Alkoholin ostaminen teinille
Olen teini-ikäisen (alle rippikouluikäinen) pojan vanhempi. Meillä alkoholia käytetään ns. sivistyneesti eli ei ole tabu tms. Mutta ei tulisi pieneen mieleenkään tarjoilla sitä alaikäiselle. Ehkä joskus lähempänä täysi-ikäisyyttä olisi ok maistaa vanhemman lasista, pieni tilkka viiniä tms. En ole vielä sen tarkemmin miettinyt, kun ei ole ajankohtaista.
Nyt tuli ilmi, että pojan harrastuskaverin äiti ostaa saman ikäiselle pojalleen alkoholia. Poika oli laittanut someen aiemmin kuvan kaljatölkin kanssa ja ajattelin sen alkuun olevan vain feikkikuva (poseeraa tyhjän tölkin kanssa tms.). Mutta kun asia tuli puheeksi poikani kanssa, kertoi äitinsä ostavan tälle alkoholia. Nyt ostanut kuulema sixpacin kaljaa uudeksivuodeksi.
Asia on kiusallinen ja jollakin tapaa ahdistaa minua. Pojat ovat olleet samassa harrastuksessa jo pienestä ja me vanhemmat tunteneet toisemme samoin, sillä olemme molemmat harrastukseen liittyviä "aktiivivanhempia". Olemme olleet tekemisissä myös harrastuksen ulkopuolella ja olen pitänyt ko.äitiä jonkin asteisena kaverinakin. Nyt tuntuu, että kunnioitus häntä kohtaan on jotenkin mennyt.
Mites muut teinien vanhemmat? Onko muilla tullut näkemyseroja kavereiden vanhempien kanssa?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tämä äiti tietää mitä lapsensa juo uutena vuotena.
Niin, tietää mitkä pohjat on vetänyt. Tuohon päälle menee taatusti ne salaa hankitut, onhan vanhemmilta jo saatu lupa juoda ja jos ei ihan, niin eipä sitä huomaa.
Pöyristyttävä ketju, ihan näin vuoden viimeisen päivän kunniaksi varmaan. En haluaisi uskoa, että ketjussa esiintyviä vanhempia on, mutta mitä sitä kieltämään, kaikki vain eivät kykene hyvään vanhemmuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen juonut 7.-luokkalaisesta alkaen "kunnon kännejä". 90-luvun teinielämä oli jotain ihan muuta kuin nykyään! Ei minusta silti alkoholistia tullut, juon nykyään muutaman kerran vuodessa. Ei maistu edes saunaolut. 16-vuotias tyttäreni on saanut maistaa alkoholia eli juhlissa kilistellyt ym. Laivalla vein jopa yökerhoon ja tarjosin siiderin. Mitään kassillista en kaverin kotibileitä varten ostaisi, mutta lasillinen minun silmien alla ei maailmaa kaada.
Näissä tilanteissa on vain se ongelma, että kukaan ei etukäteen tiedä onko juuri hänen lapsellaan suurempi alttius tulla alkoholistiksi. Jos on, vanhempi voi myöhemmin katua, että oli itse hankkimassa alkoholia alaikäiselle. Jälkeläinen saa tietysti juotavaa muullakin tavalla, mutta se on silloin nuoren oma valinta. Joskus aikuisilta unohtuu, että teini ei ole aikuinen. Mm heidän harkintakykynsä ei ole aikuisen tasolla ja alkoholin nauttiminen ei ainakaan edistä harkintakykyä.
Lapseni on 15-vuotias ja ainakaan hänen kaveripiirinsä ei käytä alkoholia. Olen ymmärtänyt, että muutamat yksittäiset lapset koulusta käyttävät, mutta enemmistä pitää heitä hölmöinä, jotka pilaavat elämänsä.
Ollaan puhuttu lasten kanssa päihteistä ja siitä miten ne vaikuttavat kasvavaan lapseen. Olen ihan rehellisesti sanonut, että toivon, etten olisi aloittanut koskaan alkoholin käyttöä, enkä ainakaan niin aikaisin, vaikka se ei ole mikään ongelma minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen juonut 7.-luokkalaisesta alkaen "kunnon kännejä". 90-luvun teinielämä oli jotain ihan muuta kuin nykyään! Ei minusta silti alkoholistia tullut, juon nykyään muutaman kerran vuodessa. Ei maistu edes saunaolut. 16-vuotias tyttäreni on saanut maistaa alkoholia eli juhlissa kilistellyt ym. Laivalla vein jopa yökerhoon ja tarjosin siiderin. Mitään kassillista en kaverin kotibileitä varten ostaisi, mutta lasillinen minun silmien alla ei maailmaa kaada.
Näissä tilanteissa on vain se ongelma, että kukaan ei etukäteen tiedä onko juuri hänen lapsellaan suurempi alttius tulla alkoholistiksi. Jos on, vanhempi voi myöhemmin katua, että oli itse hankkimassa alkoholia alaikäiselle. Jälkeläinen saa tietysti juotavaa muullakin tavalla, mutta se on silloin nuoren oma valinta. Joskus aikuisilta unohtuu, että teini ei ole aikuinen. Mm heidän harkintakykynsä ei ole aikuisen tasolla ja alkoholin nauttiminen ei ainakaan edistä harkintakykyä.
Me 70-luvulla syntyneet olemme "kostea sukulpolvi", en pidä meitä mitenkään hyvänä esimerkkinä. Nuorena opitut alkoholin käyttötavat ovat liian monella aikuisenakin osa arkea ja juhlaa.
Mikä sen hienompaa kuin yhdessä lapsen kanssa vähän ottaa mukia ja pitää hauskaa minä oon paras kamu lasteni kanssa ja odotan että vähä vielä kasvavat niin yhdessä voimme kupittaa.
Ei ne lapset opi sitä alkoholin käyttöä jos se on joku tabu perheessä. Ottaa mukaan niin saavat mallin miten hallitusti kännätään.
Edellinen.
Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin, av-palstan mukaisesti.
Aloitus ei koskenut sitä onko ns on tarjota teinille lasillista kuohuvaa vaikkapa yo-juhlissa tmv vaan sitä, että aloittajan lapsen kaverin äiti ostaa isomman määrän alkoholia lapsellensa jolla ikää vaivaiset 14-15v!
Ja tosiaan, väärinkö ne toimii ne poliisit ketjussa mainitussa ohjelmassa, kun valvovat nuorten alkoholin käyttöä ja tosiaan kaatavat maahan juomat ja tekevät sen lasun, kun alaikäisiä saavat kiinni alkoholijuomien kanssa?!
Niinpä!! Taitavat toimia sen LAIN mukaan, toisin kuin aloittajan mainitsema äiti+moni muu tässä ketjussa.
Halooo!!
Vierailija kirjoitti:
Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin, av-palstan mukaisesti.
Aloitus ei koskenut sitä onko ns on tarjota teinille lasillista kuohuvaa vaikkapa yo-juhlissa tmv vaan sitä, että aloittajan lapsen kaverin äiti ostaa isomman määrän alkoholia lapsellensa jolla ikää vaivaiset 14-15v!
Ja tosiaan, väärinkö ne toimii ne poliisit ketjussa mainitussa ohjelmassa, kun valvovat nuorten alkoholin käyttöä ja tosiaan kaatavat maahan juomat ja tekevät sen lasun, kun alaikäisiä saavat kiinni alkoholijuomien kanssa?!
Niinpä!! Taitavat toimia sen LAIN mukaan, toisin kuin aloittajan mainitsema äiti+moni muu tässä ketjussa.Halooo!!
Väärin toimivat.
Se laki jonka mukaan tuota kiusaa harrastetaan, on väärä eikä se perustu mihinkään oikeisiin biologisiin tai sosiaalisiin tosiasioihin. Se LAKI on mielivaltainen ja turha.
Sitä LAKIA ei pitäisi pelkästään muuttaa, vaan se pitäisi POISTAA kokonaan.
Ei se maailma siihen kaadu jos joku 14-vuotias vähän opettelee huikan särpimistä ja parinmuodostusta omissa porukoissaan: on se paljon parempi tapa elää elämänsä kuin tällä palstalla niin laajaa hyväksyntää nauttiva Kela-rahoitteisessa psykoterapiassa istuminen ja masennuksen ynnä "sosiaalisten pelkojen" parkuminen terapeutille peruskoulusta aina terminaalihoitoikään asti.
Kokeilkaapa viinanvihaajat kerrankin ottaa huikka kun oikein vanne kiristää päätä!
Kyllä nuorelle voi antaa alkoholia ja ostaa alkoholijuomia. Kuka siihen muka puuttuu? Mukava nähdä teinejä päissään ja kukaties silloin voi päästä itse pukille ja harrastamaan seksiä kun nuori päissään.
Vierailija kirjoitti:
Ripille pääsyn jälkeen meillä on juhlapöydässä katettu viinilasi teinillekkin. Ja kun toi kavereiden kanssa ulkona (esim koulun päättäjäiset) alkoi 9. luokan keväällä esikoisella, me ostettiin se 3-4 tölkkiä jotain siideriä mukaan hänelle sillä ehdolla, että muiden pulloista, varsinkaan tuntemattomien, ei sitten mitään oteta. Omin jaloin tuo on kotiin aina tullut, nyt 20v. Keskimmäinen ei halua juoda, joten hänen kanssaan tätä asiaa ei ole jouduttu ratkomaan ja kuopus pääsee ripille ensi kesänä, niin sitten ollaan taas tämän kysymyksen äärellä, kuinka toimitaan hänen kanssaan. sama sääntö kun ei välttämättä päde jokaiseen.
