Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

realistinen kokonais hinta talopaketille?

Vierailija
14.08.2008 |

Jos neliöitä on n.150, ja itse tehdään suurinosa. putkimies, sähkömies, kirvesmies yms löytyy sukulaisista ja kavereista.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväpohjaiselle tontille edullisilla materiaaleilla 200 000. About.

Jos neliöitä on n.150, ja itse tehdään suurinosa. putkimies, sähkömies, kirvesmies yms löytyy sukulaisista ja kavereista.

Meinaatko, että sukulaiset ja kaverit tekee teillä kukin muutaman viikon töitä :o? Voi olla entisiä kavereita.

Siinä kyllä säästää, jos osaa tehdä itse esim sähkövedot ja putkihommat ja ammattilainen käy vain tekemässä liitokset ja tarkastaa muutenkin homman. Tähän tarvitaan usein tuttu, mutta kyllä vieraankin voi saada noilla ehdoilla.

Vierailija
2/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kyllä tosi paljon siitä millainen pohja on tontilla ja onko tontti oma vai vuokra.

Muistathan myös, että et voi laskea sen varaan, että lähipiirin ammattimiehet tulevat ihan ilmaiseksi hommiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo lupautunut, mies osaa vetää sähkötyöt, ja isäni kytkee ne sitten.

Itse ollaan rakennusalan ammattilaisia, ja mies saa yrittäjän alennusta materiaaleista.

ap

Vierailija
4/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte että talonne valmistuu kohtuullisessa jassa ja kaverit pysyy kavereina edelleen niin sopikaa miten homman korvaatte ja tehkää se etukäteen

Vierailija
5/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kyselet täällä, jos olette itse rakennusalan ammattilaisia? Silloin myös tietäisit, ettei antamillasi tiedoilla pysty antamaan mitään hinta-arviota. 150000-300000 on varmaan realistinen haarukka.

Vierailija
6/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kaipa teidän nyt täytyy tietää n. sata kertaa paremmin kustannuksistakin kuin täällä pyörivät av-mammat.

Talopaketista rakennuttaneena ja monen kaverin hartiapankkia ja rakennuttamista seuranneena tiedän, että kustannuksissa on valtaisia eroja. Jo ihan lähtötilanteessa: Älvsbyn saa pilkkahintaan, jostain Kannustalosta joutuu tuon kokoisena maksamaan pelkästä paketista lähemmäs sata tonnia.

Eli sanoisin 200-300 000 jos todella saatte tuon kaiken tehtyä itse ja talopaketti on vähän jotain muuta kuin Älvsby tms.

Tosin tuolla suomi 24 talopakettipalstallahan on juuri näitä "setä veti sähköt" rakentajia järestään rakentaneet mitä hienompia linnoja reilusti alle 200 tuhatta.

Vierailija
7/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman tonttia. Mutta tämä on tämän päivän arvio, vuoden kuluttua +20% kun rakentaminen vasta tapahtuu. Alle 1500€/m2 pääsee kovin harva tänäpäivänä vaikka itse tekisi lähes kaiken. Vaikka kyllähän noita "ihmeitä" raksasivujen perusteella tapahtuu ja joku vielä rakentaa tonnilla neliö. Meillä meni vuonna -97 1100€/m2 ja 2 vuotta sitten 1700€/m2 (kivitalo) vaikka tehtiin ympäripyöreätä päivää raksalla!

Vierailija
8/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kaikkinensa (eli tontti + liittymät + maatyöt) maksamaan 225 000 €. Neliöitä on 160 eikä tosiaankaan oo tarvinnu itse tehdä muuta kuin alustavat maatyöt. Kaiken muun tekevät taloyhtiön puolesta.

Varustelutaso on parempi kuin Älvärillä, mm. paremmat pintamateriaalit ja keittiöön valittiin vähän lisäjuttuja:). Valitsimme myös vähän tyyriimmän takan ja vesikiertoisen lattialämmityksen.

Että kyllä luulisin että alle tuon pääsee jos tekee paljon itse. Mutta varma en oo. Jotkut sanoo, että valmistaloilla on hinnat niin hyvin neuvoteltuja ettei tavallinen maallikko saa niitä materiaaleja itse ostettua halvemmalla. Tiedä häntä. Minusta me pääsemme suht halvalla kuitenkin!

Vierailija
9/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kivaa kun on "ystäviä".

Vierailija
10/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakennamme, tai mieheni rakentaa itse. Sähkö- ja putkiurakat tulee muualta, puhallusvilla ja valmistakka asennettuna. Talkoissa (yksi kaveri tai sukulainen kerrallaan) on ollut rakennusaikana yhteensä noin 10 päivän ajan, taloa on rakennettu juhannuksesta lähtien. Talkoomiehet pääasiassa sellaisia, kenellä mieheni on ollut joskus talkoissa. Nyt on kuitenkin jo katto päällä ja tehdään väliseiniä. Mies on RI, itse olen ollut vuosia töissä rakennusalan yrityksessä.

Talo on melko yksinkertainen 130 m2, eli yksikerroksinen ilman erkkereitä. Talo on puutalo, määrämittaisesta rakennetaan.

On eri asia rakentaako pitkästä, määrämittaisesta, kivitaloa vai elementeistä.. Aikataulut eivät ole noissa oikein verrattavissa, kustannuksista puhumattakaan. Vielä sen verran kommentoisin, että isot rakennusfirmatkin ovat jo tuoneet mallistoihinsa nk. taloudellisen valmismallin. Kastelli-taloilta tuli vastikään esim. riisuttu valmistalo Economy, joka on hyvin edullinen paketti.

Hintatasohan riippuu paljon siitä, millaisen talon rakentaa, mihin rahat sijoittaa, onko valmis tinkimään jostain ja ennen kaikkea, minne rakentaa ja onko vuokratontti.

Meillä tulee omalle tontille kaupunkiin pohjoiseen ja hintaa arviolta noin. 180 000. Maksimissaan. (sis. autotallin.)

Vierailija
11/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun taloaan rakentaa, kannattaa varmaan miettiä, haluaako ne lämpökäsiteltyä haapaa tai tervaleppää olevat monen tonnin lauteet vai käykö ihan perus kuusilaude ESIMERKIKSI. Tuossakin säästää jo 1500 euroa. Ihmisillä vaan ei tunnu monesti olevan oikein jalat maassa tämän rakentamisen kanssa. Tavallinen ja edullisempi ei ole enää vaihtoehto.

Vierailija
12/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos me rakentaisimme itse, niin uskoisin että kustannukset aika äkkiä karkaisivat käsistä. On niin vaikea tietää kokonaisbudjettia jos itse käy ostamassa jotain sieltä sun täältä. Ja voihan olla sitä mieltä, että "noo ei tuo 1000 € ekstraa noista saunanlauteista ole paha juttu". Mutta kun niitä tonneja alkaa tulla sieltä sun täältä niin yhtäkkiä budjetti onkin ylittynyt reilusti. Esim. keittiöhän on eräs tällainen, samaten kylppäri...

Vierailija
13/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on tästä hyvä esimerkki: otettiin "vähän" kalliimpaa laattaa sinne ja tänne, erikoinen kiuas, "vähän" kalliimpaa tapettia, erikoiset lauteet jne jne. Ja kas! Budjetti paukahti 10 000 euroa yli PELKÄLLÄ sisustamisella. En tarkoita että pitäisi vetää aivan halpislaadulla, mutta kannattaa oikeasti vertailla hintaa ja laatua: kallein ratkaisu ei aina ole paras.

Vierailija
14/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun etsii sen säästön sitten jostain muualta ja ei laske tiukkaa budjettia alkujaankaa. Tarkoitan että unohtakaa ne ilmaiset työt budjetista, laittakaa realistinen kulu jonka maksaisi jos joku firma homman tekee ja jos joku tekee ilmaiseksi niin sehän on vain positiivinen juttu.

Vierailija
15/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 Euroa, jos ette itse tee ja haluatte sellaista nykyaikaista hyvää tasoa.

Vierailija
16/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on kirvesmies ja häntä v*tuttaa suuresti se, että AINA on joku mankumassa apuja jonnekin ja oletetaan, että hän myy omaa ammattitaitoaan ilmaiseksi kaikenmaailman kumminkaimankämppäkavereille. Yrittäkää ihmiset ymmärtää, että kun mangutte ammattimiehiä ilmaiseksi töihin, he saattavat joutua kieltäytymään jostain maksullisesta työstä siksi, että ovat luvanneet auttaa teitä tai uhraamaan oman vapaa-aikansa mahdollisesti perheen kanssa teidän projektinne takia, josta saa korkeintaan lämmintä kättä.

Vierailija
17/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaivinkoneita ja aina joku on vinkumassa pihahommiin tai talonpohjaa kaivamaan.

Eikä näitä kavereita kyllä meidän raksalla ole näkynyt.

Eräs "kaveri" pyysi tekemään talonpohjaa. Homma tehtiin ja esitettiin lasku, niin maksamattahan se vieläkin on eikä tästä kaverista ole sen jälkeen mitään kuulunut.

Vierailija
18/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskekään miehiänne katsoa peiliin. Jos ihminen on niin heikkoluontoinen, ettei osaa sanoa ei, oma on ongelma (jep, tiedän NIIN paljon näitä "kirvesmiehiä", jotka hokevat joojoota kaikille, mutta joiden vaimot huutavat kurkku suorana, kun mies käy jossain talkoissa).

Ei tietenkään ole reilua jättää laskuja maksamatta, mutta ihan yhtä hyvin voi lähettää karhun perään. Tai uhata ulosottomiehillä.

Vaikka mieheni ei ole käytännön ammattilainen, vaan RI, on rakennellut aika paljon ja häntä kysellään aika paljon työmaille, hän sanoo yleensä aina ei. Haluaa käyttää vapaa-aikansa muutoin. Eikä kaveritkaan ole jättäneet sen takia.

Kun itse rakensimme ja mieheni veli kävi tekemässä lattian liippauksen, maksoimme hänelle normaalihinnan. Toiselle veljelleen tämä sama mies teki melkein koko talon ilmaiseksi. Ei ole kommentoinut kuitenkaan tuotakaan sanallaan. Miksi miehet ovat noin avuttomia??

Vierailija
19/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tainnut sanoa, että mieheni lähtee kaikkiin urakoihin joita häneltä kysytään, mutta näitä kysyjiä on PALJON ja suuri osa heistä kuvittelee saavansa työt ilmaiseksi jonkinlaisen tuttavuuden perusteella. Minusta se on jopa loukkaavaa ammattilaista kohtaan. Niin ja sitten hermostutaan jos hommasta kieltäytyy...

Käskekään miehiänne katsoa peiliin. Jos ihminen on niin heikkoluontoinen, ettei osaa sanoa ei, oma on ongelma (jep, tiedän NIIN paljon näitä "kirvesmiehiä", jotka hokevat joojoota kaikille, mutta joiden vaimot huutavat kurkku suorana, kun mies käy jossain talkoissa).

Vierailija
20/25 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää olla ihan vaan it-ammattilainen, niin saa säätää sitä serkun nettiliittymää ja laittaa tädille virustorjuntaa. Kyllähän sitä auttelee joskus mielellään, mutta kun joka käyntikerralla on jotain pientä, johon menee kolme tuntia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi