Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö pahempana huutamista vai tukistamista?

Vierailija
15.04.2015 |

Minulla on vieläkin arkailevat välit äitiini, koska hän huusi minulle lapsena. Minusta se oli todella pelottavaa. Lisäksi äiti kasvatti minua sillä tavalla, että jos en käyttäytynyt hyvin, niin hän sanoi, että on pettynyt minuun. Luulen, että huono itsetuntoni on peräisin lapsuudestani ja äitini käytöksestä.

Isäni antoi tukkapöllyä, luunappeja ja joskus vitsaa, mutta isää ei tarvinnut koskaan pelätä. Hän ei menettänyt malttiaan ja käyttäytyi rauhallisesti. Ja kun tukkapölly oli annettu, niin sen jälkeen teko oli unohdettu, siihen ei enää palattu. Isääni minulla onkin hyvät välit.

Minulle ei vielä ole omia lapsia, mutta olen miettinyt, että onko kasvatuskeinona tukkapölly huutamista parempi? Nykyäänhän jäähyjäkään ei enää suositella, koska ne voivat olla lapselle traumaattisia. Minustakin sosiaalisen eläimen eristäminen pois yhteisöstään on jotenkin todella julmaa.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 11:56"]Siis tarkoitatko, että on oikein rikkoa lakia, jos on hyvä sisäsyntyinen moraali ja näkee pintaa syvemmälle?[/quote]

Laki ei ole totuus. Se on pystyttävä altistamaan tiedolliselle tarkastelulle. Tietoa siitä, että tukistaminen johtaisi turvattomaan kokemukseen, ei ole. Jos on, ole hyvä ja viittaa johonkin vertaisarvioituun tieteelliseen tutkimukseen, siis sellaiseen, jossa käsitellään nimenomaan keinoja eikä tyylejä.

[/quote]

No murha ei ainakaan johda murhatun turvattomuuteen, sen tietää tutkimattakin. Silti useimmat meistä pitävät murhaa erittäin vääränä tekona. Jos moraali pitää rakentaa tutkimustulosten varaan, ei kyllä kannata ainakaan retostella millään sisäsyntyisellä moraalilla.

[/quote]

Minun moraalini mukaan murha voi olla oikein, jos sen tekee itsepuolustus tarkoituksella/oma henki vaarassa tai vastaavassa tilanteessa. Syvemmälle mentäessä päästään myös eutanasiaan liittyviin asioihin. Tämä on esimerkki siitä että eri tilanteissa eri asiat muuttuvat toisen näköisiksi. Ei ole absoluuttista hyvää eikä pahaa. Mutta ne jotka eivät kestä tarkastella maailmaa tältä kannalta, nojaavat oikean ja väärän lakiin ja elävät sen mukaan. Mikä on sinänsä kiitettävä ratkaisu sillä kaikkien kapasiteetti ei riitä korkeampiin pohdintoihin.
[/quote]

Suosittelen ihan ystävällisesti lukemaan finlexistä, mitä murha tarkoittaa. Jos olet etukäteen suunnitellut surmaavasi itsepuolustustilanteessa, ei kysymys ole itsepuolustuksesta vaan murhasta. Itsepuolustus on eri asia.

Vierailija
62/66 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minustakin huutaminen on monta kertaa ahdistavampaa kuin muutaman sekunnin tukasta kiinni pitäminen. niin eläinäiditkin ohjaavat pentujaan, eivät ne pennut siitä rikki mene vaikka äitikissa vähän raapaiseekin.

huutamisesta usein vielä jää sellainen jännittynyt, ahdistunut ilmapiirikin vielä tilanteen jälkeenkin. luunappi on sillä selvä ja sitten jatketaan elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 22:48"]

minustakin huutaminen on monta kertaa ahdistavampaa kuin muutaman sekunnin tukasta kiinni pitäminen. niin eläinäiditkin ohjaavat pentujaan, eivät ne pennut siitä rikki mene vaikka äitikissa vähän raapaiseekin.

huutamisesta usein vielä jää sellainen jännittynyt, ahdistunut ilmapiirikin vielä tilanteen jälkeenkin. luunappi on sillä selvä ja sitten jatketaan elämää.

[/quote]

Minulle jäisi kyllä selvästi ahdistuneempi olo lievästä pahoinpitelystä kuin huutamisesta. Olen kokenut aikuisiällä huutamista montakin kertaa, tukistuksia tai luunappeja en kertaakaan.

Mitenkäs, saako lapsi antaa vanhemmalleen tai kaverilleen luunapin? Ja miksi ei?

Vierailija
64/66 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mua kuritettiin fyysisesti ja huutamalla. Lopputulos: olen ollut väkivaltainen lapsena siskoani ja ystävääni kohtaan. Nuoruuisällä hakkasin exäni 2 kertaa ja löin opiskelutoveriani naamaan. En ole ylpeä ja olen myöhemmin opetellut vihanhallintaa. Olen nainen.

Vierailija
65/66 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 11:56"]Siis tarkoitatko, että on oikein rikkoa lakia, jos on hyvä sisäsyntyinen moraali ja näkee pintaa syvemmälle?[/quote]

Laki ei ole totuus. Se on pystyttävä altistamaan tiedolliselle tarkastelulle. Tietoa siitä, että tukistaminen johtaisi turvattomaan kokemukseen, ei ole. Jos on, ole hyvä ja viittaa johonkin vertaisarvioituun tieteelliseen tutkimukseen, siis sellaiseen, jossa käsitellään nimenomaan keinoja eikä tyylejä.

[/quote]

Lue vaikka etusivulta tutkimustulos, jonka joku kanssakirjoittaja on sinne laittanut.

Laiki on ollut voimassa jo 30-vuotta, sitä ennen siitä on keskusteltu ja alettu yhä enenmmän uskomaan lapsenkin oikeuksiin. Oikeuteen olla kokematta minkäänlaista väkivaltaa.

Jos sinä tukistat lastasi, se on yksiselitteisesti väärin. Ja laitonta. Ei siinä mitenkään auta perusteluksi, että sinä et usko sen olevan haitallista. Toivon, että lastensuojelu puuttuu kaikkiin lapsen kaltoinkohteluihin.

Vierailija
66/66 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Laita Sinä tutkimustulos siitä, että lapsen tukistaminen ei ole haitallista/ ei aiheuta turvattomuuden kokemusta lapselle

Tai että tukistamisesta olisi jotain hyötyä lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi