miehen loukkaavat sanat
riitelin miehen kanssa ja hän sanoi joitain todella loukkavia asioita jotka jäivät vaan pyörimään mieleen.. hän pyysi anteeksi mutta nyt mietin ajatteleeko hän todella noin alhaisesti minusta. miten olette selviytyneet tällaisesta?
Kommentit (2)
Mun miehellä oli nuorempana aika paljon pahaa kielenkäyttöä, ja vaikka hän pyyteli anteeksi omalla tavallaan, (ehdotti sovintokahveja , sovintoseksiä, ryhtyi leikilliseksi tms.) niin ei nää jutut vaan lähteneet kunnolla mun mielestä pois.
Jossain vaiheessa kirjoitin paperille kuulemani, ja pistin lappuset sitten piironginlaatikkoon. Jotenkin helpotti saada sanat ”ulos päästäni”.
Vähän on mies tasaantunut luonteeltaan 20 vuodessa, mutta kyllä olen kärsinyt tästä piirteestä. Oikeastaan se on yksi suhdettamme pahasti syöneistä asioista.
Niiden haukkulappujen esiinkaivaminen ja lukeminen nyt vuosien päästä tuotti mulle melkoisen totuuden-hetki-fiiliksen: kaikkea sitä onkin kestänyt, ja oliko sen väärti. Olisiko ollut helpompaa erota aikoja sitten.
Vaikka anteeksi kannattaa parisuhteessa antaa vaikka kuinka monta kertaa, ei mikä vaan loukkaus saisi uusia ja uusia. Aikuisen pitää oppia mokista ja ongelmista.
Uskon että loukkaava, alhainen kielenkäyttö kertoo ihmisen luonteesta ja asenteista. Ei ole pelkästään stressioire, jonka voi mitätöidä kun tilanne on ohi.
Suosittelin, että puhut vakavasti miehesi kanssa siitä, missä menee parisuhteessa sopivan puhetyylin rajat. Pohdi myös, millainen miehesi on muita ihmisiä kohtaan harmistuessaan, ja millainen on hänen kielenkäyttökoodinsa muutenkin.
Ne voisivat antaa viitettä siitä, mistä on kyse. Kypsymättömyydestä / ajattelemattomasta huonotapaisudesta / valta-aseman näyttämisesta vaimolle/ narsisimista / impulsiivis-aggressivisesta reagointitavasta (Joka voi ajan mittaan kääntyä fyysiseksi aggressiivisuudeksi) / mielenterveysoireesta …?
Sen mukaan sitten ratkaisut. Valitettavasti tää voi olla ns. heikko signaali isommasta ilmiöstä.