Kuka on korvausvelvollinen kun uudelle matolle kaatui juomat?
Miehen luona iltaa viettämässä ja mokasin kaatamalla punaviinit miehen uudelle valkoiselle matolle. Hävettää niin paljon. :( Mies sanoi monta kertaa ettei tarvitse kustantaa, että hän itse vie maton pesulaan, mutta enhän mä nyt voi noin asian tapahtua? Epätoivossani siinä sitten yritin jynssätä punaviiniä pois matosta mutta sehän vaan levisi entisestään. :( Annanko miehelle rahat kouraan vai annanko miehen itse viedä maton pesulaan ja maksaa koko touhun?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesula (matto ilman viinitahraa) 6 m2 n. 100 euroa.
Vastuuvakuutuksen (vieraalle henkilölle/esineelle aiheutettu vahinko) omavastuu yleensä 170-200 euroa.
Miehen oma irtaimistovakuutus yleensä näissäkin on lähes 200 euron omavastuu.
Itse (nainen) maksaisin pesulakulut.Mulla ei oo vakuutuksia mut miehellä on.
No jos miehellä on vakuutus niin kyllä se tuon korvaa, jos kyseessä oikeasti oli parin tonnin matto. Ehkä voit maksaa omavastuun tai tarjota hänelle vuorostasi illallisen tms, jos hän ei halua ottaa rahaa.
Luulen kyllä että tämä on vain vähän kälyinen provo. Tuntuu järjettömältä, että joku ennemmin kuin googlettaisi ohjeita viinitahran oikeaoppiseen hävittämiseen, tulisi palstalle itkemään tätä asiaa. Kaikki nyt tietää ettei punaviiniä aleta vain "jynssäämään", vaan se vaatii ihan omanlaisensa puhdistustavan. Suolakaan ei sattumalta teille kummallekaan tullut mieleen... Oli sitten vissiin ensimmäinen kerta kun kumpikaan teistä kaataa punaviiniä millekään tekstiilille?
Mies sanoi että ei suostu ottamaan rahaa eikä maksua ravintolassa, mutta sovittiin että kokkaan miehelle illallisen huomenna kun vietämme uutta vuotta yhdessä. En ollut koskaan aiemmin juonut punaviinia ja kyllähän se hävetti kun mokasin ja menin pilaamaan miehen maton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit pyytänyt suolapurkin kaapista.
Miksi ihmeessä?
Sen minäkin haluaisin tietää että miksi suolaa? -Ohis
No maksat pesulareissun, ei tästä olis tarvinnut tehdä aloitusta vauva-palstalle.
Vanha ohjeistus on, että punaviinitahran päälle pitäisi laittaa runsaasti suolaa ja anta vaikuttaa hetken. Mutta on toimittava heti ja se suolakin imuroidaan tai harjataan pois. Sitten tekstiili pestään. Olisiko ideana pohjimmiltaan se, että tahra imeytetään suolaan.
Jotkut suosittelee soodaa, jotkut valkoviiniä (?) ja jotkut taas kertovat, että suola vain pahentaa tilannetta. Riippuu myös tekstiilistä, miten voi toimia.
Itse olen käyttänyt tahranpoistajaa ja vienyt maton itsepalvelupesulaan, jossa sen saa myös kuivatettua.
Vierailija kirjoitti:
No maksat pesulareissun, ei tästä olis tarvinnut tehdä aloitusta vauva-palstalle.
Mies maksaa pesulalaskun itse.
Suola toimii, olen vaatteista saanut sillä punaviinin pois.
En tiedä sappisaippuasta tässä, sopii monenlaisiin tahroihin, ehkä kannattaisi kokeilla.
Totta kai otat vastuun tekemisestäsi. Mitä täällä kyselemään?