Miten puhdistan imurin jos kerkesin imuroida elohopean
Imuroin kovat kuulat mitä kuumemittarista putosi ei menneet edes karkuun, helposti meni imuriin pallukat. Miten puhdistan nyt imurin. Jos ne olikin elohopeaa?
Kommentit (11)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:45"]Ei kai niissä mittareiss enää nykyään mitään elohopeaa ole. Mä oon 80- luvulla lapsena rikkonut yksin kotona ollessa kuumemittarin, parikin kertaa. Ja en kirjoita tätä haudan takaa.
[/quote]Mitä sisältä tuli
Mun muistaseni en ikinä löytänyt lattialta sitä mitä mittarin sisältä oli tullut. En kyllä tainnut kovin tarkkaan etsiäkään. Lasinsirut imuroin.
Vaihda pussi ja vie entinen roskiin
Jos ei ollut 40 vuotta vanha kuumemittari, niin ei siinä elohopeaa ollut.
Nykyaikaiset lämpö- ja kuumemittarit ovat monesti elektronisia, eikä tavallisissa mittareissakaan enää käytetä elohopeaa.
- Elohopea on nykyään korvattu vaarattomammilla metalleilla ja jos tällainen mittari hajoaa, niin sisällä oleva metalli ei olekaan juoksevaa, vaan muuttuu tummaksi jauheeksi, joka on sekin syytä kerätä talteen.
Kannattaa ottaa yhteyttä ongelmajätelaitokseen.
Huoh... Mitä seuraavaksi? Miten puhdistaa roskis, johon heitit sen pölypussin? Rauhoitu jo hyvä ihminen, ei ole tervettä meuhkata montaa päivää yhdestä kuumemittarista!
Tuuleta hyvin ja vie imuri pihalle.
Pölypussi roskiin.Jos sieltä tuli kiiltävän hopean oloista lattialla palloina juoksevaa tavaraa niin saattoi olla elohopeaa.niitä oli Vielä 90-luvunkin mittareissa.Älä vaan koske tai hengitä,elohopea ei ole vitsi vaan jo pienistä annoksista voi saada hermosto-oireita(kertyy elimistöön).
Ei kai niissä mittareiss enää nykyään mitään elohopeaa ole. Mä oon 80- luvulla lapsena rikkonut yksin kotona ollessa kuumemittarin, parikin kertaa. Ja en kirjoita tätä haudan takaa.