Paniikkihäiriöiset, apua!
Mulla on myös paniikkihäiriö. Ollut jo pitkään. Kuitenkin se paheni n. vuosi sitten erittäin pahaksi. Olen aina pelännyt oksentamista ja erilaisia tappavia tauteja. Pelkään jatkuvasti kuolemaa. Pelkään myös kontrollin menettämistä sekä sekoamista. Onko tuttua teille? Tällä hetkellä pelottaa taas todella kovasti että olen sekoamassa. Miten toimia? Yritänkö vain rauhoittua?
Kommentit (21)
Yritä rauhoittua ja ajatella että elimistösi kyllä pitää huolen toiminnastaan ihan äärirajoille saakka. Et sekoa. Jos olisi merkkejä sekoamisesta et sitä täällä kirjoittelisi, niin kauan kun ajattelet edes mahdollisuuttasi seota olet ihan järkevien kirjoissa. Vaikutat fiksulta ja herkältä tyypiltä. Aamulla olo on takuulla jo parempi ja huomaat selvinneesi yön yli ihan hyvin. Älä luovuta, paniikkihäiriö on vaan oireita, ei todellisuutta. Olet ajatuksissani. Voimia!!!
Missä menee raja paniikkihäiriön ja hysterian välillä? Kysyn tätää ihan tosissani, mt-jutut eivät ole minulle tuttuja.
Et ole sekoamassa. Ihan samalla tavalla kuin et kaadu vaikka huimaa, et kuole, kehosi ei hajoa, et tukehdu. Valitettavasti sympaattinen hermostosi käy ylikierroksilla ja mielesi välittää sinulle epäluotettavaa tietoa. Keskity hengittelemään vuorotellen kummankin sieraimen kautta. Sinulla ei ole hätää.
Minäkin pelkäsin oksentamista ihan ahdistukseen asti, kunnes olin kamalassa mahataudissa ja jouduin toteamaan, että luonto hoitaa kyllä. Sitä ei tarvitse miettiä, antaa mennä vaan. Ja mikä tärkeintä, ei siihen tukehdu! Kuolemanpelkoa hallitsen niin, että ajattelen sitä tosi asiaa, että kaikki käy sen läpi. Elän turhia riskejä ottamatta, mutta muuten en voi asialle mitään. Tärkeätä on muistaa, että kaikki ylimitoitettu pelko vähentää elämän mielekkyyttä. Rakasta itseäsi ja anna itsellesi vaikka edes vähäksi aikaa breikki murehtimisesta. Ajattele, että nukut nyt tämän yön murehtimatta ja aamulla palaat tarvittaessa asiaan.
Mä olen alkoholisti ja olen taas tissuttelemassa enkä ole juonut kuin normaalin verran, enkä sitäkään. Jotenkin vaan pelottaa.. Tänään luin murhaajien psyykkeestä ja paneuduin siihen ihan kunnolla ja sen jälkeen on pelottanut. Ei helvetti.. Mua pelottaa että mulle käy kuin niille. Pelottaa oikeesti. Kiitos kaikille viesteistä, olette ihania! Yritän rauhoittua. Tää tuntuu vaan ihan äärimmäiseltä. Nyt viime päivinä mun olo on vaan pahentunut. Pelkään ihan kaikkea. Ahdistaa, paniikkia pukkaa ja en tiedä mitä tekisin. Olen äitini luona ja kaikki täällä nukkuu. Tiedostan sen, että voin herättää äitini milloin vain ja pyytää apua mutta pelkään että teen sen turhaan.. Ap
Mulla on ennenkin ollut pelko että kontrolli menee muttei näin pahana. Kiitos kaikille viesteistä, tuntuu etten edes ansaitse niitä..itsepähän korkin avaan ja luen juttuja. Kuitenkin on nyt niin kamala olla että olo on ihan kauhea :( asiat ovat nykyään paremmin kuin ennen mutta kuitenkin uusia pelkoja tulee vain koko ajan lisää. Olen 18 vuotias.. Ap
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 00:26"]Mä olen alkoholisti ja olen taas tissuttelemassa enkä ole juonut kuin normaalin verran, enkä sitäkään. Jotenkin vaan pelottaa.. Tänään luin murhaajien psyykkeestä ja paneuduin siihen ihan kunnolla ja sen jälkeen on pelottanut. Ei helvetti.. Mua pelottaa että mulle käy kuin niille. Pelottaa oikeesti. Kiitos kaikille viesteistä, olette ihania! Yritän rauhoittua. Tää tuntuu vaan ihan äärimmäiseltä. Nyt viime päivinä mun olo on vaan pahentunut. Pelkään ihan kaikkea. Ahdistaa, paniikkia pukkaa ja en tiedä mitä tekisin. Olen äitini luona ja kaikki täällä nukkuu. Tiedostan sen, että voin herättää äitini milloin vain ja pyytää apua mutta pelkään että teen sen turhaan.. Ap
[/quote]
Alkoholi pahentaa paniikkia. Voisitko ajatella hakevasi siihen apua?
Ei kauhean realistinen pelko, että alat murhailemaan ketään. Et nyt täysin hahmota, miten pitkä matka murhaajien psykologiaan perehtymisestä on henkirikoksen tekemiseen. Tuo on osa sitä meille paniikkihäiriöisille tyypillistä taikauskoa, että ajatukset ovat vaarallisia, tosia ja vaikuttavia. Vaikka mielen tuotteitahan ne vain ovat.
Tunnistan tuon pelon pyytää apua "turhaan". Pyydän, ettet anna sen estää sinua hakemasta apua itsellesi. Jos sinulla ei ole hoitosuhdetta, terveyskeskuksesta voi aloittaa.
Alkoholi tosiaan sotkee aivokemiaa ja pahentaa oireita. Sillä ei kannata lääkitä itseään.
Psykiatrille ja xanoria naamaan, jos oikein pahaksi menee.
Mulla oli hoitosuhde joka katkesi sen takia, koska en päässyt paikanpäälle. Mulle laitettiin siis lähete aikuispsykiatriselle. En pystynyt vain menemään. Jos mun olo on aamulla parempi niin nyt oikeesti loppuu/vähenee alkoholin käyttö. Pelottaa niin hirveästi.. Tuntuu että tää alkoholi oikeesti pahentaa tällä hetkellä asiaa. Nyt riittää, en jaksa enää. Vihaan mutta rakastan pientä känniä. Olen niin kiitollinen teille, ettette uskokaan. Jos tästä yöstä selviän, niin se on teidän ansiota. Otan tässä tunnin parin sisällä unilääkkeet ja jos aamulla on paha olo niin soitan terveyskeskukseen. Jos oloni tämän illan aikana pahenee niin menen päivystykseen. Kiitos vielä kerran teille! Oloni on todella sekava vieläkin. Ei enää pelota niin paljon, mutta olo edelleenkin on kamala. Ap
Eli käytät viinaa lääkkeenä, vaikka olisit saanut oikeaakin hoitoa mutta et mennyt sinne. Alkoholi vain pahentaa oireita, pitkään ryypättyä voi tulla jopa alkoholipsykoosi. Ehdottomasti kannattaa mennä lääkäriin ja aloittaa lääkitys, joka hillitsee ja lopulta ehkäisee paniikkikohtauksen tulemisen. Hyvä lääke on esim. serotoniini, joka ei aiheuta mitään sivuoireita eikä riippuvuutta.
Minä sairastan paniikkihäiriötä. Nuo melkein kaikki oireet ovat tuttuja.
Kuuntele (lue) tarkasti seuvaava lause, minkä kirjoitan sinulle:
Lopeta alkoholinkäyttö loppuelämäksesi kokonaan. Se, minkä viimeksi kulautit kurkustasi alas, oli viimeinen juomasi. Sinulla ei ole vaihtoehtoja.
Sinua ei voi kukaan autta, ellet itse auta itseäsi. Alkoholi vaikuttaa aivojen mielihyvähormonien tasapainoon erittäin negatiivisesti. Hae kaikki mahdollinen apu ja tuki minkä saat, mutta tärkein neuvo on se, että älä juo ikinä enää pisaraakaa alkoholia. Tiedän, että olet mestari keksimään tekosyitä juomiselle, mutta älä juo pisaraakaan. Sen jälkeen voit alkaa hoitaa itseäsi kuntoon. Sinä olet nyt vastuussa siitä, että teet niinkuin neuvon.
Mene lääkäriin, mutta osta myös kirja Vapaaksi ahdistuksesta (Edmund J. Bourne) ja tee kuten kirjassa opastetaan.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 00:48"]
Eli käytät viinaa lääkkeenä, vaikka olisit saanut oikeaakin hoitoa mutta et mennyt sinne. Alkoholi vain pahentaa oireita, pitkään ryypättyä voi tulla jopa alkoholipsykoosi. Ehdottomasti kannattaa mennä lääkäriin ja aloittaa lääkitys, joka hillitsee ja lopulta ehkäisee paniikkikohtauksen tulemisen. Hyvä lääke on esim. serotoniini, joka ei aiheuta mitään sivuoireita eikä riippuvuutta.
[/quote]
Ei serotoniini, vaan serotoniinin takaisinoton estäjät (SSRI-lääkkeet esim)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 00:49"]
Mene lääkäriin, mutta osta myös kirja Vapaaksi ahdistuksesta (Edmund J. Bourne) ja tee kuten kirjassa opastetaan.
[/quote]
Tämä ei riitä. Juominen on lopetettava ensin.
Mulla on siis seronil ja opamox lääkkeenä. Ketipinor unilääkkeenä ja tasaamaan oloa kaksisuuntaisesta johtuen. Opamoxia en ota alkoholin kanssa. Tiedän että alkoholi on paha juttu, se vei isänikin mukanaan. Mikään muu ei vain helpota samalla tavalla. Mun on kuitenkin pakko lopettaa.. En jaksa tätä enää. Pakko vähentää. Ap
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 00:52"]
Mulla on siis seronil ja opamox lääkkeenä. Ketipinor unilääkkeenä ja tasaamaan oloa kaksisuuntaisesta johtuen. Opamoxia en ota alkoholin kanssa. Tiedän että alkoholi on paha juttu, se vei isänikin mukanaan. Mikään muu ei vain helpota samalla tavalla. Mun on kuitenkin pakko lopettaa.. En jaksa tätä enää. Pakko vähentää. Ap
[/quote]
Jos juot alkoholia minkä tahansa noiden lääkkeiden kanssa, ei ole ihme että pää menee sekaisin. Ei niiden kanssa saa juoda alkoholia. Sinä et voi enää ikinä juoda mitään alkoholia. Ihan sama vaikka alkoholi auttaisi ja antaisi miten hyvän olon tahansa, mutta se on väärä lääke. Se on sinulle paha myrkky, erittäin vaarallinen myrkky.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 00:52"]
[/quote]
Terapia olisi erittäin tärkeä juttu sinulle.
Sekoa vähän. Eli pura se stressi/patouma vaikka kovalla liikunnalla. Tietysti jos olet sellaisessa paikassa jossa ei ole muita. Sitten jos löytyy viinaa niin kaksi shottia auttaa kummasti.