Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö kotona asuvan 20v:n tehdä kotitöitä?

Vierailija
15.04.2015 |

Pitääkö oma-aloitteisesti? Entä jos käy töissä? Pitääkö antaa ruokarahaa? Entä pitääkö tulla yhteiseen ruokapöytään vai saako syödä, milloin huvittaa?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 01:48"]Ei tietenkään. Kerran päätit tehdä lapsesta sulla on elinikäinen vastuu myös huolehtia hänestä.
[/quote]
Totta. Kai viet ruokatarjottimen tietokoneen ääreen kolmesti päivässä ja puristat iltaisin pojulle hammastahnan valmiiksi? :)

Vierailija
22/54 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 02:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 01:48"]Ei tietenkään. Kerran päätit tehdä lapsesta sulla on elinikäinen vastuu myös huolehtia hänestä. [/quote] Totta. Kai viet ruokatarjottimen tietokoneen ääreen kolmesti päivässä ja puristat iltaisin pojulle hammastahnan valmiiksi? :)

[/quote]

Hammastahan ei ole niin väliä. Mutta sen verran kyllä odotan, että vanhemmat kustantavat kaljat, siidet ja pajat kerran mut tekivätkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas outo kysymys. Selkeästi häiritsee, että 20-v asuu vielä kotona. Asia kannattaa ottaa puheeksi.

Jos meillä asuisi sen ikäinen lapsi kotona, varmaan olisi sovitut kotityöt. Ei mitään kohtuutonta tietenkään. Ei vuokraa tai ruokarahaa. Todennäköisesti lapsi olisi opiskelija ja minä voisin antaa hänelle rahaa. Kotona kuka vaan saa syödä mitä vaan. Jos jääkaappi tyhjenee, ostan sinne lisää ruokaa. Yhdessä syödään, jos mahdollista. Ihan samoin kuin nuorempienkin kanssa.

Vierailija
24/54 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 20v ja asun kotona, koska luen pääsykokeisiin ja minulla ei ole tuloja, vaan säästöjä. Teen kuitenkin kotityöt: ruuat, imuroinnit ja pesut, vessa, keittiö, pyykkihuolto, eläimet, koiran lenkitys, välillä kaupassakäynnit... Mielestäni on vain oikeutettua vanhempani ollessa töissä, että hoidan kodin:)

Vierailija
25/54 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 01:08"]Pitääkö oma-aloitteisesti? Entä jos käy töissä? Pitääkö antaa ruokarahaa? Entä pitääkö tulla yhteiseen ruokapöytään vai saako syödä, milloin huvittaa?
[/quote]
Kysy itseltäsi, täytyykö sinun hoitaa nämä asiat. 20-vuotias on AIKUINEN, ei 2-v lapsi. Omaa hölmöyttä jos vasta nyt heräät todellisuuteen ettei lapsi tee/toimi itsenäisesti. Tuskin pärjäisi edes omillaan, koska sinä olet hänet kasvattanut niin että kaikki tulee kuin manulle illallinen. Onnea jatkoon!

Vierailija
26/54 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 01:08"]

Pitääkö oma-aloitteisesti? Entä jos käy töissä? Pitääkö antaa ruokarahaa? Entä pitääkö tulla yhteiseen ruokapöytään vai saako syödä, milloin huvittaa?

[/quote]

Oma 21v asuu kotona, tekee oma-aloitteisesti kotitöitä, on tehnyt lapsesta asti. Töissä ei käy, minä kustannan elämisen ja toivon että asuu kotona siihen asti kunnes saa opiskelut päätökseen ettei tarvitse ottaa lainaa. Meillä on omakotitalo ja sen yhteydessä erillinen yksiö omalla sisäänkäynnillä. Paljon on kuitenkin perheen kanssa ja auttaa esim halon hakkuussa, siivoamisessa, pyykkäyksessä ym. ihan pyytämättä :)

Vierailija
27/54 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu 20 v nuori aikuinen, joka opiskelee. Osallistuu kodin töihin tietenkin. Siivoaa oman huoneen, pesee pyykkinsä, tekee omalla vuorollaan koko perheelle ruokaa, imuroi siivouspäivänä jne. Ei mitään kohtuutonta, mutta ei 20 v voi olettaa olevansa täysihoidossa.

Vierailija
28/54 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/54 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 02:10"]

En tiedä, meidän lastenhuoneessa asuu vieläkin 30.v mies ja ei tajua, että hänen pitäisi etsiä omaa elämää.

Miten saan poikani häädettyä pois kämpästä ?

[/quote]

Miten olisi, jos sanoisit sille, että haluasit sen hakevan itselleen oman asunnon. Jos puhuminen on liian vaikeaa, niin jatka vaan telepaattisella linjalla ja toivo, että sille kehittyy myös telepaattisia kykyjä lukea ajatuksiasi.

Vierailija
30/54 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse täytän 20 pian ja asun vielä vanhemmillani. Muutan täältä kunhan poikaystävä käy intin niin voi puolittaa laskut (Helsingissä asuminen on törkeän kallista).
Käyn osa-aikaisesti töissä ja maksan itse kaiken "ylimääräisen". En maksa asumisesta, ruoasta enkä polttoaineesta. Siivoilen aina kun kerkeän ja käyn esim. kaupassa tmv. :) Ps. minusta oman huoneen siivous ei ole kotityö vaan itsestäänselvyys.

Vierailija
31/54 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun vielä kotona kaksikymppisenä. Omat menot ja hommat mullaki on, syön samaan aikaan muiden kanssa (ellen ole syönyt muualla) ja hoidan kotitöitä kun muut ovat töissä. Kyllä sitä aikalailla porukoiden ehdoilla mennään, en saa juuri käyttörahaa. Isä kyllä maksaa puhelinlaskun, jotkut isommat maksut ( jotka on tarjoutunu maksamaan) ja auton polttoaineen. Töitä ei ole tällä hetkellä.
Menen ja tulen kuitenkin vapaasti, olen kyllä muuttamassa poiskin vaikka isä olisi halunnut minun jäävän tänne vielä, ei olla mitään ökyrikkaita

Vierailija
32/54 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 07:14"]

Olen 20v ja asun kotona, koska luen pääsykokeisiin ja minulla ei ole tuloja, vaan säästöjä. Teen kuitenkin kotityöt: ruuat, imuroinnit ja pesut, vessa, keittiö, pyykkihuolto, eläimet, koiran lenkitys, välillä kaupassakäynnit... Mielestäni on vain oikeutettua vanhempani ollessa töissä, että hoidan kodin:)

[/quote]

Tässä on hyvä esimerkki kunnon ihmisestä! Tulet menestymään elämässä.

Vierailija
33/54 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sanottu laissa, mutta moraalisesti: Kyllä (ensimmäiseen kysymykseen). Niin kauan kuin vanhempiesi nurkissa "luuhaat" niin kauan "heidän laulujaan laulat" eli: Vanhempasi voivat määrittää myös täysi-ikäisen lapsen kohdalle kotona asumisen säännöt. Aikuisena ihmisenä teet valinnan jäätkö vai muutatko.

Vierailija
34/54 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai pitää tehdä kotitöitä. Eikö se aloiteta jo lapsena? Että esim. Viedään roskapussi roskiin, tuon ikäinen voi tehdä jo "vähän" enemmän.

Vierailija
35/54 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 02:10"]

En tiedä, meidän lastenhuoneessa asuu vieläkin 30.v mies ja ei tajua, että hänen pitäisi etsiä omaa elämää.

Miten saan poikani häädettyä pois kämpästä ?

[/quote]

Älä tarjoa sille ruoka, älä siivoa äläkä pese hänen pyykkejään. Kun vielä herätät joka aamu aikaisin osallistumaan talon askareisiin, hätääntyy hankkimaan vaimon. Tai ainakin hätääntyy loisimaan tyttöystävänsä luo.

Vierailija
36/54 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin pitää!

Vierailija
37/54 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 01:57"]

Tässä nähdään, miten tärkeää on kasvattaa lapsi pienestä pitäen osallistumaan ahkerasti ja omatoimisesti kotitöihin. Sellainen ihminen löytää paljon helpommin puolison ja muuttaa nopeammin omaan kotiin.

Jos passaat lapsesi piloille etkä vaadi häntä osallistumaan kotitöihin, hänestä kasvaa surkea laiskuri, jota ei kukaan huoli puolisokseen vaan hän jää loppuiäkseen vaivoiksesi ja kaikki joutuvat kärsimään.

[/quote]

Ei elämä ole näin mustavalkoista. Onneksi!

Minä en tehnyt kotona mitään, olin mukavuudenhaluinen, eikä huvittanut. Äiti passasi minua melkein kuolemaansa asti vielä, kun olin aikuinen ja minulla oli omat lapset, silloin, kun kävin lapsuudenkodissani. Äitini sairastaessa hoidin ja "passasin" häntä. Tapasin ihanan miehen, ja olen oppinut tekemään ruokaa ja kotitöitä aika helposti. Ei siihen ihmeitä vaadittu. Omat lapseni opetin pienestä pitäen tekemään kotitöitä ja vaadin heitä osallistumaan, koska olin liian laiska ja mukavuudenhaluinen passaamaan täysipainoisesti heitä. Nyt kun lapseni ovat nuoria aikuisia, on ihana passsata heitä juhlapyhinä. 

Vierailija
38/54 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 01:57"]

Tässä nähdään, miten tärkeää on kasvattaa lapsi pienestä pitäen osallistumaan ahkerasti ja omatoimisesti kotitöihin. Sellainen ihminen löytää paljon helpommin puolison ja muuttaa nopeammin omaan kotiin.

Jos passaat lapsesi piloille etkä vaadi häntä osallistumaan kotitöihin, hänestä kasvaa surkea laiskuri, jota ei kukaan huoli puolisokseen vaan hän jää loppuiäkseen vaivoiksesi ja kaikki joutuvat kärsimään.

[/quote]

Mun poikani ei tehnyt mitään, jos huomautin, että joku juttu on odottanut hoitamista jo monta päivää. Kiusallaan jätti kamansa sinne tänne. Muutti pois kotoa jo ennen yo-kirjoituksia, koska ei viitsinyt kuunnella mun länkytystä. Nyt kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
39/54 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomihan on täynnä "kotona-asuvia" nuoria. Mikä itsenäinen on muka vaikkapa kotiäiti, joka ei elätä edes itseään saati lastaan. Kela ja/tai mies on rahan lähteenä..ihan verrattavissa vanhempien viikkorahaan.

Vierailija
40/54 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka osaavat kävellä, osaavat osallistua töihinkin.