Olen sosiaalitoimiston etuuskäsittelijä Helsingissä
Kysyttävää?
En voi tietenkään yksilöidä mitään tapauksia, mutta jos yleisluontoista kysyttävää on, niin voin tässä vastailla sairauslomalta.
Kommentit (143)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:41"]
Miksi sossu maksaa mamuille autokoulunkin mutta ei kantasuomalaisille?
[/quote]
Helsingissä ei makseta, aivan varma tämä. En usko, että muuallakaan. Kyseessä lienee sitkeä huhu, joka tosiaan pulpahtaa esiin nettikeskusteluissa tavan takaa.
[/quote]
Lieksassa todistetusti maksetaan, mutta siellä taitaa autokoulun omistaja olla mamubusineksessa muutenkin mukana.
[/quote]
Jos nyt sitten laittaisit nämä todisteet pöytään!
ap
[/quote]
Et ole selvästikään töissä sossussa. Mieti nyt hieman itsekin. Millä ilveellä esim somalinaiset käyvät autokoulua kun tulot on nolla, heistä 100 %:a on työttömiä ja kaikki kulut maksaa muut veronmaksajat. Asunto, laskut, vaatteet, puhelin jne jne jne. Tällä hetkellä näen joka päivä autokoulujen autoissa musliminaisia ja somaleja. Autokoulu maksaa tuhansia euroja. Luuletko, että ne rahat tulee jostain huumekaupasta tms?
[/quote]
Käyväthän monet 18-vuotiaatkin, vaikka tulot ovat nolla.
Täältä ei myönnetä, enkä ole edes törmännyt siihen, että haettaisiin ajo-opetukseen tukea.
Hillitse kateuden tunteesi, jos näet huivitetun ajamassa autoa. Se on neuvoni.
[/quote]
höpöhöpö. Nuoret saa rahaa autokouluun ja autoon vanhemmilta ja suuri osa vieläpä käy töissä. Itsekin olin koko lukioajan töissä ja ostin kevytmoottoripyörän, auton ja kortit ihan omilla rahoilla. Asuinkaupungissani sossu antaa ipadit somaleille, minulla ei ole kyllä rahaa ostaa ipadeja lapsilleni, mutta luokkakavereilla on.
[/quote]
"Sossu" ei annan ipadeita kenellekään. Ehkä ovat säästäneet ne tukirahoista tai heillä on muita tulonlähteitä.
Vannon ja vakuutan, että ipadeihin ei rahaa heru. Peruskännykään on joskus myönnetty työttömän työnhakijan kohdalla tukea. Jottai voisi aktiivisesti hakea työtä, se siis peruste.
Somalit herättävät närää, sen olen työssäni huomannut. Olen sijaistanut myös sosiaaliohjaajaa. Olen huomannut, että elävät paljon säästäväisemmin kyllä kuin kantasuomalaiset. Tarpeet ovat erilaiset.
-aloittaja
[/quote]
Kysehän on siitä että turvapaikan hakijat vastaanottava kunta saa valtion osuuksia joilla kattaa turvapaikanhakijoiden menot kolmen vuoden ajalta. Tätä kunnat käyttävät hyväksi ja kuppaavat valtionosuuksia minkä ehtivät. Aika vähän tiedät omasta alastasi jos tämä on sinulle uutta tietoa.
[/quote]
Miten liittyy tietämykseeni?
Totta kai tiedän valtionosuudet.
Luuletko sinä, että nämä valtionosuudet menevät ipadeihin?
[/quote]
Satun tietämään että Lieksassa kustannetaan turvapaikanhakijoille autokoulut. Juurikin näillä valtionosuuksilla. Sinä sen sijaan jankkasit ettei asia ole mahdollista kunnan talouden kannalta ja unohdit Valden maksut ihan tyystin.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 11:29"]Ei taida enää olla kiinnostusta aiheeseen.
Katson vielä jossain vaiheessa ketjun kuitenkin tänään eli voi kysyä vielä.
++++++++
Ihmetyttää nämä "huutelijat", jotka huijariksi luulevat. Mikä ihmeen motiivi minulla olisi esiintyä jonain etuuskäsittelijänä? Onko siinä jotain kadehdittavaa glamouria? Vannon, ettei ole.
Esiinnyttekö itse useinkin jonkin toisen ammatin edustajina kuin olette? Vierasta minulle.
Vastauksissani voi olla epätarkkuutta, se on varma, kun lonkalta tässä vastailee. Mutta todella omituisia ovat nämä väitteet, ettemme esim. myöntäisi huonekaluihin tukea. On se vain kumma, kun tätä (ei nyt päivittäin, mutta viikoittain) täällä tehdään. Kai ne sitten ovat joitain valesitoumuksia.
Se, ettei joku ole saanut läpi hakemuksiaan, ei tarkoita, etteikö joku toinen saisi.
Viimeisen kerran PERUSTELUT ovat tärkeitä!
Pätee sama kuin elämssä yleensäkin, asiansa hyvin perusteleva pärjää oli kyse sitten vapaamuotoisesta väittelystä tai oikeuskäsittelystä.
[/quote]
On omakohtaista kokemusta. Sanottiin että laittavat sen rahan tilille harkinnanvaraisena toimeentulotukena lapsen tavaroita varten. Koska eivät enää anna maksusitoumuksia. Oliko tarpeeksi perusteltua?
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 12:13"]
Ei uskota, etten voi myöntää johonkin rahaa. En vain voi. En esim. lemmikkieläinten ruokaan tai lääkärikuluihin.
[/quote]
Mihin tämä perustuu? Omistaja ei voi jättää lemmikkiään ruokkimatta tai sairauksia hoitamatta syyllistymättä eläinsuojelurikokseen. Eikä lemmikistä eroon hankkiutuminenkaan ole ilmaista. Vähintäänkin pitäisi myöntää avustus eläinlääkärin suorittamaan asianmukaiseen lopetukseen.
[/quote]
Niin... että mihin perustuu.
Yhteiskuntamme arvopohjaan perustuu. Yhteisistä verovaroista maksettu toimeentulotuki on tarkoitettu ihmisille, ei eläimille. Katsotaan, että lemmikin ottaessaan ihminen sitoutuu huolehtimaan tästä ja jos ei siihen pysty, niin tulee luopua lemmikistä.
Karua tietysti lemmikinomistajalle, mutta toimeentulotuen kustannukset Helsingissä ovat jo pilvissä ja nousemaan päin työttömyyden alati lisääntyessä. Ovatko veronmaksajat valmiita kustantamaan kissan pateet, kun moni ei olisi valmis edes lasten ruokaan antamaan senttiäkään.
[/quote]
Tietenkin ymmärrän, että tuki on tarkoitettu ihmisille. Ei vain selvinnyt, miten varaton sairaan lemmikin omistaja voi toimia syyllistymättä rikokseen, jos ei saa toimeentulotukea edes lemmikin lopetukseen. Kyllä sellainen maksu, jolta ei voi välttyä syyllistymättä rikokseen, olisi katsottava välttämättömäksi. Esim. eläinsairaalan hinnastossa koiran eutanasia vähintään 60 euroa.
Miksei sairastuneen lemmikkieläimen lääkärikuluihin saa tukea? Monet köyhät jättävät lemmikin hoitamatta tai luopuvat siitä, koska eläinlääkäri on kallis. Sairastuneen hoitoon menee satasia ja joskus tuhansia, jos tarvitaan kirurgiaa tms. (Ja niitä lemmikkejä on siis voitu hankkia esim. silloin, kun taloudellinen tilanne oli parempi, esim. oli työpaikka.) Samalla laki velvoittaa viemään hoitoa tarvitsevan eläimen lääkäriin.
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="15.04.2015 klo 12:04"]
Kiitos todella paljon, mielenkiintoinen ketju! Minua olisi vielä kiinnostanut mikä on erikoisin maksusitoumus?
[/quote]
En voi vastata. Tunnistettavuus asiakkaaseen on silloin olemassa! Mutta erikoisuuksia on ollut useampikin.
Minkä takia joku sossu soittaa Helsingistä muualla (Oulun) asuvalle asiakkaalle. Voiko olla salaiset osoitetiedot syynä....
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:36"]
Minkä takia joku sossu soittaa Helsingistä muualla (Oulun) asuvalle asiakkaalle. Voiko olla salaiset osoitetiedot syynä....
[/quote]
Sori, mä en ymmärrä tätä kysymystä. Yritä tarkentaa.
Oletko merkonomi vai sosionomi vai joku muu koulutukseltasi?
Pelkäätkö työpaikkasi menetystä kun toimeentulotuen perushakemusten käsittely siirtyy Kelalle 2017?
Miksi sossu maksaa mamuille autokoulunkin mutta ei kantasuomalaisille?
Miksi toiset saa lasten harrastuksiin, hääpukuun, kalustamiseen ym. rahaa sossusta ja toisille ei edes kerrota, että niitä voi saada?
Miksi joku auton omistava sinkku opiskelija voi saada toimeentulotukea, mutta autoton perheelinen opiskelija ei?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:37"]
Et ole
[/quote]
Pysy sitten poissa. Olen vaitiolovelvollinen tietysti jokaista yksityiskohtaa koskevissa asioissa. Sen pidän tässä varmasti.
Mutta yleisiä väärinkäsityksiä on paljon ja voin niitä oikaista. Valitettavasti ensimmäisestä kysymyksestä en saanut mitään selkoa.
Saako tämä Oulussa asuva siis Helsingin kaupungin toimesta toimeentulotukea vai mikä tilanne.
Kysymyksiin ei voi vastata, elleivät ne anna informaatiota tarpeeksi.
Hei! Laitoin ensimmäinen hakemukseni 31.3 eikä vielä vastausta, kauanko normaalisti menee aikaa päätöksen tekoon??
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:40"]
Oletko merkonomi vai sosionomi vai joku muu koulutukseltasi?
Pelkäätkö työpaikkasi menetystä kun toimeentulotuen perushakemusten käsittely siirtyy Kelalle 2017?
[/quote]
Olen määräaikaisessa työsuhteessa äitiyslomasijaisena. Olen fil.maist ja haen kovasti koulutustani vastaavaa työtä. Useimmat ovat merkonomeja tai sosionomeja, mutta meitä on paremminkin koulutettuja. Merkonomi on vähimmäisvaatimus ainakin täällä meidän piirissämme.
En siis pelkää varsinaisesti työpaikkani menetystä, koska tämä loppuu joka tapauksessa elokuun lopussa.
Miksi sossut vahtii rahoja, kuin omasta taskustaan anatisivat? Miksi ensin kielletään jokin juttu, mutta, kun on tarpeeksi nöyryytetty, niin sen kuitenkin sitten saa.
Eikö kaikilla pitäisi olla mahdollisuus samoihin etuuksiin, jos kerran rahatilannekin on yhtä huono?
Kannatatko perustuloa?
Mikä on erikoisin etuus johon olet nimesi alle laittanut?
Voinko saada maksusitoomuksen lapsen sänkyä varten?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:44"]
Hei! Laitoin ensimmäinen hakemukseni 31.3 eikä vielä vastausta, kauanko normaalisti menee aikaa päätöksen tekoon??
[/quote]
Ehkä tiedätkin, että lakisääteinen aika on seitsemän arkipäivää. Hakemuksen jättöpäivää ei lasketa mukaan.
Monissa kunnissa tämä kuitenkin jatkuvasti luisuu. Suosittelen laittamaan hakemukseen aina punakynällä KIIRE ja hieman uhkailemaan toimistoa kantelulla oikeuskanslerille tai eduskunnan oikeusasiamiehelle.
Periaatteessa voi saada korvauksia, jos hakemuksen käsittely viivästyy ja siitä koituu hakijalle lisäkustannuksia.
Ihmettelen välillä kuinka kilttejä hakijat ovat. Nöyränä kiitellään, vaikka kyseessä on lakisääteinen oikeus saada minimitoimeentulo näin.
Sinun siis olisi pitänyt saada jo päätös. Ota yhteyttä sosiaalitoimistosi esimieheen.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:44"]Hei! Laitoin ensimmäinen hakemukseni 31.3 eikä vielä vastausta, kauanko normaalisti menee aikaa päätöksen tekoon??
[/quote]
Miksi viikossa ei tullut päätöstä?
Kiitos todella paljon, mielenkiintoinen ketju! Minua olisi vielä kiinnostanut mikä on erikoisin maksusitoumus?