Kun lapselle ei saisi tuottaa yhtään pettymystä, ei mielipahaa eikä saisi pakottaa mihinkään
Eli kun uhmaikäinen panee aamulla pukemistilanteessa vastaan, vanhemman pitäisi vain antaa olla ja jäädä pois töistä.
Ei saa kieltää mitään, ei edes lyömästä pikkusiskoa päähän, kun ei X tahallaan tai oikeastaan edes tehnyt sitä.
Selittäkää mulle, mikä on mummon ajatusten ydin näiden aatelmien takana.
Kommentit (40)
Tämän takia pitäisi olla tarkkaan säädelty kuka saa lisääntyä ja kuka ei.
Mummotkin seuraavat aikaansa ja tietävät, että jos tänä päivänä lapselle laittaa kovan kovaa vastaan, niin hyvin herkästi sitä joutuu lastensuojelun tulilinjalle.
Vierailija kirjoitti:
Meidän äidillä sama. Turhauttavaa kun saattaa paikalla ollessaan alkaa huutaa mulle, jos komennan lasta. Siis mitä hittoa.
Enkä ole puoliksikaan niin ankara kuin äiti, joka repi hiuksista jos homma ei mennyt kerrasta oikein, niin tämä on vielä äärettömän ristiriitaista.
Ja kun äiti ei osaa kertoa miten itse ratkaisee tilanteen kun lapsi ei pue. Mun mielestä kun vaihtoehtoja on tasan kaksi: joko lapsi pukee itse itsensä reippaasti tai minä puen lapsen reippaasti.
Minut pakotettiin myös lapsena ihan kaikkeen jokaikinen päivä, piti itkua vääntäen aina vaan jaksaa ja olla reipas jne.
Nyt sitten rynnätään lohduttamaan ja pyörimään jaloissa, jos vien 3-vuotiasta neljäksi tunniksi leikkimään. Tai otan lelun pois, kun hän lyö sillä pienempää.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia pitäisi olla tarkkaan säädelty kuka saa lisääntyä ja kuka ei.
Mä olen noin miljoona kertaa parempi äiti kuin oma äitini, vaikken täydellinen olekaan.
Vanhempien tehtävä on tuottaa lapsilleen pettymyksiä, koska maailma niitä väistämättä tuo eteen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt äidiltäsi?
Hänen kanssaan ei pysty keskustelemaan. Hän on täysin mustavalkoinen, aina oikeassa ja tietää kaiken. Muistaa myös lapsuuteni ihan toisin kuin minä. Oli äitinä hirvittävän kielteinen, aina kaikki nähtiin negan kautta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saakaan. Miksi vanhemman tai aikuisen pitäisijatkuvasti väkisin "tuottaa" jotain ikävää toisen elämään? Maailmassa niitä pettymyksiä tulee ihan itsestään ja sitten lapsi käsittelee niitä vanhemman kanssa, jotkut itsekseen.
Ei niitä tuottamalla tuoteta, mutta ei myöskään väistetä tai paeta, kuten mummon mielestä pitäisi.
Joskus on ihan järkevää välttääkin, joskus ei. Riippuu ihan mitä se on. Lapsi ymmärtää myös kun juttelee aiheesta.
Eli milloin esimerkiksi? Ei isomman lapsen voi antaa kiusata pienempää, eikä lapsi voi päättää sitä, meneekö vanhempi töihin vai ei. Kyse ei siis ole mistään pikkuvauvasta vaan senikäisestä, jolle se päivähoitokin on jo hyvästä ja hän viihtyy siellä, päiväkään ei ole pitkä.
ap
En vastannut aloitukseen. Vaan kirjoitin aiheesta yleisesti. Ei saa tietenkään kiusata muita.
No jos annat kurillas äitis selvittää jonkun lähtötilanteen ja katsot miten se sen hoitaa :D
Vierailija kirjoitti:
No jos annat kurillas äitis selvittää jonkun lähtötilanteen ja katsot miten se sen hoitaa :D
Mun pikkusiskoni sai aina jäädäkin kotiin. Lopulta lintsasi niin paljon ettei meinannut saada peruskoulua käytyä.
Ap
Ja siis olen sitä mieltå että monet kinatilanteet yms pystyy välttämään ihan vaan sillä että ennakoi lapsen nälän ja unen.
Mutta esikoisella on vaihe jossa tuo lähtö on välillä takkuinen. Siis nimenomaan vaihe.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen kanssaan ei pysty keskustelemaan. Hän on täysin mustavalkoinen, aina oikeassa ja tietää kaiken. Muistaa myös lapsuuteni ihan toisin kuin minä. Oli äitinä hirvittävän kielteinen, aina kaikki nähtiin negan kautta.
Ap
Munkin äiti on mustavalkoinen ihan kaikessa. Ja silläkin on aika kullannut muistot. Ei esim muista että meillä olisi ollut fyysistä kuritusta, vaikka mun päänahka ja takamus kyllä muistaa edelleen. Ja oli juurikin näitä että kymppi kokeesta ei ole riittävä. Hirveän ahdistava lapsuus.
