En tunne yhtään työtöntä. Miten niin, niitä on muka paljon.
jatkuvasti paasataan valtavasta työttömyydestä Suomessa. En itse kuitenkaan tunne yhtään työtöntä, vaikka minulla on paljon ystäviä ja tuttavia. Misssä ne työttömät ovat?
Kommentit (13)
Heh heh. Useampi kuin joka kymmenes on työtön. Itse tunnen useita, kaiken ikäisiä, kaikenlaisella koulutustaustalla, vaikka minkälaisia uria takana osalla.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 07:06"]
jatkuvasti paasataan valtavasta työttömyydestä Suomessa. En itse kuitenkaan tunne yhtään työtöntä, vaikka minulla on paljon ystäviä ja tuttavia. Misssä ne työttömät ovat?
[/quote]
Kursseilla, harjoittelussa yms. Joku minun tuntevista voi sanoa, ettei tunne ketään, joka olisi joskus ollut työttömänä. Ei niin, sillä en aio mainostaa sitä, että olen ollut koskaan. Eikä osa työttömistä mainosta olevansa työttömänä. Omassa suvussani ei ole työttömiä, ei yhtäkään tällä hetkellä ja kaikki samoilla kursseilla olleet, joita olen nähnyt, ovat saaneet nyt töitä. Mutta en tiedä, ovatko he kaikki palkallisessa työssä. Mutta ihan viime aikoina on jäänyt työttömäksi tuttavistani muutama, joilla on yli 20 vuoden katkeamaton työhistoria takanaan, nämä siis tuttavia, ei sukua.
5 lisää, että nuo kaikki ovat jääneet työttömäksi siksi, koska heidän työpaikkansa tai osasto tai sivukonttori on lakkautettu.
Minulla on paljastus. Oikeasti Suomessa ei ole työttömiä, se on vain poliitikkojen sumutusta. Todistaahan asian jo se, että arvon AP ei ole tavannut yhtään työtöntä.
en tunne yhtään kiinalaista, tummaihoista, katolista, perussuomalaista enkä edes yhtään vauvaa! miten niitä voi olla niin paljon???
Minä en tunne yhtään muslimia, juutalaista enkä suomenruotsalaista. Miten niitä ruotsinkielisiäkin muka niin paljon on, että pakkoruotsia pitää lukea joka koulussa?
Olisi kuitenkin kiva tietää, millaisissa piireissä ap liikkuu ja miten hyvin hän tietää kaveriensa aidot taustat. Moni kun peittelee työttömyyttä hyvinkin monenlaisiin rooleihin - ollaan kotiäitinä (lapset tarhassa ja työnhaku käynnissä), ollaan opiskelijoita (gradu hyväksytty ja paperit ottamatta ulos kun töitä ei löydy/ suoritetaan maks. 5 op/kk avoimessa kun sen saa työttömän tehdä), ollaan freelanceretia (tai oltaiin, jos olisi keikkaa, mutta eletään työttömyystuella) jne.
Johtuu varmaan suppeasta kaveripiiristä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:44"]
[/quote]
kuten tuossa ylhäällä mainitsin, minulla on erittäin vilkas sosiaalinen elämä ja paljon ystäviä ja tuttavia. Olen asunut tässä kaupungissa koko ikäni eli nelisenkymmentä vuotta.
Minäkin luulin aiemmin, etten tunne yhtään työttömiä. Nyt niitä on niin paljon, että monet ystävistäni ovat "tulleet kaapista" ja kertoneet olevansa työttömiä. Eivät olleetkaan sapattivapaalla, hoitovapaalla, tehneet väitöskirjaa tai kirjoittaneet kirjaa. Ovat joutuneet työttömiksi, mutta hävenneet tilaansa niin, että ovat verhonneet sen muuhun tekemiseen.
Itse "downshiftasin" ja aloin perhepäivähoitajaksi. Mukamas halusin jäädä kotiin hektisestä työstäni, vaikka lapset ovat jo kouluikäisiä. On mukamas ihanaa olla vain kotona rauhassa. Ei ole. En kestä sitä, että koti sotketaan joka päivä, kaikki kuluu, koti on täynnä kuolaa ja kakan hajua, vanhemmat vaativat mahdottomuuksia ja tuloilla saa juuri ja juuri leipää pöytään. Oikeasti haen joka päivä vähintään kahteen työpaikkaan ja opiskelen mukamas omaksi iloksi kaiken vapaa-aikani avoimessa yliopistossa - yritän päivittää osaamistani.
En ole varsinaisesti työtön, koska minulla on töitä. Mutta kaltaisiani on paljon, eikä niillä ole mitään tuloja.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:44"]
[/quote]
kuten tuossa ylhäällä mainitsin, minulla on erittäin vilkas sosiaalinen elämä ja paljon ystäviä ja tuttavia. Olen asunut tässä kaupungissa koko ikäni eli nelisenkymmentä vuotta.
[/quote]
Kannattas varmaan jossai muuallaki asua elämänsä aikana kuin kotikaupungissaan.
Heh