Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohta vuosi työttömyyttä täynnä. Mitenhän tästä sitten eteenpäin?

Vierailija
30.12.2021 |

Nytkö sitten olen pitkäaikaistyötön?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelet vaikka uutta. Voi olla ihan muuta kuin vanha ala. Käytä tämä aika tehdäksesi asioita joita oikeasti haluat oppia ja kehittää itsessäsi.

En usko, että lisäopinnot on tähän toimiva ratkaisu. Eikä niihin olisi tosin rahoitustakaan.

Ap

Pyydä oikein nätisti, että työkkäri rahoittaisi vaikkapa siivoojan ammattitutkinnon.

Työkkäri (tai oikeastaan Kela) on rahoittanut mulle jo korkeakoulututkinnon, samalla käytin lähes kaikki opintotukikuukaudet loppuun. Enkä halua tehdä siivoustyötä enää ikinä.

Ap

Jos sinulla ei ole fyysisiä esteitä, niin tee niitä töitä mitä saat. Vaikka siivousta.

Vierailija
22/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on todennut päätöksessään, että pitkään jatkunut työttömyys ei oikeuta päättelemään, että henkilöllä olisi työ- tai toimintakyvyn asettamia rajoituksia. Myöskään toimeentulotuen tai työttömyysetuuden leikkaamisen uhka ei ole lain mukainen peruste sille, että ihminen ohjataan kuntouttavaan työtoimintaan.

Apulaisoikeusasiamies toteaa, että jos ihminen velvoitetaan työttömyysetuuden menettämisen uhalla osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan, vaikka hänellä ei ole työ- ja toimintakyvyn asettamia rajoituksia osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön, on työtoimintaan ohjaamisessa kyse hyvän hallinnon oikeusperiaatteiden vastaisesta menettelystä. "

https://www.puheenaiheet.fi/uutiset/kuntoutettavan-tyottoman-aktivointi…

Edelleen se on ei kuntoutusvänkääjälle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelet vaikka uutta. Voi olla ihan muuta kuin vanha ala. Käytä tämä aika tehdäksesi asioita joita oikeasti haluat oppia ja kehittää itsessäsi.

En usko, että lisäopinnot on tähän toimiva ratkaisu. Eikä niihin olisi tosin rahoitustakaan.

Ap

Pyydä oikein nätisti, että työkkäri rahoittaisi vaikkapa siivoojan ammattitutkinnon.

Työkkäri (tai oikeastaan Kela) on rahoittanut mulle jo korkeakoulututkinnon, samalla käytin lähes kaikki opintotukikuukaudet loppuun. Enkä halua tehdä siivoustyötä enää ikinä.

Ap

Jos jostain syystä niitä oman alan töitä ei ole, työkkäri voi todellakin myöntää uuden ammatin opiskelun päivärahoilla, ei siis opintotuella, työvoimapoliittinen päätös voidaan tehdä jos hakeudut alalle jolla on tällä hetkellä tai tulevaisuudessa työvoimapulaa, eli ihan vapaasti ei pääse valkkaamaan, mutta ehkä se nyt on vaan valittava se vähemmän mieluinen vaihtoehto, ilmeisesti et halua jäädä työttömäksi kuitenkaan?

Vierailija
24/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta pääsee kuntouttavaan työtoimintaan ettei tule kunnalle sakko maksuja työttömistä joita ei laiteta mihinkään palveluihin. Kaksi vuotta työttömänä olevista kunta joutuu maksamaan korkeimmat sakkomaksut valtiolle jos ei ole laittanut kuntouttavaan työtoimintaan. 

Kunnan raha tilanteen olevan aika heikko niin ei luulisi kunnan pitävän työttömiä ihan työttöminä vain kotona lojumassa. 

Apua mun pahin pelko on joutua tuollaiseen kuntouttavaan työtoimintaan. EIkö ne lähinnä ole päihdeogelmaisilleja mt-potilaille , jotka ovat saaneet elämän syrjästä kiinni

Ja eikö ne oo aina jotain höpöhöpö parintunnin töitä ?

Vierailija
25/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuu kuntouttavaan röihin, tääl o kivaa, 9 euroa päivä, voidaan juoda kahvia ja askarella! ;DD

Tuo ei ole työtä eikä minulla ole tarvetta kuntoutua. Tarvitsen vaan työpaikan ja palkkaa.