Siitä tiedän etten millään voi olla yhtä ankara kuin äiti. En mä vaadi lapsia olemaan täydellisiä aina ja kaikessa. Päivittäin ne munailee menemään, mutta siinäpähän oppivat.
Senkin muistan että äiti ei antanut mitään vapauksia, koska kaikessa oli kuolemanvaara. Siitäkin valittaa että päästän lapset yksin pihalle, annan leikata saksilla, ommella, mitä nyt normaalia keksivät. Kaikissa näissä vaani kuolema tai vakavan loukkaantumisen riski. Meillä siis lapset 6kk, 3 ja 6.
Uskotko sä et sillä on tossa joku ajatus taustalla vai haluutko vaan purkaa ärsytystäs siitä että se päällepäsmää eikä anna sun olla vanhempi rauhassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Munkin äiti on mustavalkoinen ihan kaikessa. Ja silläkin on aika kullannut muistot. Ei esim muista että meillä olisi ollut fyysistä kuritusta, vaikka mun päänahka ja takamus kyllä muistaa edelleen. Ja oli juurikin näitä että kymppi kokeesta ei ole riittävä. Hirveän ahdistava lapsuus.
Siitä tiedän etten millään voi olla yhtä ankara kuin äiti. En mä vaadi lapsia olemaan täydellisiä aina ja kaikessa. Päivittäin ne munailee menemään, mutta siinäpähän oppivat.
Senkin muistan että äiti ei antanut mitään vapauksia, koska kaikessa oli kuolemanvaara. Siitäkin valittaa että päästän lapset yksin pihalle, annan leikata saksilla, ommella, mitä nyt normaalia keksivät. Kaikissa näissä vaani kuolema tai vakavan loukkaantumisen riski. Meillä siis lapset 6kk, 3 ja 6.
Nämä ovat ahdistuneita kontrollifriikkejä, jotka eivät kestä ajatusta siitä, että joku tapahtunut olisi jollain tavalla omaa syytä.
Esim. mulla alkoi kaveri kauheena hötkyillä, että hänen lapsensa ei saa mennä meillä vessaan yksin, siellähän voi olla vaikka myrkkyjä! Hei me ollaan lapsiperhe kanssa, ei siellä ole.
Vierailija kirjoitti:
Uskotko sä et sillä on tossa joku ajatus taustalla vai haluutko vaan purkaa ärsytystäs siitä että se päällepäsmää eikä anna sun olla vanhempi rauhassa?
Yritän hahmottaa että miksi joku ajattelee ja toimii noin.
Ei se minua hetkauta. En ota sitä tänne jos ei osaa olla kunnolla.
Tuo on vaam jotenkin niin ultrahölmöä toimintaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien tehtävä on tuottaa lapsilleen pettymyksiä, koska maailma niitä väistämättä tuo eteen.
Eli siis miksi vanhempien pitäisi tuottaa tarkoituksella lapselle ekstramäärä pettymyksiä, jos niitä tulee muutenkin?
Tämmöstähän tämä on. Tänään meillä tapeltiin siivoamisesta. Sanoin, että lasten pitää siivota. Jos ei siivoa, niin ei tule raketteja huomenna.
No sitten kun toinen ei siivonnut, niin tämä siivoamaan suostunut alkoi käsin lätkimään laiskuria. Mä siinä huudan, että ei saa tapella.
Joo en käyttänyt väkivaltaa, mutta lapset hoitaa ihan keskenään mätkimiset.
38, meillä sillä erolla että ei tarvitse käskeä ketään siivoomaan, se on automaattinen asia mitä tehdään oma-aloitteisesti eikä koskaan ole uhattu millään tuollaisella. Uutena vuotena on raketteja aina, se ei riipu siitä miten lapsi käyttäytyy.
Ne taitaa kaikki hullut mummot olla Suomessa. Täällä Saksassa käytetään sanaa helikopterivanhempi henkilöstä joka pörrää koko ajan lapsen ympärillä ettei vaan tule mitään hankalaa tai vaikeaa lapsen eteen eikä pääse tapahtumaan mitään odottamatonta. Nämä on kyllä siis lapsen vanhemmat, ei mummot.
Meidän äidillä sama. Turhauttavaa kun saattaa paikalla ollessaan alkaa huutaa mulle, jos komennan lasta. Siis mitä hittoa.
Enkä ole puoliksikaan niin ankara kuin äiti, joka repi hiuksista jos homma ei mennyt kerrasta oikein, niin tämä on vielä äärettömän ristiriitaista.
Ja kun äiti ei osaa kertoa miten itse ratkaisee tilanteen kun lapsi ei pue. Mun mielestä kun vaihtoehtoja on tasan kaksi: joko lapsi pukee itse itsensä reippaasti tai minä puen lapsen reippaasti.