Tämä. Teinit kokeilevat usein alkoholia jossain vaiheessa nuoruuttaan. Omasta nuoruudestani minulla järkyttävä muisto, kun yksi ystäväporukkamme nuorista osti alkoholia vappuna kaupungilta vieraalta aikuiselta. Osti ulkomailta tuotua 60% vodkaa, kun meillä muilla 16-17 vuotiailla oli mukanamme kotoa saadut pari tölkkiä siideriä/olutta/lonkeroa. Kukaan muu meistä ei tullut lainkaan humalaan, tämä yksi ystävämme vietti sen vapun jälkeen yli viikon sairaalassa. Läheltä liippasi, sanoivat lääkärit.
Hienoa, ketjussa sulassa sovussa alkoholistit ja pedofiilit.
Mä elin nuoruuteni 2000-luvulla jolloin teinien kännääminen oli yleistä ja aika rankkaakin. Oman kokemuksen mukaan ne vanhemmat, jotka ostivat niille 16-vuotiailleen sen pari tölkkiä olutta/siideria mukaan, olivat niitä kaikista turvallisempia vanhempia. Sellaisia, jotka ymmärsivät, etteivät voi estää nuorensa kokeiluja, mutta käytöksellään viestittivät, että aina voi soittaa ja tulla kotiin, oli kunto mikä tahansa.
Pahimmat ylilyönnit ja ongelmiin joutumiset tulivat niiltä nuorilta joiden vanhemmilla oli ihan hysteerinen kieltolinja ja sitten vastaavasti omien porukoiden kaltaisilta älykääpiöiltä, jotka eivät ymmärtäneet mitä pahaa siinä on, että otetaan vähän kuppia oman 14-vuotiaan kanssa.
Lapseni ovat eläneet kodissa, jossa juhliin on kuulunut alkoholi. Lapset ovat aina olleet eteläeurooppalaiseen tapaan perhejuhlissa mukana. Osaavat syödä ja jutella ruokapöydässä. En ole koskaan tarjonnut alkoholia lapsilleni ennen kuin he ovat täyttänneet 18 vuotta. Heille ei olisi tullut mieleenkään pyytää minua ostamaan juomia .
Ok jos ostaa omalle lapselle, se on jokaisen oma valinta miten tarkista noudattaa ikärajoja, mutta ei muiden lapsille ehdoton ei. Soittaisin hänelle äkäisen puhelun.
Ei kannata puuttua siihen miten toiset kasvattaa lapsiaan, tuon ikäinen ei 6kaljaan kuole.
Lastensuojelun kanta on että ei saa antaa käyttää eikä ostaa.
Seuraukset tulee kummastakin.
Siellä katsos käytiin kun nuori kokeili alkoholia. Määrä oli vain puolitoista siideriä ja jäi siitä kiinni.
Kannattaisi hankkiutua eroon tuosta kaverista sillä jonain päivänä ongelma kosahtaa myös teidän perheeseen.
Vaikka nimetön ilmoitus lastensuojeluun.
Meillä nuori on nyt melkein täysikäinen eikä enää ole alkoholia käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä elin nuoruuteni 2000-luvulla jolloin teinien kännääminen oli yleistä ja aika rankkaakin. Oman kokemuksen mukaan ne vanhemmat, jotka ostivat niille 16-vuotiailleen sen pari tölkkiä olutta/siideria mukaan, olivat niitä kaikista turvallisempia vanhempia. Sellaisia, jotka ymmärsivät, etteivät voi estää nuorensa kokeiluja, mutta käytöksellään viestittivät, että aina voi soittaa ja tulla kotiin, oli kunto mikä tahansa.
Pahimmat ylilyönnit ja ongelmiin joutumiset tulivat niiltä nuorilta joiden vanhemmilla oli ihan hysteerinen kieltolinja ja sitten vastaavasti omien porukoiden kaltaisilta älykääpiöiltä, jotka eivät ymmärtäneet mitä pahaa siinä on, että otetaan vähän kuppia oman 14-vuotiaan kanssa.
Ihan paskaa puhut. Nyt eletään vuotta 2022. Lastensuojelun kanta on täysin selkeä ja kuule ihan omin korvin sen kuullut.
Pennuilta saa hyvät hakikset