Australia ja hämähäkit
Mulla on jäätävä araknofobia , siis aika sairaalloinen hämähäkkipelko. Suunnitelmissa olis miehen kanssa lähteä Australiaan reissuun jahka joskus koronatilanteen tasaannuttua. No anyway riippumatta milloin ..
Australiassa aikaa viettäneet, mikä tilanne? Riippumatta alueesta, asuinpaikasta tuleeko siellä kissan kokoiset hämähäkit vastaan ovista ja ikkunoista? Ja ihan tosissaan kysyn vaikkakin naiivin kuuloinen ja huonosti muotoiltu kysymys :D
Kommentit (64)
Mitä noita linkkejä tuodaan araknofobisen aloittajan ketjuun? Eihän niitä toki ole pakko avata ja avatkoon ketä kiinnostaa.. mutta jokainen varmaan osaa itse googlettaa
Ex-kollega oli parin vuoden komennuksella Australiassa, muistaakseni Brisbanessa, ns suurten tulvien aikaan kymmenisen vuotta sitten.
Hän kommentoi siellä asumista jotenkin näin: "mitä pienempi örkki, sitä varmemmin se oli tappavan myrkyllinen ja sillä oli perverssi hinku päästä puremaan juuri sinua!". Erityisesti tuo ihmisen kimppuun käyvä funnel spider oli ärtsy kaveri.
Kertoipa myös sen kuinka rouvansa soitti hysteerisenä töihin kun heidän kämppänsä oli kuivalla maalla mäen laella ja tulvia oli paennut jos jonkinlainen painajaisotus juuri heidän ja muutaman naapurin pihoihin 😄
Australiassa en ole käynyt, mutta jokunen vuosi sitten Balilla lähdettiin ns. viidakkoreissuun... En pelkää näin yleisesti mitään itseäni pienempää ja tiedossa oli, että viidakossa voi törmätä ties mihin öttiäiseen... Minä murruin siinä vaiheessa, kun jostain oksasta sain päälleni sellaisen kämmenen kokoisen pitkäjalkaisen hämpyn. Huusin, kiljuin, itkin, hypin ja ravistelin itseäni... Osa matkaseurueesta varmaan luuli, että minua oikeasti t**etaan siihen paikkaan.
Hämähäkki ei onneksi vahingoittunut eikä purrut, vaan lensi varmaan hyppyni voimasta viereiselle mättäälle. Hetken sain kerätä itseäni ja mukana ollut opas tuli kohteliaasti rauhoittelemaan ja kertoi näistä kyseisistä hämähäkeistä, ettei ole ihmiselle vaaraksi. Eipä paljon auttanut siinä vaiheessa :D
Vierailija kirjoitti:
Ex-kollega oli parin vuoden komennuksella Australiassa, muistaakseni Brisbanessa, ns suurten tulvien aikaan kymmenisen vuotta sitten.
Hän kommentoi siellä asumista jotenkin näin: "mitä pienempi örkki, sitä varmemmin se oli tappavan myrkyllinen ja sillä oli perverssi hinku päästä puremaan juuri sinua!". Erityisesti tuo ihmisen kimppuun käyvä funnel spider oli ärtsy kaveri.
Kertoipa myös sen kuinka rouvansa soitti hysteerisenä töihin kun heidän kämppänsä oli kuivalla maalla mäen laella ja tulvia oli paennut jos jonkinlainen painajaisotus juuri heidän ja muutaman naapurin pihoihin 😄
Nuo funnelit on vielä suht isoja, ainakin näin suomalaisen mielestä... Eipä olisi kiva törmätä.
Vietin itse vuosia sitten kuusi viikkoa Australiassa poikakaverin kanssa. Kierreltiin Sydneysta Melbournen ja Adelaiden kautta Alice Springsiin ja sieltä Darwiniin ja edelleen takaisin itärannikolle. Asuttiin milloin minkäkinlaisissa majoituksissa, yksikään ei todellakaan ollut viiden tähden hotelli. Kerran oli majoitus jopa luolassa maan alla kun ei muutakaan löytynyt siihen hätään. Ei mulle tullut hämähäkit edes mieleen enkä muista yhtään nähneenikään. Muistaisin kyllä koska itsekin kammoksun niitä. Portugalin sotalaivoja sen sijaan opin varomaan ja niistä sekä krokotiileista varoiteltiin meitä turisteja pohjoisemmassa. Kenguruja, papukaijoja ja koralliriutalla kauniita kaloja sen sijaan nähtiin paljon. Pelottavin otus oli iso lintu, emu.
En nyt satunnaisen hämppiksen takia jättäisi hienoa reissua väliin. Olen reissannut paljon muuallakin tropiikissa joissa kaikenlaiset purevat ötökät ja pikkueläimet sun muut skorpionit viihtyvät, eikä ole toistaiseksi yksikään käynyt päälle. Floridassa jopa nukuttiin teltassa alueella jossa säännöllisesti vieraili alligaattoreita. Ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuvia seitin (ja hämppäreiden) peittämistä paikoista.
Spider season!
https://www.snopes.com/fact-check/park-covered-spider-webs/
Tuolla olisi ihana juoksennella paljain jaloin aamukasteessa keräillen kukkia. Oispa kesä.
Mua kyllä pelottaa hait enemmän kuin hämikset. Periaatteessahan mikään hämis ei oo niin iso, ettei sitä pystyisi syömään, mutta hain kanssa se on päinvastoin.
🕷🕸
Ehkä parempi jättää väliin Australia. Siellä hämähäkeillä on nyrkin kokoinen keskiruumis,
karvat on niin pitkät et niistä saisi palmikot ja ne on nopeita kuin Starship Troopersien rautahämähäkit. Mainitsinko jo hämähäkin painon?
En tiedä ovatko myrkyllisiä. Mutta iljettävän isoja.
Ottaisin mieluummin skorpionin syliini hellittäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä pelottaa hait enemmän kuin hämikset. Periaatteessahan mikään hämis ei oo niin iso, ettei sitä pystyisi syömään, mutta hain kanssa se on päinvastoin.
Hämähäkit on karseita. Tykkään lähes kaikista elävistä olennoista mutta punkit, täit ja hämähäkit. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvata.
Kuoleekohan siellä paljon ihmisiä noihin?En menisi ikinä. Kotimaiset hämppikset on joihan liikaa. Nekin tuntuneet kasvaneen viime vuosina.
Mun tädin mies kuoli hämpyn puremaan. Oli kylläkin 8-kymppinen ja monisairas. Mut kuolinsyyks merkattiin se purema. En muista mikä lajike oli mutta myrkyllinen sellainen. Ihan pihanurmikolla lymysi. Tämä Adelaidessa.
Riccilardo-Toivoloilla on niitä yleensä välipalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on araknofobia ja kävin Australiassa noin 6v sitten. Melbournessa en muista ainakaan törmänneeni hämähäkkeihin, ellei jossain siellä landempana viinitiloilla…? Mutta Syndeyssä järkytti syvästi sinne ihanaan eläintarhaan kävellessä jo, kun jouduimme kulkemaan puiden ali, jotka olivat TÄYNNÄ sakeaa seittiä ja ISOJA lintuja syöviä hämähäkkejä. Nämähän eivät ole myrkyllisiä, mutta sitäkin yököttävämpiä. Itkien ja kirkuen juoksin seittien ali muiden ihmetellessä… vieläkin yököttää muistella sitä ja melkein tunnen ne päässäni!!
Mutta siellä rannoilla oli ihanaa! Hait ei pelota yhtään niin paljon kun hämikset!
Hyi hitto ja mulla ei ole edes araknofobiaa.
Jos pelkää hämähäkkejä, niin on syytä olla valmiina muuhunkin. Aikoinaan olin siellä toimistohommissa ja ihmettelin, että mikä pöydällä kopistelee niin skorpioni. Vieruskaveri tiesi, ettei ollut myrkyllinen, vähän kuin bee bite. Parin viikon ajan tarkistin toimiston nurkat duuniin tullessa
Vierailija kirjoitti:
Pakko oli linkata tää video tähän ? ihan kiusallaan?
Vierailija kirjoitti:
Uima-altaiden reunamilla vaanii myös kaupunkihämähäkki. Sydneyssa on ihan oma lajinsa, Sydney funnel-web spider. Ehkä kaikkein myrkyllisin.
Tämä on ilmeisesti se minkä takaruumiissa on luumun/kiveksen näköinen pussukka?
Kaks kertaa olla kuukauden. Kerran muistan nähneeni hämähäkin. Tosin ollut suurimman osan ajasta kaupungeissa.
Ja jos menee veteen, ei haita kannata pelätä vaan meduusoita. Box jellyfish on sellainen, mistä paikalliset varoittavat
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkää hämähäkkejä, niin on syytä olla valmiina muuhunkin. Aikoinaan olin siellä toimistohommissa ja ihmettelin, että mikä pöydällä kopistelee niin skorpioni. Vieruskaveri tiesi, ettei ollut myrkyllinen, vähän kuin bee bite. Parin viikon ajan tarkistin toimiston nurkat duuniin tullessa
Skorpionit ei ole munkaan suosikkeja mutta jotenkin hämähäkit on ällöttävyyden multihuipentuma: karvainen, pehmeä, pieni. En osaa selittää.
Joku on asian tutkinut, jos maapallo jaetaan neliömetrin suuruisiin ruutuihin, niin jokaisella niistä on 50 hämähäkkiä.
En olisi halunnut tätä välttämättä itsekään tietää, mutta halusin jakaa tiedon kanssanne :).