Äidit hyvät, jättäkää sairaat lapsenne kotiin!
On tullut taas luvattoman monta kertaa eteen sama ilmiö; äidit tuovat sairaita lapsiaan päiväkotiin, synttäreille, harrastuksiin. Kyllä, se haittaa jos lapsi oksensi aamulla, vaikka onkin iltapäivällä ihan ok-oloinen. Ja kyllä, se haittaa, jos hänellä on vesirokko jo melkein muttei ihan ruville parantunut, vaikka lapsi olisi jo virkeämpi. Kyllä, se on lapselle ikävää jos kauan odotetut synttärit jää väliin, mutta vielä ikävämpää se on niille muille lapsivieraille, joilla on ensi viikonloppuna kylpyläreissu, tanssikoulun näytös, omat synttärit tai muuta mukavaa, jos saavat tartunnan. Toivoisin ettet tuo lapsiasi synttäreille edes siinä tapauksessa, että isoveli oksentaa kotona. Maalaisjärkeä ja epäitsekkyyttä, kiitos!
Kommentit (9)
Ai jos mun 14v oksentaa kotona, pitää hakea itselle saikkua jostain syystä että 2vtä ei tartte laittaa hoitoon :D no thanks
Kyllä! Ja sama koskee myös isovanhempia. Miksi tuot perhekerhoon vauvojen keskelle flunssaisen lapsen? Selität vain, että joo, tällä nyt on flunssaa, mutta kielsin yskimästä vauvojen vieressä. Mitä se auttaa? Törkeää sairauksien levittämistä ja vastuuttomuutta.
Olisin muuten yläpeukuttanut, mutta ärsyttää tuo äitien syyllistäminen. Entäs ne isät? Tuovat juuri oksentaneen lapsen päiväkotiin, kun menevät itse tärkeisiin töihinsä. Mikseivät isät jää kotiin.
Miksi minun lapseni pitäisi jäädä paitsi hauskuudesta tänään vain siksi, että EHKÄ joku muu jää paitsi omasta hauskuudesta ensi viikolla?
Tästä tuli mieleen aika kun esikoinen oli puolipäiväisenä pk:ssa (itse olin kotona vauvan kanssa. Ja ennen kuin joku ehtii huutaa virikehoidosta, lapsi oli tukitoimena pk:ssa). Pidin lapsen siis aika herkästi kotona. Jos nokka tosiaan vuosi solkenaan tms. niin otin kotipäivän koska minusta oli tarpeetonta viedä tartuttamaan muita. Tästä tuli pk:sta kommenttia, että voisin hyvin tuoda lapsen sinne, ei pikkuinen nuha mitään haittaa. Pikkuinen joo, kun koko ajan räkä valui ja nenä oli ihan punainen niistämisestä.
Ei, en kehoita jäämään sairauslomalle ja jättämään pikkusiskoa kotiin päivähoidosta. Mutta kehoitan jäämään pois synttäreiltä (lue edeltä). Sama koskee isiä, jostain syystä oletin että tätä palstaa lukevat äidit.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:01"]
Olisin muuten yläpeukuttanut, mutta ärsyttää tuo äitien syyllistäminen. Entäs ne isät? Tuovat juuri oksentaneen lapsen päiväkotiin, kun menevät itse tärkeisiin töihinsä. Mikseivät isät jää kotiin.
[/quote]
Useammat isät taitavat olla yrittäjiä tai muuten töissä, jotka jäävät työehtosopimusten ulkopuolelle kuin äidit. Silloin on ehkä ymmärrettävääkin, ettei kotiin voi jäädä sairaan lapsen kanssa, ja vastuu hoidosta siirtyy äidille, joka on tyypillisessä, työehtosopimuksen sitomassa työsuhteessa. Toisaalta sitten äidin työnantaja saattaa katsoa vähän kieroon viidettä sairaan lapsen hoidon takia tulevaa poissaoloa puolen vuoden sisällä, ja äiti päättää sitten raskain sydämin viedä sairaan lapsen hoitoon. Mikä sitten tietysti pitää yllä oravanpyörää, jossa muut lapset sairastuvat, heidän vanhempansa sairastuvat jne.
Amen!