Kuinka kipeä tavara on synnytyksen jälkeen?
Jos ei tule repeämiä ym. niin kuinka kipeä pimpsa on asteikolla 1-10? Entä jos tulee? Ja jääkö aukko jotenkin ammottamaan? Tuntuuko se erilaiselta, että jalkovälissä olisi joku venahtanut onkalo?
Kommentit (38)
En revennyt mistään, mutta eppari leikattiin. Ekan viikon ajan tuntui sängyssä kylkeä kääntäessä siltä että haava repeää auki, seisominen sattui ja istumisesta ei voinut edes haaveilla. Pissaaminen ei sattunut tässä vaiheessa. Kipuja synnytyksen jälkeen ehkä 7 ja viikon jälkeen 4. Tämän jälkeen meni pari päivää ja kokeilin istua sängyllä niin että olin puoliksi kyljellä eikä asento ollut edes puoli-istuva, mutta haava repesi auki, onneksi kuitenkin vain ihon pintaan ommellut tikit (eppari ommeltiin monesta eri kerroksesta umpeen). Tämän jälkeen kipuja ehkä 8 ja pissatessa 9,5. Haava oli kipeä ja pissaaminen kirveli vielä jälkitarkastuksessa, joka oli 2kk synnytyksestä. Haava meni kokonaan umpeen n. 3kk synnytyksestä ja kipuja kesti 3,5kk. Yleensä eppari paranee nopeammin, mutta jostain syystä haavaani tull paljon arpikudosta eikä se meinannut umpeutua millään.
Mun mies meni heti synnytyksen jälkeen tupakalle ja käveli siitä jalkopään ohi ja sit myöhemmin kerto et mun haarojen välissä oli kammottava iso musta aukko, kiva :D
Uskomattoman hyvin noi paikat paranee ja palautuu, vaikka mullekkin tuli ekassa tosi monta tikkiä (lääkäri tuli omelemaan) se paineen tuntu oli musta enemmän inhottava, tuntu ku sisuskalut tippuu reijästä ulos jos esim nauro tai seiso pitkään :D
Ekassa kipu oli hyvin lähellä kymppiä, lähinnä epparihaavan vuoksi. Sain jotain arpeutumia vielä sisällekin, koska seksi ei onnistunut vuoteen synnytyksen jälkeen, kun kiristi ja sattui ihan tolkuttomasti. Toisen lapsen hankin 4 vuotta myöhemmin ja siitä selvisin varmaankin nopean jakkarasynnytyksen ansiosta ilman mitään vaurioita.
Ekan kohdalla tehty eppari, olin ihan koomassa kipeänä 2 viikkoa, konttasin kotona, toinen syntyi kilo isompana 4.200 g, ei repeämiä , alapää turvoksissa viikon, ei kovin kipeä, pystyin heti istumaankin
Miks mä luin tän ketjun. En ikinä uskalla synnyttää :(
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 22:18"]
Miks mä luin tän ketjun. En ikinä uskalla synnyttää :(
[/quote]
Minusta taas tämä kuulostaa melko lohdulliselta. Kuvittelin, että kaikilla on synnytyksen jälkeen yhtä tuskaa monta viikkoa, mutta ilmeisesti ei välttämättä. Pelkään synnytyksessä eniten juuri siitä jääviä vaurioita ja kipuja.
Synnytyksestä harvoin jää pitkäaikaisia kipuja tai vaurioita. Kipulääkitys, erityisesti epiduraali- tai spinaalipuudutus tekee synnytyksestäkin siedettävän, vaikka kipu on kovempi kuin muuten ihminen normaalisti koskaan joutuu kokemaan. Jälkiongelmat ovat yleensä nopeasti ohi meneviä - ja käytännössä aina ainakin hoidettavissa.
Sain synnytyksessä kolmannen asteen repeämät ts brutaalisti repesin peräaukon sulkijoita myöden. Vahvaa buranaa vedin kuukauden synnytyksen jälkeen. Kätilö neuvoikin, että älä edes yritä jättää pois. Eipä siis tuntunut paljon missään, paitsi sattuneesta syystä ulostaminen. No, yhtenä päivänä yritin vähentää lääkkeitä, niin en kyllä sitä virhettä tehnyt enää toisten.
Ja kuka kehtaa vielä väittää, että alatiesynnytyksessä kivut loppuvat heti, kun vauva on ulkona.... Sektio tuntuu taas paremmalta vaihtoehdolta, vaikka kipuja olis jälkeenpäin. Niin myös alatiesynnytyksessä.
Ja sitten vielä väitetään, että sektiosta kestää kauan toipua ja on kivulista....
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 22:29"]
Ja kuka kehtaa vielä väittää, että alatiesynnytyksessä kivut loppuvat heti, kun vauva on ulkona.... Sektio tuntuu taas paremmalta vaihtoehdolta, vaikka kipuja olis jälkeenpäin. Niin myös alatiesynnytyksessä.
[/quote]
Ehdottomasti. On paljon mukavampaa kärsiä ehkä kuukausiakin arpikivusta, kuin viikko alapääkipua. ;)
Oli todella kipeä muutaman kuukauden. Tuli syvät repeämät, joita ommeltiin aika kauan eikä alapäähän jäänyt onkaloa.
Ei hitto. Täällä toinen joka ei uskalla ajatellakaan synnyttämistä. Varsinkin kommentti että kipu on puudutuksesta huolimatta kovempi kuin ihminen joutuu normaalisti kokemaan koskaan! Mulle tulee vaan mieleen että kipu on yhtä kova kuin käsi leikattas irti! Ei helvetti, miksi, siis MIKSI sen pitää sattua niin paljon? Miten eläimet pystyy synnyttää, kun se ei näytä niin kivuliaalta?
Terv. Paniikissa
Minua peloteltiin, ettei pysty istumaan synnytyksen jälkeen ja avuksi tarvitsee jonkun uimarenkaan. Mutta molemmissa synnytyksissä istuin jo pian vauvan syntymän jälkeen. Ei koskenut, mutta aristi ja häntäluu tuntui kipeältä. Kipu varmaan asteikolla 3. Ei tullut repeämiä ollenkaan.
Kolme synnytystä, ei vaurioita eikä sen kummempia kipujakaan. Joka kerta ponnistin oikeilla lihaksilla enkä suinkaan niin miten kätilö salissa neuvoi ;) Asiaan kannattaa perehtyä.
Kolmannen asteen repeämät, jotka tikattiin spinaalipuudutuksessa leikkaussalissa (en edes tiedä tikkien lukumäärää, varmaan kymmeniä, kerroksittain). Otin Buranan osastolle päästessäni, seuraavana aamuna en enää tarvinnut enkä sen koommin ottanut. Pissaaminen, istuminen, käveleminen yms. sujui heti ihan OK, ei tehnyt kipeää. Tietysti turvotusta vähän oli ja sikäli tikit kiristivät, mutta en voi sanoa että sattui. Asteikolla 1-10 ehkä pahimmillaan 2. Toisaalta synnytin myös ilman kivunlievitystä (en kokenut tarvitsevani), ehkä mulla on vaan tosi korkea kipukynnys. :D
2. asteen repeämät, sisällä ja välilihassa pyllyyn asti. Kun synnytyksen epiduraali loppui, en ottanut enää mitään lääkkeitä eikä tuntunut kipua. Repeämät parani helposti. En silti uskaltanut istua pariin päivään ja senkin jälkeen vain toisella kankulla hetken. Ei jäänyt mitään ammottavia aukkoja, kyllä se palautui normaaliksi ajan myötä.
No itselläni on kaikkien kolmen jälkeen ollut asteikolla ehkä 4 tai 5. Jotain pientä jomotusta tuntui ehkä vuorokauden verran. Sen jälkeen ei tuntunut oikeastaan miltään. Ylipäänsä pari päivää synnytyksen jälkeen olo oli aika normaali. Mieskin joutui välillä muistuttamaan että äläs rehki niin kauheasti, vastahan sä synnytit :D
Imukuppisynnytyksen ja tunnin tikkauksen jälkeen aivan sairaan kipeä! Alapää kirjaimellisesti riekaleina/roikku toinen puoli! Tulehdus vielä päälle! Monta kuukautta meni paranemiseen.
Toisen kohdalla yksi syväommel, muuten pari tikkiä, kahden viikon jälkeen pysty jo melko hyvin istumaan.