punainen naama, apua!
Kuinka tämän punoittavan naaman saa kuntoon?! On muutamia finnejä, mutta karseinta on tämä punoitus! Epätasainen ja ruma sävy.
En juo että siitäkään ei johdu, juon vettä ja liikun. Aamulla ei ole pahan näköinen, mutta heti kun pesee kasvot ja on ollut hetken niin kiiltää ja punainen. Plus finnien arvetkin punoittaa. Osaako joku auttaa!
Kommentit (18)
Kannattaisikohan käydä kosmetologilla? Määrittäisi ihotyyppisi ja herkkyyden ja osaisi varmaan antaa neuvoja kotihoitoon ja viitettä millaisia tuotteita kannatta käyttää.
Jos kovin paha on niin ihotautilääkärillä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:53"]Kannattaisikohan käydä kosmetologilla? Määrittäisi ihotyyppisi ja herkkyyden ja osaisi varmaan antaa neuvoja kotihoitoon ja viitettä millaisia tuotteita kannatta käyttää.
Jos kovin paha on niin ihotautilääkärillä.
[/quote]
Sanoi olevan normaali sekaiho, mutta en tiedä..
Ap
Auttakaa ihmiset kiltit. Nenänpielet on pahimmat!
Ap
Ihoa rauhoittavaa kosteusvoidetta (esim. Nivelta löytyy oma sarja herkälle iholle). Sitten kevyt meikkivoide peittämään punaisuutta, jos kovin häiritsee.
Kun meikkivoidekaan ei tee ihosta tasaisen näköistä. Olisi kiva voida olla joskus ilman meikkivoidetta mutta haaveeksi taitaa jäädä..
Pitäisi varmaan kokeilla noita herkän ihon tuotteita. Käytän nivean normaalin ihon tuotteita tällä hetkellä
Taikapähkinäpuuneste (witch hazel) auttoi mulla vähän! Käytän myös esim. epiloinnin jälkeen. Rauhoittaa ihoa. Löytyy luontaistuotekaupoista (itse tilasin amazonista), 250ml pullo postikuluineen n. 10e
En jostain syystä näe sun kuvaas, mutta mulla punoituksen syy oli ruusufinni.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 15:30"]En jostain syystä näe sun kuvaas, mutta mulla punoituksen syy oli ruusufinni.
[/quote]
Koititko uutta linkkiä kommentissa 5? Miten sulla esiintyi ruusufinni? Mitä eroa couperosaan?
Ap
Voi olla myös ruoka-aine-allergiaa. Esimerkiksi itselläni kahvi aiheutti jatkuvaa naaman punaisuutta ja kuukausi pari kun olin ilman kahvia niin naamakin näyttää samalta mitä käsien iho. Kahvi on kyllä hyvää mutta ehkä on sitten parempi olla ilman sitä.
Juon kyllä paljon kahvia... Pitää kokeills olla ilman sitä, vähenee maidon litkiminen samalla! Ruusufinnin "oireet" piti tosin myös osittain paikkansa.
Ap
Näyttää ja kuulostaa ruusufinniltä. Käy lääkärissä, hoitoja on olemassa.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 15:53"]Näyttää ja kuulostaa ruusufinniltä. Käy lääkärissä, hoitoja on olemassa.
[/quote]
Ihan tk-lääkärillä vai? Entä ne itse hoitotuotteet? Apteekista ilman reseptiä?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 15:53"]Näyttää ja kuulostaa ruusufinniltä. Käy lääkärissä, hoitoja on olemassa. [/quote] Ihan tk-lääkärillä vai? Entä ne itse hoitotuotteet? Apteekista ilman reseptiä?
[/quote]
Tk-lääkäri osaa varmastikin ihan hyvin ruusufinnin perushoidot, se on sen verran yleinen vaiva. Jos haluaa yksityiselle mennä, ihotautilääkäri on toinen vaihtoehto. Ensin kannattaa kyllä kokeilla niitä ilman reseptiä saatavia tuotteita, koska ne voivat rauhoittaa tilanteen niin, ettei lääkäriin tarvitse mennä.
Ei näytä normifinneiltä ne parit näppylät, jotka kuvasta erotin. Punaisuuden nouseminen kosketuksesta, vedenkin kosketuksesta iholle kun suihkuttaa tai pesee kasvoja käsin, viittaa tosiaan couperosaan, joka yrittää nyt edetä ruusufinnitaudin suuntaan. Noi näppylät eivät siis näytä ihomatopohjaisilta valkopäiltä, vaan rosacean (ruusufinnin) tyypillisiltä "rakkuloilta".
Masentavaa sanoa, mutta se ei parane koskaan, mutta kuten ihotautilääkäri sanoi minulle: sen (ruusufinnin hoidossa) kanssa joutuu luovimaan. Joutuu kiinnittämään huomiota siihen, mitkä itselleen aiheuttaa ruusufinnin aktivoitumista. Ihotautilääkärillä kannattaa käydä, vaikka parantavaa hoitoa ei olekaan.
Saat kuitenkin antibioottikuurin, sittemmin ehkä isotretinoiinikuurin miedolla annoksella sekä pari voidereseptiä. Toinen niistä on varmasti reseptivapaanakin myytävä Rosazol. Punaisuuteen on voide nimeltä Mirvaso. Mutta siitä on ei-niin-hyviä kommentteja jonkun keskustelupalstan sivuilla.
Googlettamalla löytyy joitain listoja, missä on mainittu tuotteita/asioita, jotka ärhäköittävät punaisuutta & ruusufinniä. Nämä esim. yleensä pahentaa punaisuutta: äärilämpötilat, kuumat juomat, tuliset mausteet, mentoli (ihan pastilleissa esim!), kuorinnat ja naamiot yms., kosteusvoiteet, puuterit, akneen tarkoitut tuotteet, suora auringon paiste.
Rosaceaiho on herkkä kuin linnunpoika.
Oma rosaceaihoni kestää värillisistä voiteista (tähän mennessä kokeiltu kymmenittäin vuosikymmenen ajalla) parhaiten Eila Hellgrenin värillistä hoitovoidetta, sopivan sävyn saa blandaamalla ivory- ja sand -sävyjä.
Tsemppiä!