Mistä ruuista ja herkuista "joita syö vain vanhukset" tykkäätte
Itse söin juuri aamupuuron kanssa joululta viimeisen annoksen sekahedelmäkiisseliä, joten siitä tuli mieleen. Kiisseleistä puuron kanssa yleensä ja aamulla pitää saada kaurapuuro, nimenomaan kaurapuuro, muut puurot ei käy.
Lisäksi muutama muu
- pihjalanmarjakaramellit ts kettukarkit
- rinkelit ja korput
- ranskanleipä, mitä kunnollista nykyään ei tahdo löytää varsinkin jos ei ehdi kauppaan heti aamulla
- suomalaiset juurekset kuten lanttu ja nauris
-
Kommentit (8)
Kettukarkkeja olen syönyt lapsesta asti 80-luvulta lähtien. :D Kyllä mun 18v. tytärkin niitä syö. Pitääpä muuten ostaa niitä kun huomenna käyn kaupassa.
Joskus tekee mieli kunnon vanhanajan ranskanleipää. Sitä on vaan aivan mahdoton mistään löytää. Polakka on toinen leipä mitä mielellään toisinaan herkkuna pistelisi mutta ei löydy, ei. Ja jos leipää noilla nimillä löytyykin niin sehän ei ole sama asia. Kuten ei ole kettukarkitkaan enää kettukarkkeja. Hyvää vehnäleipää löytyy sentään ainakin Cittarista paikan päällä paistettuna.
Muita ruokia, sanotaan nyt vaikka hernesoppa (ilman lihaa) mutta useimmiten soseutan sen. Itsetehdyt pinaattiletut on ihania, etenkin kun paistaa niihin rapean reunan. 70- 80- ja 90-luvulla tehtiin kaalipiirakkaa ja lohipiirakkaa pellillinen ainakin pari kertaa kuussa. Menivät kai pois muodista ja vaipuivat medialta unohduksiin. Nyt on alkanut nälyä ainakin lohipiirakasta taas reseptejä muka uutena trendikkäänä ruokana. Meillä noita on tehty toisinaan jo useamman vuosikymmenen ajan, ensin itse lapsena ja teininä kotona äiteen kanssa, myöhemmin omassa kodissa itselle ja omalla perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Joskus tekee mieli kunnon vanhanajan ranskanleipää. Sitä on vaan aivan mahdoton mistään löytää. .
Jep, olen usein saanut vastauksia että onhan sitä kaupassa, mutta ei ainakaan tällä seudulla ole. Sillä nimellä olevaa jotain epämääräistä vehnäleipää on, mutta ei ranskaleipää. Se aito on paksu, keskeltä revennyt, repeämä hieman kova, mutta itse leipä pehmeää valkoista leipää, sellaista huokoista joka menee littaan kun sitä leikkaa ja palautuu takaisin kun on leikattu. Sellaista ei löydy. Tänään oli mahdollisuus käydä aamulla Citymarketissa kun olen lomalla, ei ollut. Vaasan ranskanleipä on oikean muotoista, mutta ei siinä ole oikeaa huokoisuutta ja makua.
Kettukarkit, Marie-keksit