Australia ja hämähäkit
Mulla on jäätävä araknofobia , siis aika sairaalloinen hämähäkkipelko. Suunnitelmissa olis miehen kanssa lähteä Australiaan reissuun jahka joskus koronatilanteen tasaannuttua. No anyway riippumatta milloin ..
Australiassa aikaa viettäneet, mikä tilanne? Riippumatta alueesta, asuinpaikasta tuleeko siellä kissan kokoiset hämähäkit vastaan ovista ja ikkunoista? Ja ihan tosissaan kysyn vaikkakin naiivin kuuloinen ja huonosti muotoiltu kysymys :D
Kommentit (64)
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööhh... onhan siellä toisinaan puut ja pensaatkin hämähäkkejä ja seittiä täynnä.
Myrkylliseen hämppäriin voi törmätä esim. uima-altaassa. Funnel web spider tykkää kytätä piilossa: maassa, puskissa, puunkannoissa ym. Itse törmäsin white-tailed spider -lajiin asuntovaunussa. Se tykkää sisätiloista. Bongasin myös muutaman redback spiderin, ne olivat maaseudulla vessassa ja toiset kaatopaikalla. Eli ovat ilmeisen yleisiä, kun en itse niitä erikoisesti etsinyt, enkä toivonut tapaavani.
Nykyaikaisessa laatuhotellissa tuskin esiintyy, mutta maalla ja vanhoissa rakennuksissa kyllä.
Kammottavin hämppäri oli mielestäni kumminkin huntsman, joka kuuluu susihämähäkkeihin. Se on ISO ja KARVAINEN ja JUOKSEE NOPEASTI seinillä. Hrrrr 😧😬
Ei tulisi mieleenkään telttailla Australiassa.
Myös ruskeita käärmeitä näkyi talomme tontilla useamman kerran. Keväällä paistattivat päivää pihakalusteissa. Kesällä oli puutarhassa ja heinikossa viereisellä, rakentamattomalla tontilla. Ausseissa on tärkeä pitää kaikki kasvusto matalana, sillä käärmeet tykkäävät piilotella ruohossa ja heinissä.
Kokemukseni ovat NSW:sta.Alligaattoreita tulee mieleen kun puhutaan Australiasta.Näitkö? Ne ne vasta epämiellyttäviä on.
Mielestäni Ausseissa ei ole alligaattoreja vaan krokotiileja.
Niitä on Queenslandissa ja Pohjois-Territoriossa, ainakin. NSW taitaa olla liian etelässä, että edes rannikolla olisi?
https://metro.co.uk/2021/03/18/woman-horrified-to-find-huge-huntsman-sp…
kiva olis törmätä tuollaseen suihkussa... hyi ie. sitä mä kyllä ihmettelen, että aika moni aussi pelkää ihan perus amppareitakin, vaikka maa on täynnä mitä karmaisevampia ja myrkyllisiä otuksia!
Vierailija kirjoitti:
Millaista on Brisbanessa? Miten siellä (Australiassa) pystyy elämään kun joka kulmalla väijyy jokin myrkkyhämis?
Ja jos ei hämis vie mennessään, niin sitten iskee joku ihan sikavaarallinen myrkkykäärme.
Onkohan nuo jutut vähän liioiteltuja.
Tämmöisiä siellä voi vaania suihkun nurkassa, ovat nopeita, eli voivat olla piilossa esim. pesukoneen alla tai takana
https://rfdtv.images.worldnow.com/images/20510060_G.png?lastEditedDate=…
Selasiko joku muu hämähäkkikammoinen ketjua hyvin hitaasti ja varovasti siltä varalta, että joku olisi onnistunut linkkaamaan kuvan tai videon jossa näkyy heti hämähäkin kuva? :D
Itse en uskalla edes googlata sanaa hämähäkki samasta syystä. :D
Ei ikinä Australiaan, kiitos ketjusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme kertaa australiassa käyneenä voin sanoa, että ei hämähäkkejä kannata siellä pelätä. Niitä voi karttaa. Varmaan itse lento sinne on vaarallisempi kuin tapaamasi hämähäkit.
Et taida ymmärtää mistä fobiassa on kyse? Araknofobinen henkilö kokee niin suurta kauhua hämiksiä kohtaan, että ottaisi kohdalleen mieluummin tuon armeliaamman lento-onnettomuuden. Ei fobiaan liity millään tapaa rationaalinen käsite vaarallisuudesta tms.
Hämähäkki lentokoneessa olisikin double slam.
Onhan ihmiset ajaneet ulos moottoritieltä satakymmenen ja hämähäkki lasissa.
Mä taidan skipata Australian matkan.. 😬
Terv. Toinen araknofoobikko.
Australia on ihana. 🖤
Hämiksiä siellä on ja paikalliset osaavat niitä kunnioittaa ja ihailla.
Kyllä siellä nyt muutama turistikin hetken pärjää
Mulla on araknofobia ja kävin Australiassa noin 6v sitten. Melbournessa en muista ainakaan törmänneeni hämähäkkeihin, ellei jossain siellä landempana viinitiloilla…? Mutta Syndeyssä järkytti syvästi sinne ihanaan eläintarhaan kävellessä jo, kun jouduimme kulkemaan puiden ali, jotka olivat TÄYNNÄ sakeaa seittiä ja ISOJA lintuja syöviä hämähäkkejä. Nämähän eivät ole myrkyllisiä, mutta sitäkin yököttävämpiä. Itkien ja kirkuen juoksin seittien ali muiden ihmetellessä… vieläkin yököttää muistella sitä ja melkein tunnen ne päässäni!!
Mutta siellä rannoilla oli ihanaa! Hait ei pelota yhtään niin paljon kun hämikset!
Vierailija kirjoitti:
Selasiko joku muu hämähäkkikammoinen ketjua hyvin hitaasti ja varovasti siltä varalta, että joku olisi onnistunut linkkaamaan kuvan tai videon jossa näkyy heti hämähäkin kuva? :D
Laita kuvahaku 'giant spiders' ja anna itsellesi siedätyshoitoa selaamalla sivua.
Ap täällä , en pyörtynyt niinkuin joku jo epäilikin :D
Kiitos asiallisista vastauksista! Tosiaan .. paha fobia kun on .. kuviakaan en pysty katsomaan ilman että lennän ilmaan , hiki alkaa virrata ja itku melkein tulossa. Kylmät väreet menee koko kropasta läpi. Pitänee tosiaan harkita tuota matkaa .. :D
Siedätyshoito kai se olisi paikallaan. Tosin tuolla jos hämppikset on myrkyllistä sorttiakin niin se pelko varmaan ihan aiheellinenkin.. saisin taatusti jonkun kohtauksen jos aamulla heräis sellasen julmetun ison elukan vierestä.. huhhuh.
Olin kuukauden reissussa ausseissa ja yhtään hämähäkkiä en nähnyt (jos eläintarhojen terraarioissa olevia ei lasketa). Majoituin kaupunkiasunnossa, hotelleissa ja rantamökeissä. Liikuin paljon myös luonnossa. Lepakoita, nisäkkäitä ja lintuja näkyi paljon :) Ja sama homma käärmeiden kanssa, ei onneksi näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista on Brisbanessa? Miten siellä (Australiassa) pystyy elämään kun joka kulmalla väijyy jokin myrkkyhämis?
Ja jos ei hämis vie mennessään, niin sitten iskee joku ihan sikavaarallinen myrkkykäärme.
Onkohan nuo jutut vähän liioiteltuja.
Totuus on, että nuo ovat yllättävän yleisiä omakotitaloissa ja pihoilla.
Kerrostaloista ja hotelleista en tiedä, kun en koskaan asunut.
P.s. myös kengurut ovat tosi yleisiä! Ja monenlaiset papukaijat ja tosi värikkäät pikkulinnut.
Vierailija kirjoitti:
Jep, hyvin hitaasti alas scrollaten :D
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvata.
Kuoleekohan siellä paljon ihmisiä noihin?En menisi ikinä. Kotimaiset hämppikset on joihan liikaa. Nekin tuntuneet kasvaneen viime vuosina.
Joku tiedemies kehittää itänaapurissa jossain luolassa isompia lajeja? :/ Roskakatos on pahin, niiden tilalle pitäisi saada molok ja viidakkomainen piha taloyhtiöstä pois.
Vierailija kirjoitti:
https://www.livescience.com/41428-huntsman-spider.html
Google on ystäväsi.
No hyi ***tana!! 😱 Paskoisin säikähdyksestä housuun, jos tuohon törmäisin.
Et taida ymmärtää mistä fobiassa on kyse? Araknofobinen henkilö kokee niin suurta kauhua hämiksiä kohtaan, että ottaisi kohdalleen mieluummin tuon armeliaamman lento-onnettomuuden. Ei fobiaan liity millään tapaa rationaalinen käsite vaarallisuudesta tms.