Ap

Minä sanoin samaa kolme (ja puoli) vuotta sitten ja perustelin asian selvästi. Olen myös selvästi osoittanut haluni päästä töihin. Yksi TE-virkailija jopa moitiskeli minua siitä, että hain työtä "liian epätoivoisesti". Kuntouttavaa tai muita toimenpiteitä ei ole tuputettu; vaikuttaa itse asiassa siltä, että minut on unohdettu kokonaan, kun ei elokuun jälkeen ole edes soiteltu.

On minulla pohjana maisterintutkinto ja kaksikymmentäviisi vuotta oman alan töitä, joten on selvää, etten ole koulutusvastainen tai työhaluton.

Kyllä korpeaa se, että kaiken tämän jälkeen elämä on peruuttamattomasti pilalla.

Nro 11

Vierailija
26/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet jumittuu ajatukseen yhdestä ammatista.

Maailma muuttuu, ammatit sen mukana.

Vierailija
27/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on todennut päätöksessään, että pitkään jatkunut työttömyys ei oikeuta päättelemään, että henkilöllä olisi työ- tai toimintakyvyn asettamia rajoituksia. Myöskään toimeentulotuen tai työttömyysetuuden leikkaamisen uhka ei ole lain mukainen peruste sille, että ihminen ohjataan kuntouttavaan työtoimintaan.

Apulaisoikeusasiamies toteaa, että jos ihminen velvoitetaan työttömyysetuuden menettämisen uhalla osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan, vaikka hänellä ei ole työ- ja toimintakyvyn asettamia rajoituksia osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön, on työtoimintaan ohjaamisessa kyse hyvän hallinnon oikeusperiaatteiden vastaisesta menettelystä. "

https://www.puheenaiheet.fi/uutiset/kuntoutettavan-tyottoman-aktivointi…

Edelleen se on ei kuntoutusvänkääjälle

Tuohan ei suinkaan tarkoita, etteikö sitä tietämättömille asiakkaille tyrkytettäisi. Varsinkaan nyt kuntakokeiluaikoina, kun kaiken maailman dosentit ovat päässeet työttömiä päsmäröimään.

Vierailija
28/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole työtä eikä minulla ole tarvetta kuntoutua. Tarvitsen vaan työpaikan ja palkkaa.

Ap

Saat työpaikan ja palkan, kun annat työpanoksen, jota työnantaja tarvitsee. Mutta taidat olla niitä prinsessoja, joille työ kelpaa kovin huonosti. Jos esimerkiksi siivous, feissaaminen tai puhelinmyynti kelpaa, olet ansainnut kaiken sen nöyryytyksen, mitä kuntouttava työtoiminta tarkoittaa.

Vierailija
29/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Saat työpaikan ja palkan, kun annat työpanoksen, jota työnantaja tarvitsee. Mutta taidat olla niitä prinsessoja, joille työ kelpaa kovin huonosti. Jos esimerkiksi siivous, feissaaminen tai puhelinmyynti kelpaa, olet ansainnut kaiken sen nöyryytyksen, mitä kuntouttava työtoiminta tarkoittaa.

Ohis. Minua ei ole pakotettu kuntouttavaan tai vastaaviin temppuohjelmiin, mutta jos pakotettaisiin, ottaisin sen huumorilla. Pystyisin pelleilemään ja pitämään omaa kivaa ihan varmasti koko sen ajan, jonka olisin pajalla. Jos työ olisi mielekästä, sitäkin tekisin. Joka tapauksessa ottaisin myös kunnon päiväunet.

Kuntouttava on tarkoitettu niille, joilta täysipainoinen työnteko ei syystä tai toisesta onnistu. Minulta onnistuu, joten saan hakea työtä ihan rauhassa. Myös ap vaikuttaa ihmiseltä, jota ei ole syytä rankaista tai pelotella.

Vierailija
30/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap minkä alan tutkinto sulla on? Minkä ikäinen olet, kuinka paljon työkokemusta?

Vierailija
31/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Minua ei ole pakotettu kuntouttavaan tai vastaaviin temppuohjelmiin, mutta jos pakotettaisiin, ottaisin sen huumorilla. Pystyisin pelleilemään ja pitämään omaa kivaa ihan varmasti koko sen ajan, jonka olisin pajalla. Jos työ olisi mielekästä, sitäkin tekisin. Joka tapauksessa ottaisin myös kunnon päiväunet.

Kuntouttava on tarkoitettu niille, joilta täysipainoinen työnteko ei syystä tai toisesta onnistu. Minulta onnistuu, joten saan hakea työtä ihan rauhassa. Myös ap vaikuttaa ihmiseltä, jota ei ole syytä rankaista tai pelotella.

Voihan sitä pelleillä työnteon sijaan, mutta silloin saa osakseen työyhteisön halveksunnan. Se on helposti yhtä nöyryyttävää kuin se, että tekisi työn ilmaiseksi kunnolla.

Vierailija
32/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet jumittuu ajatukseen yhdestä ammatista.

Maailma muuttuu, ammatit sen mukana.

Viimeisin tutkinto on vuodelta 2020, mutta onhan toki maailma muuttunut tässä kahdessa vuodessa aika paljon.

Ap

Vierailija
33/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääpi tämä koko naurettava vauva-palsta nyt. Kirjoitin kunnon ohjeet edelliseen työttömyysketjuun (aiemmin TÄNÄÄN 30.12.2021). Koko ketju poistettu!

Enpä viitsi enää vaivautua auttamaan!

Vierailija
34/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä pelleillä työnteon sijaan, mutta silloin saa osakseen työyhteisön halveksunnan. Se on helposti yhtä nöyryyttävää kuin se, että tekisi työn ilmaiseksi kunnolla.

Huumorilla ottaminen tarkoittaa juuri sitä, että olen hyvällä tuulella. Kyllä sellaisista pidetään aina enemmän kuin niistä, jotka osoittavat mieltään ja istuvat naama nurinpäin ja juoksevat tupakalla protestoimassa. Jollei pestiä itse koe nöyryyttäväksi, ei se nöyryyttävää ole. :)

Haluaisin kyllä nähdä, millaiseen kuntouttavaan toimintaan ajettaisiin maisteri ja ammatillinen opettaja, jolla on oman alan työkokemusta 90-luvun alusta lähtien.

Vierailija
35/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuu kuntouttavaan röihin, tääl o kivaa, 9 euroa päivä, voidaan juoda kahvia ja askarella! ;DD

Saako sen 9 euroa tämän perustyöttömyysrahan päälle (joka on noin vähän yli 560 e/kk nettona)?

En ole ap.

Vierailija
36/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä sanoin samaa kolme (ja puoli) vuotta sitten ja perustelin asian selvästi. Olen myös selvästi osoittanut haluni päästä töihin. Yksi TE-virkailija jopa moitiskeli minua siitä, että hain työtä "liian epätoivoisesti". Kuntouttavaa tai muita toimenpiteitä ei ole tuputettu; vaikuttaa itse asiassa siltä, että minut on unohdettu kokonaan, kun ei elokuun jälkeen ole edes soiteltu.

On minulla pohjana maisterintutkinto ja kaksikymmentäviisi vuotta oman alan töitä, joten on selvää, etten ole koulutusvastainen tai työhaluton.

Kyllä korpeaa se, että kaiken tämän jälkeen elämä on peruuttamattomasti pilalla.

Nro 11

Täh?? Mitenniin pilalla? Saat rahaa kuitenkin ja ehdit harrastaa ja tehdä mitä itse haluat, ei ole stressiä töistä!

Vierailija
37/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sen 9 euroa tämän perustyöttömyysrahan päälle (joka on noin vähän yli 560 e/kk nettona)?

En ole ap.

Saa. 9€ on kulukorvaus jota ei huomioida tulona.

Vierailija
38/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://keskustelu.suomi24.fi/t/14256811/inhouse-partners

Tuolta kannattaa käydä lukemassa kokemuksia siivoustyöstä.

Vierailija
39/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap.

Saa. 9€ on kulukorvaus jota ei huomioida tulona.

No hyvä. Mulla bussimatkat kaupungilla edestaas 5,60 e/päivä. Eipä jää paljoa tuosta.

Vierailija
40/56 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nro 11

Täh?? Mitenniin pilalla? Saat rahaa kuitenkin ja ehdit harrastaa ja tehdä mitä itse haluat, ei ole stressiä töistä!

Pilalla peruuttamattomasti: työttömyydestä alkaneen alamäen varrelle jäi koti, terveys, auto, maine, rahat ja mahdollisuudet parantaa tilannetta. Yksinäisyyttä on senkin edestä, ja stressiä siitä, mitä huonoja uutisia seuraavaksi tulee. Ainoa ajantappoväline on tämä tietokone, joka ei ainakaan minulle riitä täysjärkisyyden säilyttämiseen.