Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kotisynnytys, kokemuksia?

Vierailija
29.12.2021 |

Aion itse synnyttää kotona ja kokemukset kiinnostaisivat.

Kommentit (210)

Vierailija
61/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole elämyshakuisuudesta kuitenkaan vaan siitä, että en halua joutua synnytysväkivallan kohteeksi. En halua lääkkeellistä kivunlievitystä, en halua että välilihaani leikataan, en halua, että minua tikataan puuduttamatta, en halua, että sisääni runnotaan väkisin sormia yms. Synnytys on kuitenkin kokonaisvaltainen asia ja se, että äiti tuntee olonsa hyväksi ja turvalliseksi edesauttaa synnyttämistä. ap

Synnytysväkivalta. Ei hyvää päivää.

-Saat synnyttää ilman kivunlievitystä jos haluat, ei sitä sulle väkisin anneta

-Välilihaa ei leikata jokaisella ja se leikataan kun tilanne sen vaatii. Leikattu väliliha on helpompi ommella kuin pahat repeämät.

-Tikkejä ommellessa laitetaan puudutus

-Älä olisi hankkiutunut raskaaksi tai edes koskaan harrastanut seksiä jos et halua sormia sisällesi

Vierailija
62/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mä arvaan. Vauvalle ei anneta mitään rokotuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap älä kuuntele näitä pelottelijoita. Kotona synnyttiin aina 50-luvulle asti, sairaalassa synnyttäminen on luonnosta vieraantumista. Olet oikeassa siinä, että sairaalassa synnyttävällä naisella ei ole mitään itsemääräämisoikeutta tai ihmisarvoa. Youtubessa on paljon kotisynnytysvideoita ja ota kotisynnytykseen mukaan doula, jolla kokemusta asiasta niin pärjäät aivan varmasti. 

Vierailija
64/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse raskaana ollessani harkitsin vakavasti kotisynnytystä. Tähän en kuitenkaan päätynyt, näin jälkikäteen sanottuna ihan hyvä näin koska en olisi ollut siihen valmis henkisesti enkä todellakaan tarpeeksi valmistautunut. Nyt jos pitäisi uudestaan samaa asiaa miettiä, todennäköisesti päätyisin kotisynnytykseen pienellä varauksella.

Sinänsä onni, että olin sairaalassa. Itse synnytys menikin kuin oppikirjasta, mutta synnytyksen jälkeen oli ongelmia. Vauvalla ei juurikaan, mutta itse olisin kotisynnytyksessä saattanut kuolla verenhukkaan kun istukka ei irronnut vaan jouduin nukutuksessa tehtävään kaavintaan. (Tosin tämä on hyvin spekulatiivista; kotisynnytyksessä tunnelma olisi ollut täysin toisenlainen, jolloin olisi voinut myös käydä niin että mitään ongelmaa ei olisi edes ollut istukan kanssa.)

Itsehän taktikoin homman kanssa niin, että synnytyksen alkaessa olin kotona niin pitkään kuin suinkin vain kestin olla, jotta synnytyksen luonnollinen kulku ei vain häiriintyisi sairaalaolosuhteista johtuen. Kivunlievityksenä käytin synnytyslaulua eli äänenkäytön avulla sain pidettyä itseni rauhallisena. (Sekä liikkeen avulla myös.) Synnytys oli nopea vaikka ensimmäinen synnytys kyseessä, koko hommassa meni neljä ja puoli tuntia.

Sairaalaan kun pääsimme (5 min. ajomatka) olinkin jo sen sopivat kahdeksan senttimetriä auki ja pääsin saman tien synnytyssaliin ja ponnistamaan. Tunti sairaalaan menosta oli vauva jo ulkona, kaikki meni hienosti siihen asti. Kätilö ei ihan täysiä pisteitä saanut minulta, jouduin äkäisesti komentamaan häntä pistämään ne sakset pois kädestään kun meinasi minua rutiininomaisesti alkaa silpomaan täysin aiheetta vaikka mikään ei viitannut siihen että olisi jotain ongelmia tms.

Nyt jos tekisin saman uudestaan, ohjeistaisin miehen synnytystä varten paljon paremmin, palkkaisin doulan ja/tai kätilön ja pyrkisin hoitamaan homman kotona sillä edellytyksellä että koti lähellä sairaalaa. Ja ottaisin asioista enemmän vielä selvää ja harjoittelisin etukäteen. Kotisynnytys jos näyttäisi että siihen on edellytykset eli kaikki ok.

Vierailija
65/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jee. Varaudu ihanaan oman napasi ympärille suunniteltuun elämysjuhlaan minkä lopputuloksena vauasi saattaa olla loppuelämänsä vammainen tai kuolla.

Törkeää puhetta. Esim. Hollannissa on aivan tavallista synnyttää kotona. yli 35% kaikista synnytyksistä on kotisynnytyksiä eikä siellä vauvat vammaudu tai kuole sen enempää kuin Suomessakaan. 

Tämä ei ole totta. Enää 13 prosenttia synnyttää kotona Hollannissa, kotisynnytysten suosio laskee siellä kovaa vauhtia. Hollannissa on myös korkeampi vauva- ja äitiyskuolleisuus kuin Suomessa.

Korkeampi vauva- ja äitiyskuolleisuus ei johdu kotisynnytyksistä, vaan siitä, että siellä on enemmän esim. kadulla eläviä nark omaaniäitejä sekä maaha nmuuttajia, jotka eivät käy neuvoloissa.

Vierailija
66/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin synnyttänyt kotona niin oltais kuoltu molemmat.

Hyvä että sairaalassa ehdittiin hätäsektioon niin mitenpä kotona kun ambulanssin tulo kestää ainakin 45min ja matka sairaalaan vielä lähes tunnin.

Jos oisin synnyttänyt mun kaikki lapset kotona, kukaan ei oli kuollut. Mun kaikki synnytykset menneet normaalisti, kuten suurimmalla osalla naisista. Ymmärrät varmaan kuuluvasi vähemmistöön? Sinun ei toki kannattaisi synnyttääkään kotona, itse uskaltaisin hyvin mielin.

Vierailija
67/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin synnyttänyt kotona niin oltais kuoltu molemmat.

Hyvä että sairaalassa ehdittiin hätäsektioon niin mitenpä kotona kun ambulanssin tulo kestää ainakin 45min ja matka sairaalaan vielä lähes tunnin.

Jos oisin synnyttänyt mun kaikki lapset kotona, kukaan ei oli kuollut. Mun kaikki synnytykset menneet normaalisti, kuten suurimmalla osalla naisista. Ymmärrät varmaan kuuluvasi vähemmistöön? Sinun ei toki kannattaisi synnyttääkään kotona, itse uskaltaisin hyvin mielin.

Minä en voi synnyttää enää ollenkaan.

Pointtini oli se että koskaan ei tiedä miten synnytys sujuu.

Mulla raskaus meni hyvin, aiempi synnytys hyvin, pieni vauva jne ja silti kävi näin.

Vierailija
68/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on jokaisen oma asia. 😊

Sairaaloissa (jopa sektiolla) syntyneistäkääm kaikki eivät saa rokotuksia, asiaan ei vaikuta synnytyspaikka tai tapa.

Vierailija
69/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä synnytyskokoinen amme kotona? Kerrostaloasuntoja ei ainakaan sitten ole rakennettu kestämään mitään satojen kilojen painoista vesiallasta keskellä olohuonetta, saati vesieristetty tällaista kotisynnyttelyä varten.

Välilihanleikkauksen on tarkoitus estää pahemmat repeämisvauriot erityisesti isokokoisten vauvojen kohdalla, mutta omapahan on valintasi revetä ja saada se hermovaurio seksijumalatar pimppaasi kotona, kaukana veripalvelun lisäveren tarjonnasta.

Ja taas yksi joka halveksuu naisen seksuaalisuutta... Jos sinulle seksi ei ole tärkeää, älä oleta, että muille se ei ole. On se kumma, että naisen pimppa on aina jotakuta muuta kuin naista varten.

En halveksu naisen seksuaalisuutta vaan kuvitelmaa siitä, etteikö alapää voisi kärsiä repeämis- ja hermovaurioita myös kotisynnytyksessä. Leikattu väliliha on huomattavasti helpompi korjattava kuin itsekseen revennyt. Sairaalassa alapään vauriot ovat lisäksi korjattavissa heti synnytyksen jälkeen.

Kotisynnytyksessä repeämiä voi tulla vähemmän kun äiti on rennompi ja voi synnyttää siinä asennossa ja tahdissa mikä on hänelle luontaista. Ja tosiaan, en kaipaa mitään ilman puudutusta tikkailua ja vitsailua samalla isännän tikistä. ap

😂

Vierailija
70/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jee. Varaudu ihanaan oman napasi ympärille suunniteltuun elämysjuhlaan minkä lopputuloksena vauasi saattaa olla loppuelämänsä vammainen tai kuolla.

Törkeää puhetta. Esim. Hollannissa on aivan tavallista synnyttää kotona. yli 35% kaikista synnytyksistä on kotisynnytyksiä eikä siellä vauvat vammaudu tai kuole sen enempää kuin Suomessakaan. 

Tämä ei ole totta. Enää 13 prosenttia synnyttää kotona Hollannissa, kotisynnytysten suosio laskee siellä kovaa vauhtia. Hollannissa on myös korkeampi vauva- ja äitiyskuolleisuus kuin Suomessa.

Korkeampi vauva- ja äitiyskuolleisuus ei johdu kotisynnytyksistä, vaan siitä, että siellä on enemmän esim. kadulla eläviä nark omaaniäitejä sekä maaha nmuuttajia, jotka eivät käy neuvoloissa.

Näinpä. Äiti- ja lapsikuolleisuutta tutkitusti parhaiten vähentää kattava raskauden seuranta neuvolassa ja sairaalassa.

Vierailija
71/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole omaa kokemusta, mutta en silti suosittele.

Mitä teette jos vauva syntyy velttona ja elottomana mahdollisten komplikaatioiden vuoksi? Mitä teet jos sinä vuodat vaikka liikaa verta etkä saa tarvittavaa apua kotona? Siinä ei paljoa äitin omilla kivoilla Feng Shui -elämyksillä ole merkitystä jos perusasiat menevät pieleen.

Esimerkiksi oma sukulaislapseni syntyi täysin velttona ja joutui välittömästi teholle saamaan lisähappea. En edes halua ajatella miten olisi käynyt jos hän olisi syntynyt kotona. :(

Itse olen synnyttänyt lapseni (2) ilman kivunlievitystä sairaalassa, kaikki meni hyvin ja sairaalassa oli turvallinen olo. Oli olosuhteisiin nähden jopa miellyttävä kokemus, kukaan ei pakottanut mihinkään tiettyyn synnytysasentoon, eikä kukaan ei leikannut välilihaa, pieni nirhauma tuli itsestään. Normaali sisätutkimus piti toki jossain vaiheessa tehdä, mutta se kuuluu asiaan, mistä lähtien tämä on ollut "synnytysväkivaltaa"? Tärkeää on, että kerrot toiveistasi kätilölle selkeästi, ammattitaitoinen ihminen osaa kyllä tukea sinua tilanteen mukaan.

Mutta jos synnyttämään lähtee tuolla asenteella että kaikki itselle epämieluisat asiat ovat "väkivaltaa" niin ei voi odottaakaan kovin positiivista kokemusta. Synnytys nyt vaan on aika rankka kokemus, mutta jos siihen lähtee avoimin mielin ilman valmista synnytyskäsikirjoitusta, ennakkoluuloja ja -odotuksia niin kaikki on mahdollista, myös hyvällä tavalla. Tsemppiä!

Normaalia sisätutkimusta ei tosiaan tehdä, jos äiti ei sitä halua. Jokainen potilas pääättää, kuka työntää sormet sisään jos työntää ollenkaan. En myöskään aio synnyttää maaten vaan seisaaltaan tai altaassa. En myöskään halua jakaa ekaa yötäni vauvan kanssa muiden äitien kanssa samassa huoneessa. En halua, että terveysasioistani keskutellaan muiden kuullen. Myöskään mahaani ei saa painella istukan synnyttämistä varten. Joten eiköhän näillä spekseillä kotisynnytys ole minulle parempi. ap

Joku jo sanoikin, ettei noi ole mahdottomia sairaalassakaan. Synnytin ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, pystyasennossa, ei leikattu välilihaa ja repeämien tikkaukseen annettiin puudute. Mahaa kyllä paineltiin, jotta saatiin istukka kunnolla ulos, mutta siitä informoitiin etukäteen, ehkä sen olisi voinut kieltääkin. Muutenkin aina kerrottiin etukäteen toimenpiteistä, esim. synnytyksen jälkeen sai oksitosiinipiikin istukan synnyttämistä varten. Synnytyksen jälkeen perhehuoneeseen omaan rauhaan.

Tämä muutama vuosi sitten Lohjalla, ihania kätilöitä ja hoitajia kaikki.

Vierailija
72/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pelotella ja jokainen tekee oman valintansa, mutta vaikka raskaus olisi ollut miten ongelmaton ja itse tunnet olevasi elämäsi kunnossa, voi eteen tulla ongelmia ihan loppumetreillä, kuten minulle.

Itseltäni ei meinannut istukka irrota kunnolla ja se tulikin sitten rikkonaisena ulos. Tästä johtuen kohtuun jäi istukan palasia, minkä johdosta menetin todella paljon verta. Jouduin synnytyksestä suoraan leikkaussaliin ja kaavintaan, jotta istukan palaset saatiin ulos ja verenvuoto tyrehdytettyä.

Synnytyksessä tuli myös muuta yllättävää "ongelmaa". Kaiken kaikkinensa en tiedä olisinko selvinnyt synnytyksestä hengissä (tai vauva syntynyt hengissä ja terveenä), jos synnytys olisi tapahtunut kotona. Kiitollinen olen siitä, että kaikki meni loppujen lopuksi hyvin ja hoito oli ammattitaitoista.

Kyllä kaikkiin toimenpiteisiin ainakin multa kysyttiin sairaalassa lupa ennen kuin mitään tehtiin. Ammeita on toki rajattu määrä ja se/ne saattavat olla varattu, jolloin niihin ei pääse. Itsellä oli tavallaan aika nopea synnytys, joten ei siinä ehtinyt pohtimaan ammeita tai mitään muutakaan.

En lukenut synnytyskertomuksia / kauhutarinoita etukäteen, vaan luotin sairaalaan henkilökuntaan ja menin tilanteeseen avoimin mielin. Perusasiat tiesin, mutta en halunnut luoda mitään etukäteiskuvitelmia tilanteesta, en tehnyt mitään toivomuslistoja, eikä mulla ollut mitään vaatimuksia hlökuntaa kohtaan. Luotin siihen, että osaavat hommansa. Uskon, että tämä vaikutti paljon, myös omaan rentoutumiseen jne.

Suosittelen pohtimaan vaihtoehtoja ja miettimään etenkin kotisynnytyksen osalta, miten ja mistä saat tarvittaessa riittävää apua, jos asiat eivät mene ihan suunnitellusti.

Vierailija
73/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakottava tarve joillain narsistisilla ihmisillä on sanella, miten ja missä toinen ihminen saa synnyttää?! Käsittämätöntä.

Olkaa mielummin huolissanne esim. mt-, alkkis- ja väkivaltaperheiden jo syntyneistä lapsista, kuin kotona synnytettävistä. Jotain suhteellisuudentajua nyt kehiin.

Vierailija
74/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaaloissa (jopa sektiolla) syntyneistäkääm kaikki eivät saa rokotuksia, asiaan ei vaikuta synnytyspaikka tai tapa.

Kummasti tuntuu olevan samoilla ihmisillä havaittavissa rokotekielteisyyttä ja kotisynnytysintoilua.

Vierailija
75/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Äiti- ja lapsikuolleisuutta tutkitusti parhaiten vähentää kattava raskauden seuranta neuvolassa ja sairaalassa.

Eli ensin kiistetään, että Hollannissa olisi sen suurempi lapsikuolleisuus ja kun onkin, sille löytyykin heti muu selitys. Kumma kyllä ne kotisynnytykset ovat nopeasti vähentyneet Hollannissakin vaikka piti olla niin hyvä ja toimiva ratkaisu.

Vierailija
76/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti tuntuu olevan samoilla ihmisillä havaittavissa rokotekielteisyyttä ja kotisynnytysintoilua.

Jos onkin, mitä se sun persettä kutittaa? Vai kuvitteletko, että oma tapasi on ainoa oikea ja sallittu?

Ihan yhtä lailla mun silmiin näkyy, että mielenterveyspotilailla on havaittavissa enemmän sektiointoilua, tätähän on ihan tutkittukin. Mitä sitten, eipä ole mun asia. Synnyttäköön ja kasvattakoon jokainen lapsensa lain sallimissa rajoissa.

Vierailija
77/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap älä kuuntele näitä pelottelijoita. Kotona synnyttiin aina 50-luvulle asti, sairaalassa synnyttäminen on luonnosta vieraantumista. Olet oikeassa siinä, että sairaalassa synnyttävällä naisella ei ole mitään itsemääräämisoikeutta tai ihmisarvoa. Youtubessa on paljon kotisynnytysvideoita ja ota kotisynnytykseen mukaan doula, jolla kokemusta asiasta niin pärjäät aivan varmasti. 

En nähnyt missään kommentissa mainintaa, onko kyseessä ap:n ensimmäinen raskaus ja synnytys. Jos on noin, niin sitä doulaa saa etsiä ties mistä kivenkolosta. Vain päästään vajaa lähtee mukaan avustamaan naisen ensimmäisessä synnytyksessä.

Vierailija
78/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ensin kiistetään, että Hollannissa olisi sen suurempi lapsikuolleisuus ja kun onkin, sille löytyykin heti muu selitys. Kumma kyllä ne kotisynnytykset ovat nopeasti vähentyneet Hollannissakin vaikka piti olla niin hyvä ja toimiva ratkaisu.

Ehkei ollut sama kommentoija? :D täällä on oletettavasti useampikin kirjoittelemassa.

Tiedätkö, että monissa muissa EU-maissa lapsikuolleisuus on Hollannin tasoa tai vielä korkeampi, vaikka kotisynnytykset ovat harvinaisia. Tutkimusten mukaan kuolleisuutta laskee parhaiten kattava raskaudenseurantajärjestelmä.

Vierailija
79/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin valitetaan, että suomalaisnaiset eivät tee tarpeeksi lapsia. Naiset kertovat kokemastaan synnytysväkivallasta Suomen synnytyssairaaloissa ja heitteillejätöstä lapsivuodeosastoilla. Heille sanotaan, että älkää sitten tehkö lapsia, jos on niin kauheaa. Nainen päättää, että hän synnyttää kotona. Hänelle sanotaan, että hän on kamala vain alapäästään välittävä jumalatarta leikkivä elämyshakuinen typerys. Nainen ei voi koskaan voittaa ja hän saa aina osakseen halveksuntaa ja kadehdintaa etenkin miesten osalta mitä tulee lastensaantiin.

Vierailija
80/210 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos synnytys on normaali, silloin tutkimusten mukaan kotisynnytys on jopa turvallisempaa kuin sairaalassa.

Tottakai riskisynnytykset on turvallisempi järjestää sairaalassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä