Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ottaa tätä "työtä"??

Vierailija
21.04.2015 |

Vuokratyöfirmalle oli haastattelu ja pyysivät ottamaan yhteyttä sähköpostilla kun olen päättänyt otanko nollatuntisopparin vastaan. Vuoroja saa varattua netin kautta tunnuksin tai jos firma soittaa ja pyytää tuuraamaan esim. jotain sairastajaa.

Ja tämän täytyisi sitten elättää minut. Mielellään kokopäiväisesti. Onko mitään mahiksia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei elätä. 

t. 9 vuotta vuokratöitä tehnyt, lopuksi sain potkut kun ilmoitin tulevaisuudensuunnitelmani väärille henkilöille, enkä henkilöstöpankkiin. Henkilöt olivat kuitenkin firman palveluksessa ja sanoivat asian olevan OK. EI KOSKAAN ENÄÄ VUOKRATÖITÄ...

Vierailija
2/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 16:34"]

No ei elätä. 

t. 9 vuotta vuokratöitä tehnyt, lopuksi sain potkut kun ilmoitin tulevaisuudensuunnitelmani väärille henkilöille, enkä henkilöstöpankkiin. Henkilöt olivat kuitenkin firman palveluksessa ja sanoivat asian olevan OK. EI KOSKAAN ENÄÄ VUOKRATÖITÄ...

[/quote]

Nice........ Ehkä jää tää paikka sitten ottamatta kun olin muutenkin niin epävarmana vaikken tätä kovin moneksi vuodeksi meinannutkaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 16:47"]

No ei elätä. 

[/quote]

Nice........ Ehkä jää tää paikka sitten ottamatta kun olin muutenkin niin epävarmana vaikken tätä kovin moneksi vuodeksi meinannutkaan...

[/quote]

Et voi siitä erotakaan ilman että tulee karenssia. Nykyään vuokratöiden suosio on huono verrattuma aiempiin vuosiin. Saatoin tehdä tonnin kuussa. 

t.2

Vierailija
4/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 16:53"]

No ei elätä. 

[/quote]

[/quote]

Et voi siitä erotakaan ilman että tulee karenssia. Nykyään vuokratöiden suosio on huono verrattuma aiempiin vuosiin. Saatoin tehdä tonnin kuussa. 

t.2

[/quote]

Siis tonnin viikossa :) :) 

t. 2

Vierailija
5/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollatuntisopparilla et saa kokopäivätöitä.

Vierailija
6/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei elätä. 

[/quote]

[/quote]

t.2

[/quote]

Eli jos suosio on huonompi niin töitä pitäisi olla tarjolla enemmän mitä ennen heilläkin? Vai onko näitä töitä vuokraavatkin sitten siirtyneet palkkaamaan työntekijänsä muualta. Tonni kuussa kuulostaa kyllä "luksukselta" nykyiseen 800 euroon mitä saan kaikist tuista (ja olen lisäksi työkkärin harjoittelussa)....

Vierailija
7/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, lupaavat kuun taivaalta ja saat esim 4h maanantaina töitä kahden tunnin varoitus ajalla, sama 4h torstaina. Sitten soviteltua päivärahapääyöstä saa odottaa..

Vierailija
8/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 16:59"]

Ei kannata, lupaavat kuun taivaalta ja saat esim 4h maanantaina töitä kahden tunnin varoitus ajalla, sama 4h torstaina. Sitten soviteltua päivärahapääyöstä saa odottaa..

[/quote]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 16:57"]

[/quote]

Okei oliko teillä sitten jotain mahdollisuutta varata vuoroja verkossa itsellenne etukäteen vai hoituiko kaikki juuri niin, että firma tarjosi vuorot puhelimitse yms? Jos siis olette olleet tällaisis hommis..

Nyt on tullut vähän kahdenlaista vastausta, et onko melkein asenteesta kiinni saako hommia...

Vierailija
9/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 16:59"]

[/quote]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 16:57"]

[/quote]

Okei oliko teillä sitten jotain mahdollisuutta varata vuoroja verkossa itsellenne etukäteen vai hoituiko kaikki juuri niin, että firma tarjosi vuorot puhelimitse yms? Jos siis olette olleet tällaisis hommis..

Nyt on tullut vähän kahdenlaista vastausta, et onko melkein asenteesta kiinni saako hommia...

[/quote]

Vuorot kilpailutetaan työntekijöiden välillä ja nopein saa ne. Firma harvoin tarjoaa mitään suoraan. Tai sitten soittaa kun olet unten mailla, suihkussa tai et enää edes odota iltamyöhään soittoa. Varoitusajoista työvuoroille on tullut minimaalisia. 

Sitten jos et onnistu saamaan pariin kuukauteen töitä, putoat listoilta eli saat potkut. 

Olen ollut kymmenissä vuokrafirmoissa. Paskoja hyväksikäyttäjiä kaikki ja "asiakas on aina oikeassa", vaikka olisi mitä tapahtunut työpäivän aikana. Sitten tietoihisi jää jokin paska merkintä asiasta jota et koskaan tehnyt ja se vaikeuttaa töiden saantia.

t.2

Vierailija
10/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 16:58"]

No ei elätä. 

[/quote]

[/quote]

t.2

[/quote]

Eli jos suosio on huonompi niin töitä pitäisi olla tarjolla enemmän mitä ennen heilläkin? Vai onko näitä töitä vuokraavatkin sitten siirtyneet palkkaamaan työntekijänsä muualta. Tonni kuussa kuulostaa kyllä "luksukselta" nykyiseen 800 euroon mitä saan kaikist tuista (ja olen lisäksi työkkärin harjoittelussa)....

[/quote]

Töitä on vähemmän tarjolla nykyään, koska tilaajat säästävät. Vuokratyöntekijät ovat aika kalliita. Jollet ole hoitoalalla (mikä sekin nykyään tökkii), vuokratyöt ovat näkökulmastani R.I.P. 

Sopii korkeintaan opiskelijalle. Ja hänellekin huonosti.

t.2

Vierailija
11/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Okei kiitän suuresti! Eiköhän tämä päätös ollut nyt tässä. En ota hommaa vaan jatkan sinnikkäästi etsimistä :/

Vierailija
12/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa kannattaako ottaa vastaan. Se on ainakin varmaa, että työmäärät voi vaihdella siitä nollasta tunnista / viikko - 40+ tuntia / viikkokin.

Itse en kyllä ottaisi jos kokopäivätyötä toivoisin. Aikanaan aloitin nykyisessä paikassa pienellä sopimustuntimäärällä, mutta käytännössä aina on kuitenkin ihan hyvät määrät tunteja, muuten olisikin joutunut jo lähtemään.

Jos voit yhtään kertoa mikä ala, sekin varmaan vaikuttaa tässä paljon.

Vierailija
13/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:22"]

Vaikea sanoa kannattaako ottaa vastaan. Se on ainakin varmaa, että työmäärät voi vaihdella siitä nollasta tunnista / viikko - 40+ tuntia / viikkokin.

Itse en kyllä ottaisi jos kokopäivätyötä toivoisin. Aikanaan aloitin nykyisessä paikassa pienellä sopimustuntimäärällä, mutta käytännössä aina on kuitenkin ihan hyvät määrät tunteja, muuten olisikin joutunut jo lähtemään.

Jos voit yhtään kertoa mikä ala, sekin varmaan vaikuttaa tässä paljon.

[/quote]

Kaupan kassaa ja hyllytyshommia.

Vierailija
14/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän nollasopimuslaisen arkea:

- Tällä ei elä. Pahimmillaan olen vain työssäkäyvä työtön, joka tekee muutaman hassun tunnin ja hakee lopun rahan soviteltuna päivärahana. Toisin sanoen työntekemisen harrastamista pikemminkin kuin elannon hankkimista.

- ... Mutta siitä huolimatta olen tavoitettavissa ja 24/7 valppaana, että jos sattuisikin tulemaan työvuoro. Ja saatan saada sen työvuoron todella lyhyellä varoitusajalla. Tai sitten kuukauden aikana voin elää pitkän aikaa hiljaiseloa, ja sitten tulee useampi perättäinen päivä niin pitkiä työvuoroja, ettei selkä taivu. Toisin sanoen: on todella vaikea suunnitella arkeaan kovin pitkälle. Tämä on henkisesti tosi raskasta. 

- Jos kieltäydyn työvuorosta vaikkapa toisen päällekkäisen työkeikan tai sairastumisen vuoksi, joudun pelkäämään, saanko enää lainkaan työvuoroja. Kaikki työnantajat eivät ole kauhean mukavia tämän suhteen. (Sairastamisesta puheenollen: mikä sairauspäiväraha? Minulta otetaan vain tunnit sairastamisen ajalta pois!)

- Ulkopuolisuus. Teen tunnin siellä ja toisen täällä niin satunnaisesti, ettei minulle pääse muodostumaan vakituisia kohteita, tiivistä työporukkaa tai mitään, mitä voisi kutsua millään tasolla "työyhteisöksi". Eli jos on luonteeltaan hiemankin vakautta kaipaava, jännittää uusia asioita tai kaipaa työkavereita, en suosittele. Todellakaan. 

Summa summarum: annan itsestäni paljon tälle työlle, suostun lähestulkoon aina töihin kun vain kykenen, matkustan pitkiäkin matkoja muutaman tunnin tähden. Kehutaan hyvää asennetta ja työmoraalia ja taputellaan selkää... mutta se ei näy, eikä edes tule näkymään palkassa tai tuntimäärissä. Olen tavannut alallani enemmän osa-aikaisia kuin kokoaikatyöläisiä, ja parhaimmat heistä saavat ehkä hulppeat 25 viikkotuntia. Sanotaanko, että n. tonnin kuukausiansiot sitten, kun olen tarpeeksi anellut tunteja ja todellakin tehnyt parhaani, ei kuulosta kaiken tämän arvoiselta. 

Eli vinkki jokaiselle, jolle on tarjottu nollasopimusta: älkää herran tähden. Tai varmistakaa ainakin, että se todellakin on määräaikainen, ja mieluusti mahdollisimman lyhyen aikaa. Ei kannata sitoutua yhtään enempää yritykseen, joka ei halua sitoutua sinuun työntekijänä tarjoamalla sellaisia tunteja, että niillä oikeasti eläisi. 

Vierailija
15/15 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratyöfirmat ovat kyllä melkoisia verenimijöitä työmarkkinoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi