiltiin mutta ei nua idiootit sitä halua tunnustaa. änkyrät päivittäkää itsenne

Vois vaihdella niitä työrooleja. Nykyään monilla on neljänkin ammatin pätevyydet.

Johtajan paikkaa voisi vaihdella eri paperinaisten ja miesten kesken.

Kommunismi toimi hyvin, mutta hajosi samasta syystä kuin USA:n kapitalismikin.

Liiallinen aseverustelu ja ahneus. Neuvostoliitossa oli myös porukkaa tai eliittiä joka nautti korkeammista tuloista. Jos oikeasti olisi mennyt rahat tasan niin...

Toisaalta historia kertoo että Neuvostoliitto toimi hyvin aikansa.

Eli se toimi oikein hyvin.

Suomalaisyhteisöjen kolhoosit toimi liian hyvin Karjalan alueella. Stalin pisti ne matalaksi ja lynkkasi porukan.

Esimerkkinä vaikka säteen kommuuni.

Siitä on ihan mustaa valkoisella että kommunismi toimi hyvin ja toimisi jos se pistetään toimimaan.

Luovuttajat ja ahneet paskaperseet ne on sitä mieltä ettei toimi.

Vierailija
58/58 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nataa mennä lakkoon.. Muutaman vuoden päästä on onvestoinnit aiirretty maihin, joissa ei lakkoilla. Voivat sitten täytellä työkkärissä lappuja…