Joulunajan ylensyönti - kuka niin enää tekee?
Tänäkin vuonna näkee juttuja ja kommentteja, kun ihmiset ovat hankkineet valtavasti ruokaa joulun ajaksi ja kuinka nyt välipäivinä "sulatellaan kinkkua" ja kohta mennään armottomille dieeteille, kun on ahmittu taas niin valtavasti. En ymmärrä, ymmärtävätkö muut?
Eli en siis ymmärrä, että miksi jouluna pitäisi ylensyödä? Miksi pitäisi hankkia enemmän ruokaa kuin ehtii syödä ja hankkia/valmistaa/leipoa valtavia määriä kaikkea raskasta, rasvaista ja lihottavaa vain koska on joulu? Onko koko Suomi muka ahminut useita kertoja painonsa verran parissa päivässä? En ymmärrä.
Meillä on jouluna kalaa ja kalkkunaa, salaattia, vihanneksia, vihanneslaatikoita, riisipuuroa, torttuja, piparkakkuja ja konvehteja. Teen itse myös leipää ja sämpylöitä, keitän perunoita, anoppi tekee karjalanpaistia niinä vuosina kun on meillä. Syömme myös juustoja suolakeksien kera, on hedelmiä ja marjoja. Mutta ei järjetöntä ahmimista, ei mieletöntä ylensyöntiä. Herkullista ruokaa, herkuttelua, mutta ei vedetä överiksi. Näin ollen ei ole "sulatusjuhlaa" eikä tarvetta dieeteille.
Miten muilla joulu menee?
Minä en osta mitään joulu ruokia enää 55v vuotiaana kun olen niistä tarpeekseni saanut. Maistoin vähän mieheni kinkusta ja hyvää se oli mutta en pysty lihaa syömään paljoa. Vähärasvainen paisti jauheliha kohtuudella on herkkuani ja pippuri kalkkuna leike. Kasviksia pitää olla enemmän kuin lihaa. Sokeritonta diettiä pitäneenä en pysty mitään sokeri mössöjä syömään. En ostanut edes alesta konvehteja sillä liikaa sokeria ja makeasta tulee huono olo. Teen ennemmin pasteijoita, pikkusuolaista, sipsit ja popcornit poppari koneella itse tehtyinä voin makuisella öljyllä ovat heikkouteni.
Juures laatikoita teen silloin tällöin mutten muusattuna vaan tikkuina juureksia erilaisia kuten perunaa, porkkanaa, punajuurta ja lanttua, sipulia, paistjauhelihaa ja mausteet. Se on järkyttävän hyvään ja parempaa kuin noi joululaatikko mössöt.