Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaalimainoskohu Vantaalla: Sensuroidaanko ehdokkaita?

Vierailija
14.04.2015 |

Vantaan Sanomat on pyytänyt anteeksi julkaisemaansa vaalimainosta, jossa luki "Suomi kuuluu suomalaisille. Somalia kuuluu somalialaisille. Ennakkoäänestä somalien kotiinpaluun puolesta numeroa 244 Jari Leino".

"Vaalimainoksen lehteen laittanut Jari Leino ei näe mainoksessaan ongelmaa. Hän kertoo tahtoneensa herättää keskustelua siitä, etteivätkö pakolaiset koskaan aio palata kotimaihinsa.

– Haluaisin kysyä, lähtevätkö pakolaiset ikinä kotiin. Somaliassahan on täysin rauhallista jo nyt. Joku Somalian ministerikin on sanonut, että tervetuloa takaisin rakentamaan Somaliaa, Leino sanoo."

Lue loput ja katso kohua herättänyt vaalimainos täältä:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1428901696013.html

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/somalia-kuuluu-somalialaisille-vantaan-sanomat-pahoittelee-kohumainoksen-julkaisua/4994446

Mitä mieltä olette, olisiko mainos pitänyt sensuroida tai olisiko sen sensuroiminen ollut väärin? Kyse on siis eduskuntavaalien ehdokkaasta, joka tahtoo äänestäjien tietävän millaisia asioita aikoo ajaa tullessaan valituksi.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan sensuuria! Kansa voi äänestää väärin, jos muut kuin valtapuolueet pääsee kertomaan itselleen tärkeistä asioista.

Vierailija
2/15 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota, kyllä mä näin tuossa ongelmia, vaikka maahanmuuttokriittinen olen. Ei ollut rakentava tapa nostaa asioita  esiin. Eikä suoraan sanottuna edes ajatella tuollaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 08:26"]

No tuota, kyllä mä näin tuossa ongelmia, vaikka maahanmuuttokriittinen olen. Ei ollut rakentava tapa nostaa asioita  esiin. Eikä suoraan sanottuna edes ajatella tuollaista. 

[/quote]

Lisään vielä, että mikäli meidän asiallisten kriittisten keskustelu torpataan jatkuvasti tarpeettomasti rasismi-huuteiluihin, se on kun antais suoraan tuollaisille ääniä,  sillä nämä vihaisimmat ja oikeasti rasistiset kääntyvät ääriehdokkaiden puoleen siinä vaiheessa. 

Vierailija
4/15 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan lehden päätös, millaisia mainoksia haluavat julkaista. Nyt päättivät pahoitella, kun niin moni koki mainoksen sopimattomaksi. Enpä minäkään tuota lehteeni haluaisi. 

Vierailija
5/15 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 08:30"]

Lisään vielä, että mikäli meidän asiallisten kriittisten keskustelu torpataan jatkuvasti tarpeettomasti rasismi-huuteiluihin, se on kun antais suoraan tuollaisille ääniä,  sillä nämä vihaisimmat ja oikeasti rasistiset kääntyvät ääriehdokkaiden puoleen siinä vaiheessa. 

[/quote]

Olen samaa mieltä kanssasi, jopa itsekin jo harkitsen jari Leinon kaltaisen ehdokkaan äänestämistä vain sen vuoksi, että valtamedia ja nämä itseään suvaitsevaisiksi kutsuvat pyrkivät estämään kaiken maahanmuuttokriittisen keskustelun heiluttelemalla rasismileimasintaan. Minua ei haittaa jos rasistiksi kutsutaan, itse tiedän etten sitä ole, mutta monen suun se sulkee.

Jos kehtaa vaatia jotain, kuten maahanmuuttoa, pitää kestää asiallinen keskustelua aiheesta. Myös kriittinen ja omia mielipiteitä ja tunteita vastustavat argumentit.

Maahanmuutto tuo mukanaan ongelmia niistä on voitava keskustella. Sitä on sananvapaus.

Vierailija
6/15 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

näissä vaaleissa moni mainos on vaikuttanut minuun käänteisesti, eli tiedän ainakin ketä en äänestä.

Vierailija
7/15 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju katoaa yksi....kaksi.....

(samasta aiheesta käyty keskustelu katosi eilen nopeasti tältä palstalta)

Vierailija
8/15 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:03"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 08:30"]

[/quote]

Olen samaa mieltä kanssasi, jopa itsekin jo harkitsen jari Leinon kaltaisen ehdokkaan äänestämistä vain sen vuoksi, että valtamedia ja nämä itseään suvaitsevaisiksi kutsuvat pyrkivät estämään kaiken maahanmuuttokriittisen keskustelun heiluttelemalla rasismileimasintaan. Minua ei haittaa jos rasistiksi kutsutaan, itse tiedän etten sitä ole, mutta monen suun se sulkee.

Jos kehtaa vaatia jotain, kuten maahanmuuttoa, pitää kestää asiallinen keskustelua aiheesta. Myös kriittinen ja omia mielipiteitä ja tunteita vastustavat argumentit.

Maahanmuutto tuo mukanaan ongelmia niistä on voitava keskustella. Sitä on sananvapaus.

[/quote]

Kyllä ne ovat lähinnä rasistit, jotka alkavat parkua suureen ääneen, jos asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Suoraa rasismia ei saa enää sellaiseksi kutsua, sitä pitää kutsua kriittisyydeksi. Ja asiallinen keskustelu tällaisten kanssa on hirveän vaikeaa, kun esimerkiksi maahanmuuttaja tarkoittaakin aina pakolaista, ja se pitäisi vaan osata tulkita, ja argumentointi muutenkin on linjalla "KAIKKI KOTTIIN1!!!!". Varsinkaan mitään realistisia ratkaisuehdotuksia en ole näiltä kriitikoilta vielä kuullut. Eivät tunnu ymmärtävän ihan tätä reaalimaailmaa ja kansainvälistä yhteisöä, johon Suomi kuuluu.

Vierailija
9/15 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut Leinon äänestämistä ihan vain sen takia kun lehdet haluavat estää tämän mainoksen ja siitä keskustelun. (eli Vantaan sanomat pahoittelee sitä, että julkaisi mainoksen ja Sanoma-konserni haluaa estää tästä vaalimainoksesta keskustelun poistamalla näitä keskusteluketjuja, kuten eilenkin)

Vierailija
10/15 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:12"]

Olen harkinnut Leinon äänestämistä ihan vain sen takia kun lehdet haluavat estää tämän mainoksen ja siitä keskustelun. (eli Vantaan sanomat pahoittelee sitä, että julkaisi mainoksen ja Sanoma-konserni haluaa estää tästä vaalimainoksesta keskustelun poistamalla näitä keskusteluketjuja, kuten eilenkin)

[/quote]

Mäkin varmaan harkitsisin, jos asuisin Uudenmaan vaalipiirissä. En siksi että kannattaisin Leinoa tai Muutos2011:a vaan siksi, että poliittisen korrektiuden vaatimukset on mennyt liian pitkälle ja Leinon äänestäminen on selvä protesti.

Vierailija
11/15 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on naurettavaa edes ehdottaa tuollaisen tekstin sensurointia. Eihän siinä ollut mitään rasistista tai muutenkaan asiatonta!

Vierailija
12/15 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mainoksessa mitään asiatonta. Leino toi oman mielipiteensä ilmi varsin kiihkottomasti. Joku voi tietysti loukkaantua, mutta niinhän aina. Jos kaikessa mentäisiin herkkähipiäisimpien ehdoilla, maailma näyttäisi tältä: http://iranian.com/Satire/Cartoon/2006/March/Images/pc.jpg

Vierailija
13/15 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leino puhuu asiaa. 90-luvulla somalien ottamista tänne nimenomaan perusteltiin väliaikaisuudella, koska sota. Sota on nyt loppu ja Somalia jälleen asuttava. (Sitä paitsi pelkkä sota ei edes ole peruste pakolaissatukselle.)

Vierailija
14/15 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää edes ehdottaa, ettei tuollaisia mainoksia voisi julkaista lehdessä. Maailma on muutenkin täynnä loukkaavia mainoksia, ja vaalimainonnan tulee olla tavallista vapaampaa jotta kansa saa sellaiset päättäjät jotka se tahtoo ja ansaitsee.

Vierailija
15/15 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan tuo on